Eksperimentas, kurio pasekmės gali būti lemtingos

     Voltero "Kandido" herojus daktaras Panglosas garsėjo tuo, kad gyvenimo negandose ir nelaimėse sugebėdavo įžvelgti tik teigiamybes ir gėrį. O kadangi tokių daktarų Panglosų, ko gero, pasitaiko ir mūsų aukštų valdininkų krėsluose, tai siūlome jiems visa, kas vyksta Vilniaus Gedimino technikos universiteto Antano Gustaičio aviacijos institute (AGAI) vadinti eksperimentu. Niekur pasaulyje negirdėtu - kaip pusvelčiui, 100 kartų pigiau negu, tarkime, Švedijoje, parengti lakūną. Ir ne šiaip pilotą, bet diplomuotą inžinierių lakūną.

Diskusijoje dalyvavo (iš dešinės) Lietuvos karo akademijos Studijų skyriaus viršininkas Jonas Juodka, Kariuomenės vado pavaduotojas Valdas Tutkus, Karinių oro pajėgų vadas Zenonas Vegelevičius, vado pavaduotojas Algirdas Chaladauskas, Civilinės aviacijos direkcijos generalinis direktorius Kęstutis Auryla, direktoriaus pavaduotojas Antanas Lapinskas, VGTU prorektorius Algirdas Valiulis
     Kad tokie ir panašūs "eksperimentai" gali labai netikusiai baigtis, paslaptimi, matyt, gali būti nebent valdininkams, iškilusiems tiek aukštai, kad ir į aviacijos specialistų rengimą šalyje jie jau žvelgia iš aukšto. Laimei, ne visi skraido padangėse. Tie, kurie dar jaučia žemės trauką, VGTU Tarybos kvietimu spalio 6 d. atvyko į universitetą, kad prie apvalaus stalo aptartų padėtį, kuri susidarė Aviacijos institute. Tarp suinteresuotų asmenų buvo susisiekimo viceministras dr. A.Šakalys, Karinių oro pajėgų vadas Z.Vegelevičius ir jo pavaduotojas A.Chaladauskas, Civilinės aviacijos direkcijos generalinis direktorius K.Auryla ir jo pavaduotojas A.Lapinskas, Kariuomenės vado pavaduotojas V.Tutkus, Lietuvos karo akademijos Studijų skyriaus viršininkas J.Juodka, Mobilizacijos ir mobilizacinio rengimo departamento prie KAM direktorius V.Lukavičius, Mokslo ir studijų departamento prie Švietimo ir mokslo ministerijos direktoriaus pavaduotojas dr. S.Žurauskas bei kiti garbingi svečiai. Aptarime dalyvavo VGTU rektorius prof. habil. dr. E. K. Zavadskas, Tarybos pirmininkas prof. habil. dr. L. Saulis, AGAI direktorius prof. habil. dr. J. Stankūnas, universiteto "Bičiulių klubo" prezidentas K. Orentas, prorektoriai, aviacijos reikalais besidomintys mokslininkai bei žurnalistai.
     Aviacijos institute susidariusi padėtis pakankamai dramatiška, kad šį susitikimą vadintume instituto ir universiteto SOS signalu visuomenei ir aukščiausioms valdžios institucijoms.
Kas lietuviui yra aviacija
     Tikriausiai nebus prasilenkta su tikrove, jeigu pasakysime, kad A.Gustaičio aviacijos institutas yra tam tikras nepriklausomybę atkūrusios Lietuvos simbolis. Nors tarpukaryje Lietuva tokio instituto neturėjo - nespėjo įkurti, bet visos ištakos ir šaknys - iš prieškario. Lietuviui aviacija - ne šiaip transporto priemonė ir ne vien oro vežėjų sambūris. Tai ir simbolis, neatsiejamas nuo S.Dariaus, S.Girėno, A.Gustaičio ir kitų Tėvynę šlovinusių ir stiprinusių vardų. Visų pirma, jų dėka aviacija tapo tautos išdidumo, tikėjimo savo galiomis simboliu. Mums tai jau ir dvasinės kultūros dalis, neatplėšiama nuo tautos mentaliteto gelmėse slypinčių vertybių.
Diskusijos dalyviai
     Kitas dalykas, kad visuomenė gal dar ne visai įsiklausė į stebėtiną vardų derinį - Gedimino universitetas ir Antano Gustaičio institutas. Pati istorija taip akivaizdžiai mums surikiavo šiuos vardus vieną greta kito, kad beliko šitai tik laiku pastebėti.
     DLK Gediminas jau XIV a. pirmame ketvirtyje rūpinosi miestais, skatino amatus, prekybą ir kultūrą (prisiminkime valdovo laiškuose išreikštą kvietimą Lietuvoje kurtis vienuoliams pranciškonams ir domininkonams, statyti vienuolynus - dvasinės kultūros židinius). Įžvalgus valdovas savo garsiaisiais laiškais į Europos miestus mėgino formuoti palankų ir europiečiams priimtiną Lietuvos valstybės įvaizdį žemyno krikščioniškoje terpėje.

Savo mintis dėsto R.Gėgžnas (centre), toliau iš dešinės: A.Lapinskas ir A.Valiulis
     Antanas Gustaitis - kitos epochos, kito masto valstybės, jau ne Didžiosios kunigaikštystės, bet vis viena Lietuvos, sūnus. Visą savo kūrėjo talentą ir iš Suvalkijos žemės bei žmonių paveldėtą darbštumą jis nukreipė juk tam pačiam tikslui - valstybės stiprinimui. Žemdirbių tautos sūnums jis kūrė sparnus. Ir visai ne tam, kad atsiplėšus nuo gimtos žemės ir aukštai pakilus galima būtų ją pamiršti. Kaip galbūt jokia kita sritis, aviacija akumuliavo XX a. technikos pasiekimus. Lietuva neliko nuošalyje nuo Europoje vykstančių procesų. Palaidojusi tragiškai žuvusius lakūnus S.Darių ir S.Girėną, lietuvių tauta nepalaidojo savo siekių būti normalia XX a. valstybe, kuriai taip pat rūpi civilizacijos pažanga.
Ne vienos aviatorių kartos kūdikis

Iš kairės: J.Rimkevičius, plk. R.Zaluba, V.Račiūnas, A.Liekis
     1993 m. vasario 11 d. įkurtasis Antano Gustaičio aviacijos institutas - ne vienos aviatorių kartos išliūliuotas kūdikis. Apie tokį institutą dar prieškaryje svajojo ir brigados generolas Antanas Gustaitis. Tik atkūrus Lietuvoje nepriklausomybę susiklostė sąlygos tokį institutą kurti, nes iš karto susirūpinta ir aviacijos valstybėje likimu. Norint, kad aviacija gyvuotų, reikėjo rengti šios srities specialistus. Nesudėtingi skaičiavimai rodė, jog nors lakūnų tuo metu šalyje buvo perteklius ir įdarbinti pagal profesiją galima buvo tik nedaugelį, bet po dešimties metų padėtis iš esmės keistųsi - 2004 m. Lietuva jau nebeturėtų savų lakūnų ir skrydžių vadovų. Mat šios profesijos atstovams galioja labai griežti medicininiai reikalavimai.
     Štai kodėl tuometiniai susisiekimo ministras Jonas Biržiškis, Civilinės aviacijos departamento direktorius Domas Balandis ir Antanas Lapinskas ne kartą kreipėsi į Vyriausybę dėl aukštąjį išsilavinimą turinčių aviacijos specialistų rengimo Lietuvoje. Pašaliniais stebėtojais neliko ir karinių oro pajėgų vadai - plk. Zenonas Vegelevičius, plk. Stasys Murza, plk. Česlovas Braziulis siūlė aviacijos specialistus rengti Vilniuje ir būtent Gedimino technikos universitete. Argumentai aiškūs: sostinėje sutelkta didžiausia mokomoji ir gamybinė aviacijos bazė, čia veikia ir Lietuvos karo akademija.
     Premjero sprendimu Susisiekimo ministerijoje buvo sudaryta specialistų grupė, kuri, išanalizavusi visas galimybes, pasiūlė Aviacijos institutą įkurti prie VGTU. Apie tai gana smulkmeniškai primename dėl to, kad spaudoje neretai šmėsteli ir tikrovę neatitinkančių teiginių - esą Aviacijos institutą įkūręs VGTU, siekęs patenkinti kartais ne visai pamatuotas savo ambicijas.

Susisiekimo viceministras Algirdas Šakalys ir Aviacijos instituto direktorius Jonas Stankūnas
Griežtos dietos sąlygomis
     Susidaro įspūdis, kad nuolatiniai stresai - tai Aviacijos instituto veiklos kasdienybė.

Iš dešinės: Aviacijos instituto direktorius J.Stankūnas, susisiekimo viceministras A.Šakalys, VGTU rektorius E.K.Zavadskas ir Tarybos pirmininkas L.Saulis
     Ligi šiol valstybė Aviacijos institutui ilgalaikę investiciją - 2,3 mln. Lt - skyrė kompiuterinių treniruoklių klasei įrengti ir mokomiesiems lėktuvams pirkti. O toliau mokomajam procesui institutui buvo skiriama lėšų būtent pagal vieno studento rengimui skiriamą statistinį vidurkį šalyje. Tiesa, paramą teikė ir kitos aviacijos likimu suinteresuotos organizacijos bei žinybos. Aviakompanija "Lietuvos avialinijos" institutui padovanojo pastatą ir treniruoklius. LR Civilinės aviacijos direkcija pirko ir įrengė labai brangiai kainuojančių (2,4 mln. Lt) treniruoklių skrydžių vadovams rengti. Karinės oro pajėgos kelerius metus skyrė aviacijos instruktorius darbui į Aviacijos institutą. Skrydžių praktikos stovyklą priglausdavo Kyviškių Krašto apsaugos savarankiškosios pajėgos (KASP) S.Dariaus ir S.Girėno eskadrilė, pradedančių lakūnų skrydžių priimti neatsisakydavo šalies oro uostai ir aerodromai.
     Tačiau rengti diplomuotus inžinierius lakūnus ir skrydžių vadovus toli gražu ne tas pats, kaip paprastus inžinierius. Tačiau kai kas, matyt, įsivaizduoja, jog aukštoji mokykla gali gyvuoti ir iš Šventos dvasios, o inžinierių lakūną galima parengti tam reikalui skiriant vidutinio statistinio studento finansavimą. Pamirštama, kad, be teorinio mokymo, dar yra praktikos, mokomieji skrydžiai ir brangiai kainuojanti šiuolaikinė technika. Nenormalu, kad instituto vadovas prieš praktinių mokomųjų skrydžių pradžią priverstas bėgioti po žinybas ir firmas - gal pavyks gauti pašalpą... benzinui. Antraip žlugtų praktiniai skrydžiai. Iš pašalpų ir gerų norų aviacijos nesukursi.
Diskutuoja (iš dešinės): K.Auryla, A.Lapinskas ir A.Valiulis
     Universitetas, suprasdamas valstybei iškylančius sunkumus, stengėsi būsimųjų aviatorių reikmėms nukreipti dalį lėšų, skirtų kitiems šios aukštosios mokyklos padaliniams. Taip buvo lopomos Aviacijos instituto finansinės "skylės" - būsimųjų pilotų mokomiesiems skrydžiams, praktikoms, technikos priežiūrai. Kadangi mūsų žmonės nuo seno įpratę dirbti amžino deficito ir įvairių nepriteklių sąlygomis, tai jie tiesiog neįtikėtinai užgrūdinti, jiems atrodo, kad nuolatiniai nepritekliai ir yra normalus aukštosios mokyklos egzistavimo būdas.
     Dar 1994 m. buvo parengta Aviacijos instituto finansavimo sąmata 1995 - 1997 m. Ši sąmata buvo teikiama Vyriausybei, bet numatytų lėšų nebuvo gaunama. Šiais metais parengta nauja sąmata ir plėtros programa, kuri taip pat buvo išdalyta ministerijoms, Vyriausybei ir Seimui. Kelerius metus negaunant lėšų problemų kalnai auga ir normaliam instituto darbui iškilo rimta grėsmė.

Aviacijos veteranas Č.Balčiūnas
     Matyt, aukštų valdininkų logika paprasta ir aiški: jeigu Aviacijos institutas ir finansinio nepritekliaus sąlygomis sugeba suktis, parengti valstybės numatytą skaičių inžinierių lakūnų, skrydžių vadovų ir kitų aviacijos specialistų, tai gal tų pinigų jam visai ir nereikia? Tai kas, kad Švedijoje pilotui parengti reikia 1 mln. dolerių! Jeigu Vilniuje įsigudrinama ne šiaip pilotą, bet diplomuotą inžinierių lakūną parengti už 47 tūkst. Lt (!), tai ko dar bereikia?.. Eksperimentas tęsiasi, neįtikėtinais atradimais, matyt, norima priblokšti pasaulį.
     Tik nereikėtų pamiršti, - ir į tai atkreipė dėmesį susisiekimo viceministras dr. A.Šakelys, kad mūsų parengtiems aviacijos specialistams reikės konkuruoti pagal Europos Sąjungoje įteisintus standartus. Mėgėjiškumas neleistinas, ir ypač tokioje atsakingos veiklos srityje, kaip aviacija.
     Atkreipsime dėmesį į dar vieną, ko gero, neatsitiktinę aplinkybę. Kai įveikę drovumą VGTU ir AGAI vadovai rengdavosi susitikti su Vyriausybės vadovu ar atsakingiausiais valstybės pareigūnais, tiesiog vizito išvakarėse, kaip taisyklė, gerai žinomame dienraštyje pasirodydavo Aviacijos institutą peikiantys rašiniai. Sinchronizacija tiek tiksli ir taip gerai priderinta prie momento svarbos, kad apie atsitiktinius sutapimus būtų naivu kalbėti. Bent jau instituto ir universiteto vadovai įsitikinę, kad tai tikslinis ir labai gerai apgalvotas kenkimas. Mat po tų rašinių institutui palankūs sprendimai būdavo atidedami pusmečiui ar dar ilgesniam laikui.
Iš dešinės: plk. Z.Vegelevičius, plk. A.Chaladauskas, K.Auryla ir A.Lapinskas
Nei pats ėda, nei kitam duoda

VGTU "Bičiulių klubo" prezidentas K.Orentas (kairėje) ir V.Kaziela
     Normalaus valstybinio finansavimo būtinybė - tai pirmoji ir viena opiausių problemų, su kuria susiduria Aviacijos institutas. Vienintelė universitetinė aviacijos mokykla Lietuvoje neturi savo mokomojo aerodromo, nuosavos skraidymo bazės. Institutas visą laiką buvo priverstas būti amžinu įnamiu - neturi aikštelės lėktuvams laikyti, angarų, remonto dirbtuvių, patalpų instruktoriams ir techniniam personalui, valgyklos, gyvenimo ir buitinių patalpų studentams, vestibiuliarinio aparato treniravimo įrenginių ir pan. Ligi šiol geranoriškai padėdavo Kyviškių KASP S.Dariaus ir S.Girėno eskadrilė. Bet ji turi savo svarbias užduotis ir savo skraidymo baze nuolat nelinkusi dalytis. Institutui iškilusi būtinybė kurti savo skrydžių bazę. Vilniaus aeroklubas ir KASP eskadrilė siūlo ją kurti Kyviškėse.
     Pastaruoju metu iškilo ir trečioji problema, kurioje galima įžvelgti tam tikrą asmeniškumą, o gal ir gilesnių, ne visados iš paviršiaus matomų, motyvų.
     Ligi šiol labai dalykiškai ir gražiai buvo plėtojami kompanijos "Lietuvos avialinijos" ir Aviacijos instituto santykiai. Jeigu ne aviakompanija, tai nežinia kaip būtų išgyvenęs institutas jam sunkiausiais kūrimosi metais. Pakanka prisiminti, kad "Lietuvos avialinijos" padovanojo institutui pastatą, kompanijos buvusio generalinio direktoriaus Stasio Dailydkos portretas yra tarp keturių universiteto garbės narių - instituto rėmėjų. Ligi šiol institutas naudojosi ir "Lietuvos avialinijų" mokomajame centre esančiu lėktuvo TU -134 treniruokliu. Tačiau institutas gavo mokomojo centro vadovo raštą, kuriuo įspėjama, kad treniruoklis nebetinkamas naudoti. Nurodomos visai nerimtos priežastys, nors visi žino, kad šis treniruoklis, išskyrus institutą, Lietuvoje niekam daugiau nereikalingas.
Susirūpinę aviacijos ateitimi
     Institute ne be pagrindo bijoma, kad aviakompanija, pardavusi į užsienį paskutinius JAK - 42 lėktuvus, pusvelčiui neparduotų ir JAK - 42 treniruoklio. Juk taps "nereikalingas" ir tik vietą užimantis. Panašaus atvejo būta. Iš mokomojo centro patalpų prieš porą metų - slapčiomis buvo išmesti žvaigždinio variklio ir sraigtasparnio reduktoriaus mokomieji pjūviai, nors būsimiesiems aviatoriams rengti jis turėjo aukso vertę. 1997 m. neatsižvelgus į universiteto prašymus buvo išardyta lėktuvo TU-134 variklio ir jo mazgų laboratorija su unikaliu reaktyvinio variklio pjūviu. Argi tai ne kenkimas? Pasak aviacijos veterano Česlovo Balčiūno, tokio variklio pjūvio neturėjo net švedai, tai išties didelė vertybė, bet mokomajame centre reikėjo išlaisvinti patalpas, o laboratorija kliudė. Č.Balčiūnui juokingi atrodo to centro vadovo aiškinimai, jog ir treniruokliai TU -134 ir JAK - 42, girdi, pasenę, - juk ne "Boeingai". Viso pasaulio aviacinės technikos principai vienodi, ir tie treniruokliai dar daug metų tiktų studentams mokyti. Veteraną piktina kai kurių žmonių negeranoriškumas ir demagogija: dešimtis ir šimtus milijonų litų kainuojantys unikalūs treniruokliai - valstybės turtas - gali būti iššvaistyti pusvelčiui, bet atgal jų sugrąžinti nepavyks ir už dešimteriopai didesnę kainą.
     VGTU "Bičiulių klubo" prezidentas K.Orentas ir kiti kalbėtojai labai piktinosi dėl laboratorijos ardymo. Jie labai teisingai nuogastavo ir dėl treniruoklių TU - 134 ir JAK - 42 likimo. Šiuo metu net tik instituto direktoriui J.Stankūnui, bet ir Krašto apsaugos viceministrui E.Simonaičiui, plk. V.Lukavičiui bei universiteto rektoriui durys apžiūrėti tą treniruoklį uždarytos (nors iš anksto buvo derinta).

Iš dešinės: VGTU "Bičiulių klubo" narys A.Gapšys, V.Kaziela ir K.Orentas
     Kad visa ši istorija panaši į "šaltojo karo" veiksmus, rodo ir kiti labai negražūs dalykai - apie juos taip pat kalbėta prie apskritojo stalo. Minėtojo mokomojo centro vadovas V.Žolobaila ir LAL komercijos departamento direktoriaus pavaduotojas plėtrai N.Vyšniauskas ateina į universitetą, kaišioja išrašytas sąskaitas faktūras ir reikalauja mokėti pusę milijono litų už Aviacijos instituto studentų naudojimąsi minėtais treniruokliais. Sąskaitos niekinės, nes prieš trejetą metų buvęs "Lietuvos avialinijų" generalinis direktorius Stasys Dailydka geranoriškai buvo leidęs Aviacijos institutui tais treniruokliais naudotis. Dabar už kelerių metų senumo paslaugas reikalaujama mokėti, grasinama teismais ir kitomis sankcijomis. Kai kurių asmenų interesai - aukščiau bendro reikalo.
     Truputį naiviai atrodė "Lietuvos avialinijų" komercijos departamento direktoriaus R.Gėgžno argumentai: jeigu Gedimino universitetas įsitikinęs, kad žvaigždinio variklio maketas sunaikintas neteisėtai, tai tegu aviakompaniją ar jos mokomąjį centrą paduoda į teismą. O teismas nuspręsias, ar tai valstybinis nusikaltimas ar ne... Komentarai šiuo atveju, matyt, nereikalingi.
     AGAI rengia ir karinius specialistus: 1997 m. išleido 5 pirmuosius karininkus, šiemet - 19, kiti gavo puskarininkių laipsnius. Tačiau nerimą kelia tai, kad instituto su Karo akademija ir Karinėmis oro pajėgomis parengtų karo aviacijos specialistų karo aviacija nesulaukia - tarnauti jaunimas nenori. Vadinasi, valstybė turi ieškoti tokio sprendimo, kad už jos pinigus parengti specialistai dirbtų ten, kur labiausiai laukiami.
     Pokalbis prie apvalaus stalo parodė, kad yra dar labai daug neišspręstų klausimų. Ne visai aišku, kokia vis tik numatoma valstybės civilinės aviacijos ateitis? Kartais atrodo, jog dėl kai kurių klausimų tiesiog nenorima per daug kvaršinti galvos. Juk net Rektorių konferencijoje galima išgirsti dėstant: kodėl, girdi, valstybė turi finansuoti lakūnų rengimą? Tegu finansuoja tas, kam tų lakūnų reikia... Taikliai atsakė VGTU rektorius E.K.Zavadskas: "Tai gal ir advokatų rengimą turėtų finansuoti Stašaitis ir Co?"
     Diskusijos metu remiantis VGTU "Bičiulių klubo" prezidento K.Orento, Karinių oro pajėgų vado plk. Z.Vegelevičiaus, CAD generalinio direktoriaus K.Aurylos ir susisiekimo vicemininstro A.Šakalio siūlymu sudaryta darbo grupė, kuri teiks Vyriausybei pasiūlymus dėl Aviacijos instituto ateities.

Komercinės aviacijos ir avialinijų lakūnų licencijas turinčių asmenų pasiskirstymas pagal amžių 1998 m.

Gediminas Zemlickas
Autoriaus nuotraukos