Pirmas puslapis arrow Mokslo naujienų turinys arrow Mokslo naujienos arrow Nustatytos trys molekules, kurios galėtų būti pagrindu vaistų nuo Alzhaimerio ligos kūrimui
24-07-2005

Mokslininkai nustatė tris molekules, kurios galėtų būti pagrindu naujų vaistų nuo Alzhaimerio ligos kūrimui

Šios trys molekulės atrinktos iš 58000 junginių, ir jos slopina pagrindinę Alzhaimerio ligos priežastį. Kiekviena iš trijų molekulių apsaugo baltymą, vadinamą ‘tau’, kuris Alzhaimeriu sergančių pacientų smegenyse būna visiškai sunarpliotas. Moksliniam tyrimui vadovavo Ken Kosik, vienas Neuromokslų tyrimų instituto prie Kalifornijos universiteto direktorių. Anot Ken Kosik, sergamumas Alzhaimerio liga vis dažnėja, o tuo tarpu taikomas gydymas yra ‘baisiai’ neadekvatus’. Alzhaimerio ligos gydymui FDA įteisino keletą vaistų, padedančių šiek tiek kovoti su susirgimu, bet jie nepalengvina ligos, nemažina nesulaikomo ligos progresavimo. Naujas bendras supratimas apie ligų mechanizmus per pastarąjį dešimtmetį padeda suprasti Alzhaimerio ligos vystimąsi molekuliniame ir genetiniame lygiuose. ‘Nėra abejonių, kad mums reikia naujo priėjimo,’ teigia Kosik. ‘Įgytos žinios apie mechanizmus molekuliniame ir genetiniame ligos lygyje jau pradedamos taikyti ir gali būti pajungtos gydymo tobulinimui.’ Pagrindinė Alzhaimerio priežastis yra fermentas, vadinamas CDK5, kuris prikabina fosfatą prie baltymo ‘tau’, taip pagreitindamas ligos procesą. Mokslininkai siekė surasti būdą, kaip slopinti šį fermentą ir neleisti prijungti fosfato prie ‘tau’. Laboratorijoje jie išgrynino fermentą ir išvalė baltymą ‘tau’, o po to stebėjo baltymo ‘tau’ fosforilinimą. Mokslininkai atliko mažų molekulių (58000) paiešką, bandydami surasti, kurie jų galėtų apsaugoti nuo fosforilinimo. Dėmesys mažoms molekulėms buvo kreipiamas dėl to, kad jos lengviau nei vaistai patenka į ląsteles. Taip pat svarbu, kad molekulės pereitų kraujo-smegenų barjerą. Iš tirtų molekulių mokslininkai atrinko 400, kurios atitiko minėtus kriterijus. Trys iš jų gali slopinti fermentą, ir tai potencialūs kandidatai vaistų kūrimui. Kosik teigimu, ateityje dar daug reikia nuveikti: atlikti laboratorinius tyrimus, tyrimus su gyvūnais ir t.t. Tačiau mokslininkai žengė didelį žingsnį link naujo šios ligos gydymo metodo kūrimo. Jis pastebėjo, kad panašius į šį mokslinius darbus paprastai atlieka farmacinės kompanijos, bet šiuo atveju tyrimai buvo vykdomi akademinėje aplinkoje.

Science Daily