Diskusijoje dalyvavo (iš dešinės) Lietuvos karo akademijos Studijų skyriaus viršininkas Jonas Juodka, Kariuomenės vado pavaduotojas Valdas Tutkus, Karinių oro pajėgų vadas Zenonas Vegelevičius, vado pavaduotojas Algirdas Chaladauskas, Civilinės aviacijos direkcijos generalinis direktorius Kęstutis Auryla, direktoriaus pavaduotojas Antanas Lapinskas, VGTU prorektorius Algirdas Valiulis |
Kad tokie ir panašūs "eksperimentai" gali labai netikusiai baigtis, paslaptimi, matyt, gali būti nebent valdininkams, iškilusiems tiek aukštai, kad ir į aviacijos specialistų rengimą šalyje jie jau žvelgia iš aukšto. Laimei, ne visi skraido padangėse. Tie, kurie dar jaučia žemės trauką, VGTU Tarybos kvietimu spalio 6 d. atvyko į universitetą, kad prie apvalaus stalo aptartų padėtį, kuri susidarė Aviacijos institute. Tarp suinteresuotų asmenų buvo susisiekimo viceministras dr. A.Šakalys, Karinių oro pajėgų vadas Z.Vegelevičius ir jo pavaduotojas A.Chaladauskas, Civilinės aviacijos direkcijos generalinis direktorius K.Auryla ir jo pavaduotojas A.Lapinskas, Kariuomenės vado pavaduotojas V.Tutkus, Lietuvos karo akademijos Studijų skyriaus viršininkas J.Juodka, Mobilizacijos ir mobilizacinio rengimo departamento prie KAM direktorius V.Lukavičius, Mokslo ir studijų departamento prie Švietimo ir mokslo ministerijos direktoriaus pavaduotojas dr. S.Žurauskas bei kiti garbingi svečiai. Aptarime dalyvavo VGTU rektorius prof. habil. dr. E. K. Zavadskas, Tarybos pirmininkas prof. habil. dr. L. Saulis, AGAI direktorius prof. habil. dr. J. Stankūnas, universiteto "Bičiulių klubo" prezidentas K. Orentas, prorektoriai, aviacijos reikalais besidomintys mokslininkai bei žurnalistai. |
Tikriausiai nebus prasilenkta su tikrove, jeigu pasakysime, kad A.Gustaičio aviacijos institutas yra tam tikras nepriklausomybę atkūrusios Lietuvos simbolis. Nors tarpukaryje Lietuva tokio instituto neturėjo - nespėjo įkurti, bet visos ištakos ir šaknys - iš prieškario. Lietuviui aviacija - ne šiaip transporto priemonė ir ne vien oro vežėjų sambūris. Tai ir simbolis, neatsiejamas nuo S.Dariaus, S.Girėno, A.Gustaičio ir kitų Tėvynę šlovinusių ir stiprinusių vardų. Visų pirma, jų dėka aviacija tapo tautos išdidumo, tikėjimo savo galiomis simboliu. Mums tai jau ir dvasinės kultūros dalis, neatplėšiama nuo tautos mentaliteto gelmėse slypinčių vertybių. | Diskusijos dalyviai |
Savo mintis dėsto R.Gėgžnas (centre), toliau iš dešinės: A.Lapinskas ir A.Valiulis |
Antanas Gustaitis - kitos epochos, kito masto valstybės, jau ne Didžiosios kunigaikštystės, bet vis viena Lietuvos, sūnus. Visą savo kūrėjo talentą ir iš Suvalkijos žemės bei žmonių paveldėtą darbštumą jis nukreipė juk tam pačiam tikslui - valstybės stiprinimui. Žemdirbių tautos sūnums jis kūrė sparnus. Ir visai ne tam, kad atsiplėšus nuo gimtos žemės ir aukštai pakilus galima būtų ją pamiršti. Kaip galbūt jokia kita sritis, aviacija akumuliavo XX a. technikos pasiekimus. Lietuva neliko nuošalyje nuo Europoje vykstančių procesų. Palaidojusi tragiškai žuvusius lakūnus S.Darių ir S.Girėną, lietuvių tauta nepalaidojo savo siekių būti normalia XX a. valstybe, kuriai taip pat rūpi civilizacijos pažanga. |
Iš kairės: J.Rimkevičius, plk. R.Zaluba, V.Račiūnas, A.Liekis |
1993 m. vasario 11 d. įkurtasis Antano Gustaičio aviacijos institutas - ne vienos aviatorių kartos išliūliuotas kūdikis. Apie tokį institutą dar prieškaryje svajojo ir brigados generolas Antanas Gustaitis. Tik atkūrus Lietuvoje nepriklausomybę susiklostė sąlygos tokį institutą kurti, nes iš karto susirūpinta ir aviacijos valstybėje likimu. Norint, kad aviacija gyvuotų, reikėjo rengti šios srities specialistus. Nesudėtingi skaičiavimai rodė, jog nors lakūnų tuo metu šalyje buvo perteklius ir įdarbinti pagal profesiją galima buvo tik nedaugelį, bet po dešimties metų padėtis iš esmės keistųsi - 2004 m. Lietuva jau nebeturėtų savų lakūnų ir skrydžių vadovų. Mat šios profesijos atstovams galioja labai griežti medicininiai reikalavimai. |
Štai kodėl tuometiniai susisiekimo ministras Jonas Biržiškis,
Civilinės aviacijos departamento direktorius Domas Balandis ir Antanas Lapinskas ne kartą kreipėsi į Vyriausybę dėl aukštąjį išsilavinimą turinčių aviacijos specialistų rengimo Lietuvoje. Pašaliniais stebėtojais neliko ir karinių oro pajėgų vadai - plk. Zenonas Vegelevičius, plk. Stasys Murza, plk. Česlovas Braziulis siūlė aviacijos specialistus rengti Vilniuje ir būtent Gedimino technikos universitete. Argumentai aiškūs: sostinėje sutelkta didžiausia mokomoji ir gamybinė aviacijos bazė, čia veikia ir Lietuvos karo akademija. Premjero sprendimu Susisiekimo ministerijoje buvo sudaryta specialistų grupė, kuri, išanalizavusi visas galimybes, pasiūlė Aviacijos institutą įkurti prie VGTU. Apie tai gana smulkmeniškai primename dėl to, kad spaudoje neretai šmėsteli ir tikrovę neatitinkančių teiginių - esą Aviacijos institutą įkūręs VGTU, siekęs patenkinti kartais ne visai pamatuotas savo ambicijas. |
Susisiekimo viceministras Algirdas Šakalys ir Aviacijos instituto direktorius Jonas Stankūnas |
Iš dešinės: Aviacijos instituto direktorius J.Stankūnas, susisiekimo viceministras A.Šakalys, VGTU rektorius E.K.Zavadskas ir Tarybos pirmininkas L.Saulis |
Ligi šiol valstybė Aviacijos institutui ilgalaikę investiciją - 2,3 mln. Lt - skyrė kompiuterinių treniruoklių klasei įrengti ir mokomiesiems lėktuvams pirkti. O toliau mokomajam procesui institutui buvo skiriama lėšų būtent pagal vieno studento rengimui skiriamą statistinį vidurkį šalyje. Tiesa, paramą teikė ir kitos aviacijos likimu suinteresuotos organizacijos bei žinybos. Aviakompanija "Lietuvos avialinijos" institutui padovanojo pastatą ir treniruoklius. LR Civilinės aviacijos direkcija pirko ir įrengė labai brangiai kainuojančių (2,4 mln. Lt) treniruoklių skrydžių vadovams rengti. Karinės oro pajėgos kelerius metus skyrė aviacijos instruktorius darbui į Aviacijos institutą. Skrydžių praktikos stovyklą priglausdavo Kyviškių Krašto apsaugos savarankiškosios pajėgos (KASP) S.Dariaus ir S.Girėno eskadrilė, pradedančių lakūnų skrydžių priimti neatsisakydavo šalies oro uostai ir aerodromai. |
Tačiau rengti diplomuotus inžinierius lakūnus ir skrydžių vadovus toli gražu ne tas pats, kaip paprastus inžinierius. Tačiau kai kas, matyt, įsivaizduoja, jog aukštoji mokykla gali gyvuoti ir iš Šventos dvasios, o inžinierių lakūną galima parengti tam reikalui skiriant vidutinio statistinio studento finansavimą. Pamirštama, kad, be teorinio mokymo, dar yra praktikos, mokomieji skrydžiai ir brangiai kainuojanti šiuolaikinė technika. Nenormalu, kad instituto vadovas prieš praktinių mokomųjų skrydžių pradžią priverstas bėgioti po žinybas ir firmas - gal pavyks gauti pašalpą... benzinui. Antraip žlugtų praktiniai skrydžiai. Iš pašalpų ir gerų norų aviacijos nesukursi. | Diskutuoja (iš dešinės): K.Auryla, A.Lapinskas ir A.Valiulis |
Aviacijos veteranas Č.Balčiūnas |
Matyt, aukštų valdininkų logika paprasta ir aiški: jeigu Aviacijos institutas ir finansinio nepritekliaus sąlygomis sugeba suktis, parengti valstybės numatytą skaičių inžinierių lakūnų, skrydžių vadovų ir kitų aviacijos specialistų, tai gal tų pinigų jam visai ir nereikia? Tai kas, kad Švedijoje pilotui parengti reikia 1 mln. dolerių! Jeigu Vilniuje įsigudrinama ne šiaip pilotą, bet diplomuotą inžinierių lakūną parengti už 47 tūkst. Lt (!), tai ko dar bereikia?.. Eksperimentas tęsiasi, neįtikėtinais atradimais, matyt, norima priblokšti pasaulį. |
Atkreipsime dėmesį į dar vieną, ko gero, neatsitiktinę aplinkybę. Kai įveikę drovumą VGTU ir AGAI vadovai rengdavosi susitikti su Vyriausybės vadovu ar atsakingiausiais valstybės pareigūnais, tiesiog vizito išvakarėse, kaip taisyklė, gerai žinomame dienraštyje pasirodydavo Aviacijos institutą peikiantys rašiniai. Sinchronizacija tiek tiksli ir taip gerai priderinta prie momento svarbos, kad apie atsitiktinius sutapimus būtų naivu kalbėti. Bent jau instituto ir universiteto vadovai įsitikinę, kad tai tikslinis ir labai gerai apgalvotas kenkimas. Mat po tų rašinių institutui palankūs sprendimai būdavo atidedami pusmečiui ar dar ilgesniam laikui. | Iš dešinės: plk. Z.Vegelevičius, plk. A.Chaladauskas, K.Auryla ir A.Lapinskas |
VGTU "Bičiulių klubo" prezidentas K.Orentas (kairėje) ir V.Kaziela |
Normalaus valstybinio finansavimo būtinybė - tai pirmoji ir viena opiausių problemų, su kuria susiduria Aviacijos institutas. Vienintelė universitetinė aviacijos mokykla Lietuvoje neturi savo mokomojo aerodromo, nuosavos skraidymo bazės. Institutas visą laiką buvo priverstas būti amžinu įnamiu - neturi aikštelės lėktuvams laikyti, angarų, remonto dirbtuvių, patalpų instruktoriams ir techniniam personalui, valgyklos, gyvenimo ir buitinių patalpų studentams, vestibiuliarinio aparato treniravimo įrenginių ir pan. Ligi šiol geranoriškai padėdavo Kyviškių KASP S.Dariaus ir S.Girėno eskadrilė. Bet ji turi savo svarbias užduotis ir savo skraidymo baze nuolat nelinkusi dalytis. Institutui iškilusi būtinybė kurti savo skrydžių bazę. Vilniaus aeroklubas ir KASP eskadrilė siūlo ją kurti Kyviškėse. |
Ligi šiol labai dalykiškai ir gražiai buvo plėtojami kompanijos "Lietuvos avialinijos" ir Aviacijos instituto santykiai. Jeigu ne aviakompanija, tai nežinia kaip būtų išgyvenęs institutas jam sunkiausiais kūrimosi metais. Pakanka prisiminti, kad "Lietuvos avialinijos" padovanojo institutui pastatą, kompanijos buvusio generalinio direktoriaus Stasio Dailydkos portretas yra tarp keturių universiteto garbės narių - instituto rėmėjų. Ligi šiol institutas naudojosi ir "Lietuvos avialinijų" mokomajame centre esančiu lėktuvo TU -134 treniruokliu. Tačiau institutas gavo mokomojo centro vadovo raštą, kuriuo įspėjama, kad treniruoklis nebetinkamas naudoti. Nurodomos visai nerimtos priežastys, nors visi žino, kad šis treniruoklis, išskyrus institutą, Lietuvoje niekam daugiau nereikalingas. | Susirūpinę aviacijos ateitimi |
Iš dešinės: VGTU "Bičiulių klubo" narys A.Gapšys, V.Kaziela ir K.Orentas |
Kad visa ši istorija panaši į "šaltojo karo" veiksmus, rodo ir kiti labai negražūs dalykai - apie juos taip pat kalbėta prie apskritojo stalo. Minėtojo mokomojo centro vadovas V.Žolobaila ir LAL komercijos departamento direktoriaus pavaduotojas plėtrai N.Vyšniauskas ateina į universitetą, kaišioja išrašytas sąskaitas faktūras ir reikalauja mokėti pusę milijono litų už Aviacijos instituto studentų naudojimąsi minėtais treniruokliais. Sąskaitos niekinės, nes prieš trejetą metų buvęs "Lietuvos avialinijų" generalinis direktorius Stasys Dailydka geranoriškai buvo leidęs Aviacijos institutui tais treniruokliais naudotis. Dabar už kelerių metų senumo paslaugas reikalaujama mokėti, grasinama teismais ir kitomis sankcijomis. Kai kurių asmenų interesai - aukščiau bendro reikalo. |