Žinių ir gyvenimo džiaugsmo teikianti
programa
Fulbright programos
Lietuvoje minėjimo iškilmių metu Amerikos centre kalbinome buvusių
programos dalyvių alumnų asociacijos prezidentą dr. Danielių Pivoriūną, kuris 20002001 m. pagal šios
programos projektą tobulinosi JAV gamtos išteklių tarnyboje Vašingtone.
Dabar D. Pivoriūnas yra Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos
Teritorijų planavimo, architektūros ir urbanistikos departamento
Kraštovaizdžio skyriaus vedėjas.
Fulbright programa Lietuvoje švenčia
savo dešimtmetį. Kuo tai reikšminga mūsų šaliai?
Išties tai labai reikšminga, nes ši programa
padėjo apie 90 Lietuvos mokslininkų bei studentų išvykti į JAV ir ten
patobulinti savo žinias, įgyvendinti savo programas ir pasiekti gerų
rezultatų.
Ar labai sunku prasibrauti pro Fulbright
konkurso reikalavimų rėtį?
Prasibrauti gal ir nėra sunku, bet reikia
išpildyti vieną svarbiausių kriterijų reikia dirbti. Norintis pasinaudoti
Fulbright programos galimybėmis turi parengti projektą, iš kurio
būtų matyti, kokius darbus žada atlikti JAV ir kokių rezultatų tikitės.
Svarbu, kad tie rezultatai būtų naudingi abiem pusėms, t. y. ir JAV, ir
Lietuvai.
Kokie Fulbright
programos prioritetai, kokios mokslų sritys ar kryptys noriau
finansuojamos?
Fulbright finansuoja
kelias sritis ir jas pasirenka patys programos vadovai. Lietuva šioms
sritims įtakos nedaro. Tiesa, dabar su LR švietimo ir mokslo ministerija
bandome tartis, kad ir mūsų valstybė tam tikrą lėšų dalį skirtų šiai
programai, orientuotų ir tam tikrų sričių mūsų specialistų tobulinimą JAV.
Sričių, kurios Lietuvoje ypač
aktualios?
Taip, kurios mums itin svarbios ir
naudingos. Ligi šiol prioritetai buvo teikiami gamtos, aplinkos mokslams,
fizikai, matematikai, filosofijai, istorijai, moters studijoms, nes visi
šie mokslai buvo aktualūs ir JAV, ir Lietuvai.
Turėdamas dalyvavimo Fulbright
programoje patirties, o dabar būdamas ir šios programos alumnų
prezidentas, į kokį Mokslo Lietuvos skaitytoją pirmiausia norėtumėte
kreiptis?
Pirmiausia noriu pasakyti, kad mūsų
mokslininkų ir apskritai mūsų žmonių kvalifikacija yra iš tiesų puiki.
Tačiau norintiems tobulintis užsienyje pagal Fulbright reikalavimus
vis dėlto reikia gerai mokėti anglų kalbą, žinoti, ką jie nori išmokti
Amerikoje ir kaip tie norai būtų įgyvendinti bendradarbiaujant su JAV
mokslininkais.
Turiu pasakyti, kad JAV mokslininkai labai
atviros visuomenės nariai. Jie noriai dalijasi savo žiniomis ir patirtimi,
o mūsų žmonėms atsiveria didžiulės nemokamos duomenų bazės, bibliotekos su
milžiniškais leidinių kiekiais iš viso pasaulio, o jas sukurti ir sukaupti
kainavo išties dideles lėšas. Amerikiečiai mums sako: imkite, naudokitės.
Tad mūsų žmonėms reikia tik norėti visu tuo sukauptu turtu pasinaudoti. Bet
kad galėtum pasinaudoti, reikia ir tam tikro pasirengimo. Ir noro.
Pirmiausia reikia tam reikalui atsidėti, parengti projektą, pateikti Fulbright
komisijai Lietuvoje. Galiu užtikrinti skaitytojus: jeigu jūs kruopščiai
parengsite perspektyvų projektą, tai tikrai laimėsite.
Kiek man yra tekę bendradarbiauti su Fulbright
komisija, mes gerai parengtų paraiškų iš tiesų stokojame.
Fulbright programa orientuota
labiau į mokslo darbuotojus?
Ne vien, į studentus taip pat. Šiuo metu
pagal Fulbright programą iš Lietuvos į JAV yra šiek tiek daugiau
išvykusių studentų, o ne mokslininkų. Vis dėlto siekiama, kad būtų
pusiausvyra.
Kokia yra Amerikos centro įtaka šiai
programai?
Amerikos centras yra pagrindinė tą programą
administruojanti organizacija, kaip, beje, ir Hubert H. Humphrey programą.
Pastaroji skiriama mokslo ir kitų sričių administratoriams. Amerikos
centras yra svarbiausias atrankos kriterijų Lietuvoje nustatytojas ir
taikytojas. Beje, galutinę kandidatų atranką atlieka Vašingtone esantis
Tarptautinis švietimo ir mokslo institutas.
Žinoma, geras profesinis pasirengimas giliai
išmanant savo srities regionines ir globalines problemas, kaip ir anglų
kalbos mokėjimas, yra labai svarbus. Tai pagrindas norintiems tobulintis
bet kurioje srityje, nes Amerikoje teks ne tik naudotis laboratorijomis,
bet ir bendrauti, diskutuoti ir rengti pranešimus bei publikacijas.
Visada įdomu kiekviena asmeninė
patirtis. Koks buvo Jūsų kelias į Fulbright programą?
Maždaug prieš 7 metus mano pasiūlytasis
projektas, kuriame nagrinėjau rizologijos (augalų šaknų ekologijos)
klausimus, buvo pernelyg siauras ir atmestas. Vėliau teko vykdyti bendrą
projektą su JAV žemės ūkio departamento Gamtos išteklių tarnyba. Surinkome
trijų Baltijos šalių dirvožemio duomenis, pateikėme labai daug medžiagos.
Tačiau analizė nebuvo padaryta, kadangi nei aš, nei mano kolegos iš JAV vis
neturėjome tam laiko. Tada pats ant savęs supykau: reikia vieną kartą tą
darbą iki galo užbaigti, kad tie duomenys negulėtų bylose. Sėdau rengti
projektą, parašiau, buvo gerai įvertintas, gavau Fulbright stipendiją
ir nuo 2000-ųjų vienerius metus praleidau JAV žemės ūkio departamento
Gamtos išteklių tarnyboje. Ten savo projektą sėkmingai užbaigiau.
Jūsų asmeninis pavyzdys įdomus, nes
nepatekęs į Fulbright stipendininkus pirmuoju
mėginimu vis dėlto savo pasiekėte.
Bandyk ir laimėsi tik tiek galiu pasakyti
apie šią savo patirtį.
Labai jau bravūriškai skamba.
(Juokiasi.) Reikia pasakyti, kad Amerikos
centro darbuotojai, kurie pirmieji vertina pateiktus projektus, neturi nei
sąlygų, nei galimybių įsigilinti į atskirų mokslo sričių detales. Jiems
svarbu bendrosios projekto nuostatos, tikslai ir uždaviniai: koks tai
pasiūlymas, kaip jis galėtų veikti tos mokslo srities pažangą, pagaliau ar
atitinka mūsų valstybės ir JAV mokslo plėtros siekius. Ir bene svarbiausias
dalykas: trumpai ir aiškiai paaiškinti, ką siekiama daryti, kodėl ir kokie
rezultatatai bus gauti.
Jeigu metamasi į labai gilias mokslines
analizes ir detales, tai nebūdami tos srities specialistai ir neturėdami
nei laiko, nei galimybės į visa tai gilintis ekspertai greičiausiai tokį
projektą atmes.
Noriu grįžti prie Jūsų pasakymo, esą
mūsų universitetus baigusių ir moksle dirbančių žmonių dalykinės žinios ir
pasirengimas yra labai geras. Jeigu taip yra iš tikrųjų, tai nežinia kodėl
visą dešimtmetį vis norima reformuoti Lietuvos mokslo ir studijų sistemą,
per tuos metus jau nemažai malkų priskaldyta, daug skiedrų į šalis tiško.
Išeitų visa tai tuščias darbas, jeigu mūsų studijų sistema ir taip rengia
gerus dalyko žinovus, kurie vėliau dirba ir mūsų mokslo įstaigose.
Matote, reforma ir žmonių kvalifikacija nėra
tiesiogiai susiję dalykai. Reformuojama juk praktiškai dėl to, kad stinga
lėšų, tad reformomis paprastai siekiama kitų kokybinių tikslų: kaip
padaryti, kad mokslo institucijos efektyviau dirbtų. Tai valstybės valdymo
ir administravimo tobulinimas. Ar reikia Lietuvai, pvz., kelių tos pačios
srities institutų, o gal pakaktų ir vieno? Jau prieš gerą dešimtmetį
pasirinkome rinkos ekonomiką, tačiau mūsų pavelde dar labai daug ir
buvusios sistemos reliktų. Todėl ir reikia reformų, norima išskirti
geriausius, jiems teikti geriausią finansavimą ir pan. Tad nemanau, kad
mano pagyrimo žodyje, skirtame Lietuvos mokslo žmonėms, būta prieštaravimo.
Gal žodį kitą tartumėte ir apie Hubert
H. Humphrey programą?
Tai daugiau su viešuoju administravimu
susijusios studijos, į kurias gali pretenduoti teisėkūros, aplinkosaugos,
švietimo ir kitų sričių atstovai. Šia programa bus siekiama rengti įvairių
sričių darbuotojus, kad jie būtų pajėgūs atlikti reformų žingsnius ir
remtųsi JAV tų sričių patirtimi.
Turėdamas atitinkamos tarptautinio
bendradarbiavimo patirties, kaip manote, ar savo šalyje pakankamai
pasinaudojame to bendradarbiavimo galimybėmis?
Jokiu būdu ne. Vis dėlto mano mylimi kolegos
mokslininkai yra gana inertiški, tingūs. Pvz., biologijos srityje jie
dažniausiai savo pastangas nukreipia vidinėms problemoms spręsti ir labai
nedaug siekių parodo ieškodami naujų tarptautinio bendradarbiavimo
galimybių. Daugelyje krypčių mums reikėtų gerokai keisti savo požiūrį,
siekti didesnio novatoriškumo ir įvairumo. Nėra gerai, kai žmogus visą
gyvenimą dirba vieną ir tą patį darbą. Rinkos ekonomikos šalyse
mokslininkas prie vienos programos dirba ne ilgiau kaip 45 metus ir mėgina
gilintis į kitą programą. Tegu tai ir panaši kryptis, bet skirtingi
klausimai, kurių sprendimas ir teikia didesnį gyvenimo džiaugsmą, padeda
geriau pajusti ir to mokslo įvairovę. Pagaliau šitaip didėja ir mokslininko
erudicija.
Šis inertiškumas, apie kurį kalbate,
matyt, turi ir savo priežastis. Tad gal priežastis ir reikėtų keisti?
Nemanau, kad atsirastų žmogus, kuris sąmoningai norėtų būti blogas
mokslininkas. Jeigu yra nepakankamai geras, tai gal reikia pirmiausia
pašalinti priežastis, kurios trukdo jam būti geram. Kitaip tariant, kas
darytina, kad gaivus vėjas perpūstų mūsų mokslo kolektyvus?
Viena iš tų poveikio priemonių ir yra
platesnis programinio finansavimo taikymas. Šalyje tai jau daroma. Jeigu
darbuotojas moka, sugeba kurti programą, tai jau yra tam tikra vizija keleriems
metams. Tačiau mūsų programos labai nedaug pakeičiamos ir vėl tęsiasi 5
metus. O juk jos turėtų iš esmės skirtis, kaip kad yra Anglijoje,
Italijoje, JAV ir kitose rinkos ekonomikos šalyse. Ten kas 35 metai
darbuotojai iš esmės perorientuojami, savo žinias ir sugebėjimus gali
nukreipti į visai kitas programas ir užduotis. Taip pasiekiama didesnio
lankstumo, kurio, būkime atviri, labai stinga mūsų mokslininkams.
Susidaro įspūdis, kad Fulbright
ir kitos panašios programos mus pratina prie pasaulyje įsitvirtinančių
globalizmo reikalavimų.
Tiesa, bet aš norėčiau atkreipti dėmesį ir
dar į vieną nepaprastai reikšmingą dalyką: Fulbright ir kitos mums
siūlomos tarptautinės programos mus pratina prie seniausios pasaulyje
demokratinės sistemos reikalavimų. Kaip ta sistema reiškiasi, kaip
funkcionuoja, pagaliau kaip formuoja tą savo demokratinę visuomenę. Mes
žengiame tik pirmuosius žingsnius valstybės ir visuomenės demokratėjimo
keliu, o Amerika jau 200 metų savo demokratiją plėtoja. Bet kas įdomu:
amerikiečiai nuolat pabrėžia, kad Amerika tai demokratiją kurianti
valstybė. Kokius principus, metodus naudoja, kokią patirtį gali ir mums
perteikti visa tai yra didžiulis turtas, kurį mes galime gauti. Kartu
gauname ir perspektyvą, atsiduriame pasaulio mokslo sistemoje kaip
visaverčiai dalyviai. Visa tai leis atsikratyti ir iš sovietijos paveldėto
nevisavertiškumo komplekso, savo žiniomis ir kvalifikacijomis pasijusti
lygiais tarp lygių pasaulio piliečių.
Ačiū.
Kalbėjosi Gediminas Zemlickas
|