Pirmas puslapis arrow Mokslo naujienų turinys arrow Mokslo naujienos arrow Saulės sistemoje pirmą kartą atrasta trijų asteroidų sistema
Saulės sistemoje pirmą kartą atrasta trijų asteroidų sistema
15-08-2005

Pirmą kartą Saulės sistemoje pavyko aptikti trijų asteroidų sistemą, kas patvirtina teoriją, jog tokios sistemos gali atsirasti, susidūrus asteroidams.
280 km storio bulvės formos asteroidas 87 Sylvia yra maždaug 3,5 karto toliau nuo Saulės nei Žemė. Vieną jos mėnulį, 18 km skersmens ir nutolusį 1360 km nuo asteroido, astronomai surado 2001-aisiais, o dabar – ir antrąjį, vos 7 km diametro ir nutolusį nuo Sylvios 710 km.

Kalifornijos universiteto (Berklis, JAV) mokslininkai, vadovaujami Franck Marchis, 8 metrų teleskopu Čilėje, naudodami infraraudonąją kamerą, aptiko mažąjį menulį asteroidų juostoje tarp Marso ir Jupiterio. Jame jau buvo rasta apie 20 binarinių sistemų, sudarytų iš dviejų asteroidų, bet trinarė – pirmą kartą.

Naujasis mėnulis buvo pavadintas Remo, didysis – Romulo, dvynių, pagal legendą įkūrusių senovės Romą, vardais. 87 Sylvia buvo pavadinta Rhea Sylvia, šių dvynių motina.

Mėnulių orbitos leido apskaičiuoti Sylvijos masę ir tankį, kuris pasirodė maždaug 20% didesnis nei vandens tankis (vandens tankis - 1000 kg/m3), ji greičiausiai yra sudaryta iš ledo bei akmenų ir turi daug tuščių ertmių (apie 25-60% tūrio). Tai gali reikšti, kad Sylvia susidarė iš nuolaužų, atsiradusių po asteroidų susidūrimo. Abu mėnuliai sukasi vienoje plokštumoje ir ta pačia kryptimi, kas irgi patvirtintų asteroidų susidūrimo teoriją. Buvo pastebėta ir mėnulių orbitų precesija, sukelta nesferiškos Sylvijos formos.

Komanda planuoja toliau stebėti trinarę sistemą galingais Keck ir Gemini teleskopais Havajuose ir sumodeliuoti jos evoliuciją.

Abu mėnuliai užfiksuoti skirtinguose orbitos taškuose, mėnulius fotografuojant 9 dienas.

Maždaug taip gali atrodyti Sylvia ir jos mėnuliai