Pirmas puslapis
Geomagnetinis apsivertimas nėra visiškai atsitiktinis
23-03-2006

Nors pilnas geomagnetinio poliškumo apsivertimas gali trukti tūkstantmečius, tačiau jo pasekmės gali būti milžiniškos. Toks procesas gali supainioti paukščių ir kitų gyvūnų migracijos trajektorijas ir gali susilpninti Žemės magnetinį lauką, kuris nukreipia nuo Žemės dalį kosminių dalelių srauto. Padidėjusi kosminė spinduliuotė  kaip tik ir galėjo būti atsakinga tokį masinį rūšių išnykimą, kaip kad dinozaurų išnykimas prieš 65 milijonus metų.  Senesni tyrimai parodė, kad apsivertimų skaičius per pastaruosius 160 milijonų metų yra Puasono pasiskirstymo, kas reiškia, jog tokie įvykiai yra visiškai tarpusavyje nepriklausomi. Puasono pasiskirstymas nusako įvykių skaičiaus per laiko vieneto tikimybę, kai įvykiai yra tarpusavyje nepriklausomi ir yra žinomas vidutinis įvykių pasikartojimo dažnis. Geras Puasono pasiskirstymo pavyzdys fizikoje yra radioaktyvių branduolių skilimo tikimybė.

Dabar Vincenzo Carbone vadovaujama mokslininkų grupė iš Calabria universiteto atrado, kad Žemės magnetinių polių persivertimo statistika yra geriau aprašoma Levi pasiskirstymu. Levi procesai, priešingai nei Puasono, aprašo įvykius, kurie turi tam tikrą 'atmintį', - artimi įvykiai yra tam tikru laipsniu susiję. Levi pasiskirstymu aprašomi žemės drebėjimai, finansiniai duomenys ir kt.  Kadangi ligi šiol Žemės magnetinio lauko dinamika dar nėra gerai suprasta, tikimasi, kad ši nauja informacija padės geriau suprasti Žemės magnetinio lauko generacijos prigimtį ir jo poliškumo persivertimo priežastis.

PhysicsWeb