Pirmas puslapis arrow Mokslo naujienų turinys arrow Mokslo naujienos arrow Išmatuotas mažiausias pasaulyje svoris – zeptogramas
Išmatuotas mažiausias pasaulyje svoris – zeptogramas
06-04-2005

Jautriausios pasaulyje svarstyklės dabar gali nurodyti ksenono atomų svorį, kuris milijonus kartų lengvesnis, nei gramas. Zeptogramas  (10-21g) yra apytikriai vienos proteino molekulės masės, o jo išmatavimas – pasaulinis rekordas. Galbūt ateityje net vieną molekulę bus galima identifikuoti pagal svorį, kas būtų naudinga medicinoje, tiksliuosiuose moksluose. Svarstyklių vinis – mažyčiai ašmenys, vibruojantys magnetiniame lauke ir perduodantys įtampą per prijungtą vielutę. Kai ant jų paviršiaus patenka atomas ar molekulė, vibracijos dažniai sumažėja, įtampa pakinta, ir dalelytė pasveriama. 2000 m. buvę rekordiniai pasiekimai – pasverti aukso atomai, kurių masė sudarė 10-18g. Dabar pasiekta geresnių rezultatų, mat vibruojančioji svarstyklių dalis, pagaminta iš silikono karbido, ne silikono, kaip anksčiau, tapo kietesnė ir trumpesnė – tik 1000 nm ilgio. Tiesa, tam, kad būtų galima atskirti proteinus pagal masę, svarstykles reikėtų dar smarkiai patobulinti – jos turėtų pasverti joktogramą (10-24g), arba atskirą deguonies atomą. Jeigu to būtų pasiekta, galbūt taptų daug lengviau diagnozuoti ligas ankstyvoje stadijoje, aptinkant reikalingą molekulę kraujo laše, arba išanalizuojant dominančių darinių veiklą atskiros ląstelės viduje.

New scientist