Prašome, būtinai trukdykite.
02-02-2005

Mokslininkai nustatė, kad triukšmas palaiko visų jūros ekosistemų gyvavimą. Triukšmas paprastai trukdo, tačiau kartais jis gali būti labai naudingas. Mokslininkai nustatė, kad triukšmo dėka chaotiškose sistemose atsiranda tvarkos, jis apsaugo ir palaiko visas jūros ekosistemas ir netgi užtikrina didesnį chemijos pramonės ekologiškumą. Potsdamo universiteto (Vokietija) fizikų grupė ir Changsong Zhou tiria chaotiškas sistemas, kurios žinomos kaip „judrios perdavimo priemonės“. Neuronų judėjimas smegenyse arba planktono žiedų skaičiaus padidėjimas ar sumažėjimas jūroje galėtų būti tokios sistemos pavyzdžiai. Tokių sistemų neišjudina nedidelis signalai, tačiau jei jos yra stimuliuojamos tiek, kad peržengiamas ribinis slenkstis, jos pasiekia veiklos maksimumą: neuronai ima staigiai judėti, o planktonas pražysta. Panašus nelinijinis elgesys būdingas ir cheminėms reakcijoms, aiškina Changsong Zhou - išorinis spaudimas ar šviesa gali pakreipti cheminę reakciją visai kita kryptimi. Changsong Zhou ir jo kolegos nustatė, kad paaiškinimas yra chaotiško judėjimo ir triukšmo sužadinimas. Mokslininkai pademonstravo, kaip nelinijinę sistemą galima kontroliuoti ir sinchronizuoti net tada, kai stimulas yra labai nedidelis, padidinant triukšmą sistemoje. Rezultatai leidžia manyti, kad daugelio natūralių sistemų elgesys, kuriam būdingas periodiškas vibravimas, yra ne griaunamas triukšmo, bet greičiau jo palaikomas. Pavyzdžiui, „triukšmas“ jūros ekosistemoje atsiranda dėl temperatūros pokyčių, vandenyno srovių, vėjo sukeliamo bangavimo, maistinių medžiagų kiekio pasikeitimų, žuvų būrių judėjimo ir turi įtakos planktono žiedų pagausėjimui ir sumažėjimui. Jeigu sąlygos yra prastenės nei optimalios, planktonas neauga, tačiau augimą gali paskatinti triukšmas, o sužadinus greitai aktyvuojama visa sistema ir jūros peizažą greitai padengia planktono žiedai. Changsong Zhou pateikti rezultatai rodo, kad šie žiedai fiziškai negali pasirodyti tam tikrose vietose ar gali nesilaikyti sezoninio ciklo, jeigu nebus triukšmo. Todėl manoma, kad triukšmas gali būti būtinas jūros ekosistemų palaikymui. Šis tyrimas gali padėti aplinkos apsaugos mokslininkams prognozuoti, o gal ir sutrukdyti toksiniam planktono žydėjimui stebint natūralų jį veikiantį triukšmą. Changsong Zhou ir jo kolegos taip pat mano, kad triukšmas gali būti panaudotas cheminių reakcijų kontrolei. Jie aiškina, kad triukšmas galėtų paskatinti pramoniniuose maišymo įrenginiuose vykstančias reakcijas, o kartu sumažinti cheminių atliekų kiekį, o chemijos pramonę padarytų ekologiškai švaresne.

Eureka Alert