3. Gyvenimas skrydyje

Kovo 12 dieną Antanui Gustaičiui būtų sukakę 100 metų

Tęsinys. Pradžia 1997 m. Nr. 20

Prof. habil.dr. Antanas Žiliukas
Kauno technologijos universiteto
Deformuojamų kūnų mechanikos katedros vedėjas

ANBO-III - taip pat mokomasis lėktuvas, skirtas aukštesniam lavinimuisi, atliekant aukštojo pilotažo figūras. Tai dvivietis aukštasparnis monoplanas. Konstrukcija mišri: medžio sparnai, aptraukti drobe, atlenkti atgal. Matomumui pagerinti centrinė sparno dalis išpjauta; liemuo suvirintų plieno vamzdžių, aptrauktas drobe. Variklis - WALTER “MARS”, žvaigždinis, aušinamas oru, 9 cilindrų (serijinės gamybos lėktuvai turėjo GENET “MAJOR” tipo variklius); galia 130 (145) AG. Didžiausias greitis 180 km/h, o mažiausias - 80 km/h. Į 1 km aukštį pakildavo per 4,5 min, didžiausias pakilimo aukštis - 4,5 km.

Kartu su ANBO-III tais pačiais 1929 metais buvo patobulintas ANBO-II ir pagamintas ANBO-V. Nuo ANBO-II jis skyrėsi pailgintais sparnais ir liemeniu, tobulesne važiuokle. Sparno centre matomumui pagerinti padaryta išpjova. Variklis WALKER “VENUS”, o vėliau SIDDELEY “GENET” (110 AG), žvaigždinis, aušinamas oru, 5 cilindrų. Galia 130 AG. Didžiausias greitis 180 km/h, o mažiausias - 67 km/h.

ANBO-51 buvo patobulinta ANBO-V konstrukcija. Dvivietis, aukštasparnis monoplanas. Lėktuvas mišrios konstrukcijos, važiuoklė su hidrauliniais amortizatoriais ir stabdžiais. Variklis - AMSTRONG SIDDELEY “GENET-MAJOR”, žvaigždinis, aušinamas oru, apgaubtas aliuminio skardos gaubtu. Propeleris medinis. Galia 160 AG. Didžiausias greitis 210 km/h, o mažiausias - 80 km/h. Pakilimo į 1 km aukštį trukmė 4 min.

1932 m. buvo pagamintas modernus žvalgybinis lėktuvas ir lengvasis bombonešis ANBO-IV, pritaikytas dieniniams ir naktiniams skrydžiams. Tai buvo dvivietis, aukštasparnis monoplanas. Konstrukcija mišri, liemens karkasas iš duraliuminio vamzdelių, aptrauktas drobe. Važiuoklė su hidrauliniais amortizatoriais ir stabdžiais. Apginkluotas dviem sinchroniškai pro propelerį šaudančiais kulkosvaidžiais ir dviem kilnojamais žvalgo kulkosvaidžiais. Skraidino iki 144 kg bombų. Variklis - PRATT and WHITNEY “WASP”, žvaigždinis, aušinamas oru, 9 cilindrų (serijiniai lėktuvai turėjo BRISTOL “PEGASUS” IIL2 variklius, kurių nominalioji galia 560 (650) AG). Didžiausias greitis prie žemės 300 km/h, pakilimo į 5 km aukštį trukmė - 14 min, didžiausias pakilimo aukštis - 8 km.

1933 m. buvo pastatytas ANBO-VI. Tai patobulintas ANBO-III konstrukcijos lėktuvas, skirtas karo lakūnams ir žvalgams mokyti. Dvivietis, aukštasparnis, mišrios konstrukcijos monoplanas. Sparnai, vairai ir liemuo aptraukti drobe. Variklis - CURTISS “CHALLENGER”, žvaigždinis, aušinamas oru, 5 cilindrų. Galia 185 AG, didžiausias greitis 205 km/h, o mažiausias - 80 km/h.

1937 m. parengtas ANBO-VII projektas liko neįgyvendintas. Tai turėjo būti sportinis lėktuvas, vienvietis, aukštasparnis, mišrios konstrukcijos monoplanas. Variklis - AMSTRONG SIDDELEY. Galia 100 AG.

ANBO-VIII 1939 m. buvo pagamintas tik bandomasis pavyzdys. Pasak A.Gustaičio, tai turėjo būti pats geriausias jo kūrinys. Tai modernus kovos lėktuvas ir lengvasis bombonešis. Dvivietis, žemasparnis monoplanas, dengta kabina. Važiuoklė su aerodinaminiais gaubtais, sparnai šiek tiek lenkti į viršų. Variklis BRISTOL “PEGASUS” X, žvaigždinis, aušinamas oru, 9 cilindrų. Propeleris trimentis. Galia 1010/1070 AG. Didžiausias greitis 450 km/h (garsiojo vokiečių JU-87 didžiausias greitis buvo 380 km/h). Bandymo metu buvo nuspręsta jį tobulinti, tačiau prasidėjus Lietuvos okupacijai tai nebuvo padaryta.

Plačiau norėtųsi pakalbėti apie ANBO-41 konstrukciją, įgyvendintą 1937 metais. Tai buvo patobulintas ANBO-IV - dienos ir nakties žvalgybinis lėktuvas ir lengvasis bombonešis. Ši konstrukcija labiausiai A.Gustaičiui pavykusi ir buvo laikoma Lietuvos karo aviacijos pažiba.

Lėktuvas dvivietis aukštasparnis monoplanas, mišrios konstrukcijos. Priekinė kabinos dalis, iš kurios paprastai lėktuvas yra valdomas, turi pilną instrumentų rinkinį navigacijai ir aklam skridimui. Antroje sėdynėje yra galimybė įmontuoti instrumentus karinei žvalgybai (vertikalią fotokamerą, apžvalgos įrenginį, radijo, ginklų ir atsarginius valdymo vairus). Priekinė sėdynė turi du įtvirtintus sinchroninius kulkosvaidžius, skirtus šaudyti į priekį per sraigtą. Priekis ir dalis liemens pagaminti iš aliuminio vamzdžių, sujungtų plieniniais chromu ir nikeliu padengtais fitingais. Užpakalinė liemens dalis padengta audeklu, o priekinė dalis - lengvo metalo paneliais. Variklio įtvirtinimo rėmas suvirintas iš plieninių vamzdžių. Liemens priekyje pastatytas devynių cilindrų oru aušinamas žvaigždinis Bristol “Pegasus XI” 930/1100 AG variklis. Propeleris - trimentis, medinis (pagamintas Lietuvoje). Variklis tvirtinamas prie nedegios pertvaros. Pagrindinis kuro bakas tuoj už nedegios pertvaros talpina 450 litrų kuro. Ir antrasis, mažas kuro bakas, įrengtas liemenyje, - 60 litrų talpos. Šis bakas gaisro atveju gali būti išmestas iš lėktuvo. Alyvos bakas, įtaisytas ant didžiojo kuro bako viršaus, talpina 30 litrų. Variklis aprūpinamas kuru ne savitaka, bet kuro siurbliais, pritvirtintais ant Bristol variklio. Už variklio pertvaros prasideda aliuminio vamzdžių plieno antgaliai liemens ferminė konstrukcija. Viršutinėje liemens dalyje sumontuota plieno profiliuotų vamzdžių piramidė, prie kurios pritvirtinti sparnai. Apatinėje liemens dalyje, fermos sujungimo mazguose įtaisyti plieno šarnyrai, skirti tvirtinti važiuoklei ir sparnams.

Sparnai - medinės konstrukcijos dviejų lonžeronų, tvirtinimo mazguose kaustyti plieno skarda. Priekinė sparno briauna dengta klijuote, visas sparnas - drobe. Centrinė sparno dalis, kuri yra veikiama stipraus sraigto sukeliamo oro srauto, padengta sluoksniuotu medžiu. Judančios sparno dalys, kurios valdomos hidrauline pavara, įrengtos abejose sparno pusėse. Užsparniai - aliuminio konstrukcijos, dengti drobe.

(bus daugiau)