j1.gif - 2682 Bytes

Profesorių lydi sėkmė

Doc. dr. Jonas Dautaras
VPU Pedagogikos katedra

Pastaraisiais metais Vilniaus pedagoginio universiteto Pedagogikos katedros vedėją prof. Vladą Rajecką, plačiai žinomą mokslininką, puikų didaktikos žinovą, lydi viena sėkmė po kitos. Jis išrinktas Minsko techninio lavinimo akademijos nariu korespondentu, Rusijos Ugdymo akademijos tarptautiniu nariu. Vienas iš 22 profesoriaus buvusių aspirantų ir doktorantų apgynė habilituoto daktaro disertaciją, o šiuo metu “Šviesos” leidykla išleido didaktikos vadovėlį aukštosioms pedagoginėms mokykloms “Mokymo organizavimas” (K., 1999, 383 p.), kuriame aptariami svarbiausi mokymo organizavimo klausimai, remiamasi gausia didaktine literatūra, taip pat anksčiau išleistais autoriaus darbais, atliktais tyrimais, atsižvelgiant į naujas socialines – ekonomines nepriklausomos Lietuvos sąlygas, naujus mokyklai keliamus uždavinius.

Prof. V. Rajecką profesinė sėkmė lydėjo ir praeityje: 1963-1975 m. vadovavo Pedagogikos mokslinio tyrimo institutui (dabar Pedagogikos institutas). Nuo 1975 m. vadovauja Vilniaus pedagoginio universiteto Pedagogikos katedrai. Visą laiką nuo 1975 m. renkamas VPU Senato (anksčiau Tarybos) nariu, nuo 1997 m. – Pedagogikos ir psichologijos fakulteto tarybos pirmininku.

O dabar žvilgtelėkime į dar ankstesnę profesoriaus biografiją. V. Rajeckas gimė 1927 m. gruodžio 23 d. Vidiškiuose (Ukmergės raj.). 1946 m. baigė Ukmergės gimnaziją, 1950 m. – Vilniaus pedagoginio instituto lietuvių kalbos ir literatūros specialybę. 1950-1960 m. mokytojavo bei ėjo direktoriaus pareigas Panevėžyje. 1960 m. įstojo į Sankt Peterburgo pedagoginio instituto aspirantūrą. 1963 m. apgynė pedagogikos mokslų kandidato (dabar – daktaro), o 1979 m. – pedagogikos mokslų daktaro (dabar – habilituoto daktaro) disertacijas. 1981 m. buvo suteiktas profesoriaus vardas. Pažymėtina ir tai, kad 1968 m. jis buvo išrinktas tuometinės sovietų Pedagogikos mokslų akademijos nariu korespondentu.

Prof. V. Rajeckas pagrindinės tiriamosios problemos mūsų laikmečiui ypač aktualios: mokymo proceso ir pamokos, kaip pagrindinės mokymo organizavimo formos, tobulinimas, teigiamo požiūrio į mokymąsi ugdymas.

Minėtų bei daugelio kitų problemų sprendimas atsispindi gausiuose profesoriaus publikuotuose darbuose, tarp kurių yra 4 monografijos, 26 mokymo priemonės, per 190 mokslinių straipsnių, 2 pedagogikos vadovėliuose (su bendraautoriais). Tarp šalies pedagogų ir studentų ypač populiarūs šie profesoriaus darbai: “Asmenybės raida ir ugdymas”, “Mokymo metodai”, “Pamoka”, “Mokymas – ugdymo pagrindas”, “Mokinių mokymosi rezultatų tikrinimas ir vertinimas” ir kt. Be parašytų ir publikuotų leidinių, straipsnių ir mokslinėse konferencijose skaitytų pranešimų, prof. V. Rajeckas yra sudaręs ir redagavęs 47 straipsnių rinkinius. Jis yra ir mokslo darbų “Pedagogika” atsakingas redaktorius (nuo 1968 m.).

Nuolatinis profesoriaus rūpestis – jaunų mokslininkų ugdymas. Šiuo metu vadovauja 5 doktorantams, yra 12 doktorantūros komitetų narys.

Švenčiant profesoriui 70-ąjį gimtadienį, gražiai apie jį atsiliepė buvę doktorantai. Štai kelios jų mintys. Prof. dr. Kęstutis Miškinis: “Visada besišypsantis, geranoriškas, pasirengęs bet kada padėti, negailintis kitam nei laiko, nei žinių”.

Doc. dr. Pranas Augutis: “Profesoriui Vladui Rajeckui visų pirma būdingas paprastumas, demokratiškumas, atidumas, kiekvienam žmogui... Su juo lengva kalbėti, bendrauti”. Doc. dr. Kęstutis Pukelis: “Profesorius ne tik pats rašė knygas, bet išugdė visą būrį brandžių mokslininkų, paskelbusių dešimtis ir šimtus aktualių Lietuvai mokslo straipsnių įvairiais pedagogikos ir edukologijos klausimais”.

Tai tik kelios mintys, apibūdinančios prof. Vlado Rajecko asmenybę, jo veiklą. Panašiai profesorių charakterizuoja kiekvienas, kam teko su juo bendrauti.