Ten, kur Brasta (1)
Į dailininkų Piekurų sodybą Kuršių
kaime, Varėnos rajone, jau ne pirmą kartą suvažiuoja meno žmonės,
dailininkų draugai ir kolegos bei šiaip meno gerbėjai, kuriems įdomūs
Piekurų darbai ir kurie bent viena ausimi yra girdėję apie šių dailininkų
instaliacijas gamtoje, po Dzūkijos dangumi. Kokį netikėtumą šį kartą
parengė dailininkai Piekurai, kuo nustebino savo sodybos lankytojus? Apie
tai pasakojama šiame rašinyje.
Priminsime, kad vykdydama Spaudos,
radijo ir televizijos rėmimo fondo palaikomą programą Mokslui ir
visuomenei, mūsų laikraštis įsipareigojo rengti ir publikuoti rašinius,
skirtus mokslo ir meno kūrėjų raiškai.
Dzūkijos krašte,
kur teka Merkys, Spengla ir Šalčia, visai nedidukė Brasta gal ir nėra
išskirtinė nei savo dydžiu, nei vandens tėkme ar kitomis ypatybėmis. Vis
dėlto tai labai nuotaikingas, o vietomis ir slėpiningas upelis. Jo
paslaptingumas priklauso ne tik nuo vietovės, per kurią teka, bet,
tikriausiai, ir nuo šalia gyvenančių žmonių. Vieni jų dailininkai
Piekurai, kasmet vasarojantys savo sodyboje, kuri skendi tarp medžių kiek
atokiau Kuršių kaimo.
Sutikime, jog Varėnos rajone, pačioje
Dzūkijos širdyje, toks kaimo pavadinimas skamba keistokai, šiai Lietuvos
vietai neįprastai. Juk kuršiai tai Baltijos pajūryje gyvenusi baltų
gentis, kuri ištirpo tarp žemaičių, lietuvių ir latvių. Kaip toks
pavadinimas atkako į dzūkų smėlynus, vargu ar kas atsakys. O argi ne savaip
keista ir pati Piekurų šeima, kurios net keturi atstovai dailininkai. Tai
Igoris Piekuras ir Marija Teresė Rožanskaitė-Piekurienė bei du jų
sūnūs Marijus bei Gediminas. Kuršių kaimo žmonėms tokia šeima turėtų
atrodyti labai jau neįprasta, o ir mieste gyvenantys gal ne iškart
prisimintų antrą tokią dailininkų šeimą Lietuvoje.
Ėmęsis akvarelės
nevaliojo sustoti
Ties Piekurų sodyba Brastos krantai (beje,
žemėtvarkininkų dokumentuose upelė įvardyta kaip Brasta-Šlektianka
lenkmečio priminimas) pasipuošę juodalksniais ir beržais, kurių kamienais
ropščiasi laukiniai apyniai, aplink veši žolynai. Brasta vietomis
prasibrauna pro keistai išvartytus didžiulius akmenų luitus tarsi koks
samanės padauginęs nelabasis smaginosi, mėgindamas užtvenkti upelę. Gal
dėl to ši ir skundžiasi, marma dieną naktį.
Upelė ir augmenija sudaro savitą pasaulį,
kuris tapytojui Igoriui Piekurui jau kone dešimtį metų teikia kūrybinio
įkvėpimo bei džiaugsmo. Na, džiaugsmo bendraudami su gamta patiriame
kiekvienas nebūtina būti menininku. Tačiau dailininkas tuo ir skiriasi
nuo mūsų, paprastų mirtingųjų, kad savo džiaugsmus ir sielvartus sugeba
meniškai įprasminti per spalvas, formas ar vaizdus. Maža to, dar sugeba
užkrėsti ir kitus. Vienus padaro bendraminčiais, o kitus verčia gal ir
pasipriešinti siūlomai meniškai suvoktai ir dailės kūrinyje perteiktai
realybei.
I. Piekurą pirmiausia pažįstame kaip tapybos
aliejiniais dažais meistrą. Gal tiesa, gal ne visai, bet kolegos sako, jog
buvo metas, kai jis gana atsainiai vertino akvarelės techniką, laikė
nelabai rimtu, veikiau moterims tinkančiu užsiėmimu. Matyt, tai pušų
spygliais kvepiančių Dzūkijos vasarų ir Brastos įtaka, kai pabėgus iš
didmiesčio triukšmo ir nuo kasdienių darbų per atostogas buvo galima
atsidėti, tuo metu atrodė, mažiau atsakingiems kūrybiniams sumanymams,
savotiškam žaidimui sielos atgaivai. Vieną kartą pabandęs tapyti akvarele,
I. Piekuras nebevaliojo sustoti. Gal net savo paties nuostabai taip
užvaldė jį tas užsiėmimas.
Atsidėta ne tik tapybai, nes tai buvo ir
bendravimas su gamta, kurios juk toli nereikėjo ieškoti, buvo čia pat, ties
sodyba. Galima tik stebėtis, kiek daug įvairovės, spalvų žaismo ir
nuotaikos slypi mažo upelio pakrantėje. Tereikia tik pastebėti ir
sustabdyti akimirką. O tų akimirkų Igorio Piekuro akvarelėse dešimtys.
Tarsi atsidėkodamas tam Brastos pakrantės lopinėliui, dabar tokiam
pažįstamam ir savam, tapytojas savo parodą ir nutarė surengti ant tako,
vedančio palei Brastos krantą. Tarsi kūrėjo padėka upeliukui ir jo slėpiningiems
krantams.
Visas pasaulis
upelės krante
Taigi I. Piekuras turi savo upelę ir jam
nereikia niekur toli važiuoti, nes tuos pačius įspūdžius, emocinius
išgyvenimus jis patiria ir čia, sėdėdamas ir tapydamas ant Brastos kranto.
Tais išgyvenimais jis dabar ryžosi pasidalyti ir su kitais savo talento
gerbėjais. Tam pasirinko ne parodų salę, bet Brastos pakrantę. Tarp medžių
veda takas, o lankytojus pasitinka paveikslai dailininko sugrupuoti, ant
medžių pakabinti taip, kad gali stebėti, kaip gamtos formos tampa meno
kūriniais, natūra virsta kultūra.
Paveikslo rėmai, tas įprastas ir tarsi
būtinas dailės kūrinio atributas, šį kartą pasirodo visai čia
nereikalingas, todėl jų atsisakyta. Išėjusios iš rėmų akvarelės yra lyg
pačios gamtos dalis, taigi kultūra tarsi vėl grįžta į natūrą. Toks
eksponavimas priklauso nuo įvairių netikėtumų. Pro debesį ir medžius
prasimušęs saulės spindulys, pataikęs į paveikslą, jį sušildo, staiga
atgaivina, priverčia naujai gyventi. Sustoji ir stebiesi; juk prieš
akimirką nepastebėjai, kad tiek daug varsų, žaismės ir virpėjimo yra toje
akvarelėje. O dar vėjo nedidelis gūsis pajudina paveikslą, ir vėl nauja
mizanscena scenarijuje, gal būtent tokia ir nenumatyta. Paveikslai ir pati
gamta, jų nelauktas sąryšis netikėtomis emocijomis apdovanoja žiūrovus. Tie
medžiai I. Piekuro akvarelėse tai paties dailininko emocijų ir jausmų
išraiška, bendravimo su jam miela ir įprasta aplinka, jaukiu ir tokiu savu
upės murmesiu, saulės spindulių žaismu lapijoje. Arba lietaus lašų šlamesiu
nelygu oras.
Jautresnis žmogus suvokia, kad eiti
klegančioje minioje tarp gero šimto kitų lankytojų, vadinasi, ištirpti
minioje, bent tuo metu prarasti individualumą ir betarpiško bendravimo su
menu ir gamta dovaną. Todėl menams jautrus prof. Juozas Algimantas
Krikštopaitis ir stengiasi visus lankytojus praleisti į priekį, o pats
likti paskutinis tik su keliais jam artimiausiais bičiuliais. Tarp
bendraminčių geriausia patirti meno ir gamtos žavesį. Tame akvarelių ir
gamtos sąlytyje profesorius mato galingą sceninį pasaulį, kuris savaip
transformuoja tikrovę, o mes visi esame šio vyksmo dalyviai.
Galima tik stebėtis ir džiaugtis, kiek daug
dailininkas pamato gamtos kasdienybėje, kuri, jeigu įsigilinsime, juk visai
nėra nei kasdieniška, nei paprasta. Dailininko akims ir širdžiai ji
atsiskleidžia kaip įstabus vyksmas, nuolatinė kaita, kurioje dalyvauja
spalvų ir šviesotamsos žaismas, garsai, vėjo siūravimas medžiuose ir daug
kaskart vis naujų nepasikartojančių dalykų, kuriuos reikia tik pastebėti ir
išjausti. Akvarelės technika šiuo atveju gal geriausiai perteikia tą
virpantį ir nuolat kintantį pasaulį, kurio dalyviai medžiai, upė, saulės
blyksniai.
Suolelis
su drobule
Kleganti minia išsirango pakrantės taku,
gana greitai dingsta už posūkio, kaip tam tikra neindividualizuota
substancija, nematerialus pats judesio fenomenas. Čia, žinoma, buvo
pacituotas mokslo filosofas prof. J. A. Krikštopaitis. Vėl lieka gamta ir
paveikslai, iš tos pačios gamtos atėję į šį pasaulį ir dabar sugrįžę atgal,
tarsi į amžinosios gimdytojos glėbį. Nuolat kintantis natūros ir kultūros
santykis, kaskart vis kitoks, neišsemiamas, kaip pats gyvenimas.
Tako lankstas mus veda atgal link sodybos.
Atsisveikiname su I. Piekuro akvarelėmis, kurių didžiausia ekspozicija
pateikta užbaigai lyg akvarelės galimybių apoteozė.
Laukymėje iš tolo šviečia suolelis.
Pavargusiam gal jauku būtų ir prisėsti, bet suolelis pridengtas šviesia
drobule. Matyt, taip reikia. Būtume gal ir praėję, jeigu ne Paminklų
restauravimo instituto vadovaujanti architektė Vitalija
StepulienėJasulaitytė. Iš tolo klausia, ar buvome prisėdę ant suolelio.
Truputį susigėdę, kad tokie nežingeidūs, grįžtame prie suolelio ir esame
apdovanoti.
Pasirodo, jokios drobulės čia nėra,
teisingiau pasakius yra, bet tai visumos su suoleliu dalis. Gedimino
Piekuro skulptūra, labai netikėta, stebinanti, jautriasielį skulptūros
žinovą galinti net maloniai priblokšti. Suprantama, meninio išgyvenimo
prasme. Net sunku patikėti, kad iš vientiso medžio gabalo galima
išskaptuoti tokį elegantišką meno kūrinį. Užmanymo paprastumas ir
elegantiškas įgyvendinimas skatina laukti naujų skulptoriaus G. Piekuro
kūrybos žybsnių.
Ką
girdi miškas
Vėl einame per Piekurų sodybą, bet dabar
naujomis akimis vertiname dzūkams įprastos medinės kaimo architektūros
visumą bei atskirus elementus, neišskiriant nė atokiau stovinčios pirtelės,
būdingų šiam kraštui tvorų ir vartelių, visų elementų tarpusavio darnos ir
natūralaus ryšio su gamtine aplinka. Kylame į pušyną, kurio prieigose
sodyba ir prisiglaudusi. Pakilęs į kalnelį ant pušies kamieno pirmiausia
išvysti išdidintą baltą žmogaus ausį. Toliau, ant kitos pušies kita,
paskui pamatai trečią ir ketvirtą daugybę ausų. Visas pušynas pasirodo
besąs ausylas. O ką žinai, gal ir akylas. Sunku pasakyti, ką miškas girdi
ir ką norėtų išgirsti. Pasijunti čia ne vienas ir ne vienišas. Kaip ir kuo
tas žmogaus, kiekvieno iš mūsų buvimas atsišauks, kokius pėdsakus ir
padarinius paliks lieka paslaptis. Tačiau yra tos paslapties
vizualiniai ženklai, sužmogintos gamtos pavidalas, o gal ir ekologinės
sąmonės simboliai. Meno įvaizdžių kalba mums pateikiami klausimai, tam
tikros užuominos, į kuriuos kiekvienas gali rasti savo individualų atsakymą
Šios instaliacijos su miško ausimis autorė
dailininkė, tapytoja, erdvinių asambliažų autorė Marija Teresė
Rožanskaitė-Piekurienė, kuri yra ir viso bendro šių metų instaliacijos
projekto sumanytoja. Tai jos septintoji instaliacija. Vilniečiai atsimena
dailininkės instaliacijas Suvarstyta Vilnelė (1999 m.) bei ........
O pirmoji dailininkės instaliacija Mano upelis Kuršių kaime buvo
surengta 1998 m. Antroji vyko 2001 m., o šiemetinė vėl skyrėsi nuo buvusių,
nors ir šį kartą upelis liko bene svarbiausias viso vyksmo elementas ir
rišamoji grandis.
Bus daugiau
Gediminas Zemlickas
Komentarai
|