PO TO KAI RAŠĖME

Vingiais - į XXI amžių

Tęsinys. Pradžia Nr. 21

Habil. dr. Benediktas Jankauskas
LŽI Kaltinėnų bandymų stotis
Turėtume atvirai prisipažinti, kad Rio de Žaneire vykusios konferencijos atgarsiai Lietuvą pasiekė tik po pernai Niujorke vykusios JT Generalinės Asamblėjos.

Ir dar daugiau. Abejoju, ar tie atgarsiai ir šiemet būtų nuskambėję, jei į mūsų valdžios viršūnes nebūtų atėjęs pasaulinio garso gamtosaugininkas Valdas Adamkus. Nei buvusi Gamtos apsaugos ministerija, nei dabartinė Aplinkos ministerija, atrodo, nebuvo ir nėra pasiruošusios suprasti ir realiai vertinti globalinių aplinkos apsaugos problemų. Šitaip galima paaiškinti kodėl seminare tiek daug dėmesio skirta papildomų institucijų steigimui. Nesusidariau nuomonės, kad Rio de Žaneiro konferencijoje ar Niujorko Asamblėjoje didžiausias susirūpinimas būtų dėl nacionalinių tausojančios plėtros ar kitaip pavadintų tarybų steigimo. Neradau ir nuostatos, kad tokios tarybos ”daugumą turėtų sudaryti vyriausybės pareigūnai” . Jei laiku ir tinkamai būtų reaguota į tokias svarbias gamtosaugos problemas, šiandien nereikėtų jaustis beviltiškai vėluojančiais ar padariusiais didelį vingį kelyje į XXI amžių.

Kodėl Lietuvoje trūksta net dėmesio dirvožemio apsaugai?

Kaltinėnų bandymų stotyje vykdomų ilgalaikių tyrimų duomenimis, skirtingo statumo šlaituose auginant ariamiems laukams būdingus lauko sėjomainos augalus dėl dirvožemio ardymo vandeniu kasmet iš hektaro netenkama po 12,6-31,6 t našiausio viršutinio dirvožemio sluoksnio. Mechaniškai dirvožemis ardomas kiekvieno žemės dirbimo metu. Todėl sparčiai auga nuardytų dirvožemių plotai dirbamuose kalvoto reljefo laukuose. Deja, Valstybiniame žemėtvarkos institute turimi dirvožemio tyrimų duomenys daug kur neparodo realios padėties. Vienas pavyzdys: praeitų metų pavasarį į Žemdirbystės institutą kreipėsi Utenos apskrities viršininkas R. Dijokas. Jis teigė, kad žemės vertinimo metodika neatspindi realios padėties, todėl daugelio to rajono ūkininkų žemės našumo balas nepagrįstai padidintas. Paaiškėjo, kad Ukmergės rajono dirvožemiai tirti tik 1954-1960 m., t.y. vidutiniškai daugiau kaip prieš 40 metų. Tokie seni tyrimų duomenys negali parodyti realios padėties. Kalvoti rajono dirvožemiai buvo ardomi žemės dirbimo padargais, juos ardė vanduo ir vėjas. Vyko cheminė ir biologinė degradacija. Šilalės rajone, kur dirvožemis tirtas ne taip seniai, nuardytų dirvožemių padaugėjo nuo 1,58 iki 16,1%, nors ir tai dėl metodinių trūkumų nėra realūs duomenys. Tad viena iš priežasčių, kodėl trūksta dėmesio dirvožemio apsaugai, yra realios padėties nežinojimas. Realios padėties nežino ne tik ministerijų pareigūnai, bet ir mokslininkai. Štai Lietuvos mokslų akademijoje 1997 m. gegužės mėn. 29 d. vykusioje mokslinėje konferencijoje-diskusijoje ekologiškai pažeidžiamų žemių naudojimo problemoms spręsti akademikas L. Kairiūkštis ir prof. M. Vaicys pateikė kelių dešimtmečių senumo dirvožemių nuardymo duomenis, nors kai kurių rajonų duomenys jau naujesni. Tik padėties nežinojimu ar nenoru ją suprasti galima paaiškinti ir tai, kad 1995 m. tuometinės Aplinkos apsaugos ministerijos gražiai išleistame leidinyje ”Lietuvos Valstybinė aplinkos apsaugos strategijos apžvalga” rašoma vien apie dirvožemio apsaugą nuo teršimo. Leidinyje nėra jokio siūlymo dėl dirvožemio ardymo stabilizavimo, tik simboliškai užsimenama ir apie katastrofiškai didėjančią cheminę dirvožemio degradaciją.

Tai galima paaiškinti tik nepakankamu visuomenės (net atsakingų pareigūnų) informuotumu ir yra rimtų spragų visoje švietimo sistemoje: pradedant pradinėmis mokyklomis ir baigiant ekologinio mokymo programomis Vyriausybės ir savivaldos institucijų tarnautojams. Taigi antroji priežastis - nepakankamas visuomenės informuotumas.

Netrūksta ir žinybiškumo bei subjektyvaus nenoro įsiklausyti į specialistų siūlymus. Seminare ”Aplinkos apsauga Lietuvoje: tendencijos ir perspektyvos” (Lietuvos Geologijos institutas, 1996 m. kovo 30 d.) nebuvo net užsiminta apie dirvožemio ardymą, tarsi ta problema Lietuvoje neegzistuotų. Panaši situacija buvo ir šiemet rugsėjo 29 d. Aplinkos ministerijos organizuotame seminare ”Dirvožemio ir agroekosistemų monitoringas: problemos ir perspektyvos”. Seminaro darbotvarkėje buvo pranešimų apie kultūrinių pievų augmenijos bei žemėveikslių struktūros pakitimus, pedobiontų kompleksų struktūrą, dirvožemio užterštumą pesticidais ir sunkiaisiais metalais, o dirvožemio ardymui kompleksišku vadintame dirvožemio ir agroekosistemų monitoringe vietos nebuvo.

Nepakankamas svarbiausių gamtosauginių problemų suvokimas ir realios padėties nežinojimas - antrasis didelis vingis kelyje į XXI amžių.

Planavimas užrištomis akimis

Seminare optimistiškai kalbėta apie Lietuvos teritorijų bendrojo plano rengimą. Minima jau parengta pirmoji plano dalis, baigiamas antrasis etapas. Planus rengia didžiuliai kolektyvai, juos derins tarpžinybinė ūkio šakų strategijų tarpusavio balansavimo komisija, todėl ”į XXI a. Lietuva įžengs turėdama išsamią šalies ūkinės ir kultūrinės raidos programą”. Gal ir gerai, kad esama optimistų. Tačiau kiekvienas optimistas turėtų vertinti padėtį realiai, objektyviais duomenimis. Tokių, kaip jau minėta, ne visose srityse turima. Nežinodami dirvožemio degradacijos būklės, dirvožemių vertinimo specialistus užėmę neracionaliai organizuojamos žemės reformos vykdymu, nekreipdami dėmesio į nepaprastai sparčius dirvožemių rūgštėjimo tempus, sunaikinę sėklininkystę, veislininkystę ir mechanizaciją agrariniame sektoriuje, vargu ar galime sulaukti realių teritorijos planų. Juolab, kad, kaip teigiama seminaro aprašyme, pirmiausia ”įvertinta šalies geopolitinė situacija, socialinė ir ekonominė būklė, gyvenamųjų vietovių plėtros sistema, susisiekimo, inžinerinė infrastruktūra....” Bet argi tai tinkama strategija siekiant prisidėti prie globalinių aplinkosaugos problemų, racionalaus resursų naudojimo?

Dirbtinas tik vietinių, juolab net smulkių regioninių, problemų painiojimas su globaliniu mastu spręstinomis tik apsunkintų mūsų ėjimą į europines ar pasaulines struktūras. Tokia strategija primena planavimą užrištomis akimis. Kita vertus, keistai atrodo mėginimas strateginio planavimo duomenimis užlopyti skylę, atsiradusią dėl atsakingų aplinkosaugos specialistų nedėmesingumo ar nenoro reaguoti į tarptautines deklaracijas.

Tai kenkia Lietuvos įvaizdžiui tarptautiniame bendradarbiavime. Nesusipratimas dėl susidariusios situacijos bus užmirštas greičiau, jei nuoširdžiai tai paaiškinsime ir imsimės realių priemonių padėčiai pataisyti.

Ar reikalingas toks komisijų voratinklis?

Seminaro aprašymas parodė didelio ir sudėtingo biurokratinio mechanizmo egzistavimą Lietuvos strateginio planavimo ir aplinkosaugos sistemose. Dar vienos naujos komisijos ar kitokios institucijos sudarymui iš esmės ir buvo sušauktas minimas seminaras. Publikacijoje paminėtos bent dvi teritorinio planavimo komisijos, bendrojo plano rengimo darbo grupė, tarpžinybinė... balansavimo komisija, regioninio ir tausojančios plėtros planavimo institucijos, statistinio modeliavimo grupė, programa ”Žmogus ir biosfera”. Matyt, ir seminare buvo suabejota visų panašių komisijų ar institucijų reikalingumu, nes užfiksuotas siūlymas: ”Tegu būna dvi viena kitą papildančios institucijos”. Dabar dar siūloma įsteigti nacionalinę balansuotos, tausojančios ar tvarios plėtros komisiją, o gal Nacionalinę tarybą. Ar tikrai reikalingas toks komisijų tinklas. Mano manymu, tai rodo tik valstybinių institucijų nekompetentingumą. Kiekvienai komisijai sukurti, jos darbo kontroliavimui reikalingas laikas. Taigi kiekvienos komisijos kūrimas - kartu ir problemos vilkinimas.

Mano supratimu, kažkuris atsakingas Aplinkos ministerijos specialistas seniai turėjo būti paskirtas koordinuoti su Rio de Žaneiro konferencijos deklaracija ir XXI amžiaus darbotvarke susijusias problemas. Jis, reikalui esant, palaikytų ryšį su Vyriausybe, o iškylantiems probleminiams klausimamsų spręsti formuotų mobilias kompetentingų specialistų grupes. Gremėzdiškos, viską aprėpiančios, sunkiai valdomos, bet mažai kompetentingos komisijos ar tarnybos kūrimas nėra perspektyvus.

Siekiant tarptautinio prestižo, reikėtų koordinuotai ir kryptingai siekti dalyvavimo tarptautiniuose projektuose, mokslinio tyrimo programose, aktyviau dalyvauti tarptautiniuose renginiuose, o grįžus - propaguoti tarptautinį patyrimą Lietuvoje. Bet svarbiausia, kuo skubiausiai spręsti vidines mūsų šalies aplinkosaugines problemas: baigti dirvožemių kompleksinį tyrimą seniai tirtose teritorijose, reguliariai (bent kas 6-7 metai) tirti dirbamų laukų dirvožemių reakciją ir imtis neatidėliotinų priemonių katastrofiškam dirvožemių rūgštėjimui stabilizuoti, tobulinti švietimo sistemą, į mokymo programas įtraukiant moksliškai pagrįstą aplinkosaugos problemų dėstymą.

Netiesa, kad kitos valstybės Lietuvą ”laiko antrarūše ar net trečiarūše” valstybe. Taip gali nutikti, jei mes būsime pasyvūs, nepropaguosime savo ir nesidomėsime kitų šalių pasiekimais. Iš savo asmeninės patirties galiu tvirtinti, kad mūsų mokslo, ir ne tik agrarinio, pasiekimai yra pakankamo lygio, mūsų darbais pasaulio mokslo visuomenė domisi ir sudaro palankias sąlygas mums integruotis į pasaulines organizacijas. Tik mūsų neaktyvumas, o dažnai ir valstybinių institucijų nelankstumas, suteikiant ekonominę paramą, kartais dar trukdo mums pasijusti pilnaverčiais pasaulinės mokslo visuomenės nariais. Jau rašiau (”Mokslo Lietuva”, š. m. Nr.6) apie mūsų tyrimų įjungimą į pasauliniu mastu garsią Tarptautinę geosferos-biosferos programą (IGBP). Šiemet savo kontaktus su pasauline mokslo visuomene dar labiau išplėtėme. Plačiau apie tai ir apie mūsų agrarinių mokslų galimybes jungtis į europines ir pasaulines mokslo struktūras planuoju rašyti atskirą straipsnį.