Pirmas puslapis arrow Mokslo naujienų turinys arrow Mokslo naujienos arrow Mokslininkams pavyko sukurti ypač karštas dujas
Mokslininkams pavyko sukurti ypač karštas dujas
11-03-2006

Mokslininkams iš Nacionalinės Sandia laboratorijos (JAV, Naujoji Meksika), priklausančios JAV Energetikos departamentui, eksperimentuojant su galingiausiu pasaulyje rentgeno aparatu, pavyko sukurti ypač aukštos temperatūros dujas - net 2 milijardų Kelvinų – o tai gerokai daugiau, nei vidinių Saulės sluoksnių temperatūra, kur ji siekia maždaug 11 milijonų Kelvinų, ir tai tapo Žemėje pasiektos aukščiausios temperatūros rekordu.

Net termobranduolinių sprogimų epicentruose temperatūra pasiekia tik dešimtis ar šimtus milijonų laipsnių, termobranduolinės sintezės eksperimentų metu pasiekiama iki 500 milijonų Kelvinų temperatūra, tačiau milijardų laipsnių dar niekuomet nepavyko pasiekti.

Šioje laboratorijoje yra galingiausias pasaulyje rentgeno spindulių generatorius, dar vadinamas Z mašina, kuris naudojamas tirti medžiagoms, esant ypač didelėms temperatūroms ir slėgiams. Jis sukuria ypač stiprią apie 20 milijonų amperų srovę, kuri nukreipiama į plonus volframo laidus, akimirksniu virstančius įelektrintų didelės energijos krūvininkų debesėliu - perkaitinta plazma.

Ši plazma yra sufokusuojama stipriu magnetiniu lauku į ploną pluoštą, kuris ima spinduliuoti rentgeno spindulius. Paprastai tokių eksperimentų metu pasiekiama milijonų laipsnių temperatūra, tačiau Sandia laboratorijos mokslininkams volframą pakeitus storesniais plieno laidais, įvyko keisti dalykai - plazmos temperatūra staiga padidėjo iki sunkiai paaiškinamų dydžių.

Dalinai tai gali būti nulemta, kad plazmos jonai galėjo greičiau judėti geresniame laidininke, tačiau labai nustebino faktas, kad aukščiausia temperatūra buvo pasiekta tada, kai jonai turėtų pradėti netekti energijos ir vėsti. Be to, kuomet buvo pasiekta aukščiausia temperatūra, generatorius išskyrė daugiau energijos nei jos gavo, o tai paprastai nutinka tik termobranduolinių reakcijų metu.

Rentgeno spindulių generatorius yra laikomas vandens ir alyvos terpėje.  Nuotraukoje matomi išlydžio lankai po skysčio paviršiumi. Nuotr. Randy Montoya.

Kol kas mokslininkai tęsia bandymus ir kuria teorinius modelius, galinčius paaiškinti šio eksperimento rezultatus.

MSNBC News

spakainas
Parašytas Svečias Data 2006-04-16 16:37:30
Su tokiomis temperaturomis mokslininkai susiduria turbut pirma karta ,galbut atras nauju desniu kurie pades sukurti naujo tipo elektrines. Jeigu tik jie ten nesprogs :) be experimentuodami.