Atrastas pentakvarkas

CERN mokslininkai paskelbė, kad atrasta nauja elementariųjų dalelių forma pentakvarkai. Kvarkai, tai fundamentaliosios dalelės, iš kurių sudarytos visos stipriai sąveikojančios elementariosios dalelės. Tiesa, to negalima įsivaizduoti kaip paprastos Lego kaladėlių dėlionės, tačiau pagal žinomus eksperimentinius duomenis barionai yra sudaryti iš trijų kvarkų (antibarionai – iš trijų antikvarkų), o mezonai – iš kvarko ir antikvarko. Jau surinkta nemažai duomenų apie mezonų – tetrakvarkų (sudarytų iš dviejų kvarkų ir dviejų antikvarkų) egzistavimą, nors galutinio atsakymo ir mokslininkų sutarimo dar nėra.

Tuoj po kvarkų hipotezės publikavimo 1964 m., pasirodė pirmi spėjimai apie barionų – pentakvarkų (sudarytų iš keturių kvarkų ir vieno antikvarko) egzistavimą. 2002 m. buvo paskelbti duomenys įrodantys pentakvarkų egzistavimą, tačiau keletas solidžių laboratorijų įtikinamai parodė, kad tai tik eksperimento netikslumai. Šios istorijos įdomiausias momentas yra tai, kad dabar rezultatus ir išvadas CERN Didžiojo hadronų greitintuvo LHCb kolaboracija paskelbė Physics Review Letters moksliniame žurnale tik praėjus trejiems metams po jų gavimo (galima paskaityti http://arxiv.org/abs/1507.03414). Ši tarptautinė kolaboracija (straipsnį pasirašė 724 mokslininkai) didžiausio pasaulyje greitintuvo LHCb detektoriaus duomenis analizavo taip ilgai, nes nenorėjo suklysti. Be to, duomenų kiekis buvo milžiniškas.

Kiekvieno protonų susidūrimo metu atsiranda šimtai dalelių, kurių trajektorijos yra registruojamos. Susidūrimų įvyksta milijonai. Buvo aptiktos dvi skirtingos pentakvarkų būsenos, kurių masės 4380 MeV ir 4449 MeV, o jų sukiniai 3/2 ir 5/2. Šį pavasarį atnaujintas Didysis hadronų greitintuvas vėl pradėjo darbą. Protonų susidūrimų energija bus padidinta nuo 8 TeV iki 13 TeV. Lauksime naujų atradimų.

Simbolinis pentakvarko piešinys (Courtesy: CERN)

Palikti atsiliepimą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.