Pirmas puslapis arrow Mokslo naujienų turinys arrow Mokslo naujienos arrow Ypatingų savybių guma, nukopijuota iš gamtos
Ypatingų savybių guma, nukopijuota iš gamtos
28-10-2005

Mokslininkai pranešė, kad laboratorijoje pavyko susintetinti vieną iš elastingiausių proteinų, randamų gamtoje.
Susintetintas vadinamas resilinas – proteino, kuris leidžia blusoms neįtikėtinai aukštai iššokti, o vabzdžiams – per savo gyvenimą daugelį milijonų kartų mosuoti sparnais, leistų patobulinti daugelį gaminių, nuo medicininių implantų iki sportbačių.

'Įvertinant susitraukimų ir atsitiesimų skaičių, kurį gali atlikti resilinas, tai yra viena iš atspariausių mums žinomų nuovargiui medžiaga, o gal būt ir pati atspariausia',- sakė biologas Chris Elvin iš CSIRO Livestock Industries laboratorijos Australijoje, kurioje ir buvo susintetinta ši medžiaga.

Chris Elvin ir jo grupė sukūrė 'stebuklingą gumą', iš pradžių išskyrę dalį vaisinės muselės Drosophila melanogaster DNR, kuri gamina resilino proteinus, ir ją patalpino į bakterijos ląsteles. Kai bakterijos pradėjo daugintis, jų ląstelės pradėjo kopijuoti resilino geną ir pagamino resilino proteinų tirpalą.
Po to mokslininkai specialių cheminių reakcijų pagalba privertė proteinus susirišti ir gavo gumos pavidalo medžiagą. Tačiau tai buvo 'super guma', turinti savybių, kokių iki šiol nepavykdavo pasiekti – nesutrūkdama ji galėjo išsitempti 3 kartus viršydama savo ilgį,  o suspausta atsistatydavo iki 97%. Palyginimui, žmogaus odos, kraujo indų elastiškumas yra tik 90%.
Ši guma, atšokdama nuo kieto paviršiaus, praktiškai nepraranda energijos, o paprastas guminis rutulys jos netenka net po 20% kiekvieno atšokimo metu.

Tačiau gamta resilinui dar parūpino ir tam tikrą apsaugą – nors būdamas labai tamprus, jis nėra stiprus, todėl jis paprastai būna surištas su kolageno molėkulių grandinėmis, kurios apsaugo jį nuo per didelio tempimo. Mokslininkai, susintetinę resiliną, mano kad tas pats bus reikalinga norint jį pritaikyti praktikoje – o panaudojimo sričių būtų labai daug: nuo batų kulnų, pramonės įrenginių dalių, kurios atlieka pasikartojančius veiksmus iki stuburo implantų, kuriems tenka atlaikyti iki 100 milijonų susilenkimų ar širdies vožtuvų.

Discovery Channel