Pirmas puslapis arrow Mokslo naujienų turinys arrow Mokslo naujienos arrow Mokydamiesi kalbėti, kūdikiai naudoja savo pačių pavadinimus
Mokydamiesi kalbėti, kūdikiai naudoja savo pačių pavadinimus
15-05-2005

Kūdikio kalbos supratimas gali prasidėti nuo jo paties sugalvotų pavadinimų, kuriuos vaikas naudoja, suskaidydamas sakinius į trumpesnes dalis, kad išmoktų kitų žodžių, teigia Texas A&M Universiteto psichologė Heather Bortfeld, tirianti mažų vaikų kalbos vystimąsi. Bortfeld tyrimas parodė, kad kūdikiai savo kalboje naudoja pačių sugalvotus panašius žodžius tarsi ‘pirmtakus’. Jaunesnis nei šešių mėn. kūdikis gali išmokti pažinti atskirą žodį, kuris asocijuojasi su jo nuosavu pavadinimu, net išgirdus abu žodžius, esančius viename sakinyje, teigia Bortfeld, kuri dirbo kartu su kolegomis iš Brown ir Delaware universitetų. ‘Atpažinimas skatina kalbos srautą skaidyti dalimis, ir šis skaidymas yra labai svarbus žingsnis mokantis kalbos,’ aiškina Bortfeld. ‘Iš ankstesnio tyrimo žinome, kad kūdikiai atpažįsta savo sugalvotus pavadinimus dar nesulaukę šešių mėn. amžiaus, taigi iškėlėme prielaidą, kad jie turėtų naudoti šį atpažinimą, skaidydami kalbos srautą ir atpažindami naujus žodžius.’ Asmuo gali turėti panašių sunkumų bandant suprasti užsienio kalbą, kadangi kartais sunku pasakyti, kur prasideda vienas žodis, o kur kitas. Kūdikiai susiduria su panašiais sunkumais, mokydamiesi kalbos. Bortfeld tyrimas parodė, kad kūdikiai gali pradėti atskirti žodžių pradžias ir pabaigas, siedami juos su savais pavadinimais, dėl to jų sugalvoti žodžiai formuoja pagrindą mokantis kalbos. Bortfeld kartu su kolegomis testavo kūdikius, duodant jiems klausytis sakinių, turinčių įvairias žodžių poras, sudarytas iš vieno tikslinio žodžio kartu su kūdikio vartojamu žodžiu, pavyzdžiui ‘Čia yra Emos puodukas’. Kūdikiai taip pat klausėsi skirtingų žodžių porų su kitu žodžiu, pavyzdžiui ‘Čia yra Tonio dviratis.’ Anot Bortfeld, kūdikiai labiau klausė žodžio, kuris ėjo kartu su jų pačių pavadinimais. Norėdama įsitikinti, kad kūdikis atpažino tikslinį žodį, einantį po jų pavadinimo, Bortfeld vėl davė kūdikiams pasiklausyti dviejų skirtingų tikslinių žodžių, šį kartą su dviem naujais atsitiktiniais žodžiais. Kūdikis ilgiau klausėsi tikslinio žodžio, kuris ėjo su jo pavadinimu ankstesniame eksperimente. Kito tikslinio žodžio, kuris nebuvo siejamas su jo paties žodžiu, kūdikis klausėsi tiek pat ilgai, kiek ir abiejų atsitiktinių žodžių. Bortfeld teigimu, kūdikiai naudoja labai familiarius žodžius - pavyzdžiui, savo sugalvotus pavadinimus - kad įtvirtintų ankstyvąjį mokymąsi kitų žodžių formų.

Science Daily

Tik prisijungę skaitytojai gali rašyti komentarus.
Prašome prisijungti (pirmame puslapyje).

Komentarai
rimtas
Parašytas Svečias Data 2006-01-20 00:57:09
pradzioj tai buvo skystis.. veliau jis tapo kunu
Eva
Parašytas Svečias Data 2005-10-21 09:29:26
pradzioje buvo ne zodis o garsu kratinys!
Jonas
Parašytas Svečias Data 2005-09-10 13:34:36
pradžioje buvo Žodis... :)

< Ankstesnis   Sekantis >

"Mokslo Lietuvą" ir šį projektą remia Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondas.
"Mokslo Lietuva" - Lietuvos mokslininkų laikraštis © 2005-2006
Laikraščio arba jo dalių negalima dauginti, publikuoti, perspausdinti ar platinti be raštiško "Mokslo Lietuvos" redakcijos sutikimo.