Archeologų tyrinėjimai padeda suprasti viso regiono problemas
Simpoziumo pradžioje tylos minute buvo pagerbtas neseniai mirusios žymios lenkų archeologės prof. Liucijos Okulicz-Kozaryn atminimas. Ši archeologė kone didžiausią savo gyvenimo dalį skyrė baltų archeologijos paminklų tyrinėjimams.
Pranešimus skaitė mgr. P. Szymanski, prof. W. Nowakowski, dr. W. Wroblewski, mgr. T. Nowakiewicz, prof. J. Okulicz-Kozaryn, mgr. M. Milewska, prof. J. Kruppe, dr. V. Šimėnas, doc. dr. R. Jankauskas, dr. R. Sidrys, S. Satkūnaitė, G. Vaitkevičius. Apie mokslinę šio simpoziumo reikšmę, ryšius su lenkų archeologais ir kitus dalykus Mokslo Lietuvai pasakoja Vilniaus universiteto Archeologijos katedros vedėjas prof. habil. dr. Mykolas MICHELBERTAS.
Tai ne pirmas mūsų susitikimas su kolegomis. Vilniaus universiteto Archeologijos katedra ir Varšuvos universiteto Archeologijos institutas palaiko glaudžius ryšius - nuolat keičiasi moksline informacija, literatūra ir tai mums padeda geriau pažinti ir Lietuvos, ir Lenkijos archeologijos problemas. Šiame simpoziume dalyvauja žymūs Lenkijos mokslininkai, kurie dirba baltų archeologijos srityje. Dalis lenkų tyrinėtojų kasinėja archeologijos paminklus šiaurės rytų Lenkijos pakraštyje tai baltų archeologijos paminklai, ir skelbia tų tyrinėjimų medžiagą.
Kokius Lenkijos ir Lietuvos archeologų požiūrių skirtumus galėtumėte išskirti?
Užsiminėte apie Rytų Europos regiono archeologijos problemas. Kokios tai problemos?
Tas dėmesys baltų archeologijos tyrinėjimams kyla iš to, kad dabar tai Lenkijos teritorijos dalis, kurią pažinti lenkų archeologai laiko savo pareiga? O gal tai vis dar šiokia tokia balta dėmė kaimynų šalies archeologijos moksle?
Prof. W. Nowakowski atkreipė dėmesį į Lietuvos archeologo Aleksiejaus Luchtano kasinėjimus ir radinius Kernavėje. Lenkų archeologas pabrėžė atrastosios kapavietės unikalumą.
Ten kiek ankstyvesnio laikotarpio brūkšniuotosios keramikos kultūros žmonių kapinynas. Visų tyrinėtojų pripažįstama, jog brūkšniuotoji keramika tai rytinių baltų genties atstovų palikimas. Didžiulėje teritorijoje, kurioje gyveno brūkšniuotosios keramikos kultūros gentys, yra surasta labai nedaug laidojimo paminklų. Kernavėje kaip tik ir aptiktas toks objektas, kur surasta net keliolika brūkšniuotosios keramikos kultūros degintinių kapų. Anksčiau buvo keliama įvairių hipotezių: galbūt brūkšniuotosios keramikos kultūros atstovai savo mirusiuosius laidojo kiek kitaip negu kitos baltų gentys. Gal savo mirusiuosius sudegindavo ir laidodavo vandeny, gal iškeldavo į medžius. Neatsitiktinai ir šiame renginyje buvo parodytas piešinys, iš kurio matyti, kaip viena Amerikos indėnų gentis laidodavo savo mirusiuosius medžiuose.
Vis tik Kernavės tyrinėjimai parodė, jog dalis brūkšniuotosios keramikos kultūros regiono (negalima teigti apie visą platų regioną) savo mirusiuosius laidojo normaliai, t. y. kaip ir kitos baltų gentys. Jeigu degindavo įrengdavo kapus, atskirus kiekvienam mirusiajam, dėdavo įkapes. Taigi aptiktasis kapinynas Kernavėje gerokai pagausino mūsų žinias apie brūkšniuotosios keramikos kultūros laidoseną.
Jotvingių priešistorės problema tikriausiai domina tiek Lietuvos, tiek Lenkijos ir Baltarusijos archeologus, kadangi jotvingiai juk ir ištirpo šių trijų dabartinių valstybių teritorijose. Kiekviena iš šių tautų lietuvių, lenkų ir baltarusių savyje turi ir jotvingiško kraujo. Įdomu, ar šių šalių archeologai visiškai sutaria, pvz., kad ir dėl jotvingių kilmės, jų istorinio likimo ir pan.?
Ar nebūtų buvę teisinga štai į tokią konferenciją pasikviesti ir baltarusių archeologų?
Apskritai mus domina, ką iškasa ir Lenkijos, ir Baltarusijos archeologai, o juos turėtų dominti, ką iškasame mes. Be tokio bendradarbiavimo negalėtume įminti daugelio archeologijos mįslių. Esu tikras, jog šis simpoziumas padės geriau išryškinti mūsų požiūrius į vieną ar kitą archeologijos paminklą, regioną. Nesu tikras, kad pranešimus pavyks atspausdinti, o juk tuo atveju jie taptų prieinami visiems archeologams. Juk ne visi gali dalyvauti konferencijoje, be to, archeologai jau pradeda rengtis ekspedicijoms.
Ką Jūs, profesoriau, šiuo metu tyrinėjate?
Prieš tai dešimtmetį tyrinėjau Paragaudžio pilkapyną Šilalės rajone. Džiaugiuosi, kad apie šį paminklą pasirodė monografija. Objektas tampa prieinamas visuomenei.
Šis metas Lietuvos archeologams palankus, o gal sunkmetis?
Bet štai kas mane neramina. Gana daug archeologijos paminklų naikinama ir dėl žmonių nesupratimo. Mat dalis tų paminklų buvo sugrąžinta buvusiems savininkams kartu su žeme. Padaryta didelė klaida. Mano patirtis rodo, jog dėl nesupratimo, elementarios kultūros stokos daug tų paminklų pažeidžiama, prarandama negrįžtamai.
Tarpukario Lietuvoje taip pat žemė priklausė savininkams kartu ir su archeologijos paminklais. Ko turėjome pasimokyti iš prieškario patirties ir ko nepasimokėme?
Ir dabar ūkininkui būna sunku išaiškinti, kodėl jis toje paminklinėje teritorijoje negali atlikti jam reikiamų darbų, jeigu tai jo žemė. Kitas dalykas: pastaraisiais metais padažnėjo plėšikiško tų paminklų kasinėjimo. Miškuose kai kurie asmenys rausia pilkapius ir kitus archeologijos paminklus. Ieško lobių. Kas liūdniausia - tos lietuviškos, baltiškos archeologijos vertybės nelegaliai išvežamos į užsienį. Man pačiam praėjusių metų vasarą teko važinėti į Daniją ir būti ekspertu. Kaip atsimename, Danijos muitinėje buvo sulaikytas pilietis, išvežęs iš Lietuvos nemažai žalvarinių ir sidabrinių daiktų. Pasirodo, tame rinkinyje būta daiktų iš pačių įvairiausių Lietuvos vietų - dalis iš Rytų Lietuvos, dalis iš Vakarų Lietuvos. Kasama grynai pasipelnymo tikslais. Tai didžiulė žala mokslui ir valstybės kultūrai. Surenkami radiniai ir išeina daiktų krūva, iš kurios nebeįmanoma atrinkti, kuris daiktas kuriame kape rastas. Archeologui svarbiausia tai, kad aptinkamas visas kapo kompleksas. Tada galima kalbėti ir apie tikslesnį kompleksų datavimą, įtraukti jį į publikacijas ir pan. Todėl materialinę žalą nusveria didžiulė žala mokslui. Objektas išardomas ir netenkama vertingos informacijos. Su tokiu barbariškumu savo valstybėje neturėtume taikstytis.
Kalbėjosi Gediminas Zemlickas
|