Paminklas Mokytojui

Doc. Jadvyga Jasevičienė
"Branduolio fizikos" vadovėlio atsakingoji redaktorė
Vilniaus universiteto leidykla išleido profesoriaus Henriko Horodničiaus (1906 09 03 - 1989 07 19) “Branduolio fizikos” vadovėlį. Jo autorius senuose ir garbinguose universiteto mūruose praleido vos ne visą savo gyvenimą: čia mokėsi, dirbo. Nedaug galėtume rasti žmonių, kurie būtų šventę net du (350 ir 400 metų) šios aukštosios mokyklos jubiliejus. Dirbti Vilniaus universitete H. Horodničius pradėjo 1939 m. gruodžio 31 d., ką tik perimto Vilniaus universiteto valdytojo Igno Končiaus įpareigotas saugoti fizikos įstaigų turtą. 1944 m. vasarą H. Horodničius tapo atsikuriančio universiteto prorektoriumi ūkio reikalams, 1945-1958 m. jis - Fizikos-matematikos fakulteto dekanas. 1950-1952 m. - dar ir Chemijos fakulteto dekanas, 1945-1960 - Bendrosios fizikos katedros vedėjas. Iki 1986 m. - Fizikos fakulteto profesorius.

Branduolio fizikos kursą H. Horodničius skaitė daug metų ir visą tą laiką tobulino savo parengtą konspektą, įtraukdamas į jį vis naujų mokslo žinių. Rankraščio pabaigoje užrašyta: “1986 m. balandžio 22 d.”, tačiau autorius jį tobulino, taisė ir vis papildydavo naujomis žiniomis iki pat mirties.

Pats autorius pateikė rankraštį kaip branduolio fizikos paskaitų konspektą III kurso fizikos specialybės studentams, tačiau Vadovėlių leidybos komisija, atsižvelgusi į puikias prof. habil. dr. K. Makariūno ir prof. habil. dr. A. Stabinio recenzijas, rekomendavo išleisti jį kaip vadovėlį, skirtą Lietuvos aukštosioms mokykloms. Iš tikrųjų abiejų recenzentų patarimai, kaip atsižvelgti į naujausius standartus, kaip pataisyti terminus ir kalbą, sudarė prielaidas parengti vadovėlį dabartiniam studentui, nepaisant to, kad rankraštis parašytas jau daugiau kaip prieš 10 metų.

Vadovėlyje aptariami teiginiai, eksperimentai, hipotezės yra tapę klasikiniais ir sudaro patį branduolio fizikos branduolį, jos pamatus, ant kurių smalsus mūsų dienų studentas, besidomintis mokslinėmis naujienomis, galės susikurti logiškai pagrįstą ir išbaigtą branduolio fizikos mokslo sampratą.

Mūsų tikslas buvo išleisti šį vadovėlį kaip paminklą Mokytojui. Todėl jame išsaugojome profesoriaus H. Horodničiaus pasiūlytą sandarą, autoriaus mintį ir didelę jo paskaitose ir pačiame konspekte rodomą pagarbą branduolio fizikos kūrėjams. Norėtume, kad vadovėlis būtų naudingas ir studentų mėgstamas, kaip buvo gerbiamas ir mylimas jo autorius.