Istorija kartojasiGerb. Poete, dar niekada Mokslo tarybos posėdžiuose nemačiau Jūsų tokio susijaudinusio ir užduodančio tiek daug klausimų savo oponentams.Oro uosto statybos Kuršių nerijos nacionaliniame parke reikalai rūpi ne man vienam. Šiandieniniame Lietuvos mokslo tarybos posėdyje ir kiti nariai šokinėjo iš vietos, klausinėjo, kalbėjo. Savaip užgauna toks staiga išmestas kieno nors projektas, kuris, pasirodo, jau įgyvendinamas: ir pinigai paskirti, ir statybos pradėtos. Visuomenė informuojama, kad jau mažai ką gali padaryti, nes projektai seniausiai suderinti, patvirtinti ir vykdomi. Kalbu ne vien apie tą nelemtą oro uostą Neringoje. Iš nesenų laikų esu įgijęs šiokios tokios patirties. Ne vieną kartą yra tekę stabdyti įvairiausius projektus senamiesčio gatvių griovimą ir naujų tiesimą (pvz., per Rasų kapines ar siūlant platinti Liejyklos gatvęVilniuje), garažų statybas istorinėje miesto dalyje, griovimus Tilto gatvėje ir pan. Susikaupė daug dokumentų, kuriuos rašėme mes, kultūros žmonės, protestuodami prieš tas statybas, griovimus. Mus kvietė, barė, koneveikė, grasino. Dabar vėl panašiai. Neseniai vėl tie patys būrėmės dėl tos pačios Tilto gatvės ir dėl to paties. Seniau taip pat būdavo slapta veikiama. Tik atsitiktinai sužinodavome, kad kažkas griaunama ir jo vietoje ruošiamasi statyti. Kultūros, mokslo žmonės tuoj susiburdavo ir pasipriešindavo. Štai ir vėl kabinetuose kažkas sugalvojama, susitariama, pačių pasitvirtinama, pasirašoma, pasiskiriami pinigai ir tyliai pradedama statyti. O kaip po to betoną išsprogdinsi? Sovietiniai valdininkai savaip bijodavo visuomenės nuomonės, nes tie faktai galėdavo pakliūti ir pakliūdavo į pogrindinę spaudą, užsienio radiją. O dar ir Maskvos baimė. Dabartiniai valdininkai jaučiasi labai saugiai, gerai užsibarikadavę šūsnimis popierių, parašų, projektų. Vien tik auksas valdo musGerb. Poete, Jūs remiatės savo asmenine patirtimi, nesena praeitimi, kai buvo niokojami mūsų miestų senamiesčiai, krašto gamta, kartu ir mūsų dvasinė kultūra. Bet dabar gyvename visiškai naujomis nepriklausomos valstybės sąlygomis, tad nejaugi teisinga tvirtinti, jog istorija kartojasi, situacija ta pati? Juk ne ta pati.Ta pati ir ne ta pati. Anksčiau buką jėgą rodė valdžia. Dabar iškilo kitas sunkiai nugalimas veiksnys. Tai pinigai. Jie prasibrauna pro didžiausias kliūtis, įstatymų pinkles, pro gerai saugomas duris. Prieš juos kartais bejėgė ne tik visuomenė, kultūra, geri norai, bet ir valdžia, teismai. Šiandien matome daugybę pavyzdžių, kaip kapituliuojama prieš didelius pinigus.
Pinigai traukia valdžią, o valdžia - pinigus. Išmokti valdyti pinigusSuprantu Jūsų nuogąstavimus. Kita vertus, jeigu pasiskelbėme einą į rinkos ekonomiką, tai turėsime ir keliaklupsčiauti prieš geltonąjį velnią.Be jokios abejonės, nes kitaip ir nebus, - reikės su tuo velniu apsiprasti. Tik mes turime išmokti valdyti pinigus, o ne jie - mus. Kai žmonės to nemoka daryti, šėtonas paleidžia daug savo pinigų, jais finansuojami pražūtingi projektai, daromos niekam nereikalingos sutartys. Ėjimo į Europą pretekstu sugalvojama keisčiausių programų, projektų, kuriais gaudomi laisvai klaidžiojantys pinigai, dažnai siekiant savanaudiškų ar net asmeninių tikslų. Kapituliuojama prieš argumentus, kad to mirtinai reikia einant į rinkos ekonomiką arba į Europą. Kad tik eiti vieniems su terbom, kitiems su pinigų maišais. O kaip, kodėl? Vis kažko reikia ir reikia tam ėjimui, Briuseliui, Europai. Bet kol mes patys nežinosime, ko mums reikia, tai ir jokiai Europai mūsų nereikės. Dar nepasirengę projektiniam mąstymui
Mus užklupo naujas dalykas, visai nepasiruošusius tokiam projektiniam arba programiniam mąstymui. O tai neišvengiama. Tik bėda, kad tų programų ekspertavimas tebėra dar gana miglotas: nėra jų kontrolės, tikslaus išankstinio įvertinimo, o ir tie vertintojai pasitelkiami iš savųjų. Ar ne taip atsitiko su tuo Nidos oro uosto išplėtimo projektu. Juk visuomenės kontrolės tai nebuvo tikri, nepriklausomi ekspertai nebuvo pakviesti, vengta bet kokios viešumos. Projektui pritarė pavieniai, be abejonės reikalingi asmenys. Ir viskas gerai keliais šimtais pailginto nusileidimo tako jau nebeišardysi. Šiandien su panašiais pražūtingais projektais braunamasi į gamtą, kultūrą, net, sakyčiau, ir į tautos likimą. Nėra pilietinės visuomenėsKodėl tokie dalykai įmanomi dabartinėje mąstančioje Lietuvoje, kurioje juk, regis, pakanka ir istorinės patirties, ir intelekto?Lietuvoje dar vis mąstoma pagal pareigas, o nėra visuminio proto, kurį išreiškia atsakinga pilietinė visuomenė. Ji dar tik randasi, ryškėja jos struktūros. Tai ji, veikdama per įvairias organizacijas, tarybas, institucijas, partijas, turėtų pastoti kelią bet kokiai savivalei, valdininkų arogancijai. Valdžia turi žinoti, kad yra visuomenė ir kad per kitus rinkimus gali netekti šiltų ir patogių kabinetų. Ar yra viešumas?Tikrojo viešumo jau esama, o gal dar ne? Juk per tikrąjį viešumą tik ir galima sukurti pilietinę visuomenę.Ir yra, ir jo nėra. Yra, pavadinčiau, sensacinis viešumas. Jeigu koks nors dalykas nekvepia intriga, svilėsiais, nėra aštrių prieskonių, jokios žiniasklaidos nesudominsi. Redaktoriai taip rūpinasi savo skaitytojais, kad patys už skaitytojus pradeda ir galvoti kas jiems gali būti įdomu ir kas ne. Girdžiu klausiant: o kas skaitys? Tikrai, kas skaitys. Vieni paskaitę rytoj užmirš, nes sensacijos apie nužudymus, prievartavimus keičiasi dideliu greičiu, o kiti, kuriems tai skirta, ramiai padės į šalį. Na ir kas? Juk nėra koncentruoto visuomenės balso. Tiesiog jam nėra kur reikštis. Intelektualų žodisVisose tautose ir kultūrose visada labai svarus buvo autoritetų žodis meno žmonių, intelektualų žodis. Ką jis reiškia šiandien?Intelektualų, kultūros ir meno žmonių žodis geriausiai girdėti, kai šalyje, tautoje kas nors negerai, kai visi kiti priversti tylėti. Kūrybos žmonės tautoje kalba paskutiniai, keičia galvojimą. Visai natūralu, kai atgavus laisvę iškyla socialinės grupės, prasideda interesų kova, jų derinimas įstatymais, įvairiais teisiniais aktais. Gražu buvo Atgimimo mitinguose matyti šalia vienas kito skirtingiausių mokslo ir meno šakų žmones, kurių dabar ant vienos pakylos niekas negalėtų surinkti. Kada yra Seimas, sava policija, teismai, tai ir intelektualų, kultūros žmonių funkcijos siaurėja, jie pradeda užsiimti siauria, specialia veikla, kuriai jie ir yra pašaukti. Savo darbą dirba, kada jų niekas nemato. Jie prabyla, kai iškyla grėsmė gamtai, kultūrai, tautai. Ar nesukruto dabar intelektualai dėl to nelemto uosto? Tik gaila, kad nėra tokių aukštų pakylų, kaip buvo Atgimimo metais. Bet ir tas balsas paskęsta visame tame bulvariniame šurmulyje.
Teko skaityti, kad prieš ugnikalnių išsiveržimus ar žemės drebėjimą atogrąžų kraštuose pražysta tam tikros gėlės, išsiskleidžia nepaprasto puošnumo žiedai. Puikus simbolis, kuris tiktų literatūros, meno, kultūros žmonėms, apskritai intelektualams. Pavojaus fizinio ar dvasinio - akimirką jų balsas turi būti garsiausias ir įtaigiausias. Ir pati dvasinio pavojaus, grėsmės nuojauta turi būti pirmiausia pajuntama būtent šio mūsų krašto žiedo. Ką apie tai pasakytumėte?
Vadinasi, visuomenę reikia pratinti klausytis ir tylaus cypsėjimo?
Kai užsiminėte apie įstatymus, tai iškart prisiminiau ir kai kuriuos tų įstatymų sergėtojus, kurie kaip tos blakės punta tautos ir visuomenės krauju.
Ar lengva sakyti tiesą, kartais nemalonią, tiems, nuo kurių mūsų valstybėje šis tas priklauso?
Kalbėjosi ir fotografavo Gediminas Zemlickas
|