Pirmas puslapis
Jūrų moliuskai puolami plėšrūnų į pagalbą pasitelkia savo cheminį ginklą
18-12-2005

Puolant plėšrūnams, jūrų šliužai ginasi nuo šių, į vandenį išskirdami galingą rašalinį skystį, susidedantį iš vandenilio peroksido, amoniako ir kelių rūgščių. Tyrėjų komanda nustatė, kad šios išskyros yra gaminamos iš įprastų inertinių cheminių medžiagų, esančių atskirose šliužų liaukose. Atradimas publikuotas gruodžio 16 d. internetiniame Eksperimentinės biologijos žurnale.

Tyrėjų komanda, vadovaujama Džordžijos universiteto biologo Charles Derby, tyrė rašaliniame skystyje ir jūrų moliuskų Aplysia liaukose esančias chemines medžiagas: L-liziną, L-argininą ir fermentinį baltymą, vadinamą escapinu. Ankstesniais tyrimais Derby komanda nustatė, kad escapinas dalyvauja cheminėje reakcijoje su L-lizinu ir L-argininu, kuomet ir susidaro apsauginis skystis. Panaudojant įvairias chemines medžiagas ir molekulinę techniką, mokslininkai nustatė, kad opalinėje liaukoje iš L-lizino ir L-arginino susidaro lipnus baltas išskyrų komponentas, o kitoje liaukoje yra escapino, ir čia gaminamas purpurinį dažas. ‘Aplysia organizme nekenksmingos medžiagos būna atskirai, jos išskiriamos į mantijos ertmę vienu metu, kada to reikia,' - aiškina Derby. 'Toks mechanizmas užtikrina moliuskams galimybę pasprukti nuo juos puolančių plėšrūnų.'

Ankstesniais tyrimais Derby ir jo kolegos nustatė išskiriamą skystį turint antimikrobinių savybių, atsirandančių dėl cheminės reakcijos tarp escapino ir L-lizino. Dabar mokslininkai tiria šį cheminį procesą. 'Antimikrobinės savybės galbūt reikalingos, norint apsisaugoti nuo plėšrūnų,' - teigia Derby. 'Tačiau gali būti, kad skystis veikia kaip antimikrobinė priemonė, padedanti moliuskui apsaugoti savo žaizdas nuo infekcijos.'

Derby komanda, kuri atrado escapiną ir turi laikiną jo genetinės sekos patentą, siekia ištirti baltymą ir ieškoti jo, kaip antimikrobinio junginio, pritaikymo medicinoje ir jūros pramonėje.

Science Daily

[Prietrankos™]
Parašytas Svečias Data 2006-12-12 14:20:36
Mes turime visko ko jums reikia,galim duot tik pasakykite ko ponas pageidaujate
Prietrankos
Parašytas Svečias Data 2006-12-12 14:15:01
kas cia per do organas gal galite paaiskinti, ir ka per sksysti jis leidzia
moliusku vardai
Parašytas Svečias Data 2006-02-21 16:38:12
Ar jus neturite moliusku pavadinimu?