Dr. Martynas Purvinas,
|
Norint nuspręsti, ką galima būtų statyti saugomose Lietuvos teritorijose (kad tie nauji ar perstatyti statiniai nedarkytų vertingiausių vietovių kraštovaizdžio) reikia nagrinėti tradicinių mūsų krašto kaimų architektūrą. Lietuvos mokslininkų sąjunga parengė mokslo tiriamąjį darbą Metodika statybinės veiklos reglamentavimui saugomose teritorijose.
Tradicinė kaimų architektūra labiausiai buvo susijusi su teritorijos etnokultūra. Vyravo klasikinė liaudies architektūra, kurta vietos meistrų pagal tos vietovės tradicijas ir papročius.
Deja, sovietmečiu dėl ideologinių ir politinių suvaržymų, bendro kultūrologinio Lietuvos tyrimų atsilikimo, atskirų šios srities monopolinių autoritetų ribotų pažiūrų ir kitokių priežasčių mūsų šalies kaimų tradicinė architektūra (iki jai sunykstant sovietinių ir posovietinių pertvarkymų metais) taip ir nebuvo nuodugniai ištyrinėta. Pavyzdžiui, kalbotyrininkai surinko daug tyrimų medžiagos, išsamiai paskirstė Lietuvos teritoriją į tarmių, potarmių, šnektų ir pan. plotus. Deja, taip nepadarė Lietuvos tradicinės architektūros tyrėjai. Nebuvo surinkta pakankamai duomenų apie dešimtis ir šimtus tūkstančių tradicinės architektūros objektų visoje Lietuvos teritorijoje. Neturint duomenų nebuvo sudaryta ir visos šalies patikima bei nuodugni kaimų paveldo rajonavimo schema, pažymint joje vietinius niuansus, liaudies architektūrai būdingą mozaikiškumą.
Būdavo apsiribojama kur kas paprastesniais dalykais, atskleidžiant vien bendresnius Lietuvos kaimų tradicinės architektūros bruožus. Pavyzdžiui, sovietmečiu Lietuvoje buvo išskirti trys kluonų tipai (XIX a. pabaiga - XX a. pradžia): žemaičių, aukštaičių, užnemuniečių. Jei būtų remtasi gausesne tyrimų medžiaga ir atitinkamomis metodologinėmis nuostatomis, bendrame aukštaičių kluonų plote buvo galima išškirti bent keliolika vietinių arealų (kuriuose vyravo savi aukštaičių kluono variantai), o tuose - dar smulkesnius plotelius, galop prieinant prie atskirų meistrų grupių specifinės veiklos pėdsakų. Tokie duomenys parodytų daug sudėtingesnį Rytų Lietuvos etnokultūros vaizdą, būtų naudingesni tiek ateities kultūrologams, tiek ir dabartiniams praktikams, mėginantiems apčiuopti atskirų vietovių tradicinius savitumus.
Mūsų darbe buvo išskirtos septynios zonos (su smulkesnėmis pozonėmis daugelyje jų), atspindinčios Lietuvos kaimų tradicinės architektūros paveldo nevienodumą. (žr. žemėlapį):
I zona - Klaipėdos kraštas (Mažosios Lietuvos dalis):
Kiekvienos tų zonų ir pozonių kaimų tradicinės architektūros paveldas buvo apibūdintas atskirai, nurodant šias jo charakteristikas:
- kaimų dislokacijos, struktūros ir pavidalo ypatybės,
Formuojant saugomų teritorijų kraštovaizdį buvo svarbesnės nurodytosios išorinės statinių charakteristikos - todėl jomis ir buvo apsiribota.
Mūsų darbe naudotos objektų ypatybės laipsniuojamos. Pavyzdžiui, pagal būdingus dydžius tradiciniai kaimo pastatai skirstyti į stambius (8 x 20 m ir daugiau), vidutinius (7 x 15 m) ir smulkius (6 x 12 m ir mažiau).
Kaip vienos pozonės kaimų tradicinės architektūros paveldo trumpo tekstinio apibūdinimo pavyzdį pateiksime IIa pozonės (Pakuršė) charakteristiką:
- Kaimai vienkieminiai su netolygiai išsidėsčiusiomis sodybomis, retai - gatviniai;
Išsamesnės tradicinės architektūros objektų charakteristikos kiekvienai pozonei pateikiamos vėlesniuose mūsų darbuose: Žemaitijos ir Aukštaitijos tradicinės architektūros paveldo vadovuose, 1995 - 1996 m. parengtuose per Lietuvos mokslininkų sąjungos institutą. Ten buvo pateikti konkretūs duomenys apie atskiroms vietovėms būdingus pastatus bei sodybas (jų dydžius, pavidalą ir pan.).
Lietuvos kaimų tradicinės architektūros paveldo rajonavimas (parengė M. Purvinas).
M.Purvino nuotraukose:
Tradicinių medinių drožinių liekanos - gyvenamasis namas Jurgaičiuose (dabar Kaneš) Karaliaučiaus Krašte.
Buvęs puošnus medinis lietuvninkų žvejų namas Kuršmarių pakrantėje Gilijos kaime (dabar Matrosovka) Karaliaučiaus krašte.
1 pav. Lietuvos kaimų tradicinės architektūros paveldo rajonavimas (parengė M. Purvinas). |