Pirmas puslapis arrow Mokslo naujienų turinys arrow Mokslo naujienos arrow Dinozauro fosilijoje rasti kiaušiniai
Dinozauro fosilijoje rasti kiaušiniai
23-04-2005

Tarptautinė mokslininkų komanda rado dinozauro, kuris prieš pat mirdamas ruošėsi dėti kiaušinius, fosiliją. Gyvūnas, kuris gyveno prieš maždaug 65 – 98 milijonus metų, buvo rastas Kinijoje. Fosilija virtę palaikai sudaro truputėlį daugiau nei dubenį su kiaušiniais kevaluose, kuriuos vis dar galima matyti atsivėrusioje kūno ertmėje. Tamaki Sato ir kiti mokslininkai žurnalui „Science“ teigė, kad dinozaurų reprodukcinė sistema panaši į primityvių reptilijų ir šiuolaikinių paukščių reprodukcinę sistemą. Šis gyvūnas greičiausiai priklausė teropodams (mėsėdžiams dinozaurams, gyvenusiems nuo triaso iki kreidos periodo, kurie žeme vaikščiojo ar bėgiojo trumpomis tvirtomis galūnėmis). Mokslininkai mano, kad iš šių dinozaurų vėliau išsivystė paukščiai. Rastas individas galėjo būti nuo trijų iki keturių metrų ilgio. Tyrėjų komandos manymu, šio gyvūnų reprodukcinė sistema primena krokodilų reprodukcinę sistemą, nes ją taip pat sudaro dvi kiaušidės ir du kiaušintakiai, kuriais žemyn keliaudavo kiaušiniai padengti lukštu ir galiausiai jie būdavo padedami. Šiuolaikiniai paukščiai teturi vienos kiaušidės ir vieno kiaušintakio reprodukcinę sistemą. Bet kokiu atveju, komanda patvirtina tai, kad šis dinozauras negalėjo visų savo kiaušinių padėti iš karto kaip negali to padaryti paukščiai, tačiau gali krokodilai. Atsižvelgiant į tai, kad panašių dinozaurų lizduose buvo rasti tuzinai kiaušinių, daroma prielaida, kad šie individai padėdavo du kiaušinius, o vėliau kartodavo procesą tol, kol pripildydavo visą lizdą. Tamaki Sato iš Kanados Gamtos muziejaus Otavoje ir likusi tyrėjų komanda įsitikinę, kad mažai tikėtina, jog šių gyvūnų organizme vienu metu būtų buvę keletas porų kiaušinių. Jeigu kiaušinio formavimasis ir kevalo susidarymas nebuvo labai spartus procesas ir/ arba kiaušinių dėjimas nevyko labai ilgai, tik dviejų kiaušinių išlikimas rasto gyvūno kūne rodo, kad dedant kiaušinius kiekvienu kiaušintakiu tuo pačiu metu keliaudavo tik po vieną kiaušinį.

BBC News