Miškai išsaugojo daugiausia sėlių palikimoŠis pokalbis gal ir kiek neįprastas, kadangi profesoriaus teiraujamės ne apie ekologiją ir ne daugiausia apie miškus, o apie tolimiausią jo gimtųjų vietų praeitį, kuri glūdi ne tiek istoriniuose dokumentuose ar raštuose, kiek upių, ežerų, gal ir kai kurių vietovių varduose. Todėl reikliam skaitytojui siūlome šį rašinį vertinti kaip ganėtinai laisvą improvizaciją, ekspromtą, į kurį juk turi teisę ir mokslo žmonės.
Gerb. akademike, Latvijos MA prezidentas akad. Janis Stradinis gegužės 21-22 d. Aknystoje ir Viesytėje, Jekabpilio raj., Latvijoje, organizuoja, kaip jis pats sako, pasaulio sėlių suvažiavimą. Jūs kilęs iš Rokiškio rajono, iš Papiškių, kiek žinau, manote esąs sėlių palikuonis. Ką galvojate apie būsimą sėlių suvažiavimą?
Kraštiečiai išsibarstė po bendrijas - rokiškėnų, biržiečių, pasvaliečių ir pan. Ar nebus taip, kad tie kraštiečiai primiršo, kas juos visus galėtų vienyti - o būtent priklausymas platesniam sėlių kamienui?
Ką aš žinau apie sėlius? Jiems iškilo grėsmė po 1201 m., kai vyskupas Albertas pastatė Rygos pilį ir įkūrė Livonijos ordiną, kuris pradėjo palei Dauguvos upę skverbtis gilyn į baltų gyvenamas, taigi ir sėlių, žemes. Kai kas ginčija, ar senovės Romos kelių žemėlapyje XIII amžiuje sėlių paminėjimas tikrai autentiškas, bet livoniečio Henriko Latvio XIII a. kronikoje sėlių vardas minimas iš tikrųjų. Taip pat tikra ir tai, kad 1208 m. vokiečių ordino kariuomenė, padedama apkrikštytų latvių ir latgalių, apsupo Salpilį prie Avieksnės įlankos ir sėlius privertė pasiduoti. Nuo tada nedaug kur aptiksi, kad jie būtų minimi. Tada Lietuvos valstybė dar tik kūrėsi, nepakako jėgų duoti atkirtį kalavijuočiams, todėl XIII a. - tai sėlių perskėlimo amžius. Jeigu ne Livonijos ordinas, be abejo, sėliai būtų sukūrę stiprų gentinį junginį ir suvaidinę gerokai didesnį vaidmenį Lietuvos ir Latvijos istorijoje.
Ar visiškai aišku, kur ėjo perskeltųjų sėlių riba? Ieškant bendrumoDalis sėlių sumišo su lietuviais, kita dalis sulatvėjo. Ar tarp Lietuvos ir Latvijos sėlių palikuonių galima rasti bent šiokių tokių bendrų bruožų?Gyvenantys Lietuvos pusėje vartoja daug latviškų žodžių, o Latvijos dalyje - daug lietuviškų. Remiantis kalbiniu požymiu galima padaryti ir tam tikrų kitų išvadų. Areale nuo Aknystos Jekabpilio rajone, Latvijoje, traukiant Kupiškio link, nesiekiant Papilio ir Vabalninko, tarpumiškėmis pro Čedasus, Panemunį, Pandėlį - Skapiškį, bet Panemunėlio neužkabinant išsikristalizavo vadinamoji kupiškėnų-rotininkų tarmė, galėjusi būti artimiausia sėlių kalbai. Ir žmonės šitame Lietuvos pasienyje labai jau panašūs kaip ir latviai už sienos.
Jei tikrai taip, tai kokios sąlygos lėmė tos sėlių kalbos mažesnę asimiliaciją būtent šiame areale?
Sėlių gyvenamosios vietovės siekė Anykščius. Rokiškėnai, kurie maišėsi su uteniškiais, patyrė ir didesnę jų tarmės įtaką. Einant Biržų, Pasvalio link - vėl tarmės skirtumai, vartojama daugiau latviško žargono.
Tokie mano, šios srities neprofesionalo, pastebėjimai ekspedicijų metu gyvenant pas pamiškių žmones, tai ir samprotavimai tokie. Jeigu norėtume ieškoti sėlių pagal sudegintą žodį, anot Vytauto Šavelio, tai gal vėl rastume naujų ir įdomių dalykų. Štai kaip V. Šavelis eilėraštyje apie Čedasus su sielvartu prabyla: Aš ainis sėlių giminės, / kurios vardų nedaug teatmenu. / Bet aš žinau, kad tavo, puodžiaus, esu brolis, / kurį prieš metų tūkstantį, o gal daugiau, / sudegino tas pats įkaitęs molis, sudeginęs ir žodį pagaliau
Nuostabu, kaip trumpas eilėraštis sutalpino reikšmingus genties istorijos momentus.
Kuo gi vertėsi sėliai? Mūsų čedasiškių tėvai ir protėviai gerai žinojo: jei nuvažiuosi į Neretas (5 km į šiaurę nuo Suvainiškio, jau dabartinėje Latvijoje, ant Susėjos kranto), tai pigiausiai tokios palyvos (molinių puodų) prisipirksi, kad ne tik alaus ąsočiai, bet ir rūgusio pieno puodynės skambės. Palyvomis seniau molinius indus vadindavo. Jais visas kraštas garsėjo. Sėlių pagrindinis amatas ir verslas - senoji keramika. Tiek Lietuvos, tiek Latvijos pusėje. Perskirtų sėlių kalba išsiskyrė, pagaliau ir pačių sėlių nebeliko, o verslas moliniai indai - išliko. Aš nežinau, kas šiandien galėtų pakalbėti sėlių kalba. Aš kai parvažiuoju namo Popiškios čia pot užu Čedasų dvoro, tai do moku ir pakalbat, ir pakinkyt orklį: ir povalkus užmaut ir sūmatų sumest ir jievas susukt ape lunkų. Svarbu, kad balnaly ūsos vadalom prakišt būtų ir rotai unt risorų. Tadu nesarmata ir grožių margų pavėšt. Mes tenai kalbame kupiškėnų rotininkų tarme. Viskas pasikeitė, o kurie žodžiai išliko pirmapradžiai, sėliški, galėtų pasakyti kalbininkai, pasidairę kad ir apie Čedasus. Trauka ėjo iš AknystosBeje, šiemet Čedasams ir Rokiškiui sukanka 500 metų. Vyks gražios šventės. Liepos 4 d. į Čedasus suplauks čedasiškiai iš visos Lietuvos. Pagal seną tradiciją tai bus ir šventųjų Petro ir Povilo atlaidai. Bus aukojamos šventos mišios, išleisime mažą leidinuką, pastatysime atminimo akmenį, ant kurio bus užrašas, primenantis, kad prieš pusę tūkstančio metų kažkoks keliautojas pirmą kartą užrašė Čedasų vardą.
Kas žinoma apie tą keliautoją?
Žinoma, tai mano samprotavimai, o istorinės tiesos reikia ieškoti. Vienas kitas faktas leidžia interpretuoti. Onuškis paminėtas 28 metais vėliau už Rokiškį ir Čedasus, Papilys - taip pat XVI a. pr. užrašytas, o Pandėlis ir Panemunis - net gerokai vėliau. Vadinasi, trauka turėjo eiti iš Aknystos, nes ji jau buvo centras, ir žmonės bent jau su savo puodais turėjo ją lankyti. Aknysta išaugo ant aukšto Susiejos upės kranto. Kitas krantas žemas, tad patogu gintis nuo kalavijuočių. Stovėjo pilis ant piliakalnio - čia kyliu išsišovusi lietuvių kunigaikščių gynybos vieta, kur ėjo skiriamoji riba su Ordino žemėmis. Miškai ir sėliaiIeškant tų pirminių sėlių kalbos duomenų gal vietovardžiai, ypač upėvardžiai, yra geriausias raktas į sėlių kalbos pirmapradžius šaltinius?Nemanau, kad į visus klausimus lengva rasti atsakymus net ir kalbininkui. Manau, kad sėlių kalbos pirminių šaltinių reikėtų ieškoti kupiškėnų tarmėje. Šis vidurinysis sėlių arealas turėjo išlaikyti daugiausia pirmapradžių kalbos duomenų, nes čia gyvenusių žmonių ryšys buvo tik su sėliais. Tai labiausiai apauginti miškais, pelkėmis, klampynėmis plotai.
Reikėtų tyrinėti išsidėsčiusią nutįsusiu puslankiu teritoriją nuo Kupiškio Čedasų ir Aknystos link, taip pat ir sėlių latviškosios teritorijos dalį.
Miškai ir sėliai - neatskiriami?
Apie miškus sprendžiama iš jų dabartinio vaizdo. Tačiau XII-XIII a. tie miškai atrodė visai kitaip. Ar gerai žinome - kaip? Juodasis ir baltasis metraštininkai susikeitė vietomisNorėdamas Jus šiek tiek paprovokuoti, paklausiu štai ko: o kam mums tie sėliai turėtų rūpėti? Juk esame lietuviai. Ir kuo greičiau pamiršime tolimoje praeityje buvusį dar gentinį susiskaidymą, tuo vieningesni, lietuviškesni būsime?Kas nors kiek mokėsi lotynų kalbos, o man jos teko 5 metus mokytis, manau, supras, kad jau antikoje buvo nusistovėjusi tiesa: Homo historiarum ignari semper sunt pueri - žmogus, nežinantis istorijos, visada palieka vaikas. Dabar mes sakome: tauta, negerbianti savo praeities, neturi ateities. Jeigu mes iš savo istorijos išmesime tai, kas mums nepatinka, neatitinka dabarties nuostatų, bus tai sėlių likimas ar sovietmetis, jei viso to istorijos vyksmo nesuvoksime kaip normalaus proceso, žmonijos vystymosi dalies, tai neturėsime ir ateities. Prarasime normalų pagrindą, ant kurio turi laikytis ir išlikti stipri tauta. Juk niekas nenueina vėjais, bet lieka žmogaus sąmonėje, pasąmonėje, mentalitete, genuose.
Savo tautos praeities reikia ne gėdytis, bet semtis iš jos stiprybės, jėgos - net jeigu ta praeitis kartais atrodo nepatogi, nekonjunktūriška. Ar teisingai supratau Jūsų mintį? Svarbiau giminystė ar nafta?Grįžkime prie sėlių. Pats jų istorinio buvimo faktas vienodai svarbus tiek lietuviams, tiek latviams. Ir tuo požiūriu akad. Janio Stradinio telkiamas sėlių palikuonių ir jiems prijaučiančių suvažiavimas Aknystoje, Viesytėje - tai mūsų dvasią skaidrinantis faktas gerokai sumaterialėjusiame gyvenime. Ar tokia nuostata Jums priimtina?Visiškai. Mes visada su broliais latviais bendraujame remdamiesi savo baltiškąją praeitimi. Jeigu esame vienos progentės - sėlių palikuonys - tai dar geriau. Kad jau esame tokie artimi giminės, tai turime draugauti ir bičiuliautis. Kiek gi galime kivirčytis dėl kelių milijonų barelių naftos, kurią, dar nežinia, ar įstengsime paimti.
Kalbėjosi Gediminas Zemlickas
|