Pirmas puslapis arrow Mokslo naujienų turinys arrow Mokslo naujienos arrow Ar gali evoliucijos proceso metu būti sukurtos ir paprastesnės gyvybės formos?
Ar gali evoliucijos proceso metu būti sukurtos ir paprastesnės gyvybės formos?
31-07-2006

Mokslininkai jau mano, kad ląstelių evoliucija - tai ne tik judėjimas pirmyn, nuo paprastesnio į sudėtingesnį, pagal Darvino evoliucijos teoriją, bet ir atgal.

Šioje iliustracijoje - vienaląstis organizmas (rudos spalvos), ryjantis taip pat vienaląstę bakteriją (geltonos spalvos). Tyrėjai mano, kad toks organizmas- eukarijotas, pavadintas 'Grobuoniu Fredžiu', turėjo didelę įtaką organizmų vystymuisi ankstyvosiose ląselių evoliucijos stadijose.

Be abejo, visi matėme ir mokslinės fantastikos, ir mokslo populiarinimo filmų, kuriuose įvairūs padarai išeina iš vandenynų ir po milijonų metų evoliucijos tampa vis sudėtingesniais, kol pagaliau šioje sekoje atsiranda ir žmogus.
Teorija, kad gyvybė prasideda nuo paprastų formų ir vysosi į vis sudėtingesnes, vyrauja ir mokslo sluoksniuose.
Tačiau vienas svarbiausių evoliucijos žingsnių - ląstelių, kurios būtų tinkamos organizmų audiniams, atsiradimas, galėjo būti kaip tik priešingos evoliucijos krypties rezultatas. Šios ląstelės yra vadinamos eukarijotinėmis, ir jų yra įvairiausiuose gyvuose organizmuose - nuo grybų iki žinduolių. Daugelis mokslininkų mano, kad jos atsirado iš bakterijų,  bet naujausi jų genų ir proteinų tyrimai nepatvirtina šio teiginio.

Labiau panašu, kad eukarijotinės ląstelės yra tokios pat senos kaip ir bakterijos, o gal net atsirado ir ankščiau už jas. David Penny, biologas iš Massey Universiteto (Naujoji Zelandija) atlikęs šiuos tyrimus kartu su Lundo bei Massey universitetų mokslininkais, mano, kad tai labai stebinantis atradimas. 'Dabar mes nebemanome, kad evoliucija - tik judėjimas pirmyn. Tai greičiau  aplinkkelių ir šalikelių ieškojimas, ėjimas atgal, ir tik kartais - į priekį', sako jis.

Genetinė medžiaga bakterijos viduje yra pasiskirsčiusi gana erdviai, paprastai ji laisvai plaukioja bakterijoje. Tačiau eukarijotinės ląstelės yra panašesnės į triukšmingą didmiestį, turintį proteinų gamyklas, kontrolės mechanizmus, transporto magistrales  ir valdymo centrą - branduolį, kuriame yra ir ląstelės genetinė informacija.
Bet jeigu eukarijotai neatsirado iš bakterijų, tuomet galbūt paprasti vienaląsčiai yra paprastesnės eukarijotų formos? Nors tai ir prieštarautų evoliucijos teorijai, teigiančiai kad organizmai tampa vis sudėtingesniais, Penny su kolegomis mano, kad tai yra visai įmanoma.
Juk ir mes nebūtinai renkamės patį sudėtingiausią mašinos modelį su įvairiausiomis naujovėmis, kurios, nors ir padaro kelionę malonesne ir greitesne, tačiau ir kainuoja gerokai brangiau. Taip ir bakterijos galėjo būti paprastesnė eukarijotų versija, evoliucijos eigoje atsisakiusi brangių eukarijotų ląstelės 'įrankių' ir supaprastinusi savo genetinį kodą.  Atsisakiusios šių brangių priedų, ankstyvosios bakterijos galėjo visą savo energiją skirti greitesniam augimui ir dauginimuisi ir vis naujų ekologinių nišų užkariavimui.

Jas 'supaprastėti' galėjo priversti ir pirmieji organizmai, mintantys kitais organizmais, kaip 'Grobuonis Fredis' -  jo atsiradimas galėjo turėti didelę įtaką ankstyviesiems organizmams ir jų evoliucijai, priversdamas juos tapti paprastesniais ir netinkamais jo maistui.
Jeigu iš tiesų bakterijos galėjo evoliucionuoti paprastumo kryptimi, panašu, kad mokslininkams į jų gretą pavyks įrašyti ir bent kelis kitus panašius organizmus, supaprastinusius savo genetinį kodą, kaip maliarijos parazitai ir mielės.

MSNBC News