Moderniųjų mokslų šviesoje
(Teologijos atgimimo keliu)
Deus semper maior!
Kunigo
Česlovo Kavaliausko rinktinių straipsnių ir
pokalbių knyga "Tarp fizikos ir teologijos"* - universalaus
mąstytojo laisvės liudijimas.
Lietuvos
mokslo visuomenė gali atsakingai didžiuotis tokiais talentingais
kunigais - mokslininkais, kaip A.Rubšys, A.Poškus, K.Trimakas ir
daugybė kitų. Tačiau, pasak kun. V.Aliulio, ir tarp
jų Č.Kavaliauskas - išties genialus kunigas. Kuo? Savo
gyvenimo auka ir universaliais užmojais, kurių mokslinis paveldas
kilniai ir gausiai prisideda prie Lietuvos ir krikščioniškosios
teologijos atgimimo moderniųjų mokslų šviesoj.
Lietuviams
- kartais nerangiems pripažinti savo talentus - šį
iškilų faktą solidžiai patvirtina ir tai, kas lieka
(išliko!) tarsi anapus šios rinktinės. O būtent -
"Medžiaga kun. Česlovo Kavaliausko bibliografijai"
(parengė A.Urbonavičius ir A.Buračas). Vien šios
medžiagos sąvadas driekiasi per 13 puslapių. Tai knygos,
periodika, vertimai, polemika ir pokalbiai, programos, mokslinės studijos,
eilėraščiai, recenzijos, laiškai. Taip aktyviai derinti
savo įvairialypius interesus - asmenybinius (meninės prigimties),
sielovadinius (tikėjimo ir švietimo) ir mokslinius (hermetikos,
egzegezės, teologijos) - galėjo tik geniali individualybė,
kurios gyvenimiška ir idėjinė drąsa - pavyzdys visiems ir
kiekvienam. Ypač jauniesiems sielovadininkams, kultūrininkams ir
mokslininkams.
Įstabi
asmenybė, kilni autobiografija
Kaip
prisimena ir liudija akad. A.Buračas, beje, Č.Kavaliausko
seserėnas, o ir iš pokalbių su "Mažosios
studijos" klausytojais transkripcijų (169 - 269 p.) šie
rinktinės autoriaus asmenybės bruožai "tikras Kristaus
mokinio pavyzdys", "neįtikėtinai kuklių
reikmių žmogus", "didis savo paprastumu ir siekiais",
"aistringas polemikas", "kantrusis dvasinis mokytojas" - moko
suvokti, kam gyvena žmogus ir kas šioje žemėje
svarbiausia. O būtent - siekti Tiesos, Dievui garbės ir
žmonėms dvasinės naudos! Vadinasi, meilės ir
kančios auka tarnauti Tėvynės ir asmens dvasinei laisvei.
Visur ir visada, kur tik išbandoma dvasinė žmogaus kantrybė
ir dėkingumas. Tarnauti visom galiom, net brangiausia - viso gyvenimo auka.
Tad
verta ir teisinga bent trumpai prisiminti kun. Č.Kavaliausko biografijos
faktus.
Gimė
1923 m. Pumpėnuose. Mokėsi Kauno "Aušros"
berniukų gimnazijoje. Studijavo Kauno kunigų seminarijoje. 1946
m. slapta įšventintas kunigystėn. 1950 m. suimtas ir nuteistas
10 metų kalėti, nes nedalyvavo Stalino rinkimuose (lankė
sunkiai sergantį). Ištremtas į Norilsko Gorlagą. Ten
atlikdavo ir neoficialias kalinių kapeliono pareigas. Dalyvavo
garsiajame politiniame kalinių sukilime, kuris lėmė
sovietinių lagerių pertvarką. Už tai pateko į
mirtininkų tūkstantinę, bet, suėmus Beriją,
išliko gyvas. Pasižymėjo kaip sukilėlių himno
autorius, pogrindžio laikraščio "Toli nuo
tėvynės" leidėjas. Ši patirtis pravertė
leidžiant ir platinant unikalią visame pasaulyje
"Katalikų kroniką", jau grįžus iš
tremties (1956 m.) - be teisės gyventi didžiuosiuose miestuose.
Ilgus
dešimtmečius kunigavo Kaišiadorių vyskupijos parapijose,
o gyvenimo pabaigoje ėjo Katechetų kursų vedėjo
pareigas, rūpinosi jaunimo sielovados programomis, moderniosios
teologijos kūrimu, mokslo bei tikėjimo sąsajomis, išmoko
net 14 - 15 kalbų, iš senosios graikų kalbos tobuliausiai
išvertė Naująjį testamentą, kurį tobulino
iki žemiško gyvenimo pabaigos (jau pasirodė keturi leidimai).
Pavyko talentingai išversti Karaliaus Saliamono "Giesmių
giesmę", kitų literatūros klasikų ir
teologų kūrinių, sukurti įstabios lyrikos.
Savo
originaliuose straipsniuose ir studijose (šioje knygoje jų tilpo 12)
Č.Kavaliauskas rėmėsi XX a. mokslo klasikų
darbais. Autorius nuolat gilinosi į reliatyvumo teorijos variantus,
kvantinės mechanikos ir informatikos, chaoso ir pasaulio atsiradimo
(sinergetikos) bei jo evoliucijos klausimus. Kiek buvo įmanoma
sovietmečiu, akylai sekė mokslo naujienas, siekė
ryšių su mokslo centrais, aistringai polemizavo
žiniasklaidoje. Nuolat gyveno egzistencijos problemų
apmąstymais (23 - 65 p.), filosofijos peržiūromis (65 - 74
p.) . Deja, nespėjo realizuoti dviejų didžių
sumanymų: parengti kritinę egzistencijos filosofijos
istoriją ir nuodugniai apmąstyti tikėjimo
sąsają su metateorine sistema gamtos moksluose. Tačiau ir
iš šių sumanymų, pasak akad. A.Buračo,
pasekėjų ir mokinių atmintyse kai kas išliko. Dalis
ankstesniųjų mąstymų tilpo "Trumpame
teologijos žodyne" (1992). Daug mokslinių straipsnių,
esė, fragmentų išliko rankraščiuose.
Moderniosios teologijos
keliu
Sklaidant
rinktinius kun.Č.Kavaliausko straipsnius ir studijas, tenka suvokti, kad
sąmoningo gyvenimo procese Tikėjimo ir Mokslo dichotonija yra
esmingis Tiesos paieškų aspektas. Todėl egzegetiko (šv.
Rašto aiškintojo), teologo intelektualinės galimybės (siekti
didžiosios gyvenimo prasmės - Dievo) mokslo pasaulyje
neturėtų būti vertinamos skeptiškai. Todėl ir
primenama: "Ieškokime esmės ne praeities silpnybėse, bet
ateities galimybėse" (86 p.). Juk tai lemia ir pats
sąmoningumo postulatas. Nors, pavyzdžiui,
krikščionybės esmė - Jėzaus Kristaus asmuo -
čia ir paradoksalus, ir iracionalus, ir netiesinis. Kita vertus,
Jėzus nesukūrė savo mokymo ir krikščionybės -
kaip religijos; jis buvo (istorinis), yra ir lieka "iki dienų
pabaigos". Visa tai darė Jo pasekėjai, mokiniai, net
istorinės aplinkybės. Jėzus - idealiausias, dažnai
žmonėms nesuprantamas, dar dažniau - senatestamentiškai ir
senamoksliškai (pseudomoksliškai) aiškinamas pavyzdys. Jau
nekalbant apie scholastinius, metafizinius ir antropologinius prietarus.
Štai čia ir tenka prisiminti: kun. Č.Kavaliauskas labai
gerbė matematiką ir istoriją (tuo labiau šv.Rašto ir
Jo šaltinių istoriją, kurią vis papildo,
pavyzdžiui, archeologijos mokslas). Šv. Rašto istorijos (ir
archeologijos) srityje galbūt vaisingiausiai darbuojasi kunigas ir
mokslininkas Antanas Rubšys, pelnytai apdovanotas LR Nacionaline premija. O
filosofinėje srityje - būtent kristologijos atžvilgiu -
Č.Kavaliauskas akivaizdžiai ir naujai atskleidžia A.Maceinos
genijų, pranokusį net vokiečių egzistencialistus ir
teologus. Kartu parodomas bendras filosofijos bergždumas modernizuoti
teologiją - mokslą apie Dievą. Filosofija,
neatsižvelgus į naujausius fizikos mokslo pasiekimus,
bergždžia. Tad išties, pasak Č.Kavaliausko, geriau
būtų, jei naujausius teologijos argumentus derintume su fizikos
pasiekimais. Išeivijos lietuvis menininkas Jonas Mekas liudija, kad
Vakaruose dabar pati madingiausia banga - "Naujoji fizika".
Tačiau tokios "putos" mūsų autoriui eruditui
tikrai nerūpėjo. Jam rūpėjo mokslinės gelmės. O
pseodomokslines sinkretinių mokymų idėjas argumentuotai, bet
negailestingai pliekė Č.Kavaliausko - polemiko plunksna.
Pasukus
moderniosios teologijos keliu, knygos autoriui teko paaiškinti, kodėl
mums reikalingas teologijos atgimimas (8 - 22 p.). Todėl kad tikėjimo
tiesas privalome aiškintis remdamiesi šiuolaikinio mąstymo ir
šiuolaikinės kultūros koncepcijomis. Andai, kol nebuvo
moderniosios fizikos, kosmologijos, biologijos ir psichologijos,
Bažnyčia rėmėsi graikų ir scholastikos
filosofija. Dabar gi, pasak Č.Kavaliausko, tradicinis Platono ir
Aristotelio pasaulio ir žmogaus suvokimas nebefunkcionuoja. Dabar
spekuliatyviąją psichologiją pakeitė
eksperimentinė. Išaugo ir šv. Rašto pažinimas,
kurį irgi lėmė nauji moksliniai metodai. Bažnyčia
ne tik pripažįsta, bet vis intensyviau naudoja modernius
literatūrinės kritikos, analizės ir informatikos metodus. Tad
tenka generuoti ir naujų pakraipų, gimstančių
mokslo sandūroje, idėjas. Ir tai jokia mada, joks sinkretizmas,
jokia "Naujojo amžiaus" ("Niu Age") eklektika.
Būtina pabrėžti, kad viena įstabiausių ir
patraukliausių Č.Kavaliausko savybių - atvirumas
įvairiausiems požiūriams, pagarba kitokiai nuomonei. Tai vis
naujas mąstymų impulsas.
Kuriant
moderniąją teologiją, nebegalima remtis mitologine
antropologija, nebegalima nematyti evoliucijos proceso, universalių
fizikos pažinimo principų (papildomumo ir neapibrėžtumo
dėsnių), netiesinės matematikos, sinergetikos ir aibių
teorijos dėsningumų. Dabar kvantinė mechanika (kvantų
fizika) įsiveržė ir į filosofijos arealą.
Grynoji metafizika tapo nebeįmanoma. O fizikos
"mistiškumas" tenkina tik teosofus, "induistus" ir
naivuolius (143 - 149 p.).
Moderniosios
teologijos kely būtina kritiškai peržvelgti T.Akviniečio
(o ir šv. Aurelijaus Augustino) argumentus (74 - 79 p.). Ir remtis
A.Einšteino, H.Minkovskio, P.Dirako, W.Heisenbergo, E.Fermi, St.Hawkingo ir
kt. XX a. mokslo klasikų bei jų mokinių darbais. Tai
Č.Kavaliauskas ir daro. Kritiškai peržvelgia
egzistencialistų idėjas (65 - 73 p.). Ir apskritai filosofijos
galimybes bei jos bejėgiškumą teologijos akivaizdoj. Ir tampa
akivaizdu, kad būtina naudotis netiesioginės matematikos metodais
kristologijos srityje (119 - 127 p.). Tai patvirtina ir antroji šios knygos
dalis (pokalbiai ir diskusijos, parengė V.Žukas) - apie
krikščionybės universalumą (205 - 207 p.) ar Jėzaus
paradoksalumą, iracionalumą (221 p.).
O
ką reiškia Išganymas, kaip suvokti Amžinybę ir
Eschatologiją, ką išreiškia šv. Trejybė, - dabar
jau kartu mąstysime rinktinės "Tarp fizikos ir
teologijos" puslapiuose.
Kun.Č.Kavaliausko
straipsniai žavi įstabia eseistine forma, o turinys - erudicija,
konceptualumu, netikėtomis įžvalgomis ir dvasine atgaiva.
Belieka
viltis ir tikėti, kad dvasininkai, mokslininkai ir menininkai
(įprastinis Č.Kavaliausko pasekėjų ratas) surems
pečius ir bibliografinėje medžiagoje paminėti
rankraščiai įgys genialaus kunigo (teologo ir poeto)
raštų formą.
Tai
akivaizdi būtinybė: mūsų akyse skleidžiasi
netiesinė teologija! Aišku, krikščioniška - universali
ir geniali.
*Česlovas
Kavaliauskas. Tarp fizikos ir teologijos. - Vilnius: Aidai, 1998. - 311 p.