Pirmas puslapis
2007 metų vasarą NASA pradės naują Marso tyrimą
06-06-2005

2007 m. NASA pradės naują misiją į Marsą. Jos metu planuojama nusileisti raudonosios planetos šaltame šiauriniame poliuje; ten bus ieškoma ledo pavidalo vandens, taip pat tikimasi aptikti anksčiau gyvavusios ar dabartinės gyvybės pėdsakus. JAV kosminė agentūra, paskatinta ankstesnės sėkmės Marse, kai buvo rastos vietos, kuriose, manoma, anksčiau būta vandens ir praeityje galėjo gyventi organizmai, ketvirtadienį patvirtino 'Fenikso' erdvėlaivio misiją į Marsą 2007 m. Šios programos tikslas paleisti 'Feniksą' 2007 m. rugpjūčio mėnesį, tikintis, kad jis nusileis Marse 2008 m. gegužės mėnesį, teigia NASA interneto svetainėje esančiame pranešime. Kosminės agentūros atstovo teigimu, planetos poliai labai tinka tęsiamoms vandens paieškoms Marse, nes juose randama ledo. 'Feniksas' nusileis apledėjusiame šiauriniame poliuje, tarp 65 ir 75 laipsnių šiaurės platumos. Per 150 Marso dienų truksiančią misiją, 'Feniksas' naudos savo automatinę ranką ir kas griovius iki pusės metro (20 colių) gylio suledėjusio vandens sluoksniuose. Manoma, kad šiuose ledo sluoksniuose, kuriuos veikia sezoniniai klimato pokyčiai, galima aptikti būtinų gyvybei organinių junginių. NASA atkreipia dėmesį į tai, kad 2002 m. virš Marso skrido 'Odisėjus' ir šioje zonoje užfiksavo didelį kiekį ledo. 'Feniksas' bus pirmoji misija į Marsą, kuri įtraukta į Žvalgybos programą, sudarančią nedidelio biudžeto tyrimus raudonojoje planetoje. NASA apskaičiavo tyrimo išlaidas. Manoma, kad jis kainuos 386 mln. dolerių, įskaitant paleidimą. NASA tiki, kad viršutinis Marso ledo sluoksnis labiausiai paveiktas sezoninių klimato pokyčių ir jame gali būti organinių junginių, būtinų gyvybei. 'Fenikso' paimti pavyzdžiai bus analizuojami jo kilnojamoje laboratorijoje. Kai kurie pavyzdžiai bus kaitinami, kad atsipalaiduotų jų sudedamosios dalys, teigia NASA. Naudojant tokią pat techniką kaip ir kitų misijų metu, 'Feniksas' turės dvigubo objektyvo panoraminę kamerą, kuri gali padaryti didelės rezoliucijos geologines nuotraukas toje vietoje, kurioje nusileidžia tyrimo įrenginys. 'Feniksas' taip pat turi įrenginius, kurie gali fiksuoti ir analizuoti Marso atmosferą iki 20 000 metrų (65 000 pėdų) aukščio. Bus renkami duomenys apie debesų formavimąsi ir jų judėjimą.

'Feniksas' buvo sukurtas dar 2001 m. kaip Marso stebėjimo projekto dalis. Tačiau 1999 m. praradusi Marso ašigalio tyrinėtoją, mėginusį nusileisti netoli pietinio Marso poliaus, NASA nusprendė nutraukti šią programą. Erdvėlaivis 'Feniksas' po kruopštaus patikrinimo pasirinktas šiai misijai. Per ateinančius dvejus metus už 'Fenikso' programą atsakingi mokslininkai atliks erdvėlaivio ir visų jo prietaisų bandymus. Jie taip pat išrinks vietą nusileidimui šiaurės poliaus regione, remdamiesi informacija, kurią perduos 2005 m. rugpjūčio mėnesį paleistas palydovas. Erdvėlaivis turės labai tikslias kameras ir galės fotografuoti net lėkštės dydžio objektus. Visos šios misijos yra ilgalaikių kosminių prezidento Džordžo V. Bušo tikslų dalis.

Yahoo News