Pirmas puslapis arrow Mokslo naujienų turinys arrow Mokslo naujienos arrow Astronomai nustatė, kodėl Paukščių takas yra deformuotas
Astronomai nustatė, kodėl Paukščių takas yra deformuotas
18-01-2006

Paukščių takas yra iškreiptas ir vibruoja kaip būgno membrana dėl dviejų gretimų galaktikų poveikio, nustatė astronomai. Tos galaktikos - tai gerai žinomi Didysis ir Mažasis Magelano debesys. Jų veikiamas Paukščių takas išsikreipia ir vibruoja, tačiau iki šiol buvo manoma, kad Magelano debesys tam negali turėti įtakos - jie per maži, nes sudaro vos 2% Paukščių tako masės.
Paukščių tako deformacija buvo pastebėta jau prieš 50 metų, jos ilgis - 200000 šviesmečių.

Leo Blitz, Kalifornijos Berklio universiteto profesorius, nustatė, kad Paukščių tako vandenilio dujų apvalkalas vibruoja panašiai kaip ir būgno membrana, o šie virpesiai gali būti aprašyti tiktai trimis 'natomis', kurios yra labai žemo dažnio. Palyginimui galima pasakyti kad jis trimis milijonų oktavų žemesnis nei pianino vidutinė C nata (261.63 Hz).

Jis su kolegomis sukūrė kompiuterinį modelį, kuriame buvo įvertinta ir juodoji materija, ir šis modelis pakankamai gerai aprašė Paukščių tako deformaciją bei jo virpesius.
Modelis patvirtino, kad Magelano debesų judėjimas orbita aplink Paukščių taką juodąja materija sukelia bangavimą, kuris sustiprina Magelano debesų gravitacinį poveikį Paukščių takui, jį iškreipia, ir bangavimas nuvilnija per visą Galaktiką, kuri tarsi plazdena brizo metu.

Tiesą sakant, juodosios materijos savybės nėra aiškios ir mokslininkams. Ji buvo teoriškai numatyta prieš maždaug 35 metus, kai paaiškėjo, kad žvaigždės tolimosiose Galaktikos srityse juda daug greičiau negu turėtų, veikiant įprastinės materijos gravitacinėmis jėgomis, ir tai buvo paaiškinta teorija, kad tik nedidelė materijos dalis yra matoma, o nematoma juodoji materija sudaro apie 90% visos materijos.
Nuo tada vis dažniau ir kitos teorijose ir kompiuteriniuose modeliuose buvo įtraukiama juodoji materija, kuri daugeliu atvejų padėdavo tiksliau sumodeliuoti kosminius reiškinius, net nežinant, kas vis tik ji yra.

Fizikai sukūrė ir alternatyvią teoriją, pavadintą Modifikuota Niutono dinamika, kuri išsiverčia be juodosios materijos, tačiau paaiškinta Paukščių tako deformacija yra bloga žinia šiai teorijai, nes Modifikuota Niutono dinamika to paaiškinti negali.

Leo Blitz su bendradarbiais matematiškai aprašė mūsų Galaktikos vibracijas, kurios susideda tik iš trijų nodų - disko kraštų plazdenimo, virpesių, panašių į būgno membranos judesius ir balno pavidalo osciliacijų.
"Tai, kad tėra tik trys 'natos', buvo labai netikėta, tai stebėtinai elegantiška ir paprasta vibracija," - sakė Leo Blitz.

Šis darbas bus publikuojamas žurnale Astrophysical Journal.

Spiralinė Galaktika ESO 510-13, deformuota panašiai kaip ir mūsiškis Paukščių takas.
Nuotrauka Hubble Heritage Team (STScI / AURA), C. Conselice (U. Wisconsin / STScI) et al., NASA.

World Science