KNYGOS BRANDINIMO METAS
Mažos tautos - žemės druska (2)
Kuo sumanytasis Tilžės akto 80-mečio parodos albumas turėtų būti svarbus mūsų žmogui? Ką mums reiškia Mažoji Lietuva ar tik negrįžtančios praeities aidą? Lietuviškos spaudos, tautinio atgimimo ištakas, kultūros palikimą? O gal dar kai ką? Ikonografiją svarbu nuolat reprodukuotiTilžės akto 80-mečiui skirtoje parodoje beveik nebuvo miestų ir kaimų vaizdų, kraštovaizdžių, kadangi norėta kalbėti daugiau apie žmones. Tačiau albume tokios medžiagos neišvengsime, nes tai svarbu. Paraai Ragainė - su priminimu dabar Neman - kažkam kai ką reikš ir įvairiopa prasme bylos. Taigi numatomas leidinys daugiareikšmis kūrinys, o istorikams vertinga medžiaga. Ikonografiją reikia nuolat reprodukuoti ir dėl to, kad senos nuotraukos bei spaudiniai nyksta laikas ir žmonės negailestingi. Programų, kaip išsaugoti senas fotografijas, neturime, nes joms reikėtų didžiulių lėšų, kurių nėra. Nesistebėkite, bet visos nuotraukos anksčiau ar vėliau išnyks. Publikuodami spaudoje jas išgelbstime, pratęsiame jų gyvenimą, be to, tokiu būdu jas aktualizuodami pateikiame ir eiliniam naudotojui, ir tyrinėtojui. Nuotraukos iš albumų vėl patenka į knygas, parodas, pritaikomos reikiamai temai, švietimo tikslams, mokymo procesui ir t. t.
Lankydamas Berlyną ar kurį kitą Vakarų miestą mėgstu nueiti į knygyną, parodą, pavartyti albumus. Galvon netelpa, kokios temos atskleidžiamos, kokie turtingi albumai laukia žinovų rankų! Nuotrauka yra tokia pat vertinga medžiaga, kaip ir tekstas. Ji labai svarbi knygos dalis, todėl visada stengiuosi labai daug nuotraukų dėti ir į savo publikacijas. Kartais iliustracijos byloja net daugiau už tekstą. Niekada žodžiais neperteiksi žmogaus išorės, fizionomikos, charakterio niuansų. Tik ikonografija ir tekstas gali teikti visišką istoriografinę analizę, duoti didžiausią tyrimo efektą.
Nuotrauka gali būti autentiškesnis, tikrovę adekvačiau atspindintis epochos dokumentas ir už tekstą, kadangi šis gali būti ideologizuotas, skirtas vienokioms ar kitokioms nuostatoms įtvirtinti. Juk taip?
Nepaisant to, kad kai kurie nuolatinius patobulinimus mėgstantys redaktoriai užtušuodavo kokią svastiką, kaip dabar kartais kokią ne vietoje atsiradusią penkiakampę ar pjautuvą su kūju.
Tegu ir ne iš piktos valios, nesąmoningai, tačiau taip tikrovė iškraipoma. Kriterijus nenusižengti tiesaiKur ta riba? Jūs pats sutinkate, kad tendencija turi būti, visiškai nešališkas istorikas, apskritai tyrinėtojas neturėtų išlikti.Kur riba? Riba yra. Ji tarp tiesos ir netiesos. Tyrinėtojui svarbu ištirti ir mokėti pasakyti, kas yra kas. Knygoje, paskaitoje, konferencijos pranešime aiškindami vienus ar kitus dalykus visada privalome turėti patikrintą dėstymo, problemos atskleidimo modelį, tiksliai suformuluoti, ko siekti, kokiais instrumentais operuoti ir kokių rezultatų tikėtis. Galiausiai išvadose savo pasiektus rezultatus kritiškai įvertinti. Tam, tiesa, reikia profesinio įgudimo ir nebijoti auditorijos. Svarbu jai nebepataikauti. Bjauriausia yda yra konformizmas.
Apskritai Jūsų klausimas labai keblus, tam galima būtų skirti konferenciją ir diskutuoti - kur, kada ir kaip daryti. Jei tarybiniais laikais mums brukdavo mitus apie klasių kovą, barikadas ir pogrindininkus, tai dabar perlenkiame kalbėdami, sakykime, apie pokario partizanų kovas ir neginkluotą pasipriešinimą. Žinau daugybę pavyzdžių, bet galiu pasiremti ir savuoju. Alsėdžių miškuose žuvo mano tolimas giminaitis, partizanų būrio vadas ir, kaip teigia tame būryje buvęs palangiškis Alfonsas Norkus, taip pat ėjęs Alkos rinktinės vado pareigas. Jo žūties vietoje kartu su broliais renčiau pirmąjį paprastos eglės kamieno paminklą. 1990-1991 m. naršiau kaimus ir užrašinėjau liudininkų parodymus. Sumanyto tyrinėjimo nepaskelbiau. Istorija pasirodė besanti labai sudėtinga ir skaudi, kartais nelabai herojiška ir daugiaprasmė. Jai atskleisti reikia laiko nuotolio ir vėsios galvos.
Ne veltui sakoma, kad niekur nėra tiek melo, kiek įvykių dalyvių ir liudininkų prisiminimuose. Nuo saviapgaulės prasideda ir nuoširdus kitų apgaudinėjimas.
Savo asmeninių išgyvenimų ar prisiminimų Jūs pats nemėginate vien kaupti atmintyje, bet gana noriai juos pateikiate bendraudamas kad ir su spaudos atstovais. Šitaip autentišką išgyvenimą užfiksuojate per kitą asmenį, per jo sąmonės filtrą. Jums aktualios mintys, tam tikro momento patirtis nenumarinama, bet publikuota gali ateityje įgyti ir išliekamosios vertės. Kaip sutaikyti nesutaikomaVadinasi, objektyvumo problema išlieka aktuali. Taip pat ir mokslo dalykuose, nes juk kalbame apie tai. Gal pragmatiškoji Europa, į kurią vis spraudžiamės, galėtų mums pasiūlyti receptą, kaip išlikti objektyviu ir kartu suinteresuotu stebėtoju? Kaip sutaikyti šias prieštaras?Europa mums teikia receptų ir labai dosniai, net užmokesčio už tai neprašydama. Tik štai kokia problema. Už europiečio nugaros - tūkstantmetis civilizacijos. Be to, uoliausi konsultantai ir receptų autoriai dažniausiai yra didžiųjų tautų atstovai. Kai kurie jų gali sau leisti tokį objektyvumą, kurį geriau vadinti objektyvizmu, ar perdėtą kriticizmą, gali demonstruoti pačias įvairiausias mintytojo pozas. Mums sudėtingiau, esame negausios tautos atstovai, taigi nelygiavertės pozicijos. Dėl to mes ilgai ir skaudžiai kankinsimės.
Mes amžinai pasmerkti?
Tad gal patys sau palinkėkime bent jau greitai neištirpti saldžiame Europos medaus katile. Išlikime, tegu ir su trūkumais, bet savais.
Ačiū. Leiskite palinkėti, kad ir antrasis pusšimtis Jūsų gyvenimo metų būtų toks pat kūrybingas ir vaisingas, koks buvo ir pirmasis.
Kalbėjosi Gediminas Zemlickas
|