j1.gif - 2682 Bytes

TARPTAUTINIAI ERASMUS DIRIGAVIMO KURSAI

Per daug vokiškai nereikėtų groti net Bethoveno

Kalbamės su Tarptautinių ERASMUS dirigavimo kursų dalyviu Sauliumi RADŽIŪNU, kuris Lietuvos muzikos akademijoje studijuoja dirigavimą. Chorinio dirigavimo magistrantūroje jam vadovauja prof. Jonas Aleksa, o simfoninį dirigavimą dėsto doc. Gintaras Rinkevičius.

Pirmiausia noriu Jus pasveikinti sėkmingai užbaigus Tarptautinius ERASMUS dirigavimo kursus. Ką Jums reiškia šie kursai?

Pirmiausia, tai puiki proga mūsų studentams diriguoti vienam puikiausių Lietuvos simfoninių orkestrų. Antra, lietuviams tai galimybė šiek tiek pagarsinti Lietuvą, pademonstruoti, kad mūsų dirigavimo mokykla neatsilieka nuo Europos tradicijų, o kai kuriose muzikinės kultūros srityse gal net pirmaujame. Turime puikių orkestrų, dirigentų ir muzikos pedagogų. Tuo įsitikino, pvz., jaunųjų dirigentų grupė, kuriai vadovavo prof. Jonas Aleksa.

Jei visko taip turime, tai gal mums nereikia nė tos ERASMUS programos?

Reikia! Studentas turi plėsti savo akiratį. Pagaliau tokių kursų ir renginių metu užsimezga ryšiai, apie kurių praktinę naudą išgirsime gal po metų, kitų. Vieniems studentams tie ryšiai padės išvykti studijuoti ar tobulintis į kitus Europos muzikos centrus. Pagaliau ir keitimosi profesoriais programa yra labai naudinga. Štai savaitė, kurią mums teko dirbti su Londono Karališkojo muzikos koledžo podiplominio dirigavimo studijų prof. Neil Thomson, mums visiems buvo nepaprastai vertinga. Tai buvo laikas, kuris vertas gal kelių mėnesių įprastų studijų.

Profesoriaus Neil Thomson pamokos

Kuo skiriasi šio anglų dirigento mokymo metodika nuo kitų Jums pažįstamų profesorių metodikos?

Skiriasi dirigavimo technikos dalykai, kai kurie dėstymo principai. Nors visų mokyklų tikslas yra tas pats, bet prof. Neil Thomson darbo su studentais metodas išsiskiria nepaprastai nuoširdžiai pateikiama muzikinio kūrinio interpretacija. Jo darbe viskas nuoširdu ir tikroviška, šviežia ir jaunatviška. Pvz., Lietuvoje atlikdami Bethoveno interpretacijas paprastai esame labai statiški, masyvūs…

… kitaip sakant, grojate net pernelyg vokiškai?

Taip, taip, per daug vokiškai. Prof. N. Thomson priėjo ir pasakė man keletą frazių. To pakako, kad pasikeistų visas tos muzikos įvaizdis.

Kokie tie stebuklingi žodžiai?

“Tu esi jaunas žmogus, o čia Bethoveno pirmosios simfonijos – tik ką po Mocarto. Tai ir diriguok kaip jaunas žmogus, o ne sustabarėjęs senis”. Tai buvo man pamoka. Pirmiausia krito į akį, kad ir pats Neil Thomson yra labai jaunatviškas žmogus – ir ne vien savo amžiumi, bet ir bendravimo su orkestru manieromis. Jis labai betarpiškas, nuoširdus, gebantis sukurti puikią nuotaiką. Tada kitaip reaguoja ir orkestras. Taip pat ir bendraujant su studentais. Juk smagu dirbti, kai klasėje tvyro puiki darbo nuotaika. Apskritai ir profesoriaus požiūris į jauną žmogų gal net savaip išskirtinis – jis gerbia studentą.

Tačiau vien nuoširdumo ir betarpiškumo juk maža, norint šiuolaikiškai interpretuoti muzikos klasikus. Neužtenka, kad dirigentas į repeticiją ateitų apsimovęs džinsais.

Iš tiesų viso to per maža. Ir per tas kelias dienas susidarė įspūdis, kad N. Thomson yra puikus interpretatorius ir dirigentas. Jo nuopelnai jau dabar pakankamai svarūs – užtektų vien žvilgtelėti į jo kūrybinės biografijos pagrindinius faktus. Jis yra jauniausias iš dirigentų, kada nors paskirtų eiti tokias prestižines – podiplominių studijų profesoriaus - pareigas nuo pat 1916 metų. Tai kažką bylojantis faktas.

Kaip Jūs jaučiatės dabar, pasibaigus šiems ERASMUS kursams?

Jaučiu čia atradęs labai daug gero ir naudingo. Pirmiausia – praktinis darbas su orkestru. Šiaip tos praktikos, mokantis Muzikos akademijoje, maža. Per savaitę gavome labai daug dirigentams svarbios informacijos. Ji buvo pateikta labai glaustai ir tiksliai. Dirigentas viso labo turi kelias dienas, kad studentui ką nors galėtų pataisyti, kažką naujo duoti. Ilgoms kalboms laiko nebuvo, bet kursai labai efektyvūs.

Diriguoti galima ir tik akimis

O ką naudingo spėjo Jums pateikti kiti užsienio dirigentai?

Davė didelės praktinės naudos. Įsitikinau, kad dirigavimas – tai toli gražu ne vien gražios rankos ir tobulas “fechtavimas” jomis. Egzistuoja daugybė kitų svarbių dalykų, pvz., muzikos jautimas. Vienas atvykęs kolega turėjo toli gražu ne tobulas rankas ir ne idealią manualinę techniką, bet puikiai jautė muziką, turėjo stebėtiną intuiciją ir tryško energija. Ta energija užkrečia orkestrą ir jis sugeba pagroti nuostabius kūrinius.

Na, gerai. Šleivas, kuprotas dirigentas – ar tai daug estetinio pasitenkinimo suteiks klausytojams? Juk jie yra ir žiūrovai.

Dirigentas turi spinduliuoti, iš savęs skleisti energiją. Jeigu jis šitai sugeba, tai gali būti kuprius, luošys, vienarankis – bus puikiausias dirigentas. Galima diriguoti ir vien akimis, vien savo užkrečiančia nuotaika orkestrą galima valdyti puikiai.

Šį vakarą Europa mums tarsi priartėjo

Supratau, kad dalyvavimas ERASMUS kursuose ne tik jauniesiems dirigentams suteikė daugiau pasitikėjimo savo jėgomis. Šį vakarą pati Europa visiems mums tarsi būtų priartėjusi.

To suartėjimo su Europa iš tiesų šiek tiek esama, nes mums labai svarbu pamatyti, kaip gyvena mūsų kolegos – dirigentai. Jiems tokius kursus surengti be galo sudėtinga. Mes labai mažai bendraujame su kitais šios specialybės studentais, pagaliau ir tų būsimųjų dirigentų labai nedaug. Šiuo metu Lietuvos muzikos akademijoje mokosi tik keturi dirigentai. Helsinkyje šiek tiek daugiau, o visoje Danijoje bene tik trys šios specialybės studentai. Taigi mūsų gretos nėra gausios, tad juo įspūdingesnis šis įvykis.

O kokius šio renginio trūkumus pastebėjote?

Tikrai nematau trūkumų.

O Muzikos akademijos veikloje kas galėtų būti tobulinama?

Šių kursų metu pajutau, kaip mums stinga darbo su orkestru praktikos. Jeigu pianistas kasdien groja po 6 valandas, tai mes vargu ar su Akademijos orkestru tiek gauname diriguoti per semestrą. Dažniausiai tai yra asmeninio susitarimo reikalas. Jeigu staiga susirgo ar negali atvykti dirigentas, tai pagrindinis vadovas Robertas Šervenikas gali mums perleisti savo laiką, kad neprapultų repeticija. O tai būna labai retai.

Pasižmonėti pasaulyje neatsisakytų

Kokios tolesnės Jūsų paties perspektyvos?

Šiemet baigsiu bakalauro studijas ir mėginsiu stoti į magistrantūrą. Bet gal užsimezgę ryšiai padės tęsti studijas ir kitoje šalyje.

Norėtumėte pabėgti iš Lietuvos?

Norėčiau sugrįžti - praturtėjęs, pasisėmęs patirties. Norėčiau studijuoti dar metus, įgyti praktikos, kokią paprastai studentai gauna užsienyje ir sugrįžti į Lietuvą kaip normalus dirigentas. Prof. N. Thomson asistentas šiuose kursuose Tim Murray tvirtina, kad jis kartą per savaitę repetuoja su orkestru. Bet Londonas – tai ne Vilnius, ten vien saviveiklinių simfoninių orkestrų yra per 30. Tad net studentui gauti antrojo ar net pirmojo dirigento vietą visiškai realu. Beje, Londono Karališkajame muzikos koledže, kaip ir mūsų Akademijoje, dirigavimo mokosi keturi studentai.

Ačiū už išsakytas mintis. Tikiuosi, kad kitą interviu darysime po Jūsų koncerto su Nacionaliniu ir Jaunimo simfoniniu orkestru. To ir linkiu.

Labai ačiū.

Kalbėjosi Gediminas Zemlickas