Pirmas puslapis
Dešimta planeta yra didesnė už Plutoną
02-02-2006

Šaltasis pasaulis, pavadintas Ksena (angl. Xena), mažų mažiausiai turi tiek pat teisių vadintis planeta, kaip ir Plutonas, kadangi pagal paskutines studijas Ksena tikrai yra didesnė už Plutoną. Pirmą kartą astronomai pastebėjo Kseną, kuri tuomet buvo geriau žinoma formaliu UB 313 pavadinimu, 2003 metais, nors apie atradimą oficialiai buvo paskelbta tik 2005 metais.
Iki oficialaus paskelbimo jau buvo žinoma, jog planeta yra gana toli, kartais net tris kartus toliau nuo Saulės nei Plutonas. Pagal planetos ryškumą ir nuotolį buvo nustatyta, jog ji turėtų būti šiek tiek didesnė už Plutoną, įskaitant, kad ji, kaip ir Plutonas, atspinti šiek tiek daugiau nei pusę į ją krentančios Saulės šviesos.

Kad tiksliau įvertintų Ksenos dydį, Frankas Bertoldis ir jo kolegos  iš Bonos universiteto Vokietijoje matavo Ksenos ryškį ties 1,2 mm bangos ilgiu, naudodami Ispanijos Sierra Nevada teleskopų junginį. Šio ilgio bangas planetos spinduliuoja nepriklausomai nuo paviršiaus atspindžio koeficiento. Jų intensyvumas priklauso nuo to, kiek Saulė įšildo planetos paviršių. Naudojant šį tobulesnį metodą buvo nustatyta, jog Ksenos diametras yra apie 3000 km. Ji apie 30% didesnė už Plutoną. Dar tikslesni matavimai naudojant Hablo (angl. Hubble) teleskopą leis įvertinti planetos dydį 50 km tikslumu.

Ksena (NASA/JPL nuotrauka)