Ką byloja Ignaco Lojolos knyga (1)

Arvydas Genys

Skardus aidas “Aidų” aidijoje

Tarp kitų “Aidų” leidyklos išleistų vienuolinės klasikos knygų Ignaco Lojolos “Autobiografija. Dvasinės pratybos”* - išties skardus aidas, verčiantis suklusti, susikaupti ir prisiminti andainykštę Renesansinės Europos ir Barokinės Lietuvos epochą, jos istorines, mokslines (švietėjiškąsias) ir kultūrines idėjas. Reformaciją ir Kontrreformaciją. Jų prieštaras ir sąsajas. Arba tiesiog - šviesos karalijos sklaidą iki pat Valstybės sutemų, iki pat šių dienų.

Nederėtų absoliutinti šv. Ignaco Lojolos ir jėzuitų veiklos vaidmens Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės istorijoje ir švietime. Tačiau būtų absurdiška nutylėti ištisą dvasinę epochą, kurios aidai skardena ir dabartyje. Šiandien sovietinės ideologijos, ateistinės propagandos ir cenzūros klastotes nusimetančioje Lietuvos Respublikoje jėzuitų vaidmens sumenkinti jau nebepavyktų. Bent kaip svarbios kultūrinės visumos dalies. O prisiminti ir paminėti - dvasinė nauda: I. Lojolos (1491-1556) įkurtos Jėzaus draugijos (jėzuitų ordino - 1540 m.) piligrimystė ir veikla - tikra šviesos karalija lietuvių katalikybėje, švietime, kalboje ir literatūroje (istorinėje ir religinėje), Barokinės Lietuvos kultūroje. O tokią džiugią ir dėkingą progą - dar kartą prisiminti - mums suteikė ir bent jau XX a. pabaigoje pirmąsyk lietuviškai prakalbinta I. Lojolos knyga (iš ispanų kalbos išvertė kun. Lionginas Virbalas SJ). “Viskas didesnei Dievo garbei” (O. A. M. D. G.), - kaip skelbė jėzuitų šūkis.

Knygos sąranga

Šią knygą sudaro dvi dalys (tai dvi knygos, viena į kitą tarsi persiliejančios): pirmoji - I. Lojolos autobiografija, kurią autorius savo žemiškų dienų pabaigoje parašė trečiuoju asmeniu, atskleisdamas ne tik savo gyvenimo - kaip pamaldaus Dievo ieškotojo ir Jėzaus riterio - dvasinę raidą, bet ir piligrimystės (Europoje ir Šventojoje Žemėje), skausmų, tardymų ir sielos paguodų taikioj artimo bičiulystėj, apreiškimų ir studijų Paryžiuje nulemtas Jėzaus draugijos (jėzuitų ordino) įkūrimo prielaidas. Antroje knygos dalyje - “Dvasinėse pratybose” - sukauptos patirties lobis; patiriame, kaip sunkiai žmoguje ir kūrinijoje įsišaknija, veši, pražysta ir šviesos vaisių - Amžinąjį Gyvenimą - užmezga Dievo karalystė. “Dvasinės pratybos” pamoko, kaip savyje, o ir kituose ugdyti ir puoselėti Dievo karalystės pradus. O jei Dievas veikia ir istorijoje (Barokinės Lietuvos žmogus - šviesuolis tuo neabejojo), tai toks dvasinis savęs pažinimas asmeniui ir tautai (kaip didžiai asmenybei!) teikia nepaprastą dvasinę naudą. Kokia įstabi (personalistinė!) dar Barokinės Lietuvos žmonių - šviesuolių jėzuitų idėja.

Prieš aptariant I. Lojolos knygą, įdėmiau sukluskime: ką ji byloja istorinei lietuvių atminčiai, kaip žadina tautinę savimonę. O pirmiau pasigilinsime į vysk. J. Borutos SJ pratarmę, kuri paprastai ir drąsiai atidengia teisybę, kad sovietmečio ideologijos nulemti melai apie I. Lojolą ir Lietuvos jėzuitus - švietėjus “nėra tik sovietmečio laikų atgyvena, tokie (melagingi - A.G.) įvaizdžiai dar ir šiandien gyvi liberaliosios visuomenės dalies sąmonėje”. Ar verta aiškinti: taip manė ir “buvę mokslo visuomenės humanistai”. Tai lėmė ne “humanizmas” - ne sąžinės laisvė ir ne “jauna demokratija”, bet pats ydingiausias savo sąmonės siaurinimas. Jo pasekmės - tiesos neigimas, ksenofobija, anos “liberaliosios” visuomenės dalies klaidinimas.

Pratarmės autorius vysk. J. Boruta SJ mums visiems linki, “kad susitikimas su šia knyga būtų impulsas šv. Ignaco pavyzdžiu paversti savo gyvenimą maldinga kelione į Dievo ir Viešpaties Jėzaus karalystę - Jo meilės gelmes - nuoširdžiu ieškojimu išganymo sau ir visiems!”

Lietuva ir jėzuitų misijos ženklai

O kodėl ne pijorų, pranciškonų, benediktinų… ar net reformatų (protestantų) ?… Taip, jie irgi įnešė savo svarią dalį. Tuo labiau, nes ir šis rašinys prieš bet kokius supriešinimus; vienų sureikšminimus, o kitų sumenkinimus. Kalbame tik apie svarbų jėzuitų dalies įnašą į visumą - Lietuvos istoriją, švietimą, kultūrą. Žinome ir apie jų įžadą paklusti šv. Tėvui - Popiežiui. Ir apie permainingus įvairių pasaulietinių valdžių požiūrius į jėzuitų veiklą. Be to, nepretenduojame į istorinę ar kultūrologinę studiją. Tam medžiagos, net prieinamiausios, šiandien pakaktų. Rašinio tikslas kuklesnis - prisiminti ir paminėti (priminti) kelis jėzuitų misijos ženklus Barokinėje Lietuvoje ir nūdienoje, palikus atvirą erdvę mąstymams, kitoms paralelėms ir disputams, kuriuos itin mėgo jėzuitų studentai kad ir Vilniaus akademijoje (būsimame - ir dabartiniame universitete). Įdomu pažymėti, kad jėzuitų disputų meną saviems tikslams bandė perimti net ateistai. (Vaikystėje teko regėti kultūros namų scenoje: vienas ateistas vaidino kunigą, o kitas jį nuginčijo).

Šiek tiek informacijos apie jėzuitų ordino veiklą Lietuvoje užtinkame net senoje (1968 m.) “Vilniaus miesto istorijoje”, daugiau - J. Lebedžio studijoje “Senoji lietuvių literatūra” (1977 m.). Tik kiek ja galima pasitikėti (tiek faktais, tiek interpretacijomis)? Gal labiau - A. Šapokos “Lietuvos istorija” ar tikro jėzuitų istoriko A. Vijūko-Kojelavičiaus “Lietuvos istorija”, kuri persmelkta pačia jėzuitiška dvasia. Aišku, daug patikimesnę informaciją (tik vis kitais aspektais) teikia “Katalikų kalendoriaus” tomai, katalikiška žiniasklaida (“Naujasis Židinys”, “Katalikų pasaulis”, “XXI amžius”) ir Vilniaus universiteto istorija. Tad apytikrį jėzuitų misijos Lietuvoje (pasak I. Lojolos, beveik “Šiaurės Indijoje”) vaizdą gali nesunkiai susidaryti kiekvienas atidesnis skaitytojas. Tik dar neteko patirti tokio tiesos ir šviesos triumfo, kuriam atstovauja 1992 m. D. Kuolio studija “Asmuo, tauta, valstybė Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės istorinėje literatūroje (Renesansas. Barokas)”. Iš jos II dalies - “Barokinės Lietuvos istorijos pataisos” - ir patiriame tą įstabų Dievo ir asmens (savimonės) atradimo istorijoje džiaugsmą, kuris sklinda iš andainykštės Lietuvos jėzuitų (didikų, švietėjų ir kūrėjų) epistoliarinių ar meninių išpažinčių. Prie šios dailaus, išties barokinio, stiliaus knygos dar grįšime.

O dabar atminčiai tikrai nepakenktų ir enciklopedinių žinių žiupsnelis: Jėzaus draugiją, katalikų vienuolių ordiną, šiandien (tiesą pasakius, jau 1990-ųjų duomenimis) sudaro apie 25 tūkst. narių. Bene svarbiausia jų veiklos sritis - intelektualiniai visuomenės sluoksniai. Jėzuitai plačiame pasaulyje kuruoja dešimtis aukštųjų ir šimtus vidurinių mokyklų (gimnazijų). Bent 50 kalbų leidžia periodinius leidinius ir knygas. Šio ordino struktūra, narių parinkimas (moralinės savybės ir pasaulietinis aukštasis išsilavinimas bent vienoje mokslo srityje), mokymo ir ugdymo metodai įgalina lanksčiai derintis prie įvairių veiklos sąlygų. Jėzaus draugiją (ordiną) 1534 m. įsteigė ispanas I. Lojola “kovai su reformacija”. Tad jėzuitams būdinga aktyvi visuomeninė veikla, o ne vien kontempliacinė gyvensena. Švietimo paėmimas į savo rankas (kaip liudija istoriniai įvykiai) ir viešosios opinijos formavimas religine kryptimi andai susidūrė net su nuožmiu pasaulietinių valdžių nepasitenkinimu. Todėl tokios konfrontacijos vengdamas Popiežius Klemensas XIV 1773 m. jėzuitų ordiną laikinai panaikino. Bet Popiežius Pijus VII 1814 m. ordiną atkūrė. Jėzaus draugija tapo įtakingiausiu ordinu (tik XX a. antroje pusėje jam prilygo ir net ėmė lenkti Opus Dei (“Dievo darbo” judėjimas), kurį įkūrė ispanas Ch. E. de Balageras (1902-1975). Jo knyga “Kelias” pasirodė ir lietuvių kalba).

Į Lietuvą jėzuitai atvyko 1569 m. iš Lenkijos. Juos pakvietė kardinolas Hozijus, susitaręs su Vilniaus vyskupu V. Protasevičiumi. Jėzuitai, kaip dažnai teigiama, buvo pakviesti kovoti su reformacija ir Lietuvos polonizacija. Tačiau jie žvalgė ir ruošė kelius misijoms į Indiją ir Kiniją, kur vėliau ir nuvyko lietuvių jėzuitas A. Rudamina.

1579 m. įkūrė Vilniaus akademiją (vėliau perorganizuotą į universitetą). 1696 m. Lietuvos provincijoje buvo jau apie 700 jėzuitų. Jie leido religinio turinio lietuvišką literatūrą, įsteigė kolegijų (Vilniuje, Nesvyžiuje, Kražiuose, Gardine, Naugarduke, Daugpilyje, Kaune ir kt.) tinklą, perėmė Vilniaus ir Varšuvos kunigų seminarijas. Jie Lietuvoje reiškėsi iki pat 1820 m., kol buvo išvaryti ir iš Rusijos imperijos, kuri viską darė “savaip”.

Paskelbus Lietuvos nepriklausomybę, jėzuitai vėl atvyko 1922 m. Čia jų provincija buvo įkurta 1929 m. O tai, kas atsitiko Lietuvos vienuolijomis po 1940 m., - žinome. Jos buvo išgriautos, išniekintos arba paverstos sandėliais, kalėjimais, ateizmo muziejais ir pan. Vienuoliai atsidūrė Sibire arba pasitraukė į Vakarus.

Atkūrus Lietuvos Respubliką (1990 m.) jėzuitai vėl čia atlieka savo dvasinio ir švietėjiško darbo dalį – kuklią ir kilnią. Imasi katechizacijos, vykdo švietėjiškas ir labdaringas akcijas, parapijiečiams (Bažnyčių bendruomenėms) organizuoja susitikimus su Amerikos, Vokietijos teologais, žiniasklaidoje puoselėja tautinės ir tautų santarvės idėją ir skleidžia ekumeninę (krikščioniškos sandoros) dvasią.

O dabar belieka prisiminti iškiliausius lietuvių šviesuomenės atstovus – jėzuitus, Barokinės Lietuvos žmogaus savybes ir idėjas ir pamąstyti, kokią naudą šiandien gali teikti I. Lojolos “Dvasinės pratybos”.

(bus daugiau)

* Ignacas Lojola. Autobiografija. Dvasinės pratybos. – Vilnius: Aidai, 1998. – 205 p.