Pirmas puslapis arrow Mokslo naujienų turinys arrow Mokslo naujienos arrow Užšalę ežerai, rasti Marse, galbūt išsaugojo primityvią gyvybę
Užšalę ežerai, rasti Marse, galbūt išsaugojo primityvią gyvybę
17-03-2005

Tikimybė, kad Marse buvo gyvybė ar bent potenciali aplinka jai atsirasti, sustiprėjo po to, kai kovo 16-tą dieną buvo pranešta, kad Marse buvo surasti užšalusios jūros likučiai, o ledas galbūt padėjo išsaugoti primityvią gyvybę.
Geologai, vadovaujami John Murray iš Britanijos Atvirojo Universiteto, paskelbė, kad jie nuotraukose didelės skiriamosios gebos panoraminėse nuotraukose, gautose iš Europos Kosminės Agentūros Mars Express palydovo, besisukančio apie Marsą, netoli Marso ekvatoriaus aptiko zoną, labai primenančią Žemės plaukiojančių ledų laukus.
'Užšalusio ežero' dydis yra apie 800 x 900 km ir jis yra apie 45 metrų gylio – dydžiu ir gyliu jis būtų panašus į Šiaurės jūrą.
'Jei mūsų spėjimas teisingas, tuomet šioje vietoje galėjo išlikti primityvios Marso gyvybės likučių, jeigu, žinoma, ji kada nors egzistavo Marse',- teigė mokslininkai Anglijos savaitiniam mokslo žurnalui 'Nature'. Jei mano, kad okeanas atsirado dėl vulkanų veiklos ištirpus požeminiam ledui ir vandeniui išsiliejus į planetos paviršių. Jis iškart užšalo ir taip pat pradėjo garuoti į nedidelio slėgio Marso atmosferą.
'Ežeras', matomas nuotraukose, greičiausiai yra padengtas vulkanų pelenų sluoksniu, o tai taip pat padėtų sumažinti vandens garavimą.
Per pastaruosius metus buvo gauta įrodymų, kad Marso paviršiumi tekėjo vanduo, pagrindinis komponentas mums žinomai gyvybei atsirasti. Tačiau kol kas neatsakyti klausimai kada šie okeanai atsirado ir ar yra vandens telkinių po Marso paviršiumi. Vyrauja požiūris, kad 'vandeningas' Marso laikotarpis buvo prieš kelis milijardus metų, kuomet Marsas buvo dar jauna planeta.

O vandenyje, net nesant deguonies ir Saulės šviesos, jau galėjo atsirasti gyvybė, panaši į aptiktą Žemėje prie vandenynuose didelėje gelmėje iš žemės besiveržiančių šiltųjų srovių.

Bet Murray mano, kad pastebėtas 'ežeras“ yra daug jaunesnis, gal tik kelių milijonų metų amžiaus. Jo teiginių remiasi teorija kad po nuolat šalta planetos pluta vulkaninė veikla galėjo sušildyti vandenį ir sukurti požeminius ežerus, vienas kurių ir išsiliejo į paviršių.

Jei tai tiesa, užšalusi jūra galėtų būti įdomi vieta sekančio marsaeigio tyrimams.

.