j1.gif - 2682 Bytes

Apie modelinių rūšių tyrimus

Habil. dr. Ričardas Volskis

Augalų ir gyvūnų modelinių rūšių tyrimai buvo pradėti 1970 m. Nuo 1975 m. tai vienas iš UNESCO programos “Žmogus ir biosfera” tarptautinių projektų “Rūšies produktyvumo tyrimai areale”. Šiuose tyrimuose dalyvavo daugiau kaip 1200 mokslininkų iš keliolikos Vidurio, Rytų Europos ir Azijos šalių. Šiuo metu vis daugiau įsitraukia mokslininkų iš Europos bendrijos valstybių.

Jau 1987 m. buvo atskleistas naujas, labai svarbus rūšies populiacijų funkcionavimo erdvėje principas. 1988 m. Lietuvos autorinių teisių agentūra išleido anotuotą to projekto leidinių prospektą anglų ir rusų kalbomis. Jame žymūs mokslininkai jau tuomet akcentavo, kokią didelę praktinę reikšmę įvairioms žmogaus ūkinės veiklos šakoms ir mokslo kryptims turi atskleistas rūšies funkcionavimo erdvėje dėsningumas.

Plėtojant šiuos tyrimus, apie 1990 m. pradėjo aiškėti, kad žmonių etninių grupių funkcionavimas tam tikru mastu priklauso nuo bendro biologinių rūšių veikimo principo. Rūšis buvo pradėta nagrinėti kaip genetiškai uždaroje trimatėje erdvėje funkcionuojančią sistemą, turinčią savo kintantį vidinį laiką. Paaiškėjo, kad etnosų reakcijoms erdvėlaikyje turi įtakos tie patys reiškiniai, kaip ir biologinėms rūšims, nes etnosas, nors genetiškai ir ne visai uždara sistema, tačiau turi savo specifinį vidinį laiką. Projektas “Rūšies produktyvumo tyrimai areale” buvo plėtojamas 1970-1991 m., vėliau šios krypties tyrimai Ekologijos institute buvo nutraukti.

Įvairių šalių mokslininkų, dalyvavusių rūšies tyrimuose areale, darbai apibendrinti 80 leidinių ir daugelyje mokslinių straipsnių.

Išsamesnę informaciją galima rasti internete tokiu adresu: http://lms.pfi.lt/ML/biblio/leidiniai/knygos.htm (lietuvių kalba), http://lms.pfi.lt/ML/abiblio/fulltext/vcont.htm (anglų kalba), ir “Silver Platter” information, Cambridge Scientific Abstracts Journals, CD-ASFA kompaktiniuose diskuose, Nr. SP-160-001-030.

Galima tvirtinti, kad jau 1975-1985 m. Lietuvos mokslininkų pastangų dėka biologai pasiekė tikslą, kurio dabar siekiama Europos Komisijos programoje FP5. Jau tuomet įvairiose šalyse modelinių rūšių tyrimai buvo plėtojami pagal bendrą programą, taikant unifikuotas metodikas, ir visi pirminiai duomenys buvo kaupiami vienoje duomenų bazėje Vilniuje.