Apie Lietuvos konstitucijas (1)
Šie metai reikšmingi ir tuo, kad
minimos iškart dviejų Lietuvos konstitucijų iškilios sukaktys: 80 metų
sukako 1922-ųjų metų Lietuvos Konstitucijai ir 10 metų 1992 m. Lietuvos
Konstitucijai. Apie tai kalbamės, diskutuojame, o kartais tariamės su vienu
žymiausių Lietuvos konstitucinės teisės žinovų, Lietuvos teisės
universiteto Teisės fakulteto dekanu doc. dr. Juozu Žiliu, kuris nuo pat
Lietuvos Respublikos nepriklausomybės atkūrimo aktyviai darbuojasi mūsų
valstybės teisėkūroje. J. Žiliui teko būti vienu iš 1992 m. Lietuvos
Konstitucijos kūrėjų, vadovauti šio pagrindinio mūsų valstybės įstatymo
kūrimo darbo grupei. Prieš Lietuvos Prezidento rinkimus labai palankus
metas prisiminti ir tai, kaip mūsų krašte rutuliojosi prezidento
institucijos reikalingumas.
Gerbiamąjį Juozą Žilį kalbina Gediminas Zemlickas.
Gerbiamasis Daktare, Jums teko
vadovauti pagrindinio šalies dokumento Lietuvos Respublikos Konstitucijos
rengimo darbo grupei. Ką tai reiškia rašyti Konstituciją? Gal tai apskritai
nėra tinkamas pasakymas ir labiau tiktų sąvokos rengti ar kurti
Konstituciją?
Tuo metu Lietuvos Respublikos Aukščiausioje
Taryboje-Atkuriamajame Seime buvau Juridinio skyriaus vedėjas. Tada buvo
sudaryta oficiali deputatų komisija, kuriai vadovavo Aukščiausiosios
Tarybos -Atkuriamojo Seimo narys K. Lapinskas. Minėtai komisijai buvo
pavesta parengti Lietuvos Respublikos Konstitucijos projektą. Greta šios
komisijos buvo sudaryta darbo grupė, kurią sudarė žymiausi Lietuvos
teisininkai. Aš buvau paskirtas šios darbo grupės vadovu. Taigi rengiant
Konstitucijos projektą dalyvavo daug Lietuvos politikų, teisininkų ir kitų
sričių žmonių. Ir komisijos, ir darbo grupės nariai aktyviai diskutavo dėl
būsimosios Konstitucijos projekto, rengė konkrečius tekstus. Būtina
pažymėti labai svarbų aspektą Konstitucijos kūrimas yra ne tik
teisininkų užduotis, nes tokio dokumento rengimas visada buvo ir bus
neatskiriama politinio proceso dalis. Ypač aktyviai buvo darbuojamasi 1992
m. rugsėjospalio mėnesiais, kai teko derinti priešingas politines teisines
nuostatas. Darbai vyko Aukščiausiosios Tarybos pirmininko prof.
V. Landsbergio kabinete.
Ko gero, bet kurios šalies
konstitucijos rašomos ir priimamos dažniausiai tos valstybės gyvenime
vykstant svarbioms permainoms, neretai net politinio virsmo metu, kaip kad
ir vyko Lietuvoje?
Taip, ir politinės idėjos, kuriom
atstovaujama parlamente, vienaip ar kitaip daro lemiamą įtaką būsimajai
konstitucijai. Juk tai ne tik teisinis, bet ir politinis dokumentas. Galų
gale ir pačioje bet kurios šalies konstitucijoje galima rasti daug
neteisinių tekstų: yra deklaravimo, kitokio pobūdžio kvietimų, tam tikrų
valstybės įsipareigojimų aiškinimo ir pan.
Ar konstitucija
aksiomų rinkinys
Ar galima pasakyti, jog konstitucijoje
pateiktos tam tikros valstybės gyvenimo aksiomos, kurių reikalingumo nėra
reikalo įrodinėti, jas reikia tik deklaruoti, o priėmus konstituciją ir
vykdyti?
Valdžių padalijimo teisinė politinė doktrina
galbūt ir yra aksioma. Be jos įtvirtinimo nebeįsivaizduojama šiuolaikinė
konstitucija. Reikia suprasti, jog tam tikros konstitucijos parengimu
visados suinteresuotos politinės jėgos, kurios atstovauja savoms vizijoms,
savaip mato valstybę. Štai 1922 m. Lietuvos Konstitucija. Faktiškai
įvairialypis pagal partinę sudėtį Steigiamasis Seimas, o vis dėlto
krikščioniškos demokratinės idėjos lėmė kuriant Konstituciją. Krikščionių
demokratų partija vaidino lemiamą vaidmenį, nors socialdemokratai ir rėkė,
kad kuriama krikdemiška Konstitucija. Bet juk ta Konstitucija ir dabar
laikoma pažangiausia Lietuvos istorijoje. Štai kaip į šalį nuplaukia
politinės idėjos ir lieka bendras Konstitucijos įspūdis. Dažnai reiškinių
ar faktų vertingumu įsitikinama tik praėjus dešimtmečiams.
Netgi po Antrojo pasaulinio karo išeivijos
lietuviškosios organizacijos svarstydamos apie būsimąją Lietuvą akcentavo
ne 1938-ųjų, bet 1922 m. Konstituciją. Tačiau 1990 m. kovo 11 d., kai
buvo priimti istoriniai politiniai sprendimai dėl Lietuvos Respublikos
atkūrimo, vis dėlto buvo akcentuojama 1938 m. Konstitucijos reikšmė ir jos
tęstinumo principas. Šios sąsajos buvo pabrėžtos neatsitiktinai. Kad ir
kaip vertintume šią Konstituciją ir joje įtvirtintą politinę tvarką, tačiau
būtent šios Konstitucijos veikimą, o iš esmės ir Lietuvos valstybingumo
raidą nutraukė Lietuvos okupavimas ir aneksavimas.
Ar konstitucija
tai laimės žiburys?
Atleiskite už, galimas dalykas, lyg ir
savaime suprantamą klausimą: ką reiškia pažangi konstitucija?
Konstitucijos pažangumą lemia laikmečio
demokratijos vizijos, kultūra, kuri visuomenėje įsigalėjusi, politinės
teisinės vertybės, kurios žmonėms priimtinos ir todėl siektinos.
Vadinasi, konstitucija neturėtų
pernelyg atitrūkti nuo savo meto visuomenės? Pernelyg moderni tai
visuomenei konstitucija gali būti nesuprasta ir nepriimta. Kita vertus,
pagrindinis valstybės įstatymas lyg ir turėtų būti tam tikra tobulos
valstybės vizija.
Iš principo galiu sutikti, kad konstitucija
turi vesti visuomenę, formuluoti tam tikrą visuomenės ir valstybės raidos
strategiją. Nė viena konstitucija tikriausiai negalėtų reglamentuoti visų
gyvenimo sričių, bet siūlo visuomenei konkrečią valstybės konstrukciją.
Konstitucijoje visada bus telkiami lūkesčiai ir tikrovė.
Konstitucija atlieka Jono Biliūno
laimės žiburio vaidmenį?
Iš esmės taip. Jeigu peržvelgtume konstitucijų
istoriją, įsitikintume, jog visos revoliucijos, valstybės kūrimas visados
prasideda nuo konstitucinių idėjų. Tad konstitucija yra tarsi simbolis, bet
turi ir gilią praktinę reikšmę, nes fiksuoja ne tik valstybės valdžios
sandarą: prezidento, parlamento, teismų galias, kaip į visa tai įsiterps
kitos institucijos. Tiesiog negalima pamiršti, kad žmonėms svarbiausia,
kaip konstitucijose formuluojamos teisės ir laisvės, kuriose atsispindi
lūkesčiai dėl teisingesnės visuomenės ir valstybės kūrimo. Šia prasme
konstitucija yra gyvastinga savo prigimtimi ir yra ne tik simbolis.
Buvo parengta kone
tuzinas konstitucijos variantų
Ar galima pasakyti, kad tautos, o šiuo
atveju teisingiau valstybės nueitas kelias ir yra įprasmintas tam tikro
laikotarpio konstitucijoje?
Taip, juk 1992 m. Lietuvos Konstitucija iš
tiesų ne tik buvo to meto politinio proceso atspindys, į ją įtrauktos ir
praeities vertybės. Juk ir naujoji mūsų rengtoji 1992 m. Lietuvos
Konstitucija savo dvasia labai artima 1922 m. Konstitucijai.
Kita vertus, galiu pasakyti, kad 19911992
m. kuriant Lietuvos Konstituciją kirtosi dviejų konstitucijų 1938-ųjų ir
1922-ųjų koncepcijos. Įvairios politinės jėgos socialdemokratai,
liberalai, LDDP ir kitos buvo parengusios savo konstitucijų variantus. Jų
buvo apie 12. Jeigu tuos projektus grupuotume, tai įsitikintume, kad vienos
linko prie prezidentinės demokratijos, t. y. prie 1938 m. Konstitucijos,
dalis linko prie 1922 m. Konstitucijos. Ją sąlyginai būtų galima pavadinti
seimine konstitucija, pvz., Mykolas Römeris kalbėjo apie seimokratinį
režimą. Turiu pasakyti, kad nei vienos, nei kitos konstitucijos grynu
pavidalu nebebuvo konstruojamos. 1992 m. Konstitucijoje nebuvo siūlymų
įvesti panašų asmens režimą, kaip kad buvo tarpukario Lietuvoje. Vis dėlto
ši Konstitucija labiau linko prie parlamentinės respublikos modelio.
1988 m. jau diskutuotas prezidento institucijos
reikalingumas
Tuo metu, kai buvo rašoma 1992 m.
Konstitucija, prezidento institucijos Lietuvoje nebuvo. Kai kalbame apie
tarpukario konstitucijų įtaką 1992 m. Konstitucijai ir tam tikrą
valstybingumo tradicijos perimamumą, tai kaip atsirado prezidento
institucija? Kada ši institucija atsirado, ar ši Konstitucija ir įtvirtino
Lietuvos prezidento instituciją?
Lietuvos valdžios piramidės viršūnėje tuo
metu buvo Aukščiausiosios Tarybos-Atkuriamojo Seimo pirmininkas, kuris
pirmininkavo ir Aukščiausiosios Tarybos Prezidiumui. Lietuvos Respublikos
prezidento institucijos atkūrimo idėjos buvo plėtojamos ir diskutuojamos
jau 19881989 metais. Kai vyko pirmosios diskusijos apie būsimąją Lietuvos
Konstituciją, jau buvo kalbėta apie prezidento instituciją.
1990 m. vasarį, kai LTSR Aukščiausioji
Taryba rinkosi į savo paskutiniąsias sesijas, buvo realių pasiūlymų skubiai
organizuoti referendumą dėl prezidento institucijos. Vyko vieši posėdžiai,
bet padiskutavus nutarta, kad šitame etape per anksti. Jau vyko rinkimai į
Aukščiausiąją Tarybą ir tolesnės diskusijos atsisakyta.
Pradėjus rengti konstitucijos projektus
susivokta, kad šiuolaikinės valstybės Europoje ir Amerikoje be
prezidentinės valdžios, be prezidentinės demokratijos konstitucijos
apskritai neįsivaizduoja. Tad prezidento institucija į tą konstitucinę
diskusiją Lietuvoje įsiterpė labai organiškai, natūraliai, nes jos nebebuvo
galima išvengti kuriant šiuolaikinės valstybės modelį.
Grįžtant prie 1922 m. Konstitucijos.
Socialdemokratų frakcija Steigiamajame Seime buvo kategoriškai prieš
prezidento instituciją.
Kokį pavojų socialdemokratams kėlė
prezidentinė institucija?
Juos erzino tai, kad atkuriamoje valstybėje
gali susidaryti prielaidos valdžią sukaupti vieno asmens rankose. Tada
socialdemokratai pasisakė ir prieš mirties bausmę. Beje, 19201922 m.
Lietuvoje mirties bausmės taikymas jau buvo sustabdytas.
Prezidentas
įgyvendina tam tikrą politinį postūmį
Taigi mūsų valstybės konstitucionalizmo
aušroje prezidento institucijos klausimas buvo vienas svarbiausių: kaip
prezidento instituciją įterpti į konstitucinę demokratiją? 19911992 m. tos
diskusijos reikia ar nereikia prezidento institucijos nebekilo. Atrodė,
jog šios institucijos buvimas yra visai natūralus šiuolaikinės valstybės
raidos atspindys.
Pagaliau juk išorinis pasaulis teikė
pakankamai gyvybingų valstybių tvarkymosi pavyzdžių.
Išorinis pasaulis taip pat. Pagaliau
prezidento institucija, turinti daugiau ar mažiau galių, konstitucinėje
sistemoje visados yra reikalingas veiksnys. Vienaip ar kitaip skatina
valstybės raidą, padeda išspręsti politinius konfliktus. Manau, jog be
prezidento institucijos šiuolaikinė valdžių sandara neįsivaizduojama.
Ar pagoniškoje Lietuvoje panašią
funkciją atlikdavo žynys, krivis?
Gal toks lakus pasakymas ir galimas, nors
nesiimčiau tvirtinti, kad man tai visai priimtina. Kita vertus, kodėl gi
ne? Štai argi Anglijos politinei sistemai reikia karaliaus? Objektyviai
svarstant ne. Tačiau tradicijos kartais yra labai galingas ir sunkiai
peržengiamas faktorius.
Išvydę iškilmių progomis paauksuotą
Anglijos karalienės karietą anglai susitelkia, pasijunta esą nacija. Gal ir
imperija.
Iš tiesų tai naciją sutelkiantis, vidinių
galių teikiantis veiksnys. Bet grįžkime prie prezidento funkcijos. Kai
valstybėje susitariama dėl prezidento institucijos, prasideda kitos
diskusijos kokias galias prezidentui suteikti. Kiek apriboti, kiek
naujų duoti. Tai nuolatinė diskusija ir čia niekas neras galutinio
atsakymo, o tik priims atitinkamus susitarimus.
Tai dėl to, kad kiekviena valstybė
individualus organizmas?
Taip. Amerikiečiai savo valstybės
konstrukcijos neįsivaizduoja be būtent
tokio tipo veiklaus prezidento, o vokiečiai pasitenkina labai
simbolišku prezidentu, nes jų demokratinis teisinis mechanizmas
sukonstruotas kitaip. Todėl vokiečiams prezidentas reikalingas kaip
papildomas politinis faktorius, pvz., sudarant vyriausybę, nors visados
Vokietijos prezidentas federaliniu kancleriu pasiūlys tą, kurio vadovaujama
politinė partija ar atitinkamos jų
koalicijos laimėjo rinkimus. Lyg ir natūralu ir todėl visiškai pateisinama.
Apskritai Europoje grynasis prezidentizmas nepopuliarus.
Žinoma, atsiranda, kas pasakys: nieko
nelemiantis sprendimas, kaip ir paties prezidento buvimas. Vis dėlto
prezidentas įgyvendina tam tikrą politinį postūmį, įformina jį kaip
valstybės valios išraišką. Ir tautos, jeigu kalbėsime apie rinkimus. Taip
elektoratas išreiškia suverenias Tautos galias.
Gręžiotis
ar žvelgti į priekį
Ar diskusijos dėl 1922, 1938 m.
konstitucijų, kokią įtaką jos turi daryti naujai 1992 m. Konstitucijai,
nevertė pernelyg gręžiotis atgal užuot žvelgus pirmyn? Gal ir gerai savo
pošaknį papurenti, bet ar tai nebuvo tam tikras politinio gyvenimo stabdys
tuo konkrečiu istorijos momentu?
Jūsų klausime yra prasmių, bet reikalo esmė
štai kokia. Atkuriama Lietuvos valstybė, vadinasi, negalime neturėti savo
praeities. Juk ji buvo gana turininga, įvairi.
Taip pat ir autokratiška jeigu kalbėsime
apie tarpukarį.
Įvairi. Vis dėlto pripažinkime, jog ir
tarpukario Lietuvą veikė artimesnių ir tolimesnių Europos kaimynų politinio
gyvenimo dvelksmas. Pirmos 1918, 1919 m. laikinosios konstitucijos
(laikinieji pamatiniai konstitucijos dėsniai) buvo persmelktos to meto
Europoje vykusių naujų procesų idėjomis. Lietuvoje dvelkė liberaliosios
demokratijos idėjos iš griūvančios Austrijos-Vengrijos imperijos ir kitų
kraštų. 1922 m. Lietuvos Konstitucijoje liberaliosios demokratijos
atspindžiai akivaizdūs.
Prisiminkime tarpukario Lietuvos Respubliką.
Nekalbėkime šiuo atveju apie nedemokratišką politinį režimą, bet tai buvo
valstybės kūrybos procesas. Vis dėlto atsiriboti nuo Lietuvos Respublikos
valstybingumo, kuris gyvavo iki 1940 m., buvo neįmanoma ir 1990 m., nes tai
ėjo iš Lietuvos visuomenės ir lietuvių tautos prigimties. Galų gale 1940 m.
buvo sugriauta konstitucinė sistema, kuri buvo įtvirtinta Lietuvos
Konstitucijoje. Kai imamės atkurti valstybingumą
tai 1990 m. kovo 11-ąją pradedame
1938 m. Konstitucijos galiojimo įteisindami. Kad ir 10 minučių.
Simboliškai, nes tai yra atramos taškas
įgaunant naują atkurto valstybingumo kokybę.
Labai prasmingas sprendimas. Bet kodėl
tokio pat apgalvoto žingsnio nebuvo padaryta teisiškai perimant Lietuvos
Didžiosios Kunigaikštystės paveldą?
1992 m. Lietuvos Konstitucijos preambulėje
minima. 1918 m. monarchijos idėja kybojo ore, bet, aišku, grįžti į tokią
tikrovę jau buvo neįmanoma. Beje, dėl politinės egzotikos: 19881989 m.
įvairiose publikacijose buvo samprotauta apie monarchijos atgaivinimą.
Neįmanoma, bet vos neįgijome Mindaugo
II. Tačiau man rūpėjo paklausti ne apie grįžimą prie monarchijos statuso,
bet LDK istorinio, kultūrinio ir teisinio paveldo įtvirtinimo. Dabar net ir
pareiškiant norą susigrąžinti kad ir Lietuvos
metriką, kuri dar caro Aleksejaus Michailovičiaus po 1655 m. buvo
išvežta iš Lietuvos, mums gali būti atšauta: toji Metrika lygiai
tiek pat priklauso Baltarusijai, Ukrainai ir Rusijai, kaip ir dabartinei
Lietuvai. Tą patį galima pasakyti apie visą senąjį LDK raštijos ir
kultūrinį palikimą. Lietuvos valstybė nei 1918, nei 1990 metais
nepasiskelbė esanti to LDK paveldo ir istorinės tradicijos perėmėja,
tęsėja.
Čia jau kultūros elementas, kurį nuolat
reikia prisiminti ir puoselėti aukštųjų mokyklų ar net gimnazijų
programose. Man be galo norėtųsi, kad ši pažintinė reikšmė būtų
visapusiška. Juk visa tai byloja, kad esame aukštos kultūros tauta,
turėjome teisės dokumentus, apie kuriuos to meto Europos valstybės galėjo
tik svajoti. Tuo paveldu būtina naudotis, nes jis teikia mūsų kultūrai ir
politinei savijautai stiprybės. Konstitucijos preambulėje skelbiama: Lietuvių
tauta, prieš daugelį amžių sukūrusi Lietuvos valstybę, jos teisinius
pamatus grindusi Lietuvos statutais ir Lietuvos Respublikos konstitucijomis
Tai yra labai reikšmingos istorinės, kultūrinės atogrąžos.
Tarpukariu
savo teisės kodeksų nespėta sukurti
Tačiau ar viską padarėme teisingai,
kad tas kultūros paveldas teisiškai mums taip pat priklausytų, LDK
istorinio tęstinumo tradicija nenutrūktų?
Šiuolaikinių Lietuvos teisės kūrimo problemų
ištakas galime rasti ir tarpukario Lietuvoje. Teisininkai bei istorikai
gerai žino, kad tarpukario Lietuvoje juk nebuvo sukurta savų kodeksų.
Užnemunėje veikė viena teisinė sistema, buvo jaučiama Napoleono civilinio
kodekso įtaka. Zarasų krašte vyravo kita teisinė konstrukcija. Didžiojoje
Lietuvos dalyje galiojo Rusijos imperijos įstatymų sąvadas. Klaipėdos
krašte buvo tvarkomasi pagal Vokietijos civilinio kodekso nuostatus.
Tiesa, trečiojo dešimtmečio pabaigoje Lietuvoje
jau buvo pradėta kalbėti apie Lietuvos teisės sisteminimą ir kodifikavimą.
Šiuolaikinis Lietuvos teisės sistemos kūrimas yra be galo sudėtingas
reiškinys. Juk skundžiamasi, ir pagrįstai, kad įstatymai per dažnai
kaitaliojami, kad reikia tam tikro stabilumo. Galima sutikti, bet
objektyviai tai neišvengiamas procesas. Mat konstruoti sudėtingą teisinę
sistemą, kuri yra atspindys ne ko kito, o visuomenėje vykstančių socialinių
procesų, tai juk naujos sistemos socialinis kūrimas.
Su kuo Lietuva 1990 m. pirmiausia susidūrė
teisėje? Atkuriama privati nuosavybė, o tai reiškė visos ligtolinės
civilinės teisės atmetimą. Tarpukario Lietuvoje buvo lengviau, nes po
carinės Rusijos Lietuvos Respublikoje privati nuosavybė juk išliko. Reikėjo
sukurti naują žmogaus teisių gynimo galimybę administracinę justiciją.
Lietuva tarpukariu buvo bene vienintelė Europoje šalis, neturinti
administracinio teismo, kurio prigimtis yra greitai, efektyviai ginti
žmogaus interesus.
Ar garsiuose XVI a. Lietuvos
Statutuose tos administracinės teisės užuomazgų būta?
Užuomazgų taip, bet tai tolima ir gana
atsargi prielaida, kad ir feodalinėje sistemoje glūdėjo tam tikros tokio
administracinio teismo užuomazgos. Bet grįžkime į dabartį. Galima
įsivaizduoti, su kokiomis problemomis susiduria teisininkai ir politikai
kurdami Lietuvos teisinę sistemą. Prisiminkime kelis veiksnius. Pirmas
tarpukario Lietuvos teisinis paveldas, į kurį neišvengiamai linkome,
simpatizavome ar nepritarėme kai kuriems reiškiniams. Antras šiuolaikinė
Europos demokratija su savo naujomis institucijomis: konstituciniais
teismais, ombudsmenais (skandinavų įtaka). Tų reiškinių neįmanoma
ignoruoti, nes laikome save europietiškos demokratijos sistemos ir kultūros
dalimi. Šiuolaikinę teisinę tikrovę neišvengiamai veikia ir poreikis
suderinti Lietuvos teisę su Europos Sąjungos teisynu. Tai ne tik šios
dienos, bet ir artimiausios bei tolimesnės ateities problema.
Bus daugiau
|