j1.gif - 2682 Bytes

NACIONALINĖS PREMIJOS LAUREATAI

Laisvės ir literatūros hipostazės

Arvydas Genys

Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo giluminį procesą (šiandien – jau laisvės dešimtmečio akivaizdoj) talentingiausiai liudija ir literatūros istoriko bei kritiko prof. Alberto Zalatoriaus (1932-1999), sąjūdietiškos dvasios žmogaus, visuomenės veikėjo ir pedagogo pilietinė ir kūrybinė veikla. Jis – Sąjūdžio Vilniaus tarybos ir atkuriamojo Seimo tarybos narys, Lietuvių kalbos ir literatūros instituto mokslinis bendradarbis (nuo 1961 m.), VPU profesorius, išeivijos rašytojų ir lituanistų ryšių su atgimstančia Lietuva puoselėtojas, Pasaulio lituanistų bendrijos kūrėjas ir pirmininkas (1994), iškilių monografijų “Lietuvių apsakymo raida ir poetika” (1971), “XX amžiaus lietuvių novelė” (1980), “Lietuvių literatūros istorijos” studijų, kritikos rinktinės “Prozos gyvybė ir negalia” (1988) autorius, Šatrijos Raganos, P. Vaičaičio, A. Vaičiulaičio, V. Mickevičiaus-Krėvės ir kt. raštų bei rinktinių parengėjas, novelių antologijų sudarytojas, kelių redkolegijų (“Metų”, “Literatūros ir meno” ir kt.) narys… Sunku ir išvardyti visus darbus humanitarinės kultūros baruose.

Kūrybingiausias dešimtmetis (1988-1998) geriausiai atsiskleidžia rinktinėje “Literatūra ir laisvė”* (straipsniai, esė, pokalbiai). Ši knyga – tarsi vidinis prof. A. Zalatoriaus portretas. Ir įvairiakryptės veiklos bei interesų, kurie mus labiausiai vienija su išeivijos humanitarais, įsipavidalinimas. Ypač šia rinktine (o ir minėtomis monografijomis bei studijomis) Nacionalinės meno ir kultūros premijos laureatas (1999 m.) garbingai iškyla greta humanitarinės kultūros eruditų, lietuvių literatūros tyrinėtojų ir kritikų prof. V. Kubiliaus, V. Zaborskaitės, V. Daujotytės-Pakerienės ir kitų.

Deja, autoriaus gyvenimo žvakelė, paskleidusi šitiek šviesos, užgeso. Ir iš skvarbių, rodos, niekada nepavargstančio profesoriaus akių giedrulio išlėkė mėlynas antgamtės ilgesio angelas – kaip aname subtiliame D. Žilaitytės apsakyme (ten pat, 369 p.). Gal po poros dienų išgirdom: A. Zalatoriui paskirta garbioji premija. Ir suvokėm: šią akimirką prasmingiausios paties profesoriaus ištarmės apie lietuvių literatūros korifėjus. Su jais, su jų likimais galbūt labiausiai sutapo “Literatūros ir laisvės” autoriaus kūrybinės intencijos. Pavyzdžiui, tai, kas buvo pasakyta apie A. Vaičiulaičio kūrybinį paveldą (“Tavo veido šviesa”): “Gyvenimas eina, nešdamas laimę ir kančią; žmogus privalo kaip nors jame laikytis ir gelbėtis, pasikliaudamas gėrio, supratingumo, vidinės laisvės, dvasios integralumo idealais – “dėsniais, kurie niekados negęsta” (161 p.).

Laisvė – dvasinis imperatyvas

A. Zalatoriaus “Literatūra ir laisvė” sukomponuota iš septynių skyrių. Septynios temos, prisiminus centrą (“Etiudai apie Krėvę” ir jo “Dangaus ir žemės sūnūs”), - tiesiog biblinės pilnumos simbolis. Daugiaprasmis ir įvairiakryptis. Tačiau literatūros (čia kritikas labiausiai įgudęs) ir laisvės (ji apmąstoma iškilmingiau, racionaliau ir laikiškiau) esmė – tiesa ir dinamiškas jos siekimas.

Literatūros istorikas ir kritikas, jaunystėje svajojęs studijuoti architektūrą ir mėgęs geometriją, nors nestigo publicistinio įkarščio, o logiką nuolatos derino su intuicija, pats prisipažįsta: “…kalbėdamas apie laisvę griebiuos literatūros”. Ir atvirkščiai, nes laisvė – tikrasis dvasinis imperatyvas. O žmogiškumas – laisvės hipostazė (pagrindas). Tokia nuostata nenuveda į politinės publicistikos nuošalę, nesimėgauja patetiškom tezėm. Galbūt šito ir neišvengta I ir II knygos skyriuose. Tačiau net iškilmingose proginėse kalbose (3-49 p.), skirtose studentams filologams, mokytojų sąjūdžio dalyviams, minint Vasario 16-ąją, mąstymuose, susijusiuose su viešnage Amerikoje ar literatūros naujosios situacijos diagnozėse (53-112 p.) A. Zalatorius išlieka “esmiškai socialus ir pilietiškas kritikas” (J. Sprindytė). Jam labiausiai rūpi literatūros (kaip integralios dalies) ryšys su gyvenimu (kaip integralia visuma). Čia įspūdingiausios esė: “Smuikininkas Gariūnų turguje” (dabarties klasika) ir “Lyg kamerdineris apytuščiuose rūmuose”. Čia ne tik prisiliečiama prie kūrėjo (ir kritiko) situacijos skaudulių, jų “simptomų, priežasčių, prognozių”. Čia lyg žaizda atveriama vidinė asmenybės būsena – kaip subtiliausia ir tragiškiausia laisvės hipotezė. To tragiškumo tarsi ir mažiau, kai prisimenama: tiesa padaro žmogų laisvą. Ir pasiūlo išeitį. Ir ne vieną. Jau pajutus laisvę – kaip valstybės nepriklausomybę ir kaip kultūros reglamentų išnykimą. Tačiau gyvenimas dar nėra normalus, tad stabili kultūros politika – tik regimybė, tik siekinys. Užgriuvus humanitarinės (ne)kultūros problemoms, kritikas ir yra “virpanti styga, įtempta tarp visuomenės ir literatūros”. Abiejų situacija, bent laikinai, buvo gana liūdna. Ir čia kritikas – abipusis komunikacijos adoratorius. Juk ir tikras politikas yra tarpininkas tarp realybės ir visuomenės. Tačiau meno ir kultūros realybė itin autonomiška ir subtili – tai kūrinys ar tai, kas sukurta (kultūra, jos įtampos laukas).

Kultūra ir literatūrologo raktai

Humanitarinę kultūrą (problemišką, bet viltingą) A. Zalatorius apžvelgia tarsi iš vidaus, pasitelkęs savo galingą erudiciją, “tarpdisciplinines idėjas” (V. Kavolis), intelektinę ir gyvenimiškąją patirtį (žr. VII knygos skyrių “Atsakymai į smalsius klausimus”). Kritikas yra drąsus, veiklus ir nuoseklus. Žvalgo ir nevengia gracingų formuluočių. Gyvenimas kinta itin dinamiškai. Kaip neatsidurti kultūros griuvėsiuose, kai laisvės slenkstis peržengtas, o realybė išganingai nespindi. Tad kūrėjui (menininkui) – čia tarsi “Gariūnų smuikininkui” vis dar griežiančiam Vivaldį – siūloma labiau pasikliauti asmenine iniciatyva: atkaklumu, drąsa ir rizika, t. y. “neparduoti smuiko ir negroti turgaus melodijų”. Verčiau remtis tolerancija, reiklumu ir savikritiškumu. Tai dera ir kritikui. Akivaizdu: I, II ir VII knygos skyrių motyvai (ar “teminiai blokai”) yra skirti laisvės hipostazėms. Tačiau kokia sudėtinga bebūtų būsena, būtina pajausti ir pripažinti kintantį dvasinio gyvenimo pulsą. Ir suvokti: “dar ne”, bet normaliomis gyvenimo sąlygomis literatūra turės egzistuoti be išskirtinio dėmesio (dar veržliau skleisis savo įvairove), o kritika anaiptol neturėtų nusiristi iki turgaus barnių ar susigūžti iki siauros srities profesionalumo. Juk (nekalbant apie kompetenciją) be socialiai angažuotos ir galingos erudicijos joks kritikas, kaip kad A. Zalatorius, andai – sovietmečiu – net vadintas “estetu ir formalistu”, neįstengtų eiti su gyvenimu. Juolab nesugebėtų pateikti tokios literatūros (ir humanitarinės kultūros) tendencijų išklotinės, kokią regime straipsniuose – studijose –“Žmogiškumo ir dvasingumo motyvas dabartinėje literatūroje” (345-366 p.) arba “Mūsų literatūros depresija: simptomai, priežastys, prognozės” (87-103 p., pagal pranešimą, skaitytą VIII mokslo ir kūrybos simpoziume Čikagoje).

O štai kalbantis su išeivijos literatūrologu prof. R. Šilbajoriu (“Laisvės ribos”, 403 p.) A. Zalatorius kritiką apibūdina ir kaip raktininką. Deja, raktą ne visada pavyksta pritaikyti, kad kūrinys “atsirakintų” – tarsi iš vidaus. Tad sutikime su literatūros kritike, talentinga dvasinių A. Zalatoriaus imperatyvų ir principų puoselėtoja J. Sprindyte: kartais gali nepavykti “atrakinti kūrinio” (pavyzdžiui, S. T. Kondroto romanų; nors tokia sąlygiškoji, išties renesansiškoji, kūryba neignoruojama). Kas atsitiko? Gal čia “kaltas” Krėvės “Dangaus ir žemės sūnų” horizontas, kurį tarsi užstoja S. T. Kondroto romanas “Ir apsiniauks žvelgiantys pro langą”. Aišku, tai tik būtų subjektyvi nuojauta ar hipotezė.

Šiaip ar taip, jei norime “giliau pažvelgti į bendruosius būties klausimus”, galime pasinaudoti A. Zalatoriaus siūloma koncepcija. Būtent: derėtų “į rašytojo kūrybą pažvelgti ir genezės, ir struktūros, ir vertės požiūriais. Vadinasi, neignoruoti nei istorijos, nei estetikos, nei lingvistikos, nei filosofijos, nei sociologijos, nei psichiatrijos, nei mitologijos, nei etikos. Kokį klavišą stipriau spustelėti, tai jau tavo intuicijos, talento ir sąžinės reikalas” (449 p.). Štai kokį “raktų rinkinį” kritikui ir literatūrologui pasiūlo prof. A. Zalatorius. Ir svarbu tų raktų nesumaišyti. Meistriškiausiai minėtieji raktai taikomi, kai tyrinėjamas Krėvės kūrybinis paveldas. Ir čia drįstama rizikuoti, remtis ir intuicija.

Klasikos ir modernizmo keliu

“Literatūra ir laisvė” liudija, kad A. Zalatorius labiausiai solidarizuojasi su jam artimesnio pasaulėvaizdžio kūrėjais – ir modernistais, ir klasikais. Ypač su A. Škėmos, L. Gutausko ir J. Apučio romanais, nes pačiam kritikui literatūros suvokimas – tai pirmiausia estetinis ir psichologinis išgyvenimas. Todėl čia pridurkime ir klasikų – A. Vaičiulaičio “Valentiną” ir Krėvės “Žemės ir dangaus sūnūs” – romanus. Juk, pasak kritiko, į autentiškosios saviraiškos autorių kūrybą galima smelktis “atvira širdimi”, “tyra širdimi”. Ypač, kai ir tokios (kaip sovietmečiu) drąsos nebereikia rodyti. O teko. A. Zalatorius andai išmintingai drąsinęs J. Aputį, B. Radzevičių, R. Granauską ar R. Klimą liudyti žmogiškumo triumfą – autentišką ir subtilų, pasakoja, ką patyręs, kai “gelbėjo” R. Gavelio “Nubaustųjų” rankraštį (372 p.) ir šiurpią jo tiesos laisvę. O knygos skyriumi “Akiratyje klasikai” literatūros tyrinėtojas į dabarties aktualijų šviesą plėšte išplėšia iš visuomenės abejingumo ir užmaršties ne tik V. Kudirką, bet ir lietuvių modernizmo pradininką P. Tarulį, parašo įstabią esė apie kritiką ir kultūrininką P. Juodelį (“Gyvenimas ir Hamleto mįslė”, 176 p.). Užmezga lietuvių kultūrai vaisingą ryšį (laiškais ir susitikimais) su A. Vaičiulaičiu, išeivijos žurnalistais, kultūrininkais ir literatūrologais bei lituanistais. Tačiau “Literatūros ir laisvės” centras – “Etiudai apie Krėvę”. Jiems A. Zalatorius paaukojo daug sveikatos ir kone visą “literatūrologo raktų rinkinį”, dar ir žurnalisto bei visuomenės veikėjo talentą. Juk Vydūnas ir V. Mickevičius-Krėvė vos netapo Nobelio premijos laureatais. Ir netapo tik dėl istorinių aplinkybių. Gal ir dėl lietuviško vangumo. Ar dėl idealistų ir pragmatikų sankirtos.

Tad literatūros tyrinėtojo “metaforiškasis Krėvė” (jau pasirodžius “Dangaus ir žemės sūnums”) – kol kas mums lieka tarsi gyvas priekaištas. O “Etiudai apie Krėvę” – gelminė šios knygos dimensija.

Individualybių įtvirtintojas, abipusiškumo puoselėtojas

Atrodytų būtini dar keli epitetai prof. A. Zalatoriui, nes “Literatūra ir laisvė” atskleidžia ir vidinį autoriaus portretą. Jis – kaip žmogus - prisipažįsta: niekad nesiekęs karjeros ir prabangaus gyvenimo, nebuvo linkęs savęs analizuoti, bet, matyt, atsakomybės jausmas vertė ir abejoti, ir maištauti. Tačiau kritiko vidinis portretas galėtų pasipildyti ir šiais bruožais: atidus tekstų analitikas, drąsus rašytojų individualybių įtvirtintojas, nuolatinio abipusiškumo puoselėtojas ir įžvalgus istorinių situacijų vertintojas. Galbūt prof. A. Zalatorius ir nemėgo panašių epitetų. Tačiau jų vertas, nes buvo šių savybių žmogus, mokslininkas ir visuomenės veikėjas, o kartais prieštaringi gyvenimiškieji poelgiai – nonkonformizmo ženklai.

Pats kritikas vengė itin moksliškų samprotavimų, abstrakčių kategorijų, nors buvo konstruktyviojo mąstymo atstovas, nuolat bylojęs apie integralių asmenybių stygių. Ir mums nuolat primindamas V. Kudirką ar A. Škėmą, Krėvę ar A. Vaičiulaitį ir kitus lietuvių klasikos ar modernizmo korifėjus, autorius gal tikrai bandė “apeliuoti į dabarties mizeriškumą” (J. Sprindytė). Nors tikras menas ir yra amžinoji dabartis.

A. Zalatorius stengėsi rašyti taip, kad jį suprastų bent jau mokytojas lituanistas. Tačiau “turgaus lygio melodijų” nemėgo. Jo kiekvienas straipsnis, etiudas, recenzija spindi ir solidžia, ir subtilia argumentacija. O atskiros tezės ar imperatyvai yra konstruktyvūs ir gracingi, įdomūs ir platesnei literatūrinei ar mokslinei visuomenei.

Kai A. Zalatorius diskutuoja su išeivijos kritikais, kultūrininkais ar žurnalistais, jis sugeba keliais ar vienu sakiniu – įžvalga – formuluote aprėpti problemą, kuri atrodo išties globali. Pavyzdžiui: “Išeivių darbuose visada stipresnis teorinis – interpretacinis, o silpnesnis empirinis – faktografinis momentas”. Šaunu! Galim vieni iš kitų mokytis, susitelkti. Ir aišku: būtina dirbti kartu! To A. Zalatorius siekė ir pasiekė: Pasaulio lituanistų bendrija gyvuoja, Krėvė garbingai ilsisi gimtinėje ir t. t. ir t. t.

Jausti adresatą (ir situaciją), į tekstą (ar pokalbį) įlieti subtilios šilumos, straipsnius ar studijas iliustruoti faktografiniais dokumentais: laiškais, dienoraščių ištraukomis, interviu įrašais (pavyzdžiui, su Krėvės dukra ir kt.), dažnai kalbėti pirmuoju asmeniu – A. Zalatoriui itin sekėsi, nes jis atsakingai ir išradingai logiką derino su intuicija, buvo žodžio, analizės ir sintezės meistras. Pavyzdžiui, tikrai stebuklingai ir jautriai sugebama prisiliesti prie pačios gyvuonies – prie Krėvės ir kitų (dabarties rašytojų) asmenybinės šerdies. Jei tik tokios esama. Tai ypač ženklu ir VI “Literatūros ir laisvės” skyriuje (žr. “Žmogiškumo ir dvasingumo motyvas dabartinėje lietuvių novelėje”, 345-366 p.), kur kritikas aptaria B. Radzevičiaus, S. Šaltenio, J. Apučio, L. Jacinevičiaus noveles ar D. Žilaitytės impresijas (367 p.).

Siūlyčiau prof. A. Zalatoriaus knygos “Literatūra ir laisvė” nepadėti – net simboliškai – ant Nepriklausomybės atkūrimo aukuro. Verčiau skaityti, studijuoti, mąstyti. Ši knyga liudija giluminį nepriklausomybės atkūrimo procesą. Čia yra tai, ką literatūros tyrinėtojui pavyko prikelti vos ne iš pelenų ar nepelnytų dulkių užmaršties, plėšte išplėšti tarsi iš gyvos širdies ir gyvos istorijos.

O yra viena lietuvių literatūra. Jos tyrinėjimai ir kritika, literatūrologija ir lituanistika. Vienintelė – kaip ir laisvė su svarbiausiom hipostazėm: valstybės nepriklausomybės atkūrimu, kultūrinių tabu išnykimu, skaudžiomis asmenybės būsenomis. Dar ir su prieštaravimais, ir spragomis – naujiems pasekėjų ir mokinių darbams. Persipynė šiapus ir anapus. Kaip viena tiesa, kuri padaro laisvą žmogų, jo žodžius ir darbus.


*Albertas Zalatorius. Literatūra ir laisvė. Vilnius: Baltos lankos, 1998, 466 p.