Pirmas puslapis
Genai parodo tikrąjį mūsų amžių
24-07-2006

Organų donorai gali būti atrinkti žmogaus genetinio kartografavimo pagalba. Pagal organų genų veiklą, galima spręsti apie jų pajėgumą ir tikrąjį mūsų inkstų, širdies ar raumenų amžių, nepriklausomai nuo biologinio amžiaus. Toks metodas kada nors gali būti pritaikytas organų donorų paieškoms.
Dirbant ląstelių lygmenyje, dažnai yra sunku pasakyti, ar jauname, sveikame kūne plaka sveika širdis ir atvirkščiai, ar tai seno žmogaus širdis, kuri vis dar yra stipri.

Stuart’as Kim iš Stanfordo universiteto medicinos centro, Kalifornijoje, sako, kad paprastas genetinis testas gali padėti atsakyti į šį klausimą. Jis su kolegomis atrado grupę genų, kurių veikla parodo, kaip funkcionuoja organai, nepriklausomai nuo šeimininko amžiaus. Mokslininkai ištyrė tūkstančių genų veiklą 81-ame raumenų pavyzdyje, kai donorų amžius buvo nuo 16 iki 89 metų. Jie atrado genų grupę, sudarytą iš 250 genų, kurios veikla žymiai suaktyvėja ar silpnėja, priklausomai nuo amžiaus.

Kai genų grupės veikla buvo palyginta su kiekvieno donoro raumens pajėgumu, kuris buvo matuojamas pagal jo skaidulų dydį, pastebėta, kad genetiniai duomenys geriau atspindi tikrąjį pajėgumą, nei donoro biologinis amžius.
Stuart’o Kim grupė tyrė 64 metų vyrą, kurio raumenų genų veikla labiau panašėjo į jauno žmogaus. Be to, ištyrus jo raumenų skaidulas mikroskopu, jos atrodė kaip jauno raumens. Šie rezultatai detaliai aprašyti žurnale PLoS Genetics. Prieš tai grupė tyrė 78 metų moterį, kurios inkstai pagal genų veiklą galėtų būti priskirti šimtametės inkstams.

Kokiu greičiu sensta mūsų ląstelės ir kūnai yra iš dalies apspręsta iš tėvų paveldėtų genų, ir iš dalies - mūsų gyvenimo būdo. Šie faktoriai įtakoja genų veiklą, greitį, kuriuo genai gamina naujus baltymus ir kitus ląstelės funkcionavimo aspektus. Žinoma, kad chromosomų galai, vadinami telomeromis, laikui bėgant natūraliai trumpėja. Tyrimai parodė, kad rūkančių asmenų telomeros trumpėja daug greičiau.

Mokslininkai pastebėjo, kad senėjimo procesai veikia tas pačias genų grupes skirtinguose organuose, audiniuose ir netgi skirtingose gyvūnų rūšyse. Viena tokia grupė yra atsakinga už energijos gamybą ląstelės mitochondrijose. Visais atvejais šių genų veikla silpsta senėjat. Šią genų grupę galima laikyti silpnąja senstančios ląstelės vieta.

Kim sako, kad šie metodai padėtų atrinkti donorus, kurie įprastais būdais būtų atmesti dėl amžiaus. Taip žymiai padaugėtų donorų, todėl jo grupė planuoja ir toliau tirti šią idėją.

Nature