2. Gyvenimas skrydyje


Prof. habil.dr. Antanas Žiliukas
Kauno technologijos universiteto
Deformuojamų kūnų mechanikos katedros vedėjas

2. A. Gustaičio lėktuvų konstrukcijos

Žymiausio Lietuvos aviacijos konstruktoriaus, talentingo lakūno A.Gustaičio 14 metų darbo ir kūrybinių ieškojimų rejestre plačiai žinomi šie modeliai: ANBO-I (1925 m.), ANBO-II (1927 m.), ANBO-III (1929 m.), ANBO-V (1929 m.), ANBO-51 (1931 m.), ANBO-IV (1932 m.), ANBO-VI (1933 m.), ANBO-41 (1937 m.), ANBO-VIII (1939 m.).
1924 m. sukonstruotas ir 1925 m. pagamintas ANBO-I pirmąsyk buvo išbandytas Kauno aerodrome.
Šis vienvietis sportinis lėktuvas galėjo būti naudojamas ir ryšiams palaikyti, taip pat lakūnams lavinti. Tai buvo žemasparnis monoplanas (monoplanai pasižymėjo geresnėmis aerodinaminėmis savybėmis negu dvisparniai su ramsčiais ir atatampomis). Sparnai pagaminti iš medžio ir aptraukti drobe, liemuo - iš suvirintų plieno vamzdelių, aptrauktas drobe, o priekinė liemens dalis dengta aliuminio skarda (metaliniai vamzdeliai didina atsparumą). Variklis - ANZANI, žvaigždinis, aušinamas oru, 3 cilindrų, galia - 35 AG.
Didžiausias greitis - 142 km/h, mažiausias - 50 km/h. Lėktuvas išlikęs ir saugojamas Kauno Vytauto Didžiojo karo muziejuje.
Paryžiuje A.Gustaičio sukonstruotas ir 1927 m. Kauno aviacijos dirbtuvėse pagamintas ANBO-II buvo skirtas lakūnams mokyti ir lavinti. Tai dvivietis, aukštasparnis monoplanas. Lėktuvas mišrios konstrukcijos: sparnai - medžio konstrukcijos, aptraukti drobe, liemuo - keturkampio formos su pusapvale viršutine sienele, karkasas - suvirintų plieno vamzdžių, aptrauktas drobe. Sparnai paremti 6 spyriais iš liemens, taip pat dviem poromis profiliuotų spyrių iš liemens šoninių sienų apačios. Variklis - WALTER, žvaigždinis, aušinamas oru, 5 cilindrų; galia 60 AG (vėliau 70 AG). Didžiausias greitis 155 km/h, o mažiausias - 60 km/h. Pakildavo į 1 km aukštį per 6 minutes, didžiausias pakilimo aukštis - 2,5 km.
ANBO-III - taip pat mokomasis lėktuvas, skirtas aukštesniam lavinimuisi, atliekant aukštojo pilotažo figūras. Tai dvivietis aukštasparnis monoplanas. Konstrukcija mišri: medžio sparnai, aptraukti drobe, atlenkti atgal. Matomumui pagerinti centrinė sparno dalis išpjauta; liemuo suvirintų plieno vamzdžių, aptrauktas drobe. Variklis - WALTER "MARS", žvaigždinis, aušinamas oru, 9 cilindrų (serijinės gamybos lėktuvai turėjo GENET "MAJOR" tipo variklius); galia 130 (145) AG. Didžiausias greitis 180 km/h, o mažiausias - 80 km/h. Į 1 km aukštį pakildavo per 4,5 min, didžiausias pakilimo aukštis - 4,5 km.
Kartu su ANBO-III tais pačiais 1929 metais buvo patobulintas ANBO-II ir pagamintas ANBO-V. Nuo ANBO-II jis skyrėsi pailgintais sparnais ir liemeniu, tobulesne važiuokle. Sparno centre matomumui pagerinti padaryta išpjova. Variklis WALKER "VENUS", o vėliau SIDDELEY "GENET" (110 AG), žvaigždinis, aušinamas oru, 5 cilindrų. Galia 130 AG. Didžiausias greitis 180 km/h, o mažiausias - 67 km/h.
ANBO-51 buvo patobulinta ANBO-V konstrukcija. Dvivietis, aukštasparnis monoplanas. Lėktuvas mišrios konstrukcijos, važiuoklė su hidrauliniais amortizatoriais ir stabdžiais. Variklis - AMSTRONG SIDDELEY "GENET-MAJOR", žvaigždinis, aušinamas oru, apgaubtas aliuminio skardos gaubtu. Propeleris medinis. Galia 160 AG. Didžiausias greitis 210 km/h, o mažiausias - 80 km/h. Pakilimo į 1 km aukštį trukmė 4 min.
1932 m. buvo pagamintas modernus žvalgybinis lėktuvas ir lengvasis bombonešis ANBO-IV, pritaikytas dieniniams ir naktiniams skrydžiams. Tai buvo dvivietis, aukštasparnis monoplanas. Konstrukcija mišri, liemens karkasas iš duraliuminio vamzdelių, aptrauktas drobe. Važiuoklė su hidrauliniais amortizatoriais ir stabdžiais. Apginkluotas dviem sinchroniškai pro propelerį šaudančiais kulkosvaidžiais ir dviem kilnojamais žvalgo kulkosvaidžiais. Skraidino iki 144 kg bombų. Variklis - PRATT and WHITNEY "WASP", žvaigždinis, aušinamas oru, 9 cilindrų (serijiniai lėktuvai turėjo BRISTOL "PEGASUS" IIL2 variklius, kurių nominalioji galia 560 (650) AG). Didžiausias greitis prie žemės 300 km/h, pakilimo į 5 km aukštį trukmė - 14 min, didžiausias pakilimo aukštis - 8 km.