Išrinktas naujas LMS pirmininkas Š. m. kovo 7 d., Lietuvos mokslininkų sąjungos V suvažiavime naujuoju LMS pirmininku išrinktas dr. Vygintas GONTIS.
Žinios biologui, apželdintojui Un(p=FONT> Renginyje pristatyta Botanikos sodo darbuotojos Gintarėlės JURKEVIČIENĖS knyga Lianos, o šventėje dalyvavęs Didžiosios Britanijos ambasadorius Thomas MACAN Universiteto Botanikos sodui padovanojo Oksfordo universiteto leidinį Index Kewensis. |
Lietuvos žemdirbystės instituto Kaltinėnų stotyje dirbantys 6 daktarai ir vienas habilituotas daktaras tyrinėja dirvožemio erozijos problemas.
Šio straipsnio autorius habil. dr. B. Jankauskas pernai buvo apdovanotas dabar jau Lietuvos Prezidento dr. Valdo Adamkaus premija už monografiją "Dirvos erozija".
Metų pradžioje pasirodęs Respublikos Vyriausybės 1997 m. gruodžio 31 d. nutarimas Nr. 1501 ("Valstybės žinios", 1998 m. Nr.1) paskatino atidėti į šalį ir nelabai atidėliotinus darbus ir pastudijuoti minėtąjį nutarimą bei jo atsiradimo ištakas.
1998 m. lapkričio mėnesį Lietuvos mokslo visuomenės ramybę sudrumstė karšti humanitarų pareiškimai, atkreipę laikraščių, radijo ir televizijos dėmesį. Praėjusių metų pabaigoje ir šių metų pradžioje pasigirdo dar garsesni agrarinių mokslų atstovų balsai. Pagrindinė humanitarų nepasitenkinimo priežastis - valstybinių mokslo institutų veiklos vertinimo metodika. Tiksliau - straipsnių, publikuotų pasaulio mokslo visuomenės pripažintuose žurnaluose, laikymas esminiu mokslinių tyrimų kokybės rodikliu. Pritardami humanitarams agrarininkai prieštarauja ir subsidijų valstybiniams mokslo institutams skyrimo 1998 metams tvarkai. Diskusijos persikėlė į Seimo komitetus, į Vyriausybę kreipiasi susirūpinusi Lietuvos mokslų akademija bei grupė Seimo narių.
Tai nėra eilinis disputas. Po ketverių metų, nors ir labai nedaug, pajudėjo mokslo reforma. Žingsniai daugiau simboliniai, nei realiai pertvarkantys sustingusią sistemą, tačiau nerimą sukėlė strateginės reformos nuostatos, kurias įgyvendinant pradėta perkainoti per daugelį metų įprastas vertybes.
Pagal Seimo patvirtintą Vilniaus Gedimino technikos universiteto statutą, rektorius renkamas kas ketverius metus. Šiais metais baigėsi pirmoji universiteto rektoriaus kadencija. Vasario 24 d. universiteto Tarybos posėdyje iš trijų kandidatų turėjo būti išrinktas Vilniaus Gedimino technikos universiteto vadovas. Į šį postą pretendavo iki šiol buvęs VGTU rektorius prof. habil. dr. Edmundas Kazimieras Zavadskas, akad. Antanas Kudzys ir doc. dr. Rimantas Čechavičius. Abu pastarieji kandidatai Tarybai pateikė tik prašymą dalyvauti rinkimuose, trumpą veiklos programą. Prof. E.K. Zavadsko kandidatūrą iškėlė visi 8 Vilniaus Gedimino technikos universiteto fakultetai savo tarybos posėdžiuose, A. Gustaičio aviacijos instituto darbuotojai, administracija. Balsų dauguma bei diskusijose pasisakiusieji pritarė išsamiai, kryptingai prof. E.K. Zavadsko rinkimų programai. |
Sveikindami Vilniaus Gedimino technikos universiteto rektorių prof. habil. dr. Edvardą Kazimierą Zavadską, mūsų laikraščio redkolegijos narį, jo perrinkimo rektoriumi proga, spausdiname jo mintis apie universitetinio mokslo organizavimą Lietuvoje.
Praėjusių metų gruodį Vytautas Jonas STAUSKIS sėkmingai apgynė technikos mokslų srities, statybos (7J) mokslo krypties habilitacijos darbą "Didelių matmenų rezonatorių, jų sistemų ir kitų faktorių vaidmuo formuojant ir įvertinant salių akustiką". Sveikindami naująjį habilituotą daktarą V. J. Stauskį, tikimės, kad jo mintys sudomins ne vien akustikos specialistus. |
1998 m. vasario 17 d. Lietuvos mokslų akademijos mokslinė visuomenė paminėjo iškilaus Lietuvos chemiko akademiko Romano Višomirskio 70-ąsias gimimo metines, deja, jam pačiam jau nesant tarp gyvųjų.
ANBO-III - taip pat mokomasis lėktuvas, skirtas aukštesniam lavinimuisi, atliekant aukštojo pilotažo figūras. Tai dvivietis aukštasparnis monoplanas. Konstrukcija mišri: medžio sparnai, aptraukti drobe, atlenkti atgal. Matomumui pagerinti centrinė sparno dalis išpjauta; liemuo suvirintų plieno vamzdžių, aptrauktas drobe. Variklis - WALTER "MARS", žvaigždinis, aušinamas oru, 9 cilindrų (serijinės gamybos lėktuvai turėjo GENET "MAJOR" tipo variklius); galia 130 (145) AG. Didžiausias greitis 180 km/h, o mažiausias - 80 km/h. Į 1 km aukštį pakildavo per 4,5 min, didžiausias pakilimo aukštis - 4,5 km. |
Tęsiame pašnekesį su archeologe habil. dr. Rimute Rimantiene. Ją kalbina "Mokslo Lietuvos" vyriausiasis redaktorius Gediminas Zemlickas. |
Norėčiau paskatinti užbaigti diskusiją apie habilituoto mokslų daktaro laipsnį. Postūmis diskusijai pakreipti galėtų būti tame pačiame "Mokslo Lietuvos" Nr.22 puslapyje išsakytos akademiko A.Kudzio mintys: "Lietuva ne Amerika, mums artimesnė Europos patirtis". Lietuvoje sukurti mokslo laipsnių teikimo principai nėra aiškūs, nes nesilaikoma deklaruojamų principų. Ypač neaiškūs yra žemiausias magistro ir aukščiausias - habilituoto daktaro laipsniai, nes juos kiekvienas traktuoja pagal savo išmanymą, o ne pagal nustatytą sistemą.
Netrukus po to, kai Lietuva atgavo nepriklausomybę, kartu su kitomis reformomis buvo pradėta reorganizuoti ir mokslo institucijų sistemą. Pagrindinė idėja medicinos srityje - jungti mokslinio tyrimo institutus su atitinkamomis aukštųjų medicinos mokyklų katedromis, kad mokslininkai ir pedagogai glaudžiau bendradarbiautų. Tačiau, kaip žinoma, kiekviena reforma turi šalininkų ir priešininkų, o reformas vykdant retai pavyksta išvengti klaidų. Nebuvo jų išvengta ir tą kartą.
"Lietuvos rekordų" knygos autoriui ir įvairių keistybių registratoriui Vytautui Navaičiui neprošal suklusti: metų pabaigoje pasiektas rekordas, kurio plačioji visuomenė, galimas dalykas, nepastebėjo. Trumpai apie įvykį.
1997 m. spalio 10 d. Klaipėdos transporto laivyno laivas "Neptūnas" stovėjo sausame Las Palmo (Ispanijoje) uosto doke. Laivą remontuojant kilo gaisras, kuris siautė 8 valandas. Įvykio priežasčių ir gaisro padarytos žalos tyrimas truko du mėnesius. Ekspertų išvados nedžiugino: laivo remonto kaina būtų didesnė už jo draudimo sumą - 5,2 mln. Lt. Kadangi "Neptūnas", kaip ir kiti Klaipėdos transporto laivyno laivai, buvo apdraustas AB "Lietuvos draudimas", tai ji nusprendė pripažinti sudegusį laivą visiškai konstrukciškai prarastu. Atsižvelgus į "Neptūno" liekanų vertę - 760 tūkst. Lt - Transporto laivynui išmokėta draudimo išmoka - 4,44 mln. litų.
Tai didžiausia kada nors Lietuvoje mokėta draudimo išmoka, todėl gerbiamas Vytautas Navaitis tikriausiai neilgai trukus ją įrašys į Lietuvos rekordų knygą.