Greita ir nebrangi ankstyvos stadijos vėžio diagnostika – iš kraujo lašo

Lozanos politechnikos instituto (EPFL, École Polytechnique Fédérale de Lausanne) mokslininkų grupė pranešė baigianti sukurti ypač jautrų, tačiau tuo pačiu nedidelį ir paprastą naudoti prietaisą, galinti kraujyje aptikti proteiną HSP70, kurio koncentracija padidėja, pradėjus vystytis ankstyvosioms įvairių formų vėžio stadijoms.

Proteinas HSP70 yra biomarkeris, parodantis, kad organizme gali būti prasidėjęs prostatos, storosios žarnos, stemplės, plaučių bei smegenų vėžys.

Kaip šis prietaisas veikia

Jam reikia tik vieno paciento kraujo lašo, kuris patenka į lustą su daug mikrokanalų. Juose yra tūkstančiai aukso nanodalelyčių, kurių paviršius padengtas antikūniais, sugebančiais  pagauti ir surišti šį proteiną, kraujui tekant mikrokanalu.

Po to lustas yra apšviečiamas balta šviesa – jeigu ant nanodalelių atsirado proteinų, šiek tiek pasikeičia šviesos atspindėjimas, kurį galima registruoti spektrometru.

Toks vėžio ankstyvo aptikimo metodas yra greitas, neinvazinis ir nebrangus, todėl ateityje gali pakeisti šiuo metu taikomus cheminius metodus.

Manoma, kad lagamino dydžio prietaisas pateks į rinką jau 2014 metais ir padės nustatyti diagnozę labai ankstyvoje ligos stadijoje, taigi ir anksčiau pradėti gydymą.

Mokslo naujienų rubriką remia Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondas