j1.gif - 2682 Bytes

NAUJIENOS

Jurgio Dobkevičiaus fenomenas

Prof. Jonas Stankūnas
VGTU Antano Gustaičio aviacijos instituto direktorius

2000 m. kovo 23 d. mus privertė atsigręžti šimtą metų atgal, kad prisimintume dar vieną garsų ano meto tautietį.

1900 m. kovo 23 d. Peterburge gimė Jurgis Dobkevičius – žmogus, kurio gyvenimo skrydis toks trumpas ir toks ryškus, kad likti abejingiems tai žinant tiesiog neįmanoma.

Vienas svarbiausių Jurgio Dobkevičiaus bruožų – žinių troškimas. Trumpai prabėkime jo studijų takais. Studijavo Vyborgo komercijos mokykloje, kurią baigė aukso medaliu, Peterburgo politechnikos institute – laivininkystę ir kartu aeronautikos kursuose, Baku aviatechnikos mokykloje, pirmojoje Lietuvos karo aviacijos mokykloje (1919 m.), Paryžiaus aukštojoje aeronautikos mokykloje (1924 m.), kurią baigęs tapo pirmuoju Lietuvoje aviacijos inžinieriumi konstruktoriumi.

Gyvenimas lėmė, kad energingas aviatorius daug kur buvo pirmasis. 1920 m. rugsėjo mėn. paskirtas pirmosios Lietuvos aviacijos eskadrilės vadu. 1920 m. gruodžio 11 d. pirmasis iš lietuvių lakūnų su Fokker D7 padarė mirties kilpą, tuo pradėdamas šiais laikais garsinančią Lietuvą pasaulyje aukštojo pilotažo erą. Tuomet tai irgi buvo žygdarbis, nes iki Dobkevičiaus pasaulyje tokį skrydį buvo atlikę tik 100 lakūnų. Pirmasis Lietuvoje pasiekė aukščio rekordą be deguonies kaukės pakilęs į 5,6 km aukštį. Atliko 24 kovinius skrydžius prieš lenkus ir vienas iš pirmųjų pelnė karo lakūno vardą.

Stebina ir Jurgio Dobkevičiaus kūrybinė energija. Pasaulio aviacijos istorijoje Jurgis Dobkevičius žinomas kaip pirmasis lietuviškų lėktuvų kūrėjas. 1922 m. pastatė pirmąjį lėktuvą monoplaną DOBI–1. 1923 m. spalio 13 d. išbandė jau antrą savo konstrukcijos lėktuvą DOB -2. Tai buvo žvalgybinis lėktuvas. 1926 m. balandžio 8 d. rytą žuvo bandydamas jau trečią savo kūrinį – DOBI–3. Pasaulio spauda paminėjo geras Jurgio Dobkevičiaus orlaivių aerodinamines savybes, tuo laikotarpiu didelius greičius. Deja, siekiant geros aerodinamikos buvo neatsižvelgta į lakūno darbo sąlygas – matomumas iš piloto kabinos buvo prastas.

Jurgis Dobkevičius nemažai nusipelnė ir tarnyboje. Buvo mokomosios eskadrilės vadas, laikinai net Lietuvos karo aviacijos viršininkas, aukštojo pilotažo kursų instruktorius, užsitarnavęs kapitono karinį laipsnį. Neįtikėtina, kad visa tai – tik per 26-erius metus trukusį žmogaus gyvenimą, žmogaus, kuris plačiai atvėrė lietuviškų orlaivių kūrimo eros vartus.

Apie J. Dobkevičiaus šimtmečiui skirtąjį renginį skaitykite kitame ML numeryje.