Apie
profesoriaus Petro Katiliaus asmenybės vystymąsi
Dar vokiečių okupacijos metais ilgametis LMA
prezidentas Juozas Matutis nedideliame savo artimų bendradarbių būrelyje
kartą paklausė: kodėl tu, Petrai, toks aristokratiškas ir elgesyje, ir
pokalbiuose. Juk mes visi kilę iš kaimo.
Atrodo, kad iki šiol į šį klausimą galutinai
neatsakyta, nors tam reikalui parašyta ir išleista knyga Petras Katilius
(Vilnius, Mažoji Evelina, 2002).
P. Katilių pažinti nebuvo lengva. Jis
aiškino, kad bent dalelę savo vidinio pasaulio reikia laikyti sau, uždarą
nuo kitų, neatverti savęs iki galo, nes net ir geriausias tavo draugas gali
tapti aršiausiu priešu. Tokiu atveju jis galės ne tik išduoti tave, bet ir
žemins. Juo patikės labiau nei kitais.
Su P. Katiliumi pragyvenau per 45 metus
vis aiškindamasi, kodėl jis toks nepanašus į kitus. Dar studentė gyd. R.
Kiguolienė buvo pastebėjusi, kad mūsų dekano išorinis ir vidinis pasaulis
išlaikęs pusiausvyrą, kad jame įsikūnijusi dvasinė ir fizinė harmonija (Petras
Katilius, 10 p.). Čia tiktų lotyniškas posakis Mens sana in corpore
sano sveika dvasia sveikame kūne. Mūsiškai graži siela gražiame
kūne. Gamta iš tikrųjų P. Katilių buno apdovanojusi išoriniu grožiu ir
prigimties gerumu, giliu protu ir dvasios jėga. Norėdama geriau pažinti P.
Katilių, geriau išsiaiškinti jo kilmę, po savaitės, kai tik laikas mus 1995
m. gegužės 15 d. išskyrė, nuėjau į Lietuvos valstybės istorijos archyvą
Vilniuje rinkti medžiagos jo genealoginiam medžiui. Apie 20 metų artimai
bendraudama su jo motina ir broliu, grįžusiais iš Sibiro tremties, nuolat
iki pat jų mirties klausinėdavau apie jų gimines, buitį, namų įpročius.
Mane labai domino daugiašakė P. Katiliaus asmenybė, kas, kur ir kaip
prisidėję prie jos formavimosi.
P. Katilius iš prigimties buvo individas,
linkęs į individualumą; individualybė asmenybė. Klasės draugas J.
Mačiulis rašo, kad P. Katilius dar vaikystėje mėgęs vienas spardyti kamuolį
aikštėje. Kai atsirasdavę daugiau berniukų, jis bėgdavęs į bendrabutį, kur
vėliau grįždavę vaikai rasdavę jį sprendžiantį uždavinius ar skaitantį
knygą. Per revoliuciją Voroneže draugai nusivesdavę ir Petrą į mitingus,
bet jis greitai pabėgdavęs, o vėliau visai nustojęs ten vaikščioti. Kai
namuose dėdė Vinculis konkurso būdu duodavo vaikams atmintinai spręsti
uždavinius, dažniausiai pirmasis atsakymą pasakydavo Petras.
P. Katilius labai gerai mokėsi. Jo Marijampolės Rygiškių Jono
gimnazijos baigimo atestate visi penketai, tik vienas ketvertas, o Lietuvos
universitetą Kaune 1926 m. ir Heidelbergo universitetą 1929 m. baigė cum
laude (labai gerai). Taip pat 1929 m. Heidelbergo universitete cum
laude apsigynė daktarinę disertaciją Über Kurvennetze und
Zellteilungen (Apie kreivių tinklus ir erdvės dalijimą celėmis). Darbui
vadovavo Henrikas Lybmanas, žymus geometras. Pirmasis P. Katiliaus
mokytojas Šunskų pradžios mokykloje buvo gerai žinomas pedagogas
Natkevičius, prof. Natkevičaitės-Ivanauskienės tėvas. Marijampolėje ir
Voroneže P. Katilių mokė daug patyrusių ir užsienyje baigusių universitetus
gimnazijų mokytojų: J. Jablonskis, J. Balčikonis, Z. Žemaitis,
J. Totoraitis, A. Šmukštys-Paparonis, K. Jokantas, A. Daniliauskas,
A. Dailidė, J. Gustaitis ir kt. Visi klasės draugai baigė aukštuosius
mokslus, iš kurių keli apsigynė daktarines disertacijas: žinomi visuomenės
veikėjai J. Ambrazevičius-Brazaitis, istorikas J. Stakauskas ir kt. Tada
pats laikas auklėjo. Iš P. Katiliaus penktos klasės 1918 m. sausio mėnesį,
po žiemos atostogų, suaugesni mokiniai išėjo savanoriais tiesiog į frontą
ginti Lietuvos nuo bermontininkų ir nuo kitų nežinančių, už kokią ateitį
jie kovoja. Tada visi Marijampolės Rygiškių Jono gimnazijos paskutiniųjų
klasių mokiniai tapo savanoriais.
P. Katiliaus tikrasis matematikos mokytojas
ir drauge jo asmenybės puoselėtojas, atvedęs jį su A. Humboldto
stipendija į Heidelbergo universitetą įgyti daktaro laipsnį ir ketverius
(19231927) metus pratinęs prie vokiečių kultūros, buvo jaunas, energingas,
jau dvi daktarines disertacijas (mechanikos 1918 m. ir matematikos 1920 m.)
apsigynęs, kelias užsienio kalbas mokantis ir dirbantis mokslinį darbą
keliose matematikos srityse, atvažiavęs 1923 m. iš Miuncheno į Lietuvos
universitetą Kaune skaityti studentams įvairių matematikos dalykų paskaitas,
šiuo metu daugeliui žinomas prof. Otas Folkas. Nesuprasdamas nė žodžio
lietuviškai, bet gerai žinodamas gimtosios kalbos svarbą dėstomam dalykui
suprasti, tuoj pat pradėjo mokytis lietuvių kalbos. Apsigyveno pas
A. Jakštą-Dambrauską, didelį matematikos mėgėją, kuriam visaip
talkino, kad šis padėtų mokytis lietuvių kalbos. Auditorijoje pasirinko
gabų antrakursį studentą P. Katilių, kuris iš pradžių žodžiu vertė į
lietuvių kalbą vokiškai skaitomas O. Folko matematikos paskaitas, bet
palyginus greit profesorius pradėjo jas rašyt savo ranka. Tada P. Katilius
išversdavo raštu ir sukirčiuodavo. Prof. O. Folkas, keliskart
pakartojęs vertėjui, skaitydavo studentams, kurie vis lengviau suprasdavę,
nes paskaitos gerėjusios. Prof. O. Folkas pats taisydavęs studentų darbus,
bet leisdavęs ir P. Katiliui prisidėti, kol šis įgudęs, nors ir tada dar
mėgdavęs peržiūrėti, ar nelikę klaidų. Anais laikais talkinti profesoriui
buvo studento garbės reikalas. Gal dėl to P. Katilius laboranto etatą gavo
tik paskutiniame semestre (1926 m. sausio 15 d.). Pirmuosius du kursus P.
Katilius vertėsi privačiomis pamokomis, o nuo 1924 m. rugsėjo iki 1926 m.
vasario dėstė fiziką Kauno mokytojų seminarijoje. Tačiau tai nesutrukdė jam
labai gerai ir laiku baigti Lietuvos universitetą Kaune 1926 m.
Daugiausia naudos P. Katiliui buvo
kataloguojant 1924 m. iš Miuncheno atvežtą garsaus matematiko Aurelijaus
Vosso biblioteką (6000 vnt.), kurią sudarė tuometiniai naujausių
matematikos žurnalų komplektai ir garsiausios pasaulio matematikos knygos,
kurios tada tapo prieinamos Lietuvoje besidomintiems matematika (O. Folko
rūpesčiu ir pastangomis).
O. Folkas (18921989) yra rašęs, kad jo ilgo
gyvenimo laimingiausias laikotarpis buvęs Kaune (19231930), kur parašęs ir
išleidęs pirmą vadovėlį studijuojantiems matematiką Paprastųjų ir
dalinių diferencialinių lygčių teorijos paskaitos (Kaunas, 1929).
Pratarmėje autorius dėkoja P. Katiliui už talkininkavimą. O. Folkas
Lietuvai atstovavo šešiuose tarptautiniuose matematikų suvažiavimuose,
garsindamas jos vardą pasaulyje. Keliose matematikos srityse dirbo mokslinį
darbą ir per tą laiką matematinėje literatūroje paskelbė 15 svarbių
straipsnių. Vadovavo daugeliui diplominių darbų. Tarp jų ir
P. Katiliaus Rutulinių funkcijų asimptotinės reikšmės, kuris
1926 m. buvo labai gerai įvertintas. Lietuvos studentams skaitė įvairius
matematikos kursus. O. Folkui išvažiavus į Viurzburgą ir P. Katiliui grįžus
iš Heidelbergo, VDU universitete Kaune darbas su studentais nenusmuko, nes
daugelio matematikos diplominių darbų vadovas buvo pats P. Katilius
(remiantis akademiku Broniumi Grigelioniu).
Net pietauti neidavę, o išsivirdavę kavos ir
užkandę, ką O. Folko nurodymu ir už jo pinigus P. Katilius nupirkdavęs,
galima sakyti, dirbę be atokvėpio. Tada P. Katilius pastebėjęs, kaip
rūpestingai ir tiksliai O. Folkas elgiasi su pinigais. Gal dėl to ir P.
Katilius visą gyvenimą panašiai elgęsis. Be abejonės, labai išsilavinęs,
kilnus, dvasingas ir reiklus daugiaamžės vokiečių kultūros atstovas prof.
O. Folkas įvairiais atvejais įspūdingai veikė savo jauną, guvų, gabų ir
darbštų studentą P. Katilių. Dar kelis žodžius apie O. Folką, kuris iš
Kauno 1930 m. išvažiavo į Viurzburgo universitetą dėstyti matematikos ir
ten liko iki savo amžiaus galo. 1980 m. šventė savo darbo 100-ąjį semestrą
ir nuo to laiko visuomenėje oficialiai buvo vadinamas Viurzburgo
observatorijos tėvu bei Viurzburgo Gamtos fakulteto tėvu, nes
šių įstaigų kūrimui ir vadovavimui buvo atidavęs daugiausia jėgų. Dabar
Viurzburgo universiteto matematikos institute yra O. Folko Atminimo
kambarys (Nr. 112), apstatytas brangiais jo baldais ir daiktais, kuriame
saugomi jo rankraščiai, nuotraukų ir kitų matematikų laiškų rinkiniai,
senos labai vertingos knygos ir kitas mokslinis palikimas. O. Folkas savo
diferencialinės geometrijos, dangaus mechanikos, astronomijos, matematikos
ir gamtos mokslų istorijos tyrinėjimais įgijo didelį autoritetą. Buvo žymus
J. Keplerio, L. Oilerio, I. Niutono žinovas, ypač rūpinosi savo mokytojų H.
Lybmano ir F. Lindemano archyvais. Visą amžių skatinęs kitus ieškoti tiesos
savo istoriniuose tyrinėjimuose laikėsi taisyklės: Grįžti prie originalų.
O. Folkui padėjo daugelio užsienio (tarp jų ir antikinių) kalbų mokėjimas.
Grįžkime prie P. Katiliaus asmenybės ištakų.
Prie Marijampolės iš Katiliškių kaimo kilusio Petro Katiliaus genealoginis
medis rodo, kad jo proseneliai Jonas Katilius, gimęs Katiliškių kaime (tėvo
linija), ir Mykolas Matulaitis, gimęs Netičkampio kaime (motinos linija),
yra gimę apie 1750 m. Šiuose nedaug vienas nuo antro nutolusiuose kaimuose
dar iki šiol žinomi Katilių ir Matulaičių gyvenamieji namai su kiemais. Iki
1948 m. tremties Katiliškių kaime yra gyvenusi profesoriaus motina, M.
Matulaitytės dukra, ir brolis Juozas. Pažvelkime į šias gimines iš arčiau.
Bus tiksliau.
P. Katiliaus proseneliai yra Petras Katilius
(apie 1782prieš 1869), Jono sūnus, ir Magdalena Grinevičiūtė (prieš
1800po 1869). Seneliai Vincas Jonas Katilius (18211869), Petro sūnus, ir
Marija Karužaitė (18331905). Tėvai Juozas Baltramiejus Katilius
(18691928), Vinco Jono sūnus, ir Magdalena Katiliūtė (18811977), M.
Matulaitytės dukra, kurių santuoka 1901 m. vasario 18 d.
P. Katiliaus motinos linija Matulaičiai iš
Netičkampio kaimo. Proproproseneliai Mykolas Matulaitis ir Ieva
Ramanauskaitė; proproseneliai Juozapas Matulaitis, Mykolo sūnus, ir
Marijona Tumosaitė, kurių santuoka 1814 m. sausio 13 d.; proseneliai
Antanas Stanislovas Matulaitis, Juozapo sūnus (1819 m. gegužės
9 d.1873), ir Kotryna Rudvalytė, gimusi 1827 m. Abu iš Netičkampio
kaimo, kurių santuoka 1844 m. vasario 26 d. Seneliai Pijus Katilius
(1839 sausio 7d.1924 m. balandžio 18 d.), Vinco Jono Katiliaus sūnus,
ir Marijona Matulaitytė (1846 m. spalio 18 d.1930 kovo 7 d.), Antano
Stanislovo dukra, kurių santuoka 1866 m. vasario 30 d. Šie yra P. Katiliaus
motinos tėvai.
Iš šių genealoginio medžio duomenų galima
drąsiai tvirtinti, kad P. Katilius jau su motinos pienu yra gavęs
archaiškos baltų valstiečių kultūros (giminingos senajai indoeuropiečių)
pagrindus. Jis yra gimęs labai darbščioje ir giliai religingoje, senų
tradicijų, orioje valstiečių šeimoje. Retas anų laikų šviesuolis turėjo
laimės baigti gimnaziją gyvendamas pas tėvus. Paprastai vaikus išveždavo
mokytis toli nuo namų, į didesnius miestus. P. Katiliui Lietuvos
universitetas Kaune buvo tik maždaug už 50 kilometrų nuo tėviškės.
Profesorius mėgdavo pasakoti, kad į Rygiškių Jono gimnaziją eidavęs
pėsčias, prastesniu oru veždavę arkliais, o per purvyną jodavęs raitas.
Tada tik seserys čiuoždavo rogėmis, kurias traukdavo du stiprūs arkliai.
Butą prie gimnazijos samdydavo tik per didžiuosius šalčius. Ir tai
šeimininkaudavo viena iš šeimoje sunkiai dirbti negalinčių giminaičių, kuri
ir prižiūrėdavo, kad vaikai mokytųsi. Vadinasi, kol baigė gimnaziją, P.
Katilius nebuvo pasitraukęs nuo savo šeimos ir artimai su ja bendravo.
Habil. dr. prof. J. Totoraitis (beje, yra
buvęs ir P. Katiliaus istorijos mokytoju), kilęs nuo Marijampolės, yra
tyrinėjęs ir aiškinęs, iš kur Katiliai, kurių pavardė amatininkiškos
kilmės, yra atsiradę ir paplitę Marijampolės apskrityje (3 Katiliškių
kaimai), o prie miesto Tarpučių kaime, Mokolų kaime ir kt. yra gyvenę net
po kelias Katilių šeimas. XX a. pradžioje Katiliškių kaime prie
Marijampolės gyveno dvi Katilių šeimos, net ne giminės P. Katiliui. Prof.
J. Totoraitis rašo, kad Katiliai čia gyventi atsikėlę per Dzūkiją iš Rytų
Lietuvos nuo Švenčionių, Švenčionėlių...
Apie prof. P. Katiliaus šeimą legenda
pasakoja, kad nežinia iš kur atėję trys broliai: Juozas, Vincas ir
Vaclovas. Pirmieji du išsikirtę mišką, išsidirbę žemę, susikūrę šeimas ir
laimingai gyvenę (profesorius yra Juozo šeimos palikuonis), o Vaclovas
nieko nedaręs, tik pasižiūrėjęs, kaip broliai triūsia ir išvažiavęs. Vėliau
žmonės išgirdę, kad šis įsikūręs Amerikoje. Juokaujama, kad Katiliai yra
trijų gymių: pirmi aukšti ir ploni (Katiliuose), antrieji žemi ir stori
(Tarpučiuose), tretieji žemi ir ploni (apie Vilkaviškį).
Motina yra pasakojusi, kad Petrui buvę tik
dveji metukai, kai ją neteisingai apkaltinę ir atskyrę nuo mažų vaikų bei
ūkio tvarkymo. Tėvas tada buvo pasitraukęs į Ameriką nuo mobilizacijos į
rusų-japonų karą. Ji labai verkusi ir praradusi sąmonę. Kai atsigavusi,
supratusi, kad galėjusi neišteisinta ir numirti. Tada patyrusi, kad tik
vienas Dievas težinąs tiesą. Nutarusi melsti Jį, daryti gerus darbus, kitiems
neužduoti širdies, neskriausti kitų... Pasidarę daug lengviau gyventi.
Turėjusi daug rūpesčių. Labai daug dirbusi, kad nelikdavę laiko domėtis
kitų žmonių gyvenimu. Iš tikrųjų P. Katilius jau nuo mažens iš savo kilnios
motinos yra gavęs aukštos moralės principus. Savo motiną jis visą gyvenimą
labai gerbė, ji mirė tik 15 metų anksčiau už jį. Palyginus anksti mirė P.
Katiliaus tėvas (1928 m.), kai visi vaikai dar mokėsi. Todėl Onutė ir
Juozas turėjo palikti mokslą ir grįžti namo padėti motinai šeimininkauti
dideliame ūkyje (55 ha). Būsimojo agronomo ekonomisto brolio Antano
padedamas Juozas netrukus pavertė jį pavyzdingai moderniu ūkiu. Beje, karas
sutrukdė Antanui Vienoje baigti savo daktarinę disertaciją. Onutė po poros
metų ištekėjo ir po antro gimdymo, pagimdžiusi dvynukus, mirė nuo širdies
ligos. Pirmąją jos dukrelę Nijolę užaugino Petras. Vyriausioji Julija po
tėvo mirties greit pradėjo mokytojauti ir ištekėjo už agronomo Prano
Grigaliūno, jie užaugino tris vaikus. Jaunėlis Kazys, tapęs gydytoju, su
Antanu ir Julijos šeima 1944 m. pasitraukė į užsienį, vėliau visi
apsigyveno Amerikoje. Po tėvo mirties motina dar 49-rius metus gyveno
(našlavo) su nevedusiu sūnum Juozu (už kurį tik 3 m. anksčiau mirė). Visą
tą laiką džiaugėsi labai padoriais ir išmokslintais vaikais. Dar trumpai
apie rusų kultūros įtaką P. Katiliaus asmenybės vystymuisi.
P. Katilius mėgdavo pasakoti apie mokymąsi
Voronežo M. Yčo gimnazijoje karo metu (19151918), kai visko matęs. Bet
prie jo blogis neprilipęs, nes reikią gyventi savo galva. Buvęs tik 1215
metų vienas su draugais, be tėvų, bet labai norėjęs mokytis. Tapęs daugiau
savarankiškas ypač per revoliuciją badaujant, kai mokiniai buvo išleidžiami
į kaimą užsidirbti maistui. Tada susipažinęs su vietiniais gyventojais, jų
papročiais. Per vakarones išgirdęs liaudies dainas, pamatęs jų šokius,
pajautęs stepių gausmą
Voroneže išmoko rusų kalbą, per pamokas
nagrinėjo L. Tolstojaus, Dostojevskio, Puškino ir kt. kūrybą, susipažino su
rusų istorija. Matyt, paauglystėje Voroneže įgytos žinios ir įspūdžiai
neišblėso visą gyvenimą, kad tarpukaryje Kaune, Laisvės alėjoje esančiame
kioske, nusipirkdavo tarybinę Pravdą, Izvestijas pasiskaityti
apie kitokią santvarką, su kuria buvo susipažinęs pačioje jos pradžioje.
Tiesa, P. Katilius buvo labai žingeidus. Jam rūpėjo kas vyko pasaulyje. Ir
draudžiamu laiku pasiklausydavo radijo iš užsienio. Tik sakydavo, kad
negalima niekam pasakoti. Šalia I. Kanto veikalo Grynojo proto kritika (Leipzigas,
1924), savo rašomajame stale laikydavo ir Bloko poezijos rinkinėlį.
Atėjus tarybinei santvarkai matematikos paskaitas studentams skaitė
rusiškai. Būdamas 1940 m. fakulteto sekretoriumi, darbovietėje viename
stalčiuje užrakindavo gautas iš Maskvos įvairias instrukcijas. Kartą
laborantė paklausė, kodėl užrakinąs. Atsakė, kad tu nelandžiotum, kur
nereikia. Čia būtina pastebėti, kad P. Katiliaus pastabos būdavo
trumpos ir griežtos, bet pasakytos nepiktai, neįžeidžiančiai, net
geranoriškai, kad nereiktų pakartoti. Ir ši laborantė, matyt, daugiau
nesidomėjo, nors kitą dieną rado visus užrakintus stalčius, kurie išsaugojo
raštus, kol 1944 m. vasarą grįžo tarybinė armija. Todėl Rusijos europinėje
dalyje pirmasis pradėjo veikti Vilniaus universitetas, tik po gero pusmečio
gavęs iš Maskvos direktyvas, nes aukštojo ir vidurinio mokslo ministerija
pavėlavo susiorganizuoti.
Jau anksčiau susipažinome su O. Folko
vokiečių kultūros poveikiu P. Katiliui. Dabar pažvelkime, pas ką ir ko jis
mokėsi seniausiame Vokietijos Heidelbergo universitete, įkurtame 1386 m.
spalio 28 d. vienoje iš pačių gražiausių šalies vietų. P. Katilius
studijavo 19271929 m., kai Žmogaus genijus ir rankos buvo vienodai
išpuošusios-išpuoselėjusios senąją miesto architektūrą, tiltus, skulptūras
bei aikštes ir miestą supusią nepaprasto grožio gerai sutvarkytą gamtą. P.
Katilius sakydavo, kad papasakoti neįmanoma. Reikia pamatyti.
Nuo seno į Heidelbergo universitetą buvo
kviečiami dirbti geriausieji Europos mokslininkai. Jame yra studijavusi ne
viena pasaulio mokslo garsenybė. Čia mokėsi ir dirbo astronomas korifėjas
Maksas Volfas (18631932), kurio paskaitų P. Katilius klausė 4 semestrus ir
labai gerai išlaikė egzaminą. Nors tada matematikos Meka buvo Götingene,
bet Heidelberge dirbo žymus geometras Henrikas Lybmanas, vadovavęs
P. Katiliaus matematikos daktarinei disertacijai ir norėjęs jį
pasilikti savo asistentu. Tada Heidelbergo universitete dirbo savo jėgų
žydėjime XX a. filosofas korifėjas Karlas Jaspersas (18831969), išleidęs
trijų tomų pagrindinį veikalą Filosofija, 19311932, atnešusį
autoriui pasaulinį garsą. P. Katilius išklausė prof. K. Jasperso
3 semestrus skaitomą kursą Įvadas į filosofiją ir vieną semestrą Filosofinės
pasaulėžiūros bruožai. Be to, pas tą patį filosofą išlaikė filosofijos
egzaminą iš I. Kanto (17241804) pagrindinio veikalo Grynojo proto
kritika. Pagaliau susiformavo P. Katiliaus pasaulėžiūra, kurios laikėsi
visą gyvenimą. Iki pat mirties rašomojo stalo stalčiuje arti savęs laikė K.
Jasperso nurodytą I. Kanto veikalą Grynojo proto kritika, su
savo ranka pieštuku pabrauktomis citatomis egzaminui. P. Katilius
atokvėpio valandėlėmis dažnai šią knygą paskaitinėdavo, kartais
pasikviesdavo ir mane prisiminimais pasidalinti. Daug citatų mokėjo
atmintinai. Jomis dažnai paremdavo ir savo svarbesnes mintis. P. Katilius
buvo tapęs tikru I. Kanto mokslo pasekėju. Tačiau iš visų Heidelbergo
universiteto profesorių kaip etaloną, palikusį giliausią įspūdį, laikė
filosofą K. Jaspersą, tarsi jausdamas jam dėkingumą už supažindinimą su
I. Kanto mokslu.
P. Katilius savo studijas Heidelbergo
universitete prisimindavo kaip šviesiausią gyvenimo laikotarpį,
supažindinusį jį su senomis vakariečių profesorių ir studentų tradicijomis,
vokiečių miestiečių kultūra, jų tvarka ir drausme. Tai labai pravertė karo
metu atėjus vokiečių okupacijai dirbant VU Gamtos matematikos fakulteto
dekanu. Virš įėjimo į Heidelbergo universitetą švietė kilnus užrašas: Dem
freien Geist (Laisvai dvasiai). Šis posakis galėjo prisidėti prie P.
Katiliaus visą gyvenimą išlikusios laisvos ir nepriklausomos laikysenos
(akademikas J. Kubilius). Mėgdavo pasakoti apie savo jaukią senutę
šeimininkę, vieno profesoriaus našlę, gyvenusią netoli universiteto, ponią
Lentz, pas kurią turėjęs visas sąlygas intensyviai dirbti. Todėl iš jos
neišsikraustęs.
Dabar vis dažniau girdėti šnekų, kad P.
Katilius buvo gimęs po laiminga žvaigžde; visą gyvenimą praleidęs be
antrankių, be tremties. Kas gi buvo ta jo laimingoji žvaigždelė?!
Ogi DARBAS (26 m. amžiaus matematikos mokslų daktaras), pareiga ir
atsakomybė! Dar artojiška kantrybė, ryžtas, valia ir ištvermė!
Dėl įgimto proto ir anksti pradėto lavinti
matematinio mąstymo (vaikystėje atmintinai spręsti uždavinius) išugdyta jo
pagrindinė savybė skirti stambius dalykus nuo smulkmenų. Todėl P.
Katiliaus vedami posėdžiai buvę trumpi ir dalykiški; skaitomos paskaitos
glaustos ir aiškios; vadovėliai perspektyvūs ir greit nesenstantys. Nuo pat
ankstyvos vaikystės P. Katiliui motinos įdiegta kita savybė skirti gėrį
nuo blogio. Jis įpratintas šalintis nuo blogio. Todėl pastebėjęs bent šiek
tiek nesąžiningą žmogų, tuojau atsiribodavo nuo jo. Iš tolo jo vengdavo.
Nemeluodavo nei sau, nei kitiems. Sakydavo, kad melas labai menkina, žemina
žmogų. Manęs, kad visi turi būti lygūs prieš įstatymus, o pats stengęsis
pagal juos gyventi (paliko Lietuvos žinių rinkinį, kelias
konstitucijas: Lietuvos, TSRS ir kt.).Buvo labai drąsus, tarsi baimės
jausmą užslopinęs. Sakydavo: nedaryk kitiems blogo ir nereikės bijoti!
Nesilygiuok į daugiau turinčius ir nesijausi nelaimingas. Padėk visiems,
kam reikia, nors neprašo. Jei nenori turėti priešų, nesirodyk pranašesnis
už kitus. Į pirmą vietą savo Aš nekišdavo ir į kitų reikalus
nesikišdavo. Daugiau domėdavosi gyvenimo reiškiniais. Jokiai partijai
nepriklausė. Jo manymu, kiekvienas Lietuvos pilietis turi rūpintis ir iš
visų jėgų dirbti, kad tas mažas žemės lopinėlis tarp didelių
valstybių-ryklių kuo ilgiau išsilaikytų. Juk vienybėje galybė! Apie P.
Katilių galima daug parašyti. Jo prigimtinę baltų kultūrą papildė kaimyninės
slaviškoji ir vokiškoji, išugdžiusios didžią asmenybę, kuriai prilygti dar
ir dabar daug kam nelengva.
Teodora Katilienė
P. S. Jeigu
gerbiami skaitytojai nuotraukoje tarp studentų rastų jiems pažįstamų,
prašome pranešti redakcijai.
Komentarai
|