Diskusijoje dalyvavo: Mokslininkų sąjungos pirmininkas dr. V. Gontis, Lietuvos studijų ir mokslo institucijų senatų (tarybų) pirmininkų konferencijos prezidentas habil. dr. B. Kaulakys, Mokslininkų sąjungos instituto direktorius habil. dr. Stepas Janušonis, Mokslininkų sąjungos skyriaus Vijonika" pirmininkas prof. habil. dr. K. Repšas, Vilniaus universiteto Komunikacijos fakulteto prodekanas, Knygotyros katedros vedėjas prof. habil. dr. D.Kaunas, Matematikos ir informatikos instituto senato pirmininkas Lietuvos MA akad. prof. V. Statulevičius, Botanikos instituto Tarybos pirmininkas prof. habil. dr. A. Lugauskas, Šiaulių universiteto Rusų katedros vedėjas prof. habil. dr. A. Gudavičius, Puslaidininkių fizikos instituto senato pirmininkas prof. habil. dr. A. Laurinavičius.
Mokslinio darbo tikslai neturi būti pakeičiami
Dr. Vygintas Gontis |
V. Statulevičius ir S. Janušonis |
Esu parengęs 2 habilituotus daktarus ir 3 mokslų kandidatus. Iš dalies pritariu V. Gončio nuomonei. Tačiau turiu ir savo minčių. Jei kyla problemų dėl mokslo laipsnių ir vardų teikimo, vadinasi, galiojanti tvarka nebuvo gera. Aš netikiu, kad būtų norima tvarką bloginti, trukdyti progresui. Mokslininkų bendrijoje ne visi turi vienodą kvalifikaciją, kuri vardijama mokslo laipsniais. Tad ar reikia ją panaikinti. Jei nebus daugiau mokslo laipsnių, o tik vienas, tada turėsime daug žemesnio lygio mokslo daktarų. O aukšto lygio mokslininkų turėsime nedaug, nes nebus paskatų. |
Mano mintys dėl mokslo laipsnių ir pedagoginių mokslo vardų buvo išdėstytos 1996 m. gegužės 29 d. Mokslo Lietuvoje.
Paskui mokslo laipsnių ir pedagoginių mokslo vardų suteikimo procedūra Lietuvoje buvo daug griežčiau reglamentuota. Šitaip buvo bandoma išspręsti praktiškai neįveikiamą uždavinį - pasiekti, kad įvairių mokslo sričių ir krypčių daktarai bei habilituoti daktarai būtų palyginamos kvalifikacijos. Kyla daug keblumų iš principo palyginti skirtingų mokslų disertacijas ir habilitacijos darbus: daugeliui doktorantūros bei habilitacijos komitetų trūksta principingumo, atsirado garsieji leidiniai, kuriuose išspausdinti straipsniai pripažįstami siekiant laipsnio, be to, reikalavimai išspausdinti tam tikrą straipsnių skaičių yra formalūs.
Habilituoto daktaro mokslo laipsnis buvo dar labiau sureikšmintas ir net suabsoliutintas. Visa tai iš dalies padėjo spręsti vieną problemą - apsisaugoti, kad neturėdami pakankamos kvalifikacijos ir kompetencijos mokslų daktarai su keliomis vietinės reikšmės publikacijomis neprasibrautų į profesorius ar kitas svarbias pozicijas. Turint omenyje pastaruoju metu sumenkėjusį daugelio mokslų daktaro disertacijų lygį, habilitacijos atsisakius, šiuo metu gali būti daugiau problemų negu dėl galimo vieno mokslo laipsnio nustatymo 1990-1992 m.
Tai nereiškia, kad Lietuvos mokslo laipsnių ir pedagoginių mokslo vardų sistemoje viskas sklandu.
Pirmasis kylantis klausimas yra: ar dabartinė sistema netrikdo Lietuvos mokslo ir studijų raidos, netrukdo optimaliai panaudoti mokslo potencialą (ypač studijų srityje) ir rengiant mokslininkų pamainą?
Antrasis klausimas - kaip lietuviški mokslo ir pedagoginiai mokslo vardai atitinka kitų šalių (ES valstybių, JAV) priimtus vardus? Visiems aišku, kad mūsų dr. (rašomas mažąja raide) - tai vakarietiškas Ph.D. arba Dr., o mūsiškas prof. (irgi mažąja raide) atitinka bet kurios pasaulio šalies Prof.. Tačiau ką Europoje ir JAV reiškia mūsų doc. ir habil. dr., kaip juos versti į anglų kalbą ir ką rašyti tokiam mokslininkui prieš savo pavardę ne tik laiškuose ar vizitinėse kortelėse, bet ir, pavyzdžiui, teikiant paraiškas dalyvauti Europos Sąjungos mokslo programų konkursuose? Gal į šį klausimą gali atsakyti diskusijos dalyviai? Juk Vakaruose rašoma tik Dr. ar Prof. (arba Prof. Dr.) ir niekaip kitaip. Ar Lietuvos docentas, kuris kartais yra visa galva pranašesnis už Vokietijos C1 ir net C2 profesorių, ir traktuojamas kaip profesorius, kai jis dalyvauja tarptautiniuose konkursuose? Juk netgi Humboldto stipendijos dydis profesoriui ir daktarui skiriasi keliais šimtais Vokietijos markių per mėnesį. Manau, kad nedidelė tikimybė gauti tarptautinius grantus. Ypač vyresniems mokslininkams.
Lietuvoje habilituotas daktaras dažniausiai suprantamas panašiai kaip Sovietų Sąjungos mokslų daktaras. Tai buvo tikrai prestižinis vardas. Tačiau Sovietų Sąjungą daugelis jau baigia pamiršti, o Vakaruose habilitacija ne visur yra, ir suprantama šiek tiek kitaip. Pavyzdžiui, Vokietijoje habilituotas daktaras - tai tikrai ne prestižinis Privat-docent. Ar Lietuvos habilituotas daktaras, einantis universitete profesoriaus pareigas (turintis visą ar dalį etato), bet neturintis profesoriaus diplomo, gali užsienyje būti oficialiai vadinamas profesoriumi, ar tai viso labo tik Privat-docent? Ar nemenkinami mūsų mokslininkai ir užsienyje, ne tik Lietuvoje, mokant jiems atlyginimus ne pagal kvalifikaciją?
Žinant, kokia reikšmė teikiama titulams tiek Lietuvoje, tiek užsienyje, manau, kad reikalingas oficialus lietuviškų mokslo ir pedagoginių mokslo vardų ir jų sutrumpinimų vertimas į anglų kalbą, kad mūsų mokslininkai ramia sąžine ir pagal savo tikrąjį lygį galėtų dalyvauti tarptautiniuose mokslo mainuose ir konkursuose. Tai palengvintų ir nostrifikavimo procedūrą.
Tačiau, be abejo, daug svarbesnis yra pirmasis klausimas. Deja, atsakymas į jį nėra šimtu procentų teigiamas. Ir čia pagrindinė problema ne dėl mokslo laipsnių ir pedagoginių mokslo vardų skaičiaus, bet dėl jų interpretacijos, reglamentavimo.
Dar didesnė bėda yra per mažas mokslo ir studijų finansavimas ir mokslo prestižo sumenkinimas. Sukurdama dešimtis kartų mažesnį nei išsivysčiusių valstybių BVP, apskaičiuotą vienam gyventojui, ir turėdama tikslą prilygti Europos Sąjungos valstybėms pagal santykinį studentų skaičių, Lietuva mokslui ir studijoms turėtų skirti didesnę BVP dalį negu išsivysčiusios valstybės. Deja, yra atvirkščiai. Todėl mokslas ir studijos Lietuvoje dar egzistuoja iš rezervų, inercijos ir mokslininkų entuziazmo. O rezervai nyksta: didelė dalis profesūros yra pensinio arba jam artimo amžiaus. Iš mokslo išėjo didžioji dalis produktyviausių 30-40 metų amžiaus mokslininkų. Lietuvoje parengiama 2-3 kartus mažiau daktarų ir habilituotų daktarų negu reikia moksliniam pedagoginiam potencialui palaikyti.
Atrodytų, jauniems bei jau pasaulyje pripažintiems mokslų daktarams atsiveria gražios perspektyvos. Deja, to nėra. O Vakaruose neretai profesoriumi privalu tapti iki 40-45 metų amžiaus. Paskelbus konkursą docento, profesoriaus ar net katedros vedėjo vietai užimti bet kuriame Lietuvos universitete, dažnai sulaukiama tik vieno prašymo. Vakarų mokslininkai, kur į vieną vietą būna dešimtys pretendentų, to nesupranta. Todėl ir jų rekomendacijos mokslo tvarkymo klausimais remiasi visiškai kitokia patirtimi, kuri Lietuvoje taikoma tik su didelėmis išlygomis. Tačiau vieną vakarietišką principą - galimybę jauniems talentingiems mokslų daktarams užimti bet kuriuos etatus ir pareigas, iš jų ir profesoriaus, be apribojimų vadovauti doktorantams, reikėtų diegti ir Lietuvoje. Tai rekomendavo ir Norvegijos ekspertai. Neturėtų būti formalių habilitacijos ir pedagoginio darbo stažo reikalavimų. Reikalavimai habilituoto daktaro laipsniui įgyti galėtų būti nustatyti įvertinant veiklą: jeigu mokslų daktaras turi pakankamai svarių ir pripažintų mokslinių publikacijų, gerai dirba mokslinį darbą, turi brandžių idėjų, gali gauti žinomų mokslininkų rekomendacijas - jis galėtų užimti bet kurį etatą. Mokslinio darbo ir kompetencijos svarba ypač pabrėžiama daugelyje JAV universitetų, nekreipiama daug dėmesio į pedagoginį stažą ir patirtį.
Formalumai kartais virsta paradoksais. Pavyzdžiui, Lietuvoje praktiškai nėra astronomijos doktorantūros, nors teisę teikti astronomijos habilitaciją turi Teorinės fizikos ir astronomijos institutas (TFAI). Bet teisė rengti doktorantus valstybiniam mokslo institutui, nebendradarbiaujant su aukštosiomis mokyklomis, neteikiama. O Vilniaus universitete, kur rengiami astronomijos bakalaurai ir magistrai bei dirbamas mokslinis darbas, nėra habilituoto daktaro astronomo. Todėl ir TFAI, kuriame dirba 5 habilituoti daktarai astronomai ar astrofizikai, net kartu su VU negali rengti astronomijos daktarų! Nors VU yra astronomijos daktarų, turinčių pakankamai mokslinių rezultatų ir publikacijų. Pasitaikė, kad VU astronomė, jau gindama daktaro disertaciją, turėjo beveik 15 mokslinių straipsnių. Tačiau po disertacijos gynimo visi iki to laiko parašyti darbai toliau nevertinami. Siekiant habilitacijos laipsnio, skaitomus straipsnius reikia pradėti skaičiuoti nuo nulio!
Manau, kad panašių kuriozų ir problemų, ypač formuojant doktorantūros komitetus, iškyla daug kur. Kiekvienas pažįstame ne vieną mokslininką, seniai galintį siekti habilitacijos, tačiau nesiryžtantį pradėti daug jėgų ir laiko kainuojančios procedūros. Reikėtų sumažinti biurokratinių trukdžių mokslo ir studijų raidoje, atsisakyti dalies formalių reikalavimų, bet nemažinti kvalifikacijos kokybės kriterijų.
Lietuvos doktorantūros sistemoje visi už viską atsako, išskyrus doktorantą. Apie jį (bent jau formaliai) privalo šokinėti komitetai, komisijos, katedros, dviejų mokslo ir studijų institucijų tarybos ir administracijos.
Kita vertus, šios problemos nublanksta įvertinus materialinius ir finansinius mokslo ir studijų institucijų nepriteklius, kurie lemia, ar mokslo tyrimai gali išlikti laikmečio reikalavimus atitinkančio lygmens. Kadangi tenka kelti ir tokius klausimus, tai reikia diskutuoti ir dėl mokslinių laiptelių bei gradacijų.
Iš dešinės - S. Janušonis, V. Statulevičius ir D. Kaunas |
Mano nuomone, labai svarbu skatinti jaunimą rinktis mokslininko kelią, rengtis karjerai, rašyti habilitacijos darbus, monografijas. Turėti šalyje 8 tūkst. mokslininkų nedaug. Tai sakau todėl, kad ir mūsų fakulteto habilituotųjų būrelis patyrė nuostolį buvo 4 habilituoti daktarai, vienas iš jų išvyko į Klaipėdos universitetą. Aukšto rango" mokslininkų mums trūksta, tačiau nesakau, kad visus reikėtų laikyti daktarais. |
Bet kokias iškilusias problemas mes kažkodėl skubame labai greitai spręsti. Netaikykim automatiškai užsienio šalių patirties, jos neišmanydami. Kiekvienos šalies mokslo sistema turi savitumų. Aš taip pat šiek tiek važinėju, susipažinau su kelių Vokietijos ir Amerikos universitetų mokslo būkle. Lietuvoje keliama problema atrodo kiek juokinga. Aš savo kolegų kartais paklausiu, kas trukdo mokslininkui kurti mokslą. Mano supratimu, habilitacija tai vienas iš etapų mokslo kelyje. Gauti habilituoto daktaro laipsnį, vadinasi, atlikti formalumus, susitvarkyti dokumentus. Ir mokslas nuo ito nepriklauso.
Užsienyje ne už titulus mokami atlyginimai, o už mokslo rezultatus. Ir ne už titulą siūlomos pareigos. Mokslo institucijos kviečia dirbti dėl to, kad žmogus turi mokslo patirtį, suvokia, jog mokslininko žinios yra reikalingas turtas. Disertacijos neprivalo būti viena kitai lygios ir ne puslapiais jos skaičiuojamos.
Žinoma, kiekviena mokslo sritis turi savų problemų. Vienokios jos - tiksliųjų mokslų, kitokios humanitarinių mokslų srityje. Svarbūs ir kiti svertai - šalies ekonomikos potencialas, ar sudaromos sąlygos stimuliuoti ir organizuoti mokslą.
Daugiapakopė laipsnių sistema yra tam tikra mokslo reguliavimo sistema. Įveikiant mokslo pakopas arba siekiant mokslinio laipsnio, sukuriamas svarbus mokslo produktas. Turėti tik vieną mokslo laipsnį, tą vienpakopę sistemą daugiau siekia mažos valstybėlės, tai jų problema. Antra vertus, niekas taip nevaržo mokslo pažangos, kaip kūrybingos asmenybės ir mokslo kolektyvų niveliacija.
A. Gudavičius ir A. Lugauskas |
Teko 6 metus dirbti Šiaulių pedagoginio instituto, vėliau ir Šiaulių universiteto rektoriumi. Taigi susidūriau su visomis aukštosios mokyklos problemomis. Regioninio universiteto specifika savita ir mokslo srityje. Neseniai susikūrusiam universitetui sunku lenktyniauti mokslo srityje su turtingesnę istoriją ir stipresnį mokslo potencialą turinčiais universitetais. Mokslininkų rengimo sistema Lietuvoje neparanki silpnesnėms aukštosioms mokykloms. Šiuo metu mes galime rengti tik filologijos, edukologijos doktorantus, rengti kitų sričių doktorantų neturime sąlygų, nes per mažai universitete yra habilituotų daktarų. |
A. Laurinavičius ir K. Repšas |
Dirbu Puslaidininkių fizikos institute vyriausiuoju moksliniu bendradarbiu. Esu šio instituto atestacinės komisijos pirmininkas. Parengiau 8 mokslų kandidatus, iš jų 3 jau yra habilituoti daktarai. Laipsnių teikimo klausimu aš remiu Vilniaus Gedimino technikos universiteto rektoriaus prof. habil. dr. E. K. Zavadsko nuomonę, kuri išsakyta Mokslo Lietuvos" 1999 m. sausio 21 d. vasario 4 d. Nr. 2 Ar reikalinga mokslinių laipsnių reforma?" Ir laikausi savo nuomonės, kad mokslininko vadovaujamas 2 straipsnių bendraautoris, įgijęs mokslų daktaro laipsnį doktorantas, lygiuotis su habilituotais daktarais negali. |
Vakaruose visko yra ir gero, ir blogo, tik kodėl lygiuojamasi į blogį. Ar tik ne todėl, kad silpniesiems būtų lengviau kopti į viršų? Mano, kaip mokslininko bei atestacinės komisijos vadovo, praktika rodo, kad didesnė mokslo daktarų dalis vis tik neišsiverčia be mokslinio darbo vadovų. O ta mažesnioji, kuri apsieina be vadovo, siekdama habilituoto daktaro laipsnio, remdamasi naujų idėjų pagrindais, plėtoja naujas mokslo kryptis, išugdo gausius būrius mokslininkų.
Pasitaiko, kad ir habilituoti daktarai dėl kokių nors priežasčių ima blogiau dirbti. Tokį darbuotoją konkurencija tuoj pat nubloškia į šalį. Ir institucijoms suteiktos teisės tokių darbuotojų atsikratyti. Šitaip būna retai, nes paprastai mokslinį darbą pamėgęs be jo žmogus negali apsieiti. Dėl to mokslininkas darbo su didesniu atlyginimu ir neieško. Suvienodinus laipsnius, ieškančių brangiau mokamo darbo padaugėtų.
Pirmiausia reikia išspręsti problemą, kaip palaikyti aukštą Lietuvos mokslo lygį. Mokslo laipsnių sistemos keitimas šiuo atžvilgiu tikrai nieko nelems, ir diskusija neturės prasmės tol, kol nebus pakeistas požiūris į mokslo finansavimą ir į mokslą apskritai. Pinigų skyrimas tik mokslininkų atlyginimams, neskiriant jų medžiagoms ir mokslinei aparatūrai atnaujinti, pastatams šildyti ir juos išlaikyti, skatina mokslo nykimą. Ir jokia mokslo laipsnių sistemos reforma čia nepadės. Dėl mokslo laipsnių reformos visiškai pritariu prof. habil. dr. E. K. Zavadsko mintims, išsakytoms Mokslo Lietuvos 1999 m. Nr. 2, kur labai argumentuotai pagrįsta, kodėl tikslinga išsaugoti dvipakopę mokslo laipsnių sistemą.
V. Statulevičius, S. Janušonis, V. Gontis ir B. Kaulakys |
Turiu nemažą patirtį moksle. Vadovavau 37 Ph.D. disertacijoms. Jos buvo sėkmingai apgintos. 12 mano mokinių tapo profesoriais. Aspirantūrą baigiau Peterburgo universitete. Vienerius metus akademiko A. Kolmogorovo kvietimu dirbau vyr. moksliniu bendradarbiu Maskvos universitete. Daugelyje pasaulio universitetų teko dirbti vadovaujančiu profesoriumi ar mokslininku. Vien į JAV buvau išvykęs 9 kartus (kiekvieną kartą vidutiniškai 4 mėnesiams) dirbti vizituojančiu mokslininku Kalifornijos universitete, Berkeley, Los Angeles, San Diego, Pensilvanijos universitetuose, Dorthmud College. |
Esu įsitikinęs, kad Lietuvai dabar nereikia atsisakyti habilituoto daktaro disertacijos. Habilitacija yra daugelyje Europos šalių. Amerika turi tik Ph.D., bet ten nelengva gauti Tenure (etatinės pareigos, ypač dėstytojo Redakcijos pastaba), tam reikia publikuoti nemažai straipsnių reikšminguose moksliniuose žurnaluose, dirbti svarbų mokslinį darbą ir gauti 3 žinomų mokslininkų rekomendacijas iš kitų šalių.
Tenure suteikia universiteto mokslo taryba. To, kuriam suteiktas šis Tenure, negalima atleisti iš universiteto. Amerikoje, Vokietijoje, Prancūzijoje ir daug kur kitur nėra ir mokslininko amžiaus apribojimo, nes laikoma, kad tai kliūtis dirbti, jei mokslininką lydi sėkmė, jei jis išrinktas konkurse, vertintas per atestaciją. Kai mokslininkas iš darbo išeiti nenori, tai jo teisę dirbti gina įstatymas ir atleisti negalima. Jei mokslininkas pats nori atsipūsti, jis gali pasirinkti emeritus. Bet Vakaruose visai kitos pragyvenimo sąlygos. Pvz., prof. A. Avižienio pensija yra 6500 JAV dolerių per mėnesį (neatskaičius mokesčių, dar išskaičiuojama 30 proc.). Skaitydamas paskaitų kursą, dar papildomai gauna 8000 JAV dolerių per semestrą.
Habilitacijos panaikinimo šalininkai kalba, kad talentingam nereikia laipsnio. Bet jei žmogus talentingas, tai kodėl jam neapsiginti disertacijos, neparašyti gerų straipsnių referuojamuose žurnaluose. Maža tvirtinti: aš talentingas, tą reikia įrodyti darbais, privalu gauti žvaigždutes. Juk tik šitaip mokslininkai tampa žinomų mokslų akademijų ar tarptautinių institutų, mokslo draugijų, žurnalų redkolegijų nariais. Jei tu negali apginti nelabai sudėtingo habilitacijos laipsnio, tai vargu ar pajėgsi suburti pasekėjų grupę, išauginti mokyklą, kurią pripažintų pasaulio mokslas, vadovauti katedrai. Lietuva yra mažutė pagal savo teritoriją ir gyventojų skaičių, bet jos matematikos lygis tikrai yra aukštas, taip pat fizikos, biochemijos, lingvistikos, kai kurių technikos šakų. Juos gerai pažįsta pasaulio mokslas.
Mokslą sunaikinti daug proto nereikia, bet jį atkurti labai sunku. Džiugu, kad mokslo ateitis rūpi Lietuvos vadovams. Tai pabrėžė Lietuvos Respublikos Prezidentas dr. Valdas Adamkus inauguracinėje kalboje ir atidarydamas VII tarptautinę Vilniaus konferenciją kartu su Europos statistikų kongresu praeitų metų rugpjūčio mėnesį. O premjeras Gediminas Vagnorius, šio renginio Garbės komiteto pirmininkas, sveikinimo laiške rašė: Nėra kitos alternatyvos kaip vystyti mokslą, norint sukurti šiuolaikinę, demokratinę visuomenę.
Bet būtina didesnė valstybės parama mokslui. Mokslininkai sensta, pamainos neužtenka. Dėl mažų atlyginimų žmonės palieka universitetus ir institutus ir eina į privačias struktūras, norėdami lengviau pragyventi, išlaikyti šeimą, nusipirkti būstą.
Lietuva neturtinga žemės turtų, bet turi didžiausią turtą neblogą mokslą, kuris dešimteriopai viską atperka. Be to, jau nuo seniausių laikų mokslas stengėsi diegti aukštą kultūrą, dorą. Kaip girdėti, į teisėtvarkos rankas patenka prokurorai, advokatai, verslininkai, politikai, bet, ačiū Dievui, nėra nė vieno mokslininko. Todėl sprendžiant mokslo reikalus reikia daugiau pasitikėti mokslo tarybomis, senatais, mokslo visuomene, kuriems tikrai rūpi visos Lietuvos ateitis.
Ir dar dėl kolegijų. Jų yra aukšto lygio, pavyzdžiui, dvejų metų Santa Barbaros kolegija, šefuojama Kalifornijos universiteto Los Angeles. Joje baigęs medicinos specialybės studijas, gali dirbti gydytojo asistentu, sesele arba tęsti mokslą Los Angeles universiteto trečiame kurse. Amerikoje įvairių universitetų profesorių nevienodas lygis, kaip ir universitetų. Pvz., Kalifornijoje yra daug Valstijos universitetų. Vieni turi teisę suteikti bakalauro laipsnį, kiti tik magistro, ir labai nedaugelis Ph.D.
Parengiau 11 mokslo daktarų. Šiuo metu vadovauju 5 doktorantų moksliniams darbams. Turiu darbo patirtį kelių institutų Biologijos, Ekologijos, Žemdirbystės, Daržininkystės ir sodininkystės, Vilniaus universiteto ir Lietuvos žemės ūkio universiteto doktorantūros komitetuose. Džiaugiuosi, kad po kelerių metų pertraukos vėl išaugo jaunimo domėjimasis mokslu. Į doktorantūrą pradėjo stoti gabūs, išsilavinę, gerai teoriškai pasirengę aukštųjų mokyklų absolventai. Vieni jų aukštuosius mokslus baigė prieš kelerius metus, kiti tik ką gavo diplomus ir į doktorantūrą stoja neturėdami mokslinio darbo patirties, nes aukštųjų mokyklų mokymo bazės yra skurdžios ir nėra sąlygų mokyti tirti sudėtingus biologinius reiškinius ir procesus, to galima mokytis tik iš dalies. O mokslininką reikia parengti per ribotą laiką 4 metus. Apie 1,5 metų gilinamos teorinės žinios. Taigi eksperimentams laiko lieka nedaug. Biologijos srities darbai susiję su augalų vegetacija ar kitais biologijos reiškiniais, kuriuos tiriant reikia giežtai atsižvelgti į laiką. Reikia skubėti. Tai įmanoma, jeigu mokslinėse laboratorijose būtų šiuolaikinė ranga. Kadangi jos nėra, dažnai pačiam doktorantui reikia tobulinti turimą. Mes, mikrobiologai, stengiamės surasti išeitį doktorantams siūlydami spręsti tokias užduotis, kuriomis domisi kitos institucijos. Šitaip, atlikdamas kompleksinius darbus, gali pasinaudoti kitų žinybų techninėmis priemonėmis.
Tam reikia didelės patirties, laiko, žinių, visa tai įveikti vienam doktorantui sunku. Todėl reikia specialistų paramos. Darbą organizuoti trukdo ir doktorantūros komitetų sudarytos taisyklės, tai kad komitetą turi sudaryti 4 tos pačios mokslo krypties specialistai. Ypač būna keblu, kai atliekamas kelių mokslo sričių darbas.Tokiomis sąlygomis, parengęs disertacinį darbą ir įgijęs daktaro laipsnį, jaunas mokslininkas yra tik rimtas pretendentas dirbti mokslinį darbą. Jam trūksta patirties, įgūdžių. Visa tai jis gali įgyti toliau intensyviai dirbdamas ir rengdamas antrosios pakopos t. y. habilitacijos darbą. Čia laikas neribojamas.
Todėl siūlyčiau palikti dviejų pakopų mokslo laipsnių teikimo sistemą, nes tai yra skatinimas tobulėti. Kiekvienas, siekdamas parengti habilitacinį darbą, priverstas studijuoti ir kitas artimas disciplinas, nuolat domėtis pasauline literatūra, suvokti savo vertę viso informacijos srauto bei kompleksinių tyrimų sistemoje, logiškai vertinti ir interpretuoti.
Habilitacijos darbą aš suprantu kaip specialisto tolesnio tobulėjimo pakopą. Tokio darbo gynimas turėtų būti viešas. Jį turėtų vertinti ne 7 komiteto nariai, o daugiau. Nebūtinai šis darbas turėtų vadintis habilitacijos. Tokius reikalavimus galima kelti ir suteikiant profesoriaus vardą. Gaila, kad ne visiems užtenka ryžto ir energijos tobulėti, toliau atlikti mokslinius tyrimus, ypač asmenims, pasirinkusiems administracinį darbą. Todėl susidaro tam tikros jėgos, kurios negali sutikti su tuo, kad egzistuoja docento ar profesoriaus vardai, kurių jie negali gauti, todėl visaip stengiasi juos niveliuoti. Siūlyčiau toliau šių vardų suteikimo sistemą tobulinti. Vardai ir laipsniai neturi būti menkinami, tegul juos įsigyja tikri vienos ar kitos mokslo šakos žinovai, aukštos kvalifikacijos specialistai. Reikėtų tobulinti mokslinių vardų teikimo sistemą taip, kad vienodas galimybes turėtų visi mokslininkai. Šiuo metu galiojančios taisyklės užkerta kelią gauti mokslo vardus dirbantiems mokslo institutuose mokslininkams, kurie vadovauja magistrantų, doktorantų darbams, bet neskaito paskaitų aukštosiose mokyklose, nes pagrindiniu kriterijumi suteikiant šiuos vardus yra nuolatinis pedagoginis darbas aukštojoje mokykloje.
Ar apgalvotai nustatomas mokslininkų 65 metų amžiaus apribojimas? Dalis šio amžiaus žmonių labai intensyviai dirba. Tai ne tik žmogaus nušalinimas nuo darbo, bet ir moralinis poveikis. Kam tai naudinga?
Diskusijos reziumė: išsakę susikaupusias mintis, svarstymo dalyviai buvo įsitikinę, kad diskusija ne visiškai pavyko. Apgailestauta, kad neužteko laiko dar plačiau aptarti veikiančios mokslo laipsnių ir vardų sistemos teigiamybių ir trūkumų, palyginti jos su kitų šalių panašiomis sistemomis, jų patirtimi. Nesutarta, ką tikrai reikėtų keisti. Plačiau nekalbėta ir dėl pedagoginių mokslo vardų (docento ir profesoriaus diplomų) ir etatų užėmimo, pareigų atlikimo bei peratestavimo (ar profesorių neatestavimo) problemų, doktorantūros sistemos trūkumų.
Gedimino Zemlicko
nuotraukos