Pirmas puslapis arrow Mokslo naujienų turinys arrow Mokslo naujienos arrow Kanzaso valstijos mokslininkai tiria vabzdžių imuninę sistemą
Kanzaso valstijos mokslininkai tiria vabzdžių imuninę sistemą
05-09-2005

Kanzaso valstijos universiteto mokslininkai tyrė, kaip vabzdžiams pavyksta išvengti ligų, kurias jie gali pernešti ir perduoti žmonėms. Mike Kanost, žinomas universiteto biochemijos profesorius ir biochemijos katedros vadovas, bei kiti mokslininkai, dirbę jo laboratorijoje, tyrė kaip vabzdžiai apsisaugo nuo infekcijos. Jie mano, kad atsakymas glūdi vabzdžių kraujyje, tiksliau kraujo proteinuose. Mokslininkams pavyko pasistūmėti aiškinantis, kokių molekulių yra vabzdžių kraujyje ir kokios tų molekulių funkcijos. Mokslininkų grupė taip pat nustatė, kokie baltymai dalyvauja imuniniame reakcijoje, kurios metu sintetinamas ir patogeno paviršiuje kaupiamas melaninas - juodojo pigmento apvalkalas. Jų tyrimo tikslas - suprasti, kaip vabzdžiai atpažįsta infekciją, kurią sukelia tokie mikroorganizmai, kaip virusai, bakterijos, grybeliai, bei imuninės sistemos reakciją. Tirti vabzdžių imuninę sistemą svarbu, nes tai gali padėti suprasti, kaip reikėtų patobulinti biologinius pesticidus. Toks vabzdžių kontrolės metodas nužudo tik tam tikrus vabzdžius ir yra nepavojingas žmonėms. Neseniai Mike Kanost tyrėjų grupė perėjo nuo vikšrų prie uodų tyrimo, nes jie labiau tiesiogiai veikia žmones. Žinios, kaip uodų kraujo baltymai padeda imuninių reakcijų metu, gali padėti rasti būdus nutraukti ligų perdavimą per krauju mintančius vabzdžius. Kadangi uodai įgelia vienam žmogui ir iš jo kraujo gautą ligą perduoda kitam žmogui, jų įkandimas mokslininkus labai domina. Kad liga galėtų plisti, ji turi išlikti tam tikrą laikotarpį uodo organizme. Iškyla klausimas - kaip išlieka mutavęs genas? Tokioms ligoms kaip maliarija, parazitas turi išbūti vabzdžio kraujyje dalį jo gyvenimo ciklo visą laiką veikiamas uodo imuninės sistemos. Sėkmingai išliekantis parazitas turi išvengti imuninės sistemos arba sugebėti ją įveikti. Mike Kanost teigimu, suvokimas, kaip mutavęs genas išlieka, gali padėti nutraukti ligų pernešimą.

Mike Kanost praneša, kad iki šiol jiems pavyko suprasti bet dalį imuninių reakcijų, tačiau jų reguliavimas yra didžiulis klausimas, kurį dar reikia atsakyti. Pačiam mokslininkui vienas iš įdomesnių aspektų yra tai, kad net gerai supratus vieno vabzdžio imuninę sistemą, reikia nepamiršti, kad yra milijonai vabzdžių rūšių ir jie visi vienas nuo kito skiriasi. Nors jie turi tam tikrų bendrų bruožų, tačiau nėra abejonių, kad daugeliui biochemikų, tiriančių vabzdžius, darbo dar ilgai užteks.

Eureka Alert