Pirmas puslapis arrow Mokslo naujienos
Mokslo naujienos

Jei sužinojote įdomią fizikos, chemijos, matematikos, informatikos, biologijos ar kito mokslo naujieną, pasidalinkite ja su kitais, pasiųsdami ją mums el. paštu office@ibn.lt. Nuolatinius naujienų siuntėjus metų pabaigoje paskatinsime.

Pasiūlymus ir pageidavimus apie šio skyrelio (taip pat ir viso "Mokslo Lietuvos" portalo) tvarkymą siųskite el. paštu: office@ibn.lt.

Seniau publikuotas mokslo naujienas rasite čia.

Dinozauro fosilijoje rasti kiaušiniai
23-04-2005

Tarptautinė mokslininkų komanda rado dinozauro, kuris prieš pat mirdamas ruošėsi dėti kiaušinius, fosiliją. Gyvūnas, kuris gyveno prieš maždaug 65 – 98 milijonus metų, buvo rastas Kinijoje. Fosilija virtę palaikai sudaro truputėlį daugiau nei dubenį su kiaušiniais kevaluose, kuriuos vis dar galima matyti atsivėrusioje kūno ertmėje. Tamaki Sato ir kiti mokslininkai žurnalui „Science“ teigė, kad dinozaurų reprodukcinė sistema panaši į primityvių reptilijų ir šiuolaikinių paukščių reprodukcinę sistemą. Šis gyvūnas greičiausiai priklausė teropodams (mėsėdžiams dinozaurams, gyvenusiems nuo triaso iki kreidos periodo, kurie žeme vaikščiojo ar bėgiojo trumpomis tvirtomis galūnėmis). Mokslininkai mano, kad iš šių dinozaurų vėliau išsivystė paukščiai. Rastas individas galėjo būti nuo trijų iki keturių metrų ilgio. Tyrėjų komandos manymu, šio gyvūnų reprodukcinė sistema primena krokodilų reprodukcinę sistemą, nes ją taip pat sudaro dvi kiaušidės ir du kiaušintakiai, kuriais žemyn keliaudavo kiaušiniai padengti lukštu ir galiausiai jie būdavo padedami. Šiuolaikiniai paukščiai teturi vienos kiaušidės ir vieno kiaušintakio reprodukcinę sistemą. Bet kokiu atveju, komanda patvirtina tai, kad šis dinozauras negalėjo visų savo kiaušinių padėti iš karto kaip negali to padaryti paukščiai, tačiau gali krokodilai. Atsižvelgiant į tai, kad panašių dinozaurų lizduose buvo rasti tuzinai kiaušinių, daroma prielaida, kad šie individai padėdavo du kiaušinius, o vėliau kartodavo procesą tol, kol pripildydavo visą lizdą. Tamaki Sato iš Kanados Gamtos muziejaus Otavoje ir likusi tyrėjų komanda įsitikinę, kad mažai tikėtina, jog šių gyvūnų organizme vienu metu būtų buvę keletas porų kiaušinių. Jeigu kiaušinio formavimasis ir kevalo susidarymas nebuvo labai spartus procesas ir/ arba kiaušinių dėjimas nevyko labai ilgai, tik dviejų kiaušinių išlikimas rasto gyvūno kūne rodo, kad dedant kiaušinius kiekvienu kiaušintakiu tuo pačiu metu keliaudavo tik po vieną kiaušinį.

Nepale mažėja raganosių populiacija
23-04-2005

Pastaraisiais metais Nepale sumažėjo nykstančių vienragių raganosių skaičius. Laukinės gamtos apsaugos darbuotojų teigimu, didžiausio šios tendencijos priežastis – brakonieriavimas. Paskutinio gyvūnų populiacijos perskaičiavimo metu paaiškėjo, kad raganosių skaičius nukrito iki mažiau nei 400 gyvūnų, o 2000 metais trijuose parkuose dar gyveno apie 600 individų. Didžiausia prielaida brakonieriavimui laikoma per maža apsauga, kuri nebuvo užtikrinta dėl ilgai besitęsiančio maoistų pasipriešinimo. Nepalas yra šalis, kurioje gyvena ketvirtadalis pietų Azijos raganosių. Paskutinio oficialaus vienragių raganosių skaičiavimo metu valstybės valdžios pareigūnai teigė, kad sėkmingai vykdo rūšių, kurios vadinamos tomis, kurioms iškilusi didžiausia išnykimo grėsmė, saugojimą. 2000 metų skaičiavimų duomenimis didžiausiame nacionaliniame šalies parke, Chitwan, buvo daugiau nei 500 individų, o kituose dviejuose mažesniuose parkuose buvo dar maždaug apie 100 gyvūnų. Taigi buvo pastebimas populiacijos padidėjimas 25 procentais palyginus su ankstesniais metais. Po penkerių metų raganosių populiacija sumažėjo beveik ketvirčiu,. Pastebi valdžios pareigūnai. Prekyba raganosių ragais yra uždrausta tarptautiniu mastu, tačiau, anot ekspertų, brakonierius vilioja didžiulis pelnas. Šalies vyriausybė buvo priversta sumažinti Chitwan nacionaliniame parke įkurtų apsaugos postų skaičių, nes baiminosi maištininkų užpuolimų.

Rašyti komentarą (0 Komentarai)

Garsai padeda jaunoms žuvims rasti kelią iki namų
20-04-2005

Naujo tyrimo išvadose teigiama, kad žuvims jokia kita vieta "neskamba" taip, kaip "skamba" namai. Žurnale "Science" spausdinamame tyrimo aprašyme teigiama, kad jaunos žuvys, kurias srovė gali išnešti į atvirą jūrą tada, kai jos dar tebėra lervos, naudoja koralinių rifų skleidžiamus garsus, ieškodamos kelio namo. Koralinį rifą supantį gaudesį sudaro tokie garsai kaip žuvų griežimas dantimis, krevečių žnyplių kaukšėjimas. Šį triukšmą galima girdėti net už kelių kilometrų. Norėdamas ištirti, ar šis garso aidas turi įtakos jaunoms žuvims, Stephen Simpson iš Edinburgo universiteto ir jo kolegos sukūrė 24 dirbtinių rifo užtvaras. Pusę jų mokslininkai aprūpino garsiakalbiais, iš kurių buvo girdimi rifų triukšmo įrašai, o kita pusė dirbtinių rifų išliko tyloje. Abiejų tyrime dalyvavusių rūšių žuvelės dažniau rinkosi garsus skleidžiančius, o ne tylius rifus. Tiesa, skirtingų rūšių žuveles traukė prie skirtingo triukšmo. Kai kurios, pavyzdžiui, pirmenybę teikė aukšto dažnio garsams. Tyrimo autorių teigimu, atradimas, kad žuvys reaguoja į rifų garsus, parteikia potencialų įrankį jų migracijos reguliavimui. Stephen Simpson pabrėžia, kad tai svarbus žuvų elgesio tyrimo pasiekimas, kuris padės mokslininkams lengviau nustatyti kaip reikėtų saugoti ir prižiūrėti rifuose gyvenančių žuvų populiacijas. Šis tyrimas taip pat turėtų atkreipti valdžios dėmesį, nes žmogaus veikla, tokia kaip gręžinių darymas ar laivyba, gali turėti įtakos žuvų populiacijoms, nes sunaikina natūralius orientyrus, kuriais naudojasi žuvys.

Scientific American

Rašyti komentarą (0 Komentarai)

Rūkymo poveikis gali būti perduodamas kelioms kartoms
20-04-2005

Neigiamas rūkymo poveikis organizmui jau seniai plačiai aprašytas, tačiau naujo tyrimo duomenimis, neigiamas rūkalų poveikis besilaukiančioms moterims gali būti dar didesnis nei manyta anksčiau. Mokslininkai nustatė, kad moterų, kurios nėštumo laikotarpiu rūkė, anūkai du kartus dažniau vaikystėje suserga astma, nei anūkai tų moterų, kurios nėštumo laikotarpiu nerūkė. Mokslininkai, kuriem vadovavo Frank D. Gilliland iš Pietų Kalifornijos universiteto, analizavo duomenis, kurie buvo surinkti kaip Pietų Kalifornijos universiteto vykdomo vaikų sveikatos tyrimo dalis. Mokslininkai kalbėjosi su 908 mokyklinio amžiaus vaikų tėvais arba globėjais. 338 iš šių vaikų iki 5 metų buvo susirgę astma. Tyrimo aprašyme mokslininkai teigia, kad moterų, kurios rūkė nėštumo laikotarpiu, vaikai 1,5 karto dažniau susirgdavo astma nei nėštumo laikotarpiu nerūkiusių mamų palikuonys. Jeigu nėštumo laikotarpiu rūkė ir mama, ir močiutė, sirgimo astma rizika padidėja iki 2,6 kartų palyginus su nerūkusių mamų vaikais. Labiausiai nustebino tai, kad net jeigu besilaukdama mama nerūkė, tačiau besilaukdama jos rūkė jos mama, rizika, kad vaikas susirgs astma du kartus didesnė nei tuo atveju, jei būtų rūkiusi pati mama. Mokslininkų teigimu, tai pirmasis tyrimas, kurio metu buvo įrodyta, kad rūkymas nėštumo laikotarpiu gali pakenkti ne tik vaikams, bet ir anūkams. Tyrimo rezultatai leidžia manyti, kad rūkymas turi ilgalaikį poveikį šeimos sveikatai, kuris anksčiau niekuomet nebuvo pripažintas. Tiesa, mokslininkų teigimu, būtina atlikti daugiau tyrimų, norint įsitikinti, kad rūkymo poveikis perduodamas kelioms kartoms. Kol kas daroma prielaida, kad nėštumo laikotarpiu rūkant mamai pažeidžiama kūdikio imuninė sistema, išsivysto polinkis į astmą, kuris vėliau perduodamas kitai kartai, todėl padidėja anūkų sergamumo rizika.

Scientific American

Rašyti komentarą (2 Komentarai)

Vyresniems nei 65 metų žmonėms mažėja chirurginių infekcijų rizika.
18-04-2005

Priešingai, nei jūs galėjote pamanyti, pats amžius nedidina chirurginių infekcijos rizikos. Tyrimu, kuriame išnagrinėti operacijas patyrusių tūkstančių pacientų duomenys, nustatyta, kad infekcijos rizika didėja apie 1 procentą per metus nuo 17 iki 65 metų, tačiau po to mažėja apie 1 proc. per metus; beje, vyresniems nei 95 metų pacientams nebuvo visi atlikta chirurginių operacijų. Šių stulbinančių rezultatų paaiškinti kol kas nepavyko, bet viena galimų priežasčių gali būti gydytojų polinkis vengti operuoti vyresnius ligonius ir, priešingai, „įžūlus išgyvenamumo“ efektas, kada apsauginė genetinė sandara įgalina vyresnius pacientus atlaikyti operaciją ir jos komplikacijas. Med. dr. Keith S. Kaye su kolegomis iš Duke Universiteto Medicinos Centro ir Durham Veterans tyrė 144485 pacientus virš 16 metų, kurie nebuvo patyrę chirurginių operacijų infekcijų, ir buvo paguldyti 11 ligoninių prieš chirurgines operacijas tarp 1991 metų vasario 1 d. ir 2002 metų liepos 31 dienos; dauguma operacijų buvo ortopedinės, virškinamojo trakto, akušerinės/ginekologinės arba krūtinės ląstos. Iš tirtų 144485 pacientų infekcijos išsivystė 1684 (1,2 proc.), iš jų daugiausia po virškinamojo trakto operacijų (3,1 proc.), krūtinės ląstos (2,3 proc.) ir kraujagyslių procedūrų (1,7 proc.). Žmonėms tarp 17 ir 65 metų infekcijos dažnis didėjo kasmet bėgant metams, didžiausias buvo tarp 65 ir 74 metų, o po to mažėjo. Duke universiteto tyrėjai buvo nustebinti jų pačių gautų rezultatų, pastebėdami, kad ankstesni tyrimai sąryšio tarp amžiaus ir chirurginių infekcijų gaudavo priešingus rezultatus ir turėjo labai daug apribojimų, įskaitant mažą tiriamų pavyzdžių skaičių ir duomenis, skirtus vienai institucijai ar vienai chirurginės operacijos kategorijai. Ateityje mokslininkai norėtų išspręsti tokius klausimus, kilusius atliekant Duke tyrimą: Ar vyresni pacientai dažniau gydomi vaistais nei chirurginiu būdu, lyginant su jaunesniais pacientais? Ar tarp chirurgines operacijas patyrusių pacientų vyresnieji daugiau patiria konservatyvias procedūras, o jaunesni – agresyvesnes? Ar didėjantis amžius tikrai susijęs su sumažėjusia chirurginių infekcijų rizika, ar čia yra koks nors patikimas paaiškinimas šiam efektui?

Jungtinės Tautos spaudžia Indiją saugoti tigrus
18-04-2005

Šie gyvūnai nekontroliuojamai gaudomi brakonierių dėl jų „laimingų“ kaklo kaulų, madingos odos ir papuošimui naudojamų letenų. Patekę į žmonių gyvenamą teritoriją jie yra nuodijami, užmušami elektros srove, nušaunami arba pagaunami spąstais. Indijoje vis mažėjančiai tigrai populiacijai nėra kur pasislėpti. Staigiai mažėjantis didžiųjų kačių skaičius paskatino Jungtinių Tautų apsaugos departamentą parašyti Indijos Ministrui pirmininkui Manmohan Singh laišką, kuriame skatinama priimti pagalbą saugant didžiausias kates nuo išnykimo. Willem Wijnstekers iš Jungtinių Tautų tarptautinės prekybos nykstančiomis rūšimis konvencijos teigia, kad organizacija supranta, jog Indija gali manyti, kad šaliai daroma gėda, tačiau organizacijai tai paskutinis būdas atkreipti dėmesį į jų pateikiamą informaciją. Organizuotų nusikalstamų tinklų brakonieriavimas ir miškų naikinimas žmonių gyvenvietėse privertė staigiai sumažėti tigrų populiaciją, sukėlė grėsmę rūšies išlikimui. 19 amžiuje tigrų populiacija siekė 100 000, tačiau vėliau sumažėjo iki 5 000 – 7 000 kačių. Oficialūs Indijoje skelbiami duomenys yra tarp 3 500 – 3 700, tačiau gamtosaugininkai mano, kad šis skaičius yra „gerokai perdėtas“. Jeigu individų skaičius populiacijoje sumažės dar daugiau, pradės atsirasti įvairių genetinių problemų. Jeigu lieka keli šimtai individų, genetiškai rūšis yra pasmerkta, teigia Junginių Tautų atstovas John Sellar. Tigrų arealas siekia nuo Indijos ir Rusijos, iki Kinijos ir Pietryčių Azijos. Tigrų medžioklė dabar yra nebegali visur, o tarptautinė prekyba tigrais ir jų kūno dalimis yra draudžiama Tarptautinės prekybos nykstančiomis rūšimis konvencijos. Įstatymai Indijoje saugo laukinius gyvūnus ir numato griežtas bausmes įstatymų pažeidėjams. Tačiau už tigro odą, tigro kaulus, varpas ir letenas, naudojamus tradicinėje kinų medicinoje, mokami didžiuliai pinigai. Lošėjai tigrų kaklo kaulus laiko sėkmės talismanais, be to, šis gyvūnas giriamas kaip egzotiškas naminis gyvūnėlis. Todėl ir klesti tigrų gabenimas ir prekyba iš Indijos į Tibetą, Nepalą, Kiniją, Rusiją ir kitas šalis. Jungtinių Tautų atstovų teigimu, už brakonieriavimą atsakingos gerai organizuotos puikiai finansuojamų medžiotojų grupuotės, tačiau pabrėžiama ir tai, kad problemą apsunkina susidūrimai tarp valstybės pareigūnų, miškų apsaugos darbuotojų ir brakonierių. Kai susiduriama su rimtais nusikaltimais, paprastai juose tam tikrą vaidmenį vaidina ir korupcija. Indijos tigrų projektą prieš maždaug 30 metų pradėjo ministrė pirmininkė Indira Gandhi, tačiau šis projektas susiduria su įvairiomis problemos: labai prasta įranga aprūpinti ir per mažus atlyginimus gaunantys laukų darbininkai ir prastai organizuojamos anti–brakonieriavimo programos. Daugelis miškų saugotojų neturi radijo aparatų, džipų, pusiau automatinių ginklų. Daugelis šių darbuotojų apeina savo valdas pėsčiomis paprastai nešdamiesi su savimi tik medinę lazdą. Jungtinių Tautų Organizacijos atstovai abejoja, ar šie žmonės galėtų apsiginti save, nekabant apie tigrus.

Yahoo News

Rašyti komentarą (1 Komentarai)

Bedantės kaukolės iškelia atjautimo tarp žmonių protėvių klausimą
17-04-2005

Beveik dviejų milijonų metų senumo fosilija, rasta Gruzijos Respublikoje, gali būti ankstyvos žmonių užuojautos įrodymas, teigia mokslininkai. Pagal pranešimą, kuris buvo spausdintas žurnale „Nature“, palaikai priklauso individui, kuris paskutinius savo gyvenimo metus praleido su vieninteliu dantimi. Dėl šio trūkumas jis galėjo būti visiškai priklausomas nuo kitų gerumo ieškant tinkamo maisto. Dmanizi vietovėje, Gruzijoje, per pastaruosius metus rasta daug fosilijų, kurios leidžia manyti, kad šiose vietose gyveno Homo genties individai, kurie klajojo už Afrikos ribų jau prieš 1,7 milijonus metų. Savo paskutiniame darbe David Lordkipanidze ir jo kolegos iš Gruzijos nacionalinio muziejaus, esančio Tbilisyje, apibūdina kaukolę ir žandikaulio kaulus, kurie priklausė vyriškos lyties hominidui, kuriam buvo iškritę visi, išskyrus vieną dantį. Dantenos buvo nugrimzdusios į kaukolę, tai leidžia manyti, kad dantis šis individas prarado keletą metų prieš mirtį. Šis atradimas – tai seniausias kramtomojo sutrikimo pavyzdys iki šiol rastose fosilijose, teigia mokslininkai. Netoli šio naujausio radinio atkasimo vietos mokslininkai taip pat atidengė akmeninius žmogaus sukurtus daiktus ir gyvūnų kaulus, ant kurių matyti įrankių žymės. Norėdamas išgyventi ir negalėdamas kramtyti ar atkąsti mėsos, šis individas turėjo prisirinkti pakankamai minkšto maisto, įskaitant kaulų čiulpus arba minkštą augalinį maistą. Toks rinkimas arba maisto apdorojimas galėjo būti atliekamas paties individo, tačiau mokslininkai mano, kad kiti individai jam galėjo padėti dėl jo garbaus amžiaus arba ligos, bet kuris iš šių veiksnių galėjo būti dantų praradimo priežastimi. Mokslininkų išvadose rašoma, kad šis atradimas iškelia klausią apie individų socialinę struktūrą, gyvenimo istoriją ir prasimaitinimo strategijas.

Scientific America

Dalai Lamos laukinių gyvūnų kampanija
17-04-2005

Dalai Lama kviečia sustabdyti nelegalų gyvūnų gabenimą Nepale, Tibete, Indijoje ir Kinijoje. Jis kreipiasi į tremtyje gyvenančius tibetiečius, kurių vis daugiau įsitraukia į šį kruviną verslą, skatindamas prisiminti savo budistišką žiaurumo vengimą. Praeitais metais Tibeto pareigūnai perėmė 32 tigrų, 579 leopardų, 665 kitų gyvūnų odas, kurios buvo siunčiamos viena siunta. Tai paskatino Dalai Lamą ir dvi laukinių gyvūnų globos draugijas pradėti skleisti daugiau informacijos Himalajuose. Tremtyje gyvenantis Tibeto lyderis teigia, kad didžioji dalis tibetiečių yra budistai ir meldžiasi už meilę ir atjautimą visiems žemės gyviems padarams. Todėl jie visi yra atsakingi už suvokimą kaip svarbu saugoti laukinius gyvūnus. Dalai Lamos teigimu, žmonės tai turi suprasti todėl, kad dėl žmonių beprotybės žūsta daug gyvūnų. Dalai Lama dirba su globos organizacijomis „Care for the Wild International“ (Didžioji Britanija) ir „The Wildlife Trust of India“ siekdamas skatinti žmonių suvokimą apie tai, kaip gali pakenkti ši nebegali prekyba. Komanda planuoja sukurti vaizdo klipus, paruošti brošiūras, kurias jie platins Tibeto pabėgėlių gyvenvietėse Indijoje. Jie taip pat planuoja demonstruoti pranešimus prieš brakonieriavimą per televiziją ir radiją. Barbara Maas iš organizacijos „Care for the Wild International“ teigia, kad tokiu būdu bus galima pasiekti tūkstančius žmonių. Galiausia tikimąsi pasiekti kiekvieną žmogų, todėl planuojama vykti į mokyklas, į pabėgėlių stovyklas ir į kaimus. Dr. Barbara Maas teigia, kad projektas turi skubotumo dvasios, nes situacija dėl nelegalios prekybos vis prastėja dėl naujos geležinkelio linijos, kuri buvo nutiesta tarp senosios Tibeto sostinės ir Kinijos sostinės. Šis naujas transportas pagelbės brakonieriams, kurie nori pergabenti gyvūnų kūnų dalis. Galima tik įsivaizduoti, kad įvyks, kai bus atidaryta ši traukinio linija, teigia Dr. Barbara Maas, todėl organizacija stengiasi užbėgti už akių. Kitos organizacijos labai remia šią naują iniciatyvą. Pačios organizacijos atliktas tyrimas parodė, kad tibetiečiai labai įsitraukę į organizuotą tigrų ir leopardų odų kontrabandą tarp Indijos ir Tibeto, o Tibetas yra pagrindinė rinka, kurioje platinamos šios odos, teigia Delbie Banks iš aplinkos tyrimo agentūros. Organizacijas drąsina tai, kad Dalai Lama imasi veiksmų dėl šios rimtos problemos, jos tikisi, kad dvasinio vadovo pranešimai padės užkirsti kelią baisios prekybos plitimui. Organizacijos „Care for the Wild International“ duomenimis nebegali prekyba laukiniais gyvūnais naikina nykstančių Himalajuose ir Himalajų papėdėje gyvenančių gyvūnų rūšis, tokias kaip tigrai, leopardai, sniegynų leopardai, ūdros ir lokiai. Daugelio šių gyvūnų kūno dalys keliauja į Kiniją, kur jos patenka į tradicinės medicinos rinką. Laukinius gyvūnus saugančios organizacijos jau seniai rūpinosi dėl šių liūdnų kelionių, tačiau tik kelios anksčiau kreipęsi į žmonių religingumą mėgindamos užkirsti tam kelią. Dalai Lama yra labai svarbi asmenybė, ypač tremtyje gyvenantiems tibetiečiams, todėl tikėtina, kad jo balsas bus išgirtas. Naujajame Delyje, Indijoje, vykusios spaudos konferencijos metu dalai Lama teigė, kad Pali ir Sanskrito tradicijos skatina visiems gyviems padarams reikšti meilę ir užuojautą. Gėda, kad žmonės žudo šiuos vargšus gyvūnus tam, kad praturtėtų. Organizacija „Care for the Wild International“ įsitikinusi, kad Dalai Lamos figūra labai svarbi remiant šią kampaniją. Tai bus daugiau nei skatinimas nežudyti gyvūnų, nes jo šventumas žodžiams suteiks kitokią prasmę ir reikšmę. Visos kampanijos viltis yra tai, kad žmonės visame pasaulyje liausis žudę nykstančių rūšių gyvūnus suvokdami, kad neteisinga juos žudyti.  Dalai Lamos teigimu, labiau negu kada nors anksčiau gyvybė turi būti suvokiama kaip universali atsakomybė ne tik tautos prieš tautą ar žmogaus prieš žmogų, bet kaip žmogaus prieš bet kokią kitą gyvybės formą.

Rašyti komentarą (0 Komentarai)

Kalifornijoje statybų aikštelėje rasti mamuto palaikai
17-04-2005

Ši atidengta iškasena saulėtoje Kalifornijoje yra ledynmečio liekana. Nuostabiai gerai išlikę manoma pusės milijono metų senumo mamuto palaikai, įskaitant ir abi iltis, buvo rasti statant naują pastatą Pietų Kalifornijoje. Statybų vietoje dirbantys paleontologai rado palaikus, kurie sudaro nuo 50 iki 70 procentų ledynmečio laikotarpio gyvūno liekanų, kai statybininkų komanda valė kalnelio šlaitus ruošdami juos statyboms, teigė laikinasis meras Clint Harper. Paleontologas Mark Roender mano, kad mamutas buvo apie 12 pėdų ūgio, pastebi meras. Kol kas, anot mero, šis mokslininkas dar tiksliai nenustatė, kokios rūšies buvo šis mamutas, kol kas tėra aišku, kad tai nebuvo nykštukinis arba imperatoriškais mamutas. Šis atradimas laikomas labai svarbiu, be to, rasta labai daug šios fosilijos dalių. Neįprasta tai, kad ši fosilija rasta labai giliai, beveik pačioje pamatinėje uolienoje, pažymi meras Clint Harper. Paleontologų buvo paklausta, ar galima naudoti amžiaus nustatymą pagal anglį, tačiau jie atsakė, kad šis būdas jokiu būdu negali būti taikomas, nes ši iškasena yra per sena.  Mero Clint Harper teigimu, pirmieji kaulai buvo pastebėti prieš keletą dienų, o vėliau, kai Mark Roender rado daugiau liekanų, įskaitant 6 ir 7 pėdų ilgio iltis, buvo iškviesta speciali komanda. Radiniai buvo supakuoti į tinklą ir maišinį audinį ir išgabenti iš statybų aikštelės. Morrpark, Venturoje, kur buvo rasti mamuto palaikai, yra už 30 myliš ė šiaurės vakarus nuo Los Andželo. Todėl dabar rastasis mamutas ir vadinamas Moorpark mamutu. Pietų Kalifornijoje per pastaruosius metus buvo rasta ir kitų ledynmečio gyvūnų.

CNN News

Rašyti komentarą (0 Komentarai)

Tyrimas atskleidžia didžiausią bakterijų priešą.
17-04-2005

Kalifornijos universiteto mokslininkai, dirbantys Los Alamos nacionalinėje laboratorijoje, nustatė, kad sėkmingas bakterijų panaudojimas, norint sumažinti aplinkos užterštumą nuo branduolinių teršalų, gali priklausyti daugiausia nuo to, kiek bakterijos yra atsparios chemikalams, o ne kaip toleruoja radioaktyvumą. Naujo tyrimo rezultatai gali padėti išpopuliarinti bakterijų naudojimą biovalymui tokių vietų, kurios užterštos aktinidais ar kitais radionuklidais. Chemikė Mary Neu ir jos kolegos aktinidų užterštumui mažinti naudojo skirtingas natūraliai paplitusias bakterijas. Aktinidai yra elementai, turintys didesnį nei 89 atominį skaičių, ir paprastai yra radioaktyvūs. Remiantis tyrimo rezultatais, aktinidų toksiškumas visų pirma yra cheminis, o ne radiologinis, ir dėl to bakterijų atsparumas radiacijai nebūtinai užtikrina jų toleranciją radionuklidams. Iš tikrųjų, bakterijų didžiausias priešas branduoliniais teršalais užterštoje vietovėje gali būti ne radioaktyvūs elementai, o dažniau kiti toksiški metalai, kurie taip pat gali būti toje vietovėje. Tyrimas parodė, kad priešingai įsigalėjusiai nuomonei, plutonis, patekęs į tokias užterštas vietoves, yra mažiau toksiškas bakterijoms nei uranas, ir bendrai aktinidai yra mažiau toksiški nei kiti metalų tipai. Tai reiškia, kad aktinidų toksiškumas nekliudo biovalymui. Šis tyrimas, anot Neu, davė stebinančių rezultatų, kadangi nors jau seniai buvo žinoma, kad bakterinis biovalymas yra labai geras metodas aktinidų valymui, iš tikrųjų nežinojome, ar radioaktyvus, ar cheminis toksiškumas slopina šį procesą. Naujas tyrimas parodė, kad aktinidai cheminiu požiūriu yra toksiški bakterijoms tik labai didelėmis koncentracijomis, didesnėmis, negu būna užterštumo židiniuose, ir kad paprastai tokie toksiški metalai, kaip kadmis, nikelis ir chromas gali sukelti bakterijoms daugiau problemų. Tyrimo metu ištirti aktinidų, metalų ir chelatų toksiniai poveikiai skirtingoms bakterijoms, naudojamoms radionuklidų biovalymui: Deinococcus radiodurans ir Pseudomonas putida, taip pat nustatytas plutonio toksiškumas bakterijai Shewanella putrefaciens.

Science Daily

Rašyti komentarą (1 Komentarai)
Kas yra laikas?
17-04-2005

Laiko sąvoka yra aiški. Valanda susideda iš žinomo skaičiaus minučių, diena – iš valandų, o metai – iš dienų. Tačiau mes retai kada pagalvojame apie pačią laiko esmę. Laikas eina nesustodamas, o mes sekame jį laikrodžio ir kalendoriaus pagalba. Kol kas negalime jo tirti mikroskopu ar juo eksperimentuoti. Ir vis dėlto jis vis eina. Mes negalime, pasakyti, kas tiksliai atsitinka laikui praėjus. Laikas išreiškiamas per pasikeitimus, pavyzdžiui, mėnulio apkeliavimu aplink žemę. Laiko slinkimas yra artimai susijęs su erdvės sąvoka. Pagal bendrą reliatyvumo teoriją, erdvė, arba visata, atsirado staiga įvykus dideliam sprogimui prieš 13,7 milijardų metų. Iki tol viskas buvo sutalpinta be galo mažame taške. Šis taškelis talpino materiją, iš kurios vėliau kilo saulė, žemė ir mėnulis – dangaus kūnai, kurie mums pasakoja apie nuolat bėgantį laiką. Iki didelio sprogimo nebuvo nei erdvės, nei laiko. „Pagal reliatyvumo teoriją laiko sąvoka prasideda nuo didelio sprogimo, kaip ir platumos lygiagretės prasideda Šiaurės poliuje. Jūs negalite nueiti toliau į šiaurę, negu iki Šiaurės ašigalio,” aiškina Kari Enqvist, kosmologijos profesorius. Viena labiausiai specifinių laiko savybių yra faktas, kad jis matuojamas judėjimu ir tampa aiškus per judėjimą. Pagal bendrą reliatyvumo teoriją, erdvės vystymasis gali baigtis Visatos griūtimi. Visa materija tuomet vėl susitrauktų į mažą taškelį, kuris užbaigtų laiko koncepciją, kokią mes suprantame. „Vis dėlto paskutiniai stebėjimai nepalaiko sugriuvimo teorijos, greičiau, tarpgalaktiniai atstumai didėja begaliniu greičiu,” pridūrė Enqvist.

Rašyti komentarą (0 Komentarai)
Amerikiečių futbolas sukelia daugiausia kaklo pažeidimų.
17-04-2005

Remiantis naujo tyrimo rezultatais, amerikiečių futbolas gana stipriai lenkia ledo ritulį ir įprastinį futbolą sukeliamų kaklo pažeidimų skaičiumi. Šis tyrimas yra antrasis, kuomet tiriama sužeidimų rizika, žaidžiant komandines sporto šakas, ir norint pagerinti jų saugumą. Galima kaklo pažeidimų rizika žaidžiant amerikietišką futbolą, prieš savaitę buvo tarsi patvirtinta futbolininko Al Lucas mirties dėl stuburo traumos. „Amerikietiškas futbolas, ledo rutulys ir įprastinis futbolas – tai trys populiariausios sporto šakos Šiaurės Amerikoje,“ teigia dr. Scott Delaney iš McGill Universiteto Sveikatos centro Monrealyje, šio tyrimo autorius. „Pripažinta, kad kiekviena sporto šaka kelia pavojų sveikatai dėl galimų galvos traumų, tačiau labai mažai atlikta tyrimų tiriant kaklo traumas šiose šakose“. Mokslininkai tyrė visas kaklo traumų rūšis, pasinaudodami ligoninės greitosios pagalbos skyriaus duomenimis: nuo rimtų lūžių ir išnirimų iki sumušimų ir patempimų. Tyrėjai nustatė, kad futbolo žaidėjai žymiau dažniau kentėjo nuo kaklo traumų (5,85 traumos 10000 tyrimo dalyvių), negu ledo ritulio (2,8) ar futbolo žaidėjai (1,67). „Nors dideli smūgiai pasitaiko visose trijose sporto šakose, tik puolimai amerikietiškajame futbole yra skirti visiškai sustabdyti priešininkų judėjimą,“ pastebi gydytojas dr. Delaney. Dėl rimtų traumų buvo paralyžuotas ir net apmiręs amerikietiškas futbolas praeito dešimtmečio pabaigoje; dr. Delaney mano, kad šiame dešimtmetyje turi būti padidintas saugumas ar pakeistos taisyklės, kurios sumažintų pavojingus puolimus futbole. Kaklo plėštinės žaizdos, dėl kurių būtina kreiptis medicinos pagalbos, buvo laikomos labiau įprastos ledo rutulyje ar europietiškame futbole, bet jie sumažėjo iki nulio po 1994 metų. Ko gero, kaklo apsauginiai įtaisai čia suvaidino nemažą vaidmenį. Visada verta saugiai žaisti.

Medical News Today

Rašyti komentarą (0 Komentarai)
Nustatyta, kad šokolado ingredientas stabdo vėžinių ląstelių vystimąsi
15-04-2005

Mokslininkai iš Lombardi Valstybinio Vėžio Centro Vašingtone atrado, kad šokolade sutinkamas ingredientas pasižymi priešvėžinėmis savybėmis. Remiantis gautais tyrimo rezultatais, ateityje gali būti sukurta nauja vėžio gydymo metodika. Tyrimas paaiškina, kaip pentamerinis procianidinas (pentameras), kakavoje natūraliai sutinkamas junginys, inaktyvuoja daugelį baltymų, kurie, mokslininkų nuomone, padeda dalytis vėžio ląstelėms. „Maiste, kurį kasdien valgome, sutinkama įvairių cheminių junginių, ir jie gali turėti poveikį vėžio ląstelėms, o natūralus junginys, randamas šokolade, yra vienas iš jų,“ teigia tyrimo vadovas Robert B. Dickson, onkologijos profesorius. „Mums reikia pamažu rinkti įrodymus apie šių junginių selektyvumą vėžiui, perprasti, kaip jie veikia, ir išsiaiškinti bet kokius galimus toksiškumo požymius.“ Šokoladas, kaip ir daugelis kitų maisto produktų, yra galimų priešvėžinių junginių šaltinis, tačiau Dickson jaudinasi, kad šis tyrimas, kuris yra nedidelė kompleksinio tyrimo dalis, nepaskatintų žmones manyti, kad valgantys šokoladą sumažins vėžio riziką ar išsigydys vėžį. Nors tyrimas atliktas su krūties vėžio ląstelių kultūromis, rezultatai galėtų tikti ir kitoms vėžio rūšims. Šokoladas gaminamas iš kakavos pupelių, o jos, kaip keletas kitų augalų, turtingos natūraliais antioksidantais flavonoidais. Šie antioksidantai gali apsaugoti ląsteles nuo žalingo laisvųjų radikalų poveikio, kuris turi įtakos širdies ligų ir vėžio vystimuisi. Svarbiausi iš flavonoidų yra procianidinai, o iš jų stipriausias yra pentameras. Mokslininkai stebėjo, kas atsitinka pentametru paveikus krūties vėžio ląsteles, lyginant su normaliomis ląstelėmis. Jie nustatė, kad vėžio ląstelės nustojo dalytis, paveikus pentameru, sumažėjo vieno iš genų ekspresija. Dickson pastebi, kad tyrėjai nežino, kodėl pentameras inaktyvuoja baltymus, sustabdydamas vėžio ląstelių dalijimąsi. Tai bus tolimesnių tyrimų objektas.

Rašyti komentarą (0 Komentarai)
Ibuprofenas gali sumažinti Parkinsono ligos riziką.
14-04-2005

Berecepčiai vaistai nuo skausmo gali padėti apsaugoti ar sulėtinti Parkinsono ligos vystimąsi, teigia mokslininkai. Tačiau jie perspėja, kad gauti rezultatai kol kas preliminarūs ir reikalingi tolimesni tyrimai. Atlikto tyrimo tikslas buvo nustatyti, ar nesteroidinių vaistų nuo uždegimo (NVNU), pavyzdžiui, ibuprofeno, vartojimas yra susijęs su sumažėjusia Parkinsono ligos rizika. „Mūsų ankstesnis tyrimas pirmą kartą parodė, kad nuolatiniai NVNU vartotojai turi sumažintą Parkinsono ligos riziką, lyginant su šių vaistų nevartojančiais žmonėmis. Remiantis tam tikrais tyrimo duomenimis, būtų galima įrodyti nervų uždegimo vaidmenį Parkinsono ligos procese. Mūsų ankstesni tyrimai rodo, kad NVNU galėtų apsaugoti nuo to uždegimo“, teigia tyrimo autorius med. dr. Honglei Chen iš Harvardo Visuomenės sveikatos mokyklos. Nustatyta, kad ibuprofeno vartotojai turi 35 proc. mažesnę Parkinsono ligos riziką, šie rezultatai buvo panašūs ir vyrams , ir moterims. Rizika mažėjo, priklausomai nuo savaitės dozės. Žmonėms, kurie vartojo kasdien po vieną ibuprofeno tabletę, rizika buvo 38 proc. mažesnė, lyginant su žmonėmis, kurie nereguliariai vartojo ibuprofeno. Priežastis, dėl kurios ibuprofenas turi poveikį Parkinsono ligos vystimuisi, lieka neaiški. Amžius, lytis ir rūkymo dažnumas – žinomi Parkinsono ligos rizikos veiksniai – negali paaiškinti gautų rezultatų. Jokių žymesnių sąsajų tarp aspirino, kitų NVNU ar acetaminofeno (paracetamolio) ir Parkinsono ligos rizikos nebuvo nustatyta.

Rašyti komentarą (0 Komentarai)
Būti per daug švariam yra pavojinga sveikatai.
14-04-2005

Mokslininkai iš Virginia Tech nustatė, kad antimikrobinio muilo ir kitų panašių produktų vartojimas gali įtakoti tiesioginį chloroformo poveikį vartotojams. Tyrėjas Peter Vikesland parodė, kad chemikalui triklosanui, esančiam daugelyje antimikrobinių muilų, reaguojant su vandentiekio vandenyje esančiu chloru, susidaro chloroformas. Chloroformas priskiriamas junginiams, galintiems žmogui sukelti vėžį. Triklosanas yra sintetinis antimikrobinis agentas. Dėl savo plataus spektro antibakterinio poveikio jis tapo populiarus ir vartojamas asmens priežiūros produktų, kosmetikos, antimikrobinių kremų, losjonų, muilų gamyboje. Taip pat naudojamas kaip priedas plastikų, polimerų tekstilės ir implantavimo medicinos priemonių gamyboje. Triklosanas dažniausiai naudojamas, norint sunaikinti bakterijas ant odos ir kitų paviršių, kartais – kaip konservantas, sutinkamas net maisto produktuose. Amerikos medicinos asociacija (AMA) pareikalavo FDA išsamiau sekti ir valdyti tokių antimikrobinių medžiagų, kaip triklosanas, vartojimą namuose. Atliktas tyrimas parodė, kad chloroformas gaminasi tuomet, kai laisvas chloras reaguoja su organinėmis medžiagomis. Susidariusio chloroformo poveikio rūšių gali būti begalė, pavyzdžiui, vartotojas gali įkvėpti kancerogeninės medžiagos ar ji gali paveikti odą, antimikrobiniu muilu plaunant indus ar prausiantis po dušu. Dauguma vartotojų produktų, turinčių triklosano, nuolat patenka į gyvenamųjų namų nutekamąją kanalizaciją. Ankstesnio tyrimo metu buvo įrodyta, kad triklosaną veikiant saulės šviesai, vyksta fotocheminės reakcijos, ir gali pasigaminti dioksinų. Dioksinai neskyla ilgą laiką ir gali kauptis organizmo audiniuose, vėliau sukelti didesnių nepageidaujamų poveikių. Net mažos dioksinų koncentracijos yra problema, kadangi jie linkę kauptis visoje mitybos grandinėje.

Medical News Today

Rašyti komentarą (0 Komentarai)
DNR projektas tirs žmogaus judėjimą
14-04-2005

Projektas, kuris apims 5 žemynus, bus skirtas tam, kad būtų išsiaiškinta, kaip atskirais istorijos etapais migravo žmogus, sekant jo DNR. Šis geno-grafinis projektas yra bendradarbiavimas tarp Nacionalinės geografijos (National Geographic) ir IBM, kurio metu bus surinkta daugiau nei 100 000 žmonių DNR pavyzdžiai. Kompiuteris ir laboratorinis pavyzdžių, surinktų iš vietinių žmonių, tyrimas padės susidaryti aiškesnį suvokimą, kaip buvo kolonizuota žemė. Tyrėjų vadovas Dr. Spencer Wells šį planą vadina „antropologijos nuotrauka iš mėnulio“. 40 milijonų dolerių vertės, 5 metus trunkantis projektas apjungė geriausius pasaulio gyventojų genetikus ir geriausius senovinės DNR specialistus, lingvistus ir archeologus. Dr. Spencer Wells jie tyrimą laiko į ateitį žvelgiančiu žmogiškumo šaltiniu, kuris gali potencialiai tapti pačia didžiausia kada nors sukurta genetinių duomenų baze. Visuomenės nariai taip pat galės patalpinti savo genetinius duomenis šioje duomenų bazėje įsigydami rinkinį, kuriuo yra imami mėginėliai nuo žandų, kad būtų gautas DNR pavyzdys. Genetiniai ir archeologiniai įrodymai Homo sapiens kilmės vieta laiko Afriką prieš maždaug 200 000 metų. Pirmieji šiuolaikiniai žmonės, kurie paliko šį žemyną, iškeliavo prieš maždaug 60 000 metų. Tirdami vyriškąsias arba Y chromosomas ir mitochondrijų DNR, kurios paveldimos tik pagal motinos liniją, mokslininkai susidarė apytikslį supratimą apie kelius, kuriuos rinkosi mūsų protėviai klajodami po pasaulį. Spencer Wells teigimu, trūksta dabar tik galutinių smulkmenų, kurias galima būtų užpildyti tokio didžiulio masto projekto metu. Anot mokslininko, dabar jie žino, kokių Y chromosomų bruožų reikia ieškoti ir yra gana gerai ištyrę mitochondrijų genomą. Tačiau kol kas mokslininkai neturėjo pakankamai pavyzdžių, kuriems galėtų taikyti savo išrastus metodus. Dar yra likusių daug neatsakytų klausimų: Ar buvo kokia nors kraujomaiša, kai neandertaliečiai kaip šiuolaikiniai žmonės persikraustė į Europą? Ar kuri nors iš migracijų į Šiaurės ir Pietų Ameriką vyko per Ramųjį ar net Atlanto vandenyną? Tarp tyrimo tikslų yra ne tik šie, bet ir kiti neatsakyti klausimai: kas yra seniausi Afrikos, o kartu ir viso pasaulio gyventojai? Ar Aleksandro didžiojo armijos paliko genetinį pėdsaką? Kas buvo pirmieji žmonės apsigyvenę Indijoje? Kaip kolonizacija įtakojo Afrikos genetinius bruožus? Ar buvo kokia nors kraujomaiša su Homo erectus, kai šiuolaikiniai žmonės paplito visoje pietryčių Azijoje? Ar yra koks nors ryšys tarp Australijos aborigenų genetinių savybių ir jų pasakojamų istorijų? Kokia yra skirtumų tarp atskirų žmonių grupių kilmė? Ar galima išskirti nepaliestą Homo erectus ir kitų išnykusių hominidų DNR? Kadangi tyrimo centrai yra kiekviename žemyne, projektas bus orientuotas į DNR pavyzdžius, paimtus iš vietinių žmonių, kurie geriausia atspindi genetinę anksčiau gyvenusių žmonių įvairovę. Tačiau tokia informacija gali būti klaidinga tuose regionuose, kur vietiniai žmonės buvo išnaudojami, kaip, pavyzdžiui, Šiaurės Amerikoje ar Australijoje. Mokslininkai teigia, kad nori paskatinti vietinius žmones dalyvauti projekte labai aiškiai juos informuodami apie tai, ką jie daro. Pavyzdžiui, mokslininkai neketina genetinės įvairovės naudoti medicininiais tikslais. Projekto dalyviai turi nusiųsti savo žandų mėginėlius į centrinę laboratoriją. Po 4 – 6 savaičių žmonės patys galės peržiūrėti genetinę informaciją, siejančią juos su jų protėviais, įvesdami anoniminį kodą interneto svetainėje. Projekto biudžetas priklausys nuo to, kiek rinkinių mėginėlių ėmimui bus parduota visuomenei. Iš pardavimo gauti pinigai grįš į projektą ir bus skirti projekto tęstinumui bei vietinių žmonių rėmimui. Projekte dalyvaujantys asmenys praneša, kad biologinio banko duomenys bus prieinami visai visuomenei.

Rašyti komentarą (0 Komentarai)
Mokslininkai įrodė, kad tėvai skiria mažiau dėmesio nepatraukliems vaikams
14-04-2005

Albertos universiteto mokslininkas įrodė, kad tėvai dažnai geriau rūpinasi ir artimiau bendrauja su tais vaikais, kurie gražiai atrodo, nei su tais, kurie yra nepatrauklūs. Dr. Andrew Harrell neseniai pristatė savo atradimą Warren E. Kalbach konferencijoje apie gyventojus Edmonte, Albertoje. Andrew Harrel tyrimo rezultatai pagrįsti stebėjimu, kaip saugiau elgiasi vaikai su prekių vežimėliais. 14 prekybos centrų administracijai pritarus, Harrell tyrėjų komanda stebėjo tėvus ir jų 2 – 5 amžiaus vaikus po 10 minučių fiksuodami, ar vaikas buvo prisegamas diržais vežimėlyje ir kaip dažnai jis nuklysdavo toliau nei per 10 pėdų nuo tėvų. Mokslininkai atskirai vertino kiekvieną vaiko patrauklumą pagal skalę nuo 1 iki 10 balų. Rezultatai parodė, kad 1,2 procentai iš mažiausiai patrauklių vaikų buvo prisegti vežimėliuose, tuo tarpu tarp pačių patraukliausių atžalų tokių buvo 13,3 procentų. Stebėtojai taip pat atkreipė dėmesį į tai, kad nepatraukliems vaikams buvo leidžiama nuklysti dažniau ir toliau nuo tėvų. Iš viso 14 pasirinktų prekybos centrų buvo atlikti 426 stebėjimai. Harrell, kuris tiria prekybos centrų vežimėlių saugumą nuo 1990 metų ir iš viso yra išspausdinęs 13 straipsnių šia tema, mano, kad paskutiniojo jo tyrimo duomenys yra pagrįsti instinktyvia darviniška tėvų reakcija: mes nesąmoningai skiriame dėmesį patraukliems vaikams, nes jie atspindi geriausią mūsų genetinę medžiagą. 5 vaikų tėvo ir 3 anūkų senelio, Andrew Harrell, teigimu, patrauklumas jau seniai yra suvokiamas kaip elgesį įtakojantis veiksnys, ypatingai tai siejama su tėvų elgesiu. Daugelis tėvų į šio tyrimo rezultatus reaguos su nusivylimu ir bus šokiruoti. Jie gali teigti, kad myli visus savo vaikus ir neskirsto jų pagal patrauklumą, tačiau iš tiesų tyrimas įrodo, kad būtent taip žmonės ir elgiasi.

Rašyti komentarą (0 Komentarai)
Lietus į Vakarų Teksaso kalnų virtines atneša gėles ir toksinius augalus
13-04-2005

Tolimiausiose vakarų Teksaso dalyse pastaruosius du metus laikosi neįprastai drėgnas oras, dėl kurio šį pavasarį gausai sužydėjo ganyklos. Tačiau Teksaso oro specialistai teigia, kad su kiekvienu žydinčių augalų apklotu atkeliauja dar vienas debesis. Naminių galvijų specialistas, Dr. Briusas Karpenteris (Bruce Carpenter) ir kalnų grandinių specialistas, Dr. Čarlzas Hartas (Charles Hart) teigia, kad tam tikromis aplinkybėmis netgi įprasti, netoksiški augalai gali pražudyti galvijus. Kai kuriuose gyvulių ėdamuose augaluose yra iki 25 procentų proteino, dėl kurio gyvūnai gali išpampti, o vėliau ir mirti. Mokslininkų teigimu, išpampusius gyvulius gali tekti pašalinti iš ganyklų ir tinkamai gydant veterinarams apgyvendinti ten, kur yra sauso šieno, kad jie galėtų išgyti. Problemų kelia ir apsinuodijimas ankštiniais kulkšnies augalais. Mokslininkų teigimu, ši žolė ypatingai pavojinga arkliams ir galvijams, nors nukentėti dėl šio augalo gali taip pat ir avys bei ožkos. Paprastai gyvūnai turi apie porą mėnesių misti šiuo augalu, tik tada pastebimi apsinuodijimo simptomai. Jei apsinuodijimas nėra didelis, gyvulius galima išgydyti, tačiau juos reikia iškelti iš ganyklų. Tačiau kulkšnys negrįžtamai paveikia gyvulių smegenis. Apsinuodijimo simptomai tokiu atveju būdingi gyvuliams yra per didelis jaudrumas, ypatingai arklių, galvos laikymas nuleidus, drebėjimas, sunkumai valgant ir geriant, nėštumo nutrūkimas arba silpni palikuonys. Kai gyvūnas pradeda misti šiuo augalu, jis ima jo ieškoti nuolat. Todėl ko gero vienintelis būdas išspręsti problemą yra pašalinti iš ganyklų užsikrėtusius gyvulius ir apgyvendinti juos ganyklose, kur visiškai neauga arba auga labai nedaug kulkšnių. Kulkšnys ir kiti ankštinių kilmės naudingi augalai gyvuliams sukelia panašius negalavimus - jiems ima stigti koordinacijos užpakalinėse kojose. Beveik visame regione problemų taip pat sukelia ir paprastoji britkrėslė. Paprastai, jeigu šio augalo suvartojama nedaug, jo poveikis yra netgi palankus ir pageidaujamas, šis augalas labai maistingas. Tačiau šie metai atrodo yra išimtis. Šis augalas sukelia dvejopas problemas. Šiame augale yra nenustatytos cheminės medžiagos, kuri suparalyžiuoja liežuvį ir apakina gyvulius. Užsikrėtė gyvuliai dažnai atsistoja ir spaudžia savo galvas prie nejudančių objektų. Kadangi gyvuliai apanka, jie neėda ir negeria, todėl miršta dėl dehidratacijos. Daugelį gyvulių galima išgydyti, jeigu jie yra išgabenami iš netinkamų ganyklų, atstatomas skysčių kiekis jų organizme ir jie tinkamai šeriami. Mokslininkų teigimu, netiesioginiai įrodymai leidžia manyti, kad paprastoji britkrėslė taip pat sukelia staigią mirtį apsinuodijus nitratais. Visame regione iki šios dienos jau yra užfiksuota keletas gyvulių apsikrėtimo atvejų. Be to, kai kurie nuodingi augalai kol kas dar nėra pradėję augti. Paprastoji britkrėslė jau auga, o šiltomis dienomis, jeigu jas keičia staigus atšalimas, kurių pastaruoju metu pasitaiko gana daug, ji labai sparčiai kaupia nitratus. tačiau abu mokslininkai pabrėžia, kad nuodingų augalų buvimas ganyklose nebūtinai reiškia, kad gyvuliai apsinuodys, tereikia prižiūrėti gyvulius ir augintojai neturės problemų.

Rašyti komentarą (0 Komentarai)
Alternatyviosios medicinos gydymo būdus naudoja apie 70 proc. vyresnio amžiaus žmonių.
10-04-2005

Beveik trys ketvirtadaliai suaugusiųjų virš 50 metų amžiaus naudoja tam tikrą alternatyviosios medicinos rūšį, pavyzdžiui, akupunktūrą ar vartoja augalinius vaistus. Kol kas nėra ištirtas daugelio alternatyviosios medicinos rūšių saugumas ir efektyvumas, ir vis dėlto nemažai vyresniųjų žmonių ją naudoja. Tyrėjai naudojo duomenis iš 2000 metų Sveikatos ir pasitraukimo į pensiją apžvalgos. Šioje apžvalgoje buvo apklausti 848 dalyviai virš 50 metų amžiaus. Apklaustieji turėjo atsakyti į klausimus apie jų vartojamą vieną iš šešių alternatyviosios medicinos rūšių: chiropraktiką, akupunktūrą, masažo terapiją, kvėpavimo pratimus, augalinę mediciną ir meditaciją. Dažniausia apklaustieji naudojo chiropraktiką (43 proc.). Akupunktūra buvo naudojama rečiausiai. Kai kuriems gautiems tyrimo rezultatams išaiškinti dar reikalingi išsamesni tyrimai. Pavyzdžiui, nustatyta, kad juodoji rasė, našlės ir religingesni žmonės labiau linkę naudoti alternatyviąją mediciną, negu kiti žmonės. Panašu, kad apklaustieji dažniau naudojo alternatyviosios medicinos būdus, jei jie jautėsi esą prastos sveikatos. Iš tų, kurie manė esantys prastos sveikatos, 65 proc. teigė naudojantys kai kuriuos alternatyviosios medicinos būdus ligų profilaktikai ar gydymui. Apie 63 proc. apklaustųjų, nepatenkintų esama sveikatos priežiūros sistema, taip pat naudojo alternatyviąją terapiją. Vyresni žmonės labiau linkę sirgti lėtinėmis ligomis, ir įprastinė medicina ne visuomet išsprendžia tokias problemas. Skausmai, dažnai ateinantys su amžiumi, taip pat gali skatinti vyresniuosius žmones ieškoti naujų gydymo rūšių. Anot tyrimo vadovo Hong, “Lėtinio skausmo gydymas yra labai sudėtingas. Žmonės, kasdien kenčiantys skausmą, išbandys viską, kas įmanoma, kad tik jį sumažinti“. Vis dėlto, tiksli priežastis, kodėl šie vyresni žmonės vartoja alternatyviąją mediciną, nebuvo nustatyta, ir reikalingos tolimesnės studijos. Tas faktas, kad žmonės, mažiau patenkinti esama sveikatos priežiūra, labiau linkę naudoti alternatyviąją mediciną, turėtų paskatinti tam tikrus žmones spręsti klausimą dėl įprastinės sveikatos priežiūros. Nemažai alternatyviosios medicinos aspektų yra jau dabar priimta ir vartojama, tačiau dar daug reikia padaryti prieš taikant šią mediciną visuotinai. Daugelis žmonių vartoja augalinius vaistus ar masažo terapiją, ar kitus gydymo būdus, apie tai perskaitę populiariuose žurnaluose ar pamatę per televiziją. Reikalingi tolimesni moksliniai tyrimai, norint ištirti alternatyviosios medicinos saugumą ir efektyvumą, ypatingai galimą jos įtaką sąveikai su receptiniais vaistais.

Research News

Rašyti komentarą (0 Komentarai)
Pritaikytas naujas preeklampsijos gydymo aspirinu modelis.
10-04-2005

Preeklampsija yra hipertenzinis sutrikimas, atsirandantis nėštumo metu, ir gali būti kenksmingas besivystančio vaisiaus ir motinos sveikatai. Gydymas mažomis aspirino dozėmis buvo ir anksčiau taikomas sergant preeklampsija, tačiau šis gydymo būdas vertinamas labai prieštaringai – kai kurie mokslininkai įsitikinę, kad toks gydymas apsaugo nuo preeklampsijos, o tuo tarpu kiti teigia, kad taip tik galima padidinti susijusias komplikacijas. Colin Funk kartu su kolegomis iš Pensilvanijos universiteto Klinikinių tyrimų žurnale aprašo jų pritaikytą naują modelį su pelėmis, kuris imituoja gydymo mažomis aspirino dozėmis sukeliamus efektus. Tiriamosios pelės turėjo sumažintą prostaglandino H sintazės 1 (PGHS1) – baltymo, kuris įtakoja teigiamą poveikį širdžiai – koncentraciją. Autoriai nustatė, kad šios pelės turėjo sumažėjusią trombocitų agregaciją, trombozės slopinimą ir susilpnėjusį uždegiminį atsaką, įprastai pasireiškiantį gydant aspirinu. Beje, gimdos ir kiaušidžių sferos buvo paveiktos labai nežymiai, ir pakenkimai buvo leistini normaliam gimdymui, vaisius vystėsi normaliai. Šis naujas pelės modelis turės didelės reikšmės studijuojant gydymo mažomis aspirino dozėmis vaidmenį panašiose patologinėse būsenose, kaip preeklampsija, trombozė ir uždegimas. Mokslininkai šiuo tyrimu parodė, kad gydymas mažomis aspirino dozėmis gali apsaugoti nuo preeklampsijos, nesudarydamas pavojaus dauginimosi funkcijai.

<< Pradžia < Ankstesnis 11 12 13 14 15 Kitas > Pabaiga >>