j1.gif - 2682 Bytes

ŠIAULIUOSE

Specialiojo ugdymo mokslinis centras

Prof. dr. Jonas Ambrukaitis
SUMC direktorius


1995 m. tuometinio Šiaulių pedagoginio instituto Specialiosios pedagogikos fakulteto taryba kreipėsi į senatą ir rektoratą, prašydama leidimo steigti mokslo padalinį fakultete. Fakultetas turėjo geras mokslinio darbo tradicijas ir iniciatyvai buvo pritarta. Tad buvo paskelbtas rektoriaus prof. A.Gudavičiaus 1995 m. lapkričio 15 d. įsakymas Nr. 275 “… nuo 1996 m. sausio 15 d. įsteigti Specialiojo ugdymo mokslinį centrą”. Tai buvo vienas iš pirmųjų mokslo centrų institute.

Pagrindinė idėja, kurią puoselėjome steigdami Specialiojo ugdymo mokslinį centrą (SUMC), buvo sukurti tokį mokslininkų ir praktikų jėgas integruojantį mokslo židinį, kuris stimuliuotų specialiosios pedagogikos, logopedijos, socialinės pedagogikos, specialiosios psichologijos mokslo plėtotę Lietuvoje ir operatyviai atsilieptų į aktualiausius šiandieninio specialiojo ugdymo klausimus. Pagrindiniai SUMC uždaviniai buvo ir tebėra šie:

  • tirti Lietuvos Respublikos vaikų, turinčių specialiųjų poreikių, ir suaugusių neįgaliųjų asmenų ugdymo bei socialinės globos problemas;
  • rengti naujas ugdymo programas, kurti naujus ugdymo metodus bei priemones, skirtas specialiųjų poreikių vaikams;
  • padėti Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijai bei Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai rengti specialiojo ugdymo bei globos norminius dokumentus, laiduojančius specialiųjų poreikių vaikų integruoto ugdymo bei globos sėkmę, optimalią specialiojo švietimo sistemos reformą;
  • rengti mokslines metodines rekomendacijas, skirtas pedagogams, socialiniams darbuotojams;
  • organizuoti mokslines metodines konferencijas, konkursus, diskusijas, seminarus, simpoziumus; skatinti tarptautinį bendradarbiavimą specialiojo ugdymo srityje;
  • telkti mokslininkus tirti fundamentinių mokslų problemas, ugdyti nacionalinius mokslo darbuotojus.
Buvo paskelbtas konkursas užimti Centro vadovo ir 8 mokslinių bendradarbių etatines vietas, paskirtos patalpos, sukaupta reikiama įranga, ir šitaip pradėjo veikti nauja institucija, kuriai šiemet sukaks penkeri metai. Po dvejų darbo metų Centre darbuotojų padaugėjo iki 13. Deja, įkūrus universitetą, teko žengti žingsnį atgal – dėl sumažėjusio finansavimo mažinti savo darbų apimtis ir nepratęsti darbo sutarties su keliais produktyviais mokslo darbuotojais. Viliamės, jog šie materialiniai sunkumai laikini, ir mūsų Centras galės intensyvinti savo veiklą.

Šiuo metu ŠU Specialiojo ugdymo moksliniame centre 2 darbuotojos (reikalų tvarkytoja R. Misgirdienė ir vyr. laborantė L. Vilkanauskienė) eina pagrindines pareigas, o visi kiti – antraeiles, tarp jų – Centro direktorius ir visi moksliniai bendradarbiai. Mūsų svajonė – turėti nors 4-5 mokslo darbuotojus, kuriems Centras būtų pagrindinė darbovietė, ir 10-15 antraeiles pareigas einančių darbuotojų. Dabar mokslinis darbas, jo kokybė ir prestižas laikosi ant didžiausių entuziastų pečių, kurie, gaudami simbolinį (už 0,25 etato) atlyginimą, dirba negailėdami jėgų. Tokie žmonės, kaip mūsų Centro vyriausieji moksliniai bendradarbiai profesoriai habilituoti daktarai Vytautas Gudonis ir Vytautas Karvelis, jų doktorantai Jonas Ruškus ir Egidijus Elijošius, Stefanija Ališauskienė ir Liuda Radzevičienė, vyresniosios mokslinės bendradarbės docentės daktarės Regina Ivoškuvienė ir Vida Pobrein, Irena Kafemanienė ir Angelė Mačiukaitė, sudaro Specialiojo ugdymo mokslinio centro branduolį, apie juos yra gausus būrys studentų ir pedagogų praktikų.

Mes nevardijame visų padarytų bei pradėtų darbų, tačiau negalima nepaminėti, jog SUMC sėkmingai leidžia mokslinį leidinį “Specialusis ugdymas”, kuriame savo darbus skelbia ne tik Šiaulių universiteto, bet ir Kauno, Klaipėdos, Vilniaus mokslininkai.

Džiaugiamės, jog SUMC darbuotojai dalyvauja vykdant net tris tarptautines programas (J. Ruškus, S. Ališauskienė ir E. Elijošius), kurios nagrinėja aktualias specialiųjų poreikių vaikų ugdymo problemas. Pirmąjį darbo penkmetį Šiaulių universiteto Specialiojo ugdymo mokslinis centras baigia nagrinėdamas tris temas: 1) “Lietuvių kalbos specialioji didaktika”, 2) “Ankstyvojo ir ikimokyklinio amžiaus sutrikusios raidos vaikų ugdymas” bei 3) “Socialiniai psichologiniai specialiojo ugdymo pagrindai”.