MOKSLO LIETUVA Nr 1 (269) 2003 m. sausio 9 - 22 d.

 

 

 

 

Apie Lietuvos konstitucijas (2)

Pabaiga, pradžia 2002 m. Nr. 21

 

2002 m. minėjome dviejų Lietuvos konstitucijų iškilias sukaktis: 80 metų – 1922-ųjų metų Lietuvos Konstitucijai ir 10 metų – 1992 m. Lietuvos Konstitucijai. Apie tai pokalbis su Lietuvos teisės universiteto Teisės fakulteto dekanu doc. dr. Juozu Žiliu, kuris nuo pat Lietuvos Respublikos nepriklausomybės atkūrimo aktyviai darbuojasi mūsų valstybės teisėkūroje. J. Žiliui teko būti vienu iš 1992 m. Lietuvos Konstitucijos kūrėjų, vadovauti šio pagrindinio mūsų valstybės įstatymo kūrimo darbo grupei.

Teisinių sistemų integracija neišvengiama

Pradėdami antrąją pokalbio dalį apibendrinkime, kas turėjo įtakos Lietuvos teisės kūrimui? Kokie veiksniai ir jau esama patirtis?

Pirmoje pokalbio dalyje kalbėjau apie tarpukario Lietuvos teisės sistemą, teisinės kultūros paveldą, Vakarų Europoje sukurtus šiuolaikinės demokratijos institutus. Neabejotinai Lietuvos teisės kūrimą šiuo metu veikia ir Europos teisė – originali, unikali teisė, kurią kuria Europos Sąjunga.

Kitas veiksnys, kuris paveikė Lietuvos teisės kūrimą, – tai neišvengiama teisinių sistemų integracija, persiklojimas, suartėjimas. Štai jeigu europinę teisės sistemą vadiname civilinės teisės sistema, tai amerikietiškoji priskiriama anglų-saksų arba bendrosios teisės sistemai. Dabar visiškai akivaizdu, kad šios dvi teisės kultūros veikia viena kitą. Jeigu bendrosios teisės tradicijoje didėja statutinės teisės įtaka, tai civilinės teisės tradicijoje atsiranda tokių išskirtinių bruožų, kaip teisminis precedentas, rėmimasis bendrosiomis teisės vertybėmis. Kita vertus, nemanau, kad realiai matomoje ateityje susiformuos vieninga pasaulio teisės sistema, nors globalūs procesai yra šių dienų tikrovė. Nacionalinės vertybės išliks kaip kultūros ir atskirai – teisinės kultūros, savastimi. Šiuo atžvilgiu nesureikšminu bendrosios teisės tradicijoje subrandintų vertybių, lyginant jas su civilinės teisės tradicijoje suprantamais teisiniais gėriais.

Kiek kūrybinės laisvės suteikti teismams

Ar tai reiškia, kad gyvenimas visada sudėtingesnis už pačią tobuliausią ir sudėtingiausią teisinę sistemą? O gal precedentinės teisės taikymas teikia teisininkui kartais gal ir reikalingą kūrybos galimybę? Kita vertus, galiu iškart ir suabejoti: ar leistinas teisininko veikloje kūrybinis, t. y. subjektyvusis, veiksnys? Ką šiuo atveju sako Jūsų patirtis?

Nėra jokios abejonės, kad teismams reikia turėti laisvės, teisėjai turi turėti platesnes galimybes ir laisvę interpretuoti įstatymą, kurti kartais vadinamą „teismų teisę“.

Kaip tada suprasti klasikinį romėnų teisės, tiksliau, romėnų visuomenės požiūrio į teisę principą: dura lex, sed lex (įstatymas griežtas, bet įstatymas)?

Diskusija neišvengiama ir ji visados bus: iki kokio lygmens, kaip plačiai teismas gali išplėtoti savo galias? Žmonėms visados šis klausimas rūpės. JAV teisės mokslininkai ir visuomenė taip pat svarsto, ar ne per didelė socialinio gyvenimo juridizacija, ar teismams suteiktos ne per didelės galios. O kontinente mes diskutuojame, kad prisirišimas prie įstatymo raidės neatskleidžia visapusiškų teisminės veiklos socialinių prasmių. Pagaliau, ar bus kada nors atsakyta į klausimą, iki kokių ribų reikia (galima) „juridizuoti“ socialinį gyvenimą. Manau, kad ne.

Priimdami sprendimus, dokumentus bylose teismai juk lemia žmonių likimus. Ginčai ir problemos, kurias žmonės sprendžia teismuose, ateina iš gyvenimo, iš socialinių santykių. Ir teismas negali esmingai iškreipti tų socialinių santykių turinio, prigimties, jis turi darniai įsiterpti, kad padėtų žmonėms siekti teisingumo. Deja, ne visados teismas šiuos lūkesčius pateisina.

Taip, kaip jie, teismai, tą teisingumą įsivaizduoja.

Na, taip, teisingumo įsivaizdavimas taipogi yra labai nevienalytis. Štai tvirtinama: teisininkai yra valstybės architektai. Bet kiek visokiausių srovių ir stilių architektūroje: gotika ir barokas, klasicizmas ir neoklasicizmas. O „architektūriniai valstybės stiliai“, jų atspindžiai glūdi politinėse doktrinose. Ir niekados nepadarysi taip, kad architektūroje būtų vieningas stilius, viena samprata, nes žmogaus genuose įtvirtintas įvairovės siekis ir niekada jis nepasitenkins vienomis ir tomis pačiomis idėjomis.

Taigi nereikėtų stebėtis, kad yra įvairios teisės sampratos, valstybingumo raidos doktrinos. Štai Laisvosios rinkos instituto dr. Šimašius gynėsi disertaciją Teisinis pliuralizmas. Be galo įdomus darbas. Autorius rutulioja kaip tik tas idėjas, kurias mes šiame pašnekesyje palietėme: negali būti vieningo požiūrio į šiuos dalykus. Tai, kaip teisinis pliuralizmas, tų idėjų realizacija teisinėje arba valstybinėje veikloje atsispindi, yra problemiška, nes tai procesas. Istorinio, teisinio, politinio vyksmo atspindys. Kaip ten tos idėjos atsiskirdamos, susijungdamos vėliau realizuojasi politikoje ir teisėje, visados problemiškas dalykas.

Šalies konstitucija – tai politinių jėgų sutartis

Jei neprieštarausite, norėčiau suktelėti pokalbį ir labiau prisiminti Jūsų paties vaidmenį rengiant 1992 m. Lietuvos Konstituciją. Nesunku įsivaizduoti, kaip buvo sudėtinga eiti ir surasti Lietuvos Respublikos Konstitucijos koncepciją, kuri būtų priimtina daugeliui. Praėjus dešimtmečiui nuo to meto kaip dabar vertinate savo darbą? Kas buvo sudėtingiausia?

Noriu dar kartą pabrėžti, kad konstitucijos kūryba yra politinis procesas, kuriame dalyvauja labai daug žmonių, kiekvienas turi savo idėjas, savo pasaulio ir kultūros sampratą. Visa tai užprogramuoja platesnę ar siauresnę politinę teisinę diskusiją. Ši polemika yra kūrybinio proceso esmė, tačiau visada – nelengva.

Jeigu taip, tai nuo konstitucijos projekto kūrimo darbo grupės galėjo daug ir nepriklausyti?

Negaliu taip teigti, tačiau kuriant konstituciją dėl konceptualių dalykų visados susitaria politinės jėgos, partijos. Darbo grupė gali pasiūlyti galimybes ir konkrečias teisines formas, kaip visa tai suformuluoti. Kitaip ir būti negali, nes balsuos parlamentas, ir jeigu nebus susitarta, tai nebus priimta ir Konstitucija. Prisiminkime, kas vyko 1992 m. gegužės mėn.: vyko referendumas dėl prezidento institucijos Lietuvoje atkūrimo. Toliau – gili parlamento ir vyriausybės krizė. Aukščiausiosios Tarybos krizė – praktiškai mėnesį parlamentas nedirbo. Sudaroma speciali komisija tarp frakcijų tartis dėl pagrindinių Konstitucijos metmenų. Priimti politiniai susitarimai: liepos mėn. pabaigoje ir rugpjūčio pradžioje susitariama dėl prezidento, būsimojo Seimo ir teismų galių. Štai šiomis sąlygomis teisininkams ir teko dirbti.

Tai buvo labai sunkus metas politikams ir teisininkams, kurie dirbo. 1992 m. vasarą tvirtai susitarta, kad baigiantis Aukščiausiosios Tarybos – Atkuriamojo Seimo kadencijai būtina priimti Konstituciją ir skelbti rinkimus į Lietuvos Respublikos Seimą.

Skubos tvarka?

Bet turėkite galvoje, kad konstitucija pradėta kurti 1990 m., kai buvo sudaryta komisija konstitucijos koncepcijai parengti. 1991 m. rudenį buvo sudaryta oficialioji Aukščiausiosios Tarybos komisija konstitucijos projektui sukurti. Todėl pasigirstantys tvirtinimai, kad Konstitucija buvo kuriama skubotai, nieko bendro su tikrove neturi. Bendra politinė ir teisinė diskusija dėl Konstitucijos, kokia ji turi būti, vyko nuo pat 1990 metų. Beje, grįžtant į mūsų pokalbio pradžios klausimus vis tiek reikėtų prisiminti, kad ir amerikiečių teisininkai buvo parengę ir paskelbę savąją Lietuvos konstitucinę viziją, konkretų konstitucijos projektą. Štai ir tada konkuravo dvi kultūros. Projektas, kurį prisiminiau, buvo tolimas nuo kontinentinės teisės tradicijos, ir todėl nesuvaidino realaus vaidmens konstitucinės kūrybos procese.

Kita vertus, iš tiesų galima pasakyti, kad 1992 m. rugsėjį jau teko skubiai derinti būsimosios Konstitucijos tekstą. Teko dirbti ir naktimis, apie jokias poilsio dienas nebuvo nė kalbos. Buvo tvirta politinė nuostata, kad Aukščiausioji Taryba-Atkuriamasis Seimas įgaliojimus baigia pasiūlydamas tautai Konstituciją. Galiu patvirtinti, kad tai buvo visų politinių jėgų, o pagaliau – Tautos sutartis.

Ar neiškreipiame Konstitucijos?

Ką jautėte, kai pavyko pasiekti politinių jėgų sutarimą?

Be galo geras jausmas, kai matai, kad vyksta produktyvus valstybingumo kūrimo procesas. Atsiranda pasitikėjimas valstybe, žmonėmis, kurie tą valstybę kuria. Tai buvo labai svarbus mūsų gyvenimo etapas, kai visos šalies politinės jėgos demonstravo santarvę. Lenkijoje, Vengrijoje ir tuometinėje Čekoslovakijoje tas laikotarpis buvo vadinamas apskritųjų stalų idėja. Lietuvoje taip nevadinta, bet faktiškai tie politiniai susitarimai ir buvo apskritojo stalo idėjos įgyvendinimas.

Atkuriamasis Seimas Konstitucijos projektą patvirtino, pateikė valstybės piliečių referendumui. Piliečiai balsavo už Konstituciją. Tačiau kas įvyko toliau. Kitų  kadencijų Seimas po truputį Lietuvos Konstitucijos tekstą, kurį referendumu įtvirtino valstybės piliečiai, atskirais straipsniais keičia, taiso, koreguoja, t. y. derina prie gyvenimo, tiksliau – atskirų politinių jėgų poreikių. Ar Jums širdies neskauda, kad savo kurtojo kūdikio – Pagrindinio valstybės įstatymo kai kurių straipsnių greitai nebepažinsite? Pagaliau ir nekeisti Konstitucijos negalima, nes ką bendro su gyvenimo realybe turi Konstitucijos teiginiai apie garantuojamą nemokamą gydymą ar aukštąjį mokslą?

Negaliu sutikti su tokiu apibūdinimu. Konstitucijos konstrukcija, pagrindinės idėjos dėl valstybės raidos iš esmės nesikeičia. Kita vertus, stebiu politikų ir teisininkų diskusiją esą Prezidentui ar kitoms valstybės institucijoms mažai galių. Visiškai natūralu, kad tos diskusijos vyksta. Pakoreguoti straipsnius, kurie susiję su eurointegraciniais dalykais, būtina. Štai kad ir žemės klausimas. Juk 1992 m. rugsėjo mėn. klausimas, ar gali užsieniečiai įgyti žemės Lietuvoje, buvo kertinė ginčų problema. Dėl jos net iškilo klausimas, ar Konstitucija apskritai bus priimta. Tautos pažangos frakcija Aukščiausioje Taryboje-Atkuriamajame Seime pareiškė: jeigu nebus fiksuotas šis draudimas, mes imamės veiksmų Kaune ir kituose miestuose, kad už Konstituciją nebūtų balsuojama.

Turiu prielaidų manyti, kad 1992 m. tai buvo teisingas žingsnis. Gal su manimi kai kas ir nesutiks. Tačiau laisvas žemės pardavimas užsieniečiams, juridiniams, o ne tik fiziniams asmenims, gali būti visapusiškai pateisintas, kai įvyksta žemės reforma, atsiradus Lietuvoje savininkams. Dabar geopolitinės ir socialinės aplinkybės keičiasi, todėl galime diskutuoti ir ieškoti receptų, kaip tuos dalykus spręsti.

Kalbant apie socialinę ir ekonominę doktriną reikia pasakyti, kad  Konstitucijoje nubrėžti tik patys bendriausi bruožai. Socialinė sritis yra be galo dinamiška, nė viena Europos konstitucija neprogramuoja detalių žingsnių, kaip turėtų plėtotis socialinis vyksmas. Galime išskirti Italijos, Graikijos, Portugalijos, ypač Ispanijos konstitucijas, kur įtvirtintos labai ryškios socialdemokratinės idėjos, žmonių socialinės teisės. Reikia suprasti, kokiomis politinėmis socialinėmis aplinkybėmis brendo Konstitucija – reikėjo atkurti privatinę nuosavybę, iki tol neigtas žmonių teises. Taigi nuosavybės teisiniai santykiai dar tik pradėjo plėtotis, startavo privatizavimas bei daugelis kitų socialinių reiškinių. Vis dėlto manau, kad socialinės valstybės koncepcija Konstitucijoje galėjo būti drąsiau išreikšta.

Nesiimčiau tvirtinti, kad šiuolaikinis politinis vyksmas žeidžia Konstituciją. Kai kurie įstatymai priimami taip, jog Konstitucinis teismas sako, kad tas įstatymas prieštarauja Konstitucijai. Bet tai natūralu visoje Europoje: Vokietijos konstitucinis teismas fiksuoja, kad Vokietijos Bundestagas pažeidė konstituciją, Ispanijos konstitucinis tribunolas ar Italijos konstitucinis teismas naikina savo šalyse priimtus aktus kaip neatitinkančius konstitucinių normų. Tai normalus demokratinis procesas.

Neturiu pagrindo sakyti, kad Lietuvoje iškreipiama 1992 m. priimtosios Konstitucijos prasmė, šitaip sakyti nėra prielaidų. Tai būtų neatsakinga.

Nematau jėgos, galinčios apriboti Lietuvos Tautos suverenitetą

Tačiau 1992 m. referendume dalyvavę ir už Konstitucijos tekstą balsavę Lietuvos žmonės gali pasakyti, jog savo valstybę įsivaizdavo kaip suverenų politinį vienetą. Tačiau integracijos į Europos struktūras klausimus juk sprendžia valdžia. Ar tai suderinama su Konstitucija?

Ėjimo į Europos Sąjungą klausimą nuspręsti, mano giliu įsitikinimu, gali tik Lietuvos tauta. Tai viena iš demokratijos aksiomų. Man atrodo, kad taip ir bus. Vyks referendumas ir Tauta turės teisę išgirsti įvairius argumentus už ir prieš. Tauta pati spręs.

Kita vertus, kokios alternatyvos? Dabar apie tai nediskutuosime, nes per platus klausimas. Tačiau jeigu manęs klausiate dėl suvereniteto, tai esu konservatyvus Lietuvos konstitucionalizmo atstovas. Tvirtinu, kad Lietuva, stodama į Europos Sąjungą, negali prarasti suvereniteto. Dar daugiau – man visiškai nepriimtina „riboto suvereniteto“ koncepcija. Galima kalbėti tik apie kai kurių valstybės institucijų įgaliojimų bendrumą su Europos Sąjungos institucijomis.

O kaip dėl dalinio suvereniteto, savo teisių delegavimo kitiems politiniams subjektams?

Aš kalbu tik apie įgaliojimus. Beje, reikia pripažinti, kad kai kurie mokslininkai (ir Vakaruose) laikosi doktrinos, kad į Europos Sąjungą stojančios valstybės atiduoda dalį suvereniteto. Man suverenitetas visų pirma yra tautos galia, t. y. Steigiamosios valdžios galia spręsti principinius reikalus. Ta prasme niekas negali apriboti Lietuvos žmonių galių.

Tačiau tokio teisinio mechanizmo, reglamento Europos Sąjungos teisinėje sistemoje, dar nėra. Nesukurtas.

Neprognozuokime įvykių eigos, tačiau konstatuokime – dabartinei Lietuvai reikia tapti Europos Sąjungos nare. Nesu eurooptimistas, bet jokiu būdu ir ne europesimistas. Man atrodo, kad šiuolaikinei Lietuvai tai daugiau įvairiapusiškų garantijų (politinių, socialinių, teisinių) dalykas. Štai Lietuvos socialinė kaimo tikrovė sudėtinga, o būnant Europos Sąjungoje galima rasti naujų sprendimo receptų ir galimybių. Tuo esu įsitikinęs.

Tačiau, kita vertus, normalu, kad dvejojama ir bijoma naujos biurokratijos įtakų bei įsigalėjimo. Bet kuri biurokratija gali daugelį vertybių paneigti ar iškreipti. Bet tai ir yra Lietuvos valstybės reikalas – užtikrinti savo kultūrą, mokslą, tradicijų tąsą, kad tai būtų tvirtas pagrindas neišnykti ir nenugrimzti audringame šiuolaikinio pasaulio politiniame vandenyne. Šia prasme Lietuvos valstybės, jos Konstitucijos reikšmė ne tik kad nemažėja, o įgyja naujų, iki tol nesuprastų prasmių.

Dėkoju Jums už išsakytas mintis. Ateina metas kurti Europos Sąjungos konstituciją, leiskite pareikšti viltį, kad tam pasitarnaus ir Lietuvos teisinė mintis. Labai norisi tikėti.

 

Kalbėjosi Gediminas Zemlickas