Pirmas puslapis arrow Mokslo naujienų turinys arrow Mokslo naujienos arrow Ekspertai įvertina ugnikalnių superišsiveržimo riziką.
Ekspertai įvertina ugnikalnių superišsiveržimo riziką.
15-03-2005

Geologai siūlo aptarti kritinės situacijos valdymą didžiulio ugnikalnių išsiveržimo (superišsiveržimo) atveju. Ekspertų teigimu, išsiveržimas panašus į neseniai BBC sukurtame filme vaizduojamą ugnikalnių superišsiveržimą Yellowstone parke (JAV), turėtų pasaulinio masto poveikį. Ekspertų ataskaitoje taip pat teigiama, kad tikimybė, jog įvyks panašus išsiveržimas, nuo 5 iki 10 kartų didesnė nei asteroido sukeltas poveikis. Šios ataskaitos autoriai nori atkreipti dėmesį į šį klausimą, kuris, jų manymu, yra ignoruojamas vyriausybių. Jie pabrėžia, kad nors tokie išsiveržimai labai reti žmonijos istorijoje, geologiniu atžvilgiu jie pasitaiko labai dažnai. Autorių teigimu, panašaus išsiveržimo poveikis nustumtų Azijos cunamį į šešėlį. Superišsiveržimo radioaktyvios dulkės gali sukelti „vulkaninę žiemą“, nusiaubti pasaulio žemės ūkį ir sukelti masinį badą. Ekspertų teigimu, poveikis būtų panašus į tą, kurį sukeltų į žemę atsitrenkęs 1,5 km skersmens uolos luitas. Tačiau panašūs įvykiai žemėje fiksuojami tik kartą per 400 000 – 500 000 metų, o didžiuliai išsiveržimai pasitaiko maždaug kartą per 100 000 metų. Geologijos profesoriaus Stephen Self, kuris prisidėjo prie šios ataskaitos paruošimo, teigimu, tai tėra apytiksliai apskaičiavimai, superišsiveržimai gali būti dar dažnesni, tačiau mokslininkai gali apie juos tiesiog nežinoti. Iki šiol mokslininkai dar neįvertino daugybės pasaulio vietų. JAV buvo užfiksuota daugiausia didelių išsiveržimų, tačiau taip gali būti todėl, kad daugiausia tyrimų buvo atlikta šioje šalyje. Vienas panašus superišsiveržimas prieš 74 000 metų Sumatros saloje žmonių rasę privedė prie išnykimo ribos. DNR tyrimai leidžia manyti, kad žmonių skaičius sumažėjo iki beveik 10 000, tikriausiai dėl klimato pokyčio poveikio. Profesoriaus Stephen Sarks iš Bristolio universiteto manymu, civiliniai nelaimingo atsitikimo planai turėtų būti panašūs į atominio karo. Dėl superišsiveržimo kilusi vulkaninė žiema gali trukti keletą metų ar dešimtmečių, priklausomai nuo išsiveržimo masto, ir pagal dabartinius kompiuteriu sukurtus modelius, gali sukelti pasaulinio masto atšalimą 5 – 10oC. Ataskaitoje, kurią pateikė Didžiosios Britanijos geologų bendrija, nurodomas 31 praeityje įvykęs superišsiveržimas.

BBC News