Pirmas puslapis arrow Mokslo naujienų turinys arrow Mokslo naujienos arrow Saturno mėnulis ir nudžiugino, ir nustebino mokslininkus
Saturno mėnulis ir nudžiugino, ir nustebino mokslininkus
31-08-2005

Analizuodami Cassini zondo atsiųstus duomenis, mokslininkai nustatė, kad Saturno mėnulis Enceladus turi atmosferą. Tačiau tai pat paaiškėjo, kad jame vyksta įdomūs energetiniai procesai, kurių kol kas nepavyksta paaiškinti.
Enceladus jau seniai domino mokslininkus. Jis yra nutolęs nuo Saturno 237400 km, yra 500 km skersmens ir yra labiausiai šviesą atspindintis kūnas Saulės sistemoje – net 90% mėnulio paviršių pasiekiančios šviesos yra atspindima. Cassini zondas buvo specialiai pasuktas arčiau šio dangaus kūno ir praskrido vos 173 km virš jo paviršiaus.

Gauti duomenys patvirtino ankstesnius spėjimus, kad mėnulis turi atmosferą, bet paaiškėjo, kad ji labai keista – susitelkusi tik virš pietinio Enceladus poliaus, tarsi ji tenai veržtųsi iš po jo paviršiaus. Taip pat paaiškėjo, kad nors jo paviršius gana lygus, bet yra keli lygiagretūs įtrūkimai, apie 130 km ilgio, ir nutolę vienas nuo kito 40 km. Jie buvo pavadinti tigro dryžiais.

"Tigro dryžiai" netoli pietinio poliaus

Be to, Cassini infraraudonasis teleskopas parodė, kad Enceladus yra gerokai šiltesnis nei tikėtasi – jo temperatūra prie ekvatoriaus – minus 193 C, o prie pietinio poliaus – minus 188 C. Tai būtų tas pats, tarsi Žemėje temperatūra Antarktidoje būtų aukštesnė nei prie ekvatoriaus.
O kai kuriose vietose netoli 'tigro dryžių' ji pakyla iki 163 C. Enceladus būtų tik trečiasis kūnas Saulės sistemoje, kuriame pastebėtas šilumos veržimasis iš po paviršiaus – be Žemės, tai vyksta ir Jupiterio mėnulyje Io. Gali būti, kad iš 'tigro dryžių' įtrūkimų kyla vandens garai ir mažos ledo dalelės, o kai kurie mokslininkai iškėlė mintį, kad galbūt šis mėnulis net turi ledo geizerius ar ledo vulkanus, nors jie Cassini nuotraukose ir nebuvo užfiksuoti. Paviršiaus aktyvumą galėtų sukelti potvynių bangos, Enceladus besisukant apie masyvų Saturną, taip pat energiją gali išskirti radioaktyvūs izotopai, tačiau lieka neaišku, kodėl aktyvumas yra sukoncentruotas tik vienoje mėnulio dalyje. Neaišku ir kaip toks mažas kūnas gali turėti pakankamai energijos stebimiems geofiziniams reiškiniams.

Energija yra susikoncentravusi pietiniame mėnulio ašigalyje

'Labai panašu, kad šį mėnulį mes turėsime įjungti į vieną gretą su Marsu ir Jupiterio mėnuliu Europa, kuriuose, manoma, yra skysto vandens, ir biologai gali pradėti domėtis šia vieta kaip galima gyvybei atsirasti. Enceladus tampa ne mažu ledkalniu kažkur Saulės sistemos pakraštyje, o objektu, kuriame stebimas didelis aktyvumas ir kurį mes norime ištirti detaliau', pasakė Dr. Torrence Johnson iš NASA Reaktyvinio judėjimo laboratorijos.

Cassini atradimai Enceladus mėnulyje:

- keista atmosfera, susikoncentravusi pietiniame poliuje
- atmosfera sudaryta iš vandens (91%), azoto ir paprastų organinių molėkulių, turinčių anglies
- keisti įtrūkimai jo paviršiuje, pavadinti tigro dryžiais
- anomali šiltesnė dėmė pietų poliuje
- paprastos organinės molėkulės 'dryžių' rajone
- požymiai, kad vandens garai ir ledo dalelės veržiasi iš paviršiaus įtrūkimų.

Žemės ir mėnulio Enceladus dydžių palyginimas - Enceladus yra vos 500 km skersmens.

BBC News

casca
Parašytas Svečias Data 2006-01-17 19:16:03
tikrai lb idomu. kiek suprantu, tai reiskia, kad Enceladus menulyje, gali issivysti gyvybe. Noreciau daugiau apie siuos pakitimu paskaityti, gal kas gali rekomenduoti reikiama saita? Is anksto dekoju ;)