Pirmas puslapis arrow Mokslo naujienų turinys arrow Mokslo naujienos arrow Viščiukai orientuojasi naudodami magnetinį kompasą
Viščiukai orientuojasi naudodami magnetinį kompasą
25-08-2005

Jau kurį laiką žinoma, kad daugelis paukščių rūšių naudoja žemės magnetinį lauką, kad galėtų pasirinkti judėjimo kryptį, pavyzdžiui, migracijos metu. Tačiau nors tokie paukščiai turi krypties pojūtį, iki šiol nebuvo įmanoma išmokyti paukščius judėti tam tikra kryptimi laboratorijoje, net jei kaip motyvacija naudojamas apdovanojimas maistu. Šios nesėkmės priežastys buvo gluminančios, tačiau dabar mokslininkai praneša, kad jie sugebėjo sėkmingai įgyvendinti šią dresiravimo užduotį. Naujajame darbe mokslininkai, tarp kurių buvo Rafael Freire iš Naujosios Anglijos universiteto (Australija), Wolfgang Wiltschko ir Roswitha Wiltschko iš Frankfurto universiteto (Vokietija), Ursula Munro iš Sidnėjaus technologijos universiteto, pirmą kartą pademonstravo, kad paukščius galima išmokyti atsakyti į magnetinius dirgiklius. Mokslininkai išmokė naminius viščiukus rasti objektą, kuris buvo siejamas su pėdsakais ir buvo už vieno iš keturių skydų, padėtų stačiakampio prietaiso kampuose, ir įrodė, kad viščiukų judėjimo kryptis ieškant paslėptų pėdsakus palikusių stimulų buvo įtakota magnetinio lauko perkėlimo. Vienas svarbus skirtumas tarp šio tyrimo ir ankstesnių mėginimų išmokyti paukščius yra tai, kad mokslininkai naudojo socialinius stimulus paukščių mokymui, o visuose ankstesniuose tyrimuose maistas buvo naudojamas kaip apdovanojimas. Tyrimo autoriai iškėlė hipotezę, kad gamtoje paukščiai nenaudoja magnetinių signalų maisto radimui, todėl tyrimai, kuriuose jiems reikia naudotis šiais signalais, gali būti jiems nepažįstami. Tikimasi, kad šis darbas palengvins dabartines pastangas suprasti, kaip paukščiai nustato magnetinį lauką, nes naujas požiūris nepasikliauna sudėtingu elgesiu, pavyzdžiui, migracija arba sugebėjimu rasti kelią namo, kuriuos sunku tirti laboratorijoje, be to, jie priklauso nuo metų laiko. Tyrimas taip pat įrodė, kad sugebėjimas orientuotis remiantis magnetiniais ženklais būdingas ne tik senovinių paukščių giminei, gyvenusiai net kreidos periode, tačiau buvo išsaugotas nemigruojančių paukščių praėjus tūkstančiams metų po prijaukinimo.

Eureka Alert